Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
https://topgear.nl/autonieuws/belasting ... anaf-2028/
' alle auto’s die nu vrijgesteld zijn van de wegenbelasting, zullen dat ook blijven. De auto’s die in 2027 hun veertigste verjaardag vieren (dus auto’s uit 1987) worden nog wegenbelastingvrij, maar daarna is het klaar. Auto’s uit 1988 of jonger zullen dus niet meer in de oldtimerregeling vallen en niet meer vrijgesteld worden van de mrb. '
' De overheid wil al in 2026 stoppen met de mrb-vrijstelling voor oldtimers die op CNG (aardgas), LNG (vloeibare aardgas) of LPG (autogas). Zoals de overheid het beschrijft, gaan ook de eigenaren die nu vrijstelling hebben, straks betalen voor hun oldtimer op LPG. Deze brandstof is al langer in het vizier van de fiscus: de korting die auto’s van 26 tot 40 jaar krijgen, geldt nu al niet voor auto’s op LPG.'
Onbetrouwbaar zooitje graaiers
' alle auto’s die nu vrijgesteld zijn van de wegenbelasting, zullen dat ook blijven. De auto’s die in 2027 hun veertigste verjaardag vieren (dus auto’s uit 1987) worden nog wegenbelastingvrij, maar daarna is het klaar. Auto’s uit 1988 of jonger zullen dus niet meer in de oldtimerregeling vallen en niet meer vrijgesteld worden van de mrb. '
' De overheid wil al in 2026 stoppen met de mrb-vrijstelling voor oldtimers die op CNG (aardgas), LNG (vloeibare aardgas) of LPG (autogas). Zoals de overheid het beschrijft, gaan ook de eigenaren die nu vrijstelling hebben, straks betalen voor hun oldtimer op LPG. Deze brandstof is al langer in het vizier van de fiscus: de korting die auto’s van 26 tot 40 jaar krijgen, geldt nu al niet voor auto’s op LPG.'
Onbetrouwbaar zooitje graaiers
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
het zijn er zo langzamerhand ook gewoon te veel , denk dat in mijn bus maar in de brand steek
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Ik was wel een beetje bang voor zoiets, dus ik heb mede daarom bewust geen LPG ingebouwd.
Maar dat zou dus betekenen dat iedereen zijn LPG uit zou moeten bouwen om weer vrijstelling te krijgen?
Zijn dit plannen, of is dit al door?
Maar dat zou dus betekenen dat iedereen zijn LPG uit zou moeten bouwen om weer vrijstelling te krijgen?
Zijn dit plannen, of is dit al door?
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Is nog onderdeel van een wetsvoorstel, de Tweede en Eerste Kamer moeten dus nog eerst debatteren of het voorstel wordt goedgekeurd of niet.
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
tip van Gert: niet op een s-linkse partij gaan stemmen dus.
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Dat was ik ook zeker niet van plan
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
nou , we moeten het maar weer even afwachten , het zijn ook nog maar ideeen , maar ik ben dat zwaard van damocles die al 30 jaar boven mij hangt wel een beetje zat aan het worden , zullen wel weer een hele bult oldtimers te koop komen binnenkort
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F
Als het goed is maakt de brandsofsoort voor auto's die VRIJgesteld zijn niets uit.
Auto's met een gasinstallatie kregen een verhoging van de MRB.
Eigenaren met een G3/115R installatie kregen korting op die verhoging en betaalden daardoor iets meer dan dezelfde auto op benzine.
En juist die korting die komt nu te vervallen dus betaal je met een G3 installatie hetzelfde als een oude lpg installatie.
Dit geld dus voor auto's die geen oldtimer zijn.
Net wat je leest en waar je het leest.
Dus misschien worden onze auto's uiteindelijk exclusiever en mogen ze gewoon op LPG.
Of je in de toekomst kunt blijven tanken en wat dan de prijzen zijn?
Maar je kunt altijd nog ombouwen....
https://youtu.be/RAEhhYqMEBE?feature=shared
Als het goed is maakt de brandsofsoort voor auto's die VRIJgesteld zijn niets uit.
Auto's met een gasinstallatie kregen een verhoging van de MRB.
Eigenaren met een G3/115R installatie kregen korting op die verhoging en betaalden daardoor iets meer dan dezelfde auto op benzine.
En juist die korting die komt nu te vervallen dus betaal je met een G3 installatie hetzelfde als een oude lpg installatie.
Dit geld dus voor auto's die geen oldtimer zijn.
Net wat je leest en waar je het leest.
