hallo allemaal,
zoals sommige weten heb ik afgelopen 2 jaar een chevrolet c10 van 1987 opgeknapt.
hier ligt een 350 TBI motorblok in welke na revisie als een zonnetje liep.
nu is laatst de ICM (ignition control module) overleden schijnt een kwaaltje te zijn.
algoed ik een nieuwe verdeler gekocht omdat deze nog niet vernieuwd was.
verdeler gemonteerd gestart en met de lamp netjes optijd gezet, auto uitgezet en het kabeltje van de elektronische vervroeger weer aangesloten en gestart.
timing even bekeken en stationair heeft die ongeveer 14/16 graden voorontsteking.
maar nu loopt die stationair niet zo lekker en varieert het toerental enorm wat ik eerder niet heb gehad eigenlijk.
dit doet die zowel warm als koud.
alle sensoren zijn vernieuwd op de TPS en IAC (throttle position sensor en idle air control valve)
nu loopt een tbi motor voordat die op temperatuur is in een open loop dus doet die niks met de sensoren zodra die warm is pakt die de lamba en MAP sensor mee in het inregelen van de ontsteking en brandstof.
heb alle vacuum aansluitingen al gecontroleerd.
brandstof druk is in orde zit een hagelnieuwe pomp en filter in.
2 nieuwe injectoren en de TBI is schoongemaakt en gemonteerd met nieuwe rubbers en pakkingen.
iemand nog een idee wat het kan wezen wou zelf nog het stationair toerental afstellen dmv:
de obd 1 poorten a en b doorlussen auto op contact 30 seconden wachten zodat de IAC helemaal openstaat stekker eraf trekken auto starten en dan dmv de bout bij de gashevel het toerental rond de 500 te zetten vervolgens auto uit stekker van IAC er weer in dan zou de '' base idle'' goed moeten staan.
iemand nog verdere ideeen of tips zie door de bomen het bos even niet meer.
groetjess
chevrolet 350 TBI problemen
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: chevrolet 350 TBI problemen
Zo zou ik het ook doen alleen de idle eerder op of rond de 750 rpm zetten.
-
- Posts: 352
- Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm
Re: chevrolet 350 TBI problemen
Hoi ,onder de icm zit een magneet met de puntjes en pootjes ,heb je hier al naar gekeken want hierdoor gaat de motor ook rot lopen als er een breuk in de magneet zelf zit ,dan gaat je toerental op en neer niet af te stellen ,heb dit ook gehad met een fbody ,ook de Icm en rotor plus kap vervangen bleef het zelfde probleem ,als je dit wilt vervangen moet de gehele dizzy uit elkaar ,er zit ook een spoel onder die contact maakt met de icm tip vervang deze ook gelijk ( zijn rotte dingetjes van nog geen 25 euro ) maar je zoekt je rot
Re: chevrolet 350 TBI problemen
complete dizzy is vervangen.speeddemon wrote: ↑Mon Mar 11, 2024 11:48 am Hoi ,onder de icm zit een magneet met de puntjes en pootjes ,heb je hier al naar gekeken want hierdoor gaat de motor ook rot lopen als er een breuk in de magneet zelf zit ,dan gaat je toerental op en neer niet af te stellen ,heb dit ook gehad met een fbody ,ook de Icm en rotor plus kap vervangen bleef het zelfde probleem ,als je dit wilt vervangen moet de gehele dizzy uit elkaar ,er zit ook een spoel onder die contact maakt met de icm tip vervang deze ook gelijk ( zijn rotte dingetjes van nog geen 25 euro ) maar je zoekt je rot
heb nou het stationair toerental afgesteld en hij loopt als een stuk beter lijkt af en toe te schommelen maar toerenteller blijft netjes op 550 toeren staan. vermoed dat de dubbele uitlaat zonder H pijp het doet lijken of die onregelmatig loopt omdat je per uitlaat natuurlijk maar 4 afzonderlijke cilinders hebt en geen stabiele toon daardoor.
voor de rest start en loopt de motor perfect
gr bas
-
- Posts: 352
- Joined: Tue Mar 07, 2006 4:18 pm
Re: chevrolet 350 TBI problemen
Hoi wel een laag toerental 750 a 900 rpm is voor een standaard 8 pitter goed ,
Maar als je verder geen problemen hebt niet aan komen
Maar als je verder geen problemen hebt niet aan komen
Re: chevrolet 350 TBI problemen
ga van het weekend even kijken als die echt helemaal goed op temperatuur is wat die doet en anders stel ik hem rond de 700 rpm af.speeddemon wrote: ↑Tue Mar 12, 2024 8:19 am Hoi wel een laag toerental 750 a 900 rpm is voor een standaard 8 pitter goed ,
Maar als je verder geen problemen hebt niet aan komen
TBI systemen lopen stationair koud 1000 rpm en dan zodra die wat op begint te warmen regelt die dit automatisch terug begreep dat een toerental van 550 normaal is bij warme motor in de D.
hij doet met de park neutral safety switch ook toerental afregelen in de ECM zodra de transmissie in Parkeer of neutraal staat zakt het toerental ook omdat er dan geen vermogen meer van de automaatbak gevraagd word.
voor nu loopt die eigenlijk heel prima maar zou wel 100 rpm omhoog mogen dan loopt die net wat mooier stationair.
bedankt voor jullie inbreng