Lengte cardanas

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Lengte cardanas

Post by LeonW »

Zoals in een ander topic geschreven heb ik een andere achteras er onder hangen.
De cardan as past er nog tussen, maar is 5 cm minder ver over de spiebaan (bij het hanglager)geschoven. As zit er nu nog 5 cm overheen, en eerst 8 cm.
Is het wijs om de as te laten verlengen, of is 5 cm insteeklengte voldoende?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lengte cardanas

Post by gert »

dat hangt af van hoever de achteras uitveerd.
als je de achteras aan de schokdempers laat hangen, das maximaal uitgeveerd, en je hebt 5 cm overlapping dan lijkt me dat voldoende.
je kunt ook een vul plaat en langere bouten monteren tussen de flenzen op de aansluiting.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Lengte cardanas

Post by muddy bandit »

Het is niet alleen de uiterste veerweg waar je op moet letten, je moet er ook nog rekening mee houden dat de achteras kantelt als je het vermogen erop los laat.
Je kunt hiervoor een spacer laten draaien die het lengteverschil weer compenseert, dat is zondermeer goedkoper als de schade die een loskomende cardanas onder je auto veroorzaakt... het nadeel van een spacer plaatsen is echter dat die ook onbalans op je cardanas kan geven als de passing tussen flens en cardan niet 100% perfect spelingvrij is.
De andere optie (de beste) is toch de cardanas verlengen... Technotrans in Veendam is daar heel goed in, die balanceert de as na het aanpassen ook gelijk.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Lengte cardanas

Post by LeonW »

Dank jullie. Ik heb geen flenzen die op elkaar gebout zijn.

Image

De "oude" as heeft een 5 cm langer staartstuk.
Ik laat inderdaad de as maar dezelfde 5 cm verlengen.
@ muddy bandit: ik woon in het zuiden des lands, dus laat ik daar maar wat zoeken. Komt goedđź‘Ť
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Lengte cardanas

Post by LeonW »

Assen vandaag kunnen ophalen. 40 mm verlengd en mooi gebalanceerd. Meteen nog een kruiskoppeling vervangen.

Blij mee.
Image
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Lengte cardanas

Post by jelmoer »

Netjes hoor.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Lengte cardanas

Post by muddy bandit »

De beste keuze. :thumbs:
Post Reply