Dus misschien worden onze auto's uiteindelijk exclusiever en mogen ze gewoon op LPG.
Of je in de toekomst kunt blijven tanken en wat dan de prijzen zijn?
Maar je kunt altijd nog ombouwen....
https://youtu.be/RAEhhYqMEBE?feature=shared
Last edited by jelmoer on Fri Sep 22, 2023 9:20 am, edited 2 times in total.
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
in dat stuk staat inderdaad niets over lpg voor oldtimers , maar in andere artikelen wel ,
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Lekker onrust zaaien zoals ze wel vaker doen helaas.
Ik ga gewoon lekker genieten van de dingen die ik leuk vind.
Mocht dat ooit duurder of onbetaalbaar worden zie ik tegen die tijd wel wat ik ga doen.
Maar dit is wat er staat op de site van de Rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... voertuigen
Ook daar gaat het niet over oldtimers op LPG.
Maar over het verlaagde brandstoftoeslag voor auto’s op aardgas en autogas beëindigen
Het kabinet wil per 1 januari 2026 de mrb-vrijstelling beëindigen voor personenauto's en bestelauto’s die rijden op:
CNG;
LNG;
LPG met de typeaanduiding af-fabriek, G3-installatie of R115-installatie.
Denk eerder dat je straks niet meer zoveel Dodge rams en dergelijke zal zien.
Dit soort auto's gaan maandelijks op lpg veel meer kosten helaas.
Ik ga gewoon lekker genieten van de dingen die ik leuk vind.
Mocht dat ooit duurder of onbetaalbaar worden zie ik tegen die tijd wel wat ik ga doen.
Maar dit is wat er staat op de site van de Rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... voertuigen
Ook daar gaat het niet over oldtimers op LPG.
Maar over het verlaagde brandstoftoeslag voor auto’s op aardgas en autogas beëindigen
Het kabinet wil per 1 januari 2026 de mrb-vrijstelling beëindigen voor personenauto's en bestelauto’s die rijden op:
CNG;
LNG;
LPG met de typeaanduiding af-fabriek, G3-installatie of R115-installatie.
Denk eerder dat je straks niet meer zoveel Dodge rams en dergelijke zal zien.
Dit soort auto's gaan maandelijks op lpg veel meer kosten helaas.
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
ja , het is allemaal nog veel te wazig
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Ik heb het sterke vermoeden dat alle vrijstellingen, kortingen en speciale tarieven op de mrb over een paar jaar toch verleden tijd zullen zijn, want ze willen uiteindelijk toch over op het rekeningrijden.
Zal dan waarschijnlijk een vast kilometertarief gaan worden vastgesteld op basis van brandstof/gewicht/uitstoot ongeacht of het nu een personenauto/bedrijfswagen/camper/oldtimer of wat ook betreft, kortom gewoon betalen voor het gebruik.
Zal dan waarschijnlijk een vast kilometertarief gaan worden vastgesteld op basis van brandstof/gewicht/uitstoot ongeacht of het nu een personenauto/bedrijfswagen/camper/oldtimer of wat ook betreft, kortom gewoon betalen voor het gebruik.
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Ja zoiets klinkt natuurlijk heel interessant voor onze vrienden in Den Haag.
En het lijkt op zich ook eerlijker kwa verdeling van de kosten en inkomsten.
Dan komt alleen de vraag hoe ga je dit bijhouden?
Een gps tracker inbouwen voor alle voertuigen is eigenlijk niet even te realiseren.
Volgens mij met de huidige privacywetgeving mag je iemand niet volgen dus alleen de kilometers registreren.
De kosten zijn extreem hoog.
Vooral voor oldtimers die soms jaren niet buiten komen.
Het kastje zal gevoed moeten worden.
Sommige eigenaren halen de accu er langdurig uit en zetten de accu onder de druppellader.
Met een vignet of badge rijden kan niet want dan moet je op elke weg dus ook naar de supermarkt of kroeg en tuincentrum een controlepost hebben.
Dat komt er voorlopig niet.
Ooit misschien alleen deelautos.
Reizen in abonnements vorm.
Wie weet.
Vooral jammer voor mijn klein kinderen dat ze andere hobby's moeten zoeken.
En autoracen minder spectaculair klinkt.
En het lijkt op zich ook eerlijker kwa verdeling van de kosten en inkomsten.
Dan komt alleen de vraag hoe ga je dit bijhouden?
Een gps tracker inbouwen voor alle voertuigen is eigenlijk niet even te realiseren.
Volgens mij met de huidige privacywetgeving mag je iemand niet volgen dus