Scheve achteras

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Scheve achteras

Post by muddy bandit »

Tsja, als het voorste lager al zo extreem vervormd is dan heb ik er weinig vertrouwen in dat een lager wat een paar cm verder zit nog geheel ongeschonden is gebleven.
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen en alles (incl. keerringen) gelijk vervangen, je hebt het nu toch allemaal uit elkaar.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Heb je gelijk in, gaat ook maar gebeuren.
Moet dan ook de lagerschaal vervangen worden?
Denk dat ik het antwoord al weet🙈.

Ik ga maar eens uitzoeken hoe het moet, en of het überhaupt iets is wat zelf kan met beperkte middelen.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

gert wrote: Tue Oct 10, 2023 9:53 am als je hem over een vlak gedeelte rolt kun je zien of ie recht is.
Gedaan (marmeren blad), en er lijkt een slag in te zitten.

Kan een steekas gericht worden, of beter zoeken naar een nieuwe?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Scheve achteras

Post by muddy bandit »

Lagers vervang je compleet, niet half... de schaal vervangen kan zonder pers, maar met een lagerpers toch een heel stuk gemakkelijker.
En een kromme steekas ook gewoon vervangen.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Helder, lagers kan ik wel laten in persen.

Heb al een avondje Google achter de rug..
Enig idee waar dan een steekas voor een Dana 60 full floating achteras te verkrijgen is?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Scheve achteras

Post by gert »

willem usa cars in lopik misschien, of blazerparts.
Last edited by gert on Wed Oct 11, 2023 8:33 am, edited 1 time in total.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Scheve achteras

Post by gert »

ik zou proberen toch de steekas terug te buigen, als je hem goed ondersteunt en verwarmt, en met een voorhamer slaat, heb je kans dat ie terugkomt, als de bocht vlakbij de flens zit, wordt het lastiger....
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Ik heb eens wat rond gebeld. Steekas wordt blijkbaar nooit gericht, omdat die helemaal kapot zou springen .
Ik heb geen idee, maar niemand voorlopig die het doen wil.

Ik dacht dat die dana 60 assen heel veel in omloop zijn.
Blijkbaar niet, want kan alleen maar wat pakkingen en lagers vinden.

Is het misschien een idee om de Dana te vervangen voor iets anders? Liever niet uiteraard, maar ja, zal toch wat moeten
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Dodge w350/w200 achteras 1981
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2025995636 ... ialbuttons

En


Dana 60 Sper (Dodge) Achteras 8 x 6.5 bout patroon.
€ 450,00
https://link.marktplaats.nl/m2030978968 ... ialbuttons

De eerste link weet ik reeds van dat de afmetingen kloppen, maar moeten de bevestigingspunten voor de schokbrekers gelast worden(zitten nu aan de schotels van de veerstroppen).
De sper as hoor ik morgen.

Wat vinden jullie er van?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Scheve achteras

Post by gert »

ik heb geen idee wat beter zou zijn.
jelmoer
Posts: 313
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Scheve achteras

Post by jelmoer »

Kun je niet de as zelf overzetten?
Of past hij niet 1 op 1
Dan hoef je ook niet te lassen lijkt mij.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Scheve achteras

Post by muddy bandit »

Van de Dana 60 zijn er vele verschillende achterassen... alle afmetingen goed controleren, en hierbij ook de flens richting cardanas en de overbrenging verhouding van het dif goed controleren. (uit ervaring weet ik dat de overeenkomst tussen een Dana 60 van een Dodge W200 en een Dana 60 van Jeep voornamelijk het differentieelhuis is)
Het is uiteindelijk allemaal wel passend te maken onder een auto, maar als het gelijk al passend is maakt het wel een heel stuk gemakkelijker.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Die uit de eerste link zou dezelfde moeten zijn. Overbrenging weet ik (nog) niet.
De tweede is in ieder geval te breed.
Ik heb de steekas vanochtend bij een landbouwbedrijf achtergelaten. Zit een aardige slag in. Kan hier helaas geen filmpje plaatsen ervan.

Ze zouden proberen of ze hem weer recht kregen.

Wordt het niks ga ik die van MP maar halen, en hopen dat die daadwerkelijk goed is.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Scheve achteras

Post by MotiV8 »

Dana 60 komt ook in verschillende splines. De oude zijn 16 spline de latere 35 spline, + de versies die daar nog tussen zitten.
En inderdaad is er nog lengte verschil.
Ombouwen, waarom? met een beetje geduld vind je uiteindelijk wat je zoekt. Koste me onlangs 5 maanden voordat ik een Powr Lok sper vond voor mijn 16 spline. Maar nu zit hij er wel in.

Mijn wiel stond ook een poos scheef omdat Hageman USA parts de verkeerde lagers bij de lagerschalen had geleverd. Nu ik de juiste set weer in de trommels heb zitten staat alles weer zoals het hoort.

Jeep garage, Car service Tiel heeft ook veel ervaring met Dana en kan je wellicht ook verder helpen.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Scheve achteras

Post by LeonW »

Het lijkt er op dat we nu wel gevonden hebben waar het probleem zit. Steekas lijkt wel gewoon goed te zijn.
Het "stompje" waa de lagers op draaien is scheef.
Foto's zullen het verduidelijken.

Grote vraag is natuurlijk of dit nog hersteld kan worden

Image

Image

Image
Post Reply