Gert, Motivate. Ik verkracht jou naam ook niet, dat zou respectloos zijn. Dat zou wel heel makkelijk zijn voor een "toetsenbord ridder".
Ik ben geen LPG hater. Ik leef in de realiteit.
Ik rijd al 22 jaar op LPG, bewust een 300A 50/70 omdat ik onderweg naar Le Mans wel eens de pech heb geen LPG te vinden en dan benzine als back-up heb (Benzine gooi ik in België vol). Nee, de LPG app is niet helemaal betrouwbaar. Dit jaar op de terugweg 3 x na 40km out of order..
Ik maak elk jaar serieus kilometers met dit speelgoed.
Die benzine gooi ik er thuis weer uit, daar kunnen wij beiden weer dagelijks onze V twin op rijden voor een maand.
2 x 100 liter tanks voegen ruim 250kg gewicht toe, in mijn geval ben ik nu leeg gewicht 2500kg, met 1000kg achterin, exact binnen de 3500kg (geen tacho plicht & mijn vrouw kan ook gewoon dit span rijden als ik ff geen zin heb).
Met of zonder trailer, verbruik 1 op 3 maar net (GPS teller gemeten, anders veel rooskleuriger), met fluwelen voetje.
Maar goed, LPG is maar 80% efficient tov de energie die benzine levert.
LPG is goed afgesteld, Innovate LC2 wideband lambda aan boord. MSD Pro Billet met een aangepaste curve, Ford 407ci.
Een 300A 50/70 levert niet genoeg. Dus lever ik serieus vermogen in. Ik verwacht niet dat een 425 hierin wonderen verricht. Ik ken er genoeg die met een dubbele 425 en dubbele type E rijden omdat er anders niet genoeg geleverd word voor de PK's die de motor kan leveren/
Voor de gemiddelde hobby rijder, een paar duizend €€ investering in een LPG installatie inbouw (niet iedereen is handig en kan het zelf), dat rijdt hij er niet in een jaar uit. Zeker niet als het voertuig nog geen 40 jaar is (Overgangsregeling geen LPG vrijstelling). Met het vooruitzicht wat het kabinet wil veranderen in 2025 wellicht helemaal niet.
Mijn F250 was al belasting vrij toen ik hem 23 jaar geleden kocht en ik ging vrolijk mee met de 25jaar - 30jaar & 40 jaar regeling & 50 jaar regeling. De LPG onderbouw installatie bij AGS in Zeist had ik er zo uit toen. Toen was LPG/liter tov benzine een stuk gunstiger. Maar inmiddels zijn de tijden veranderd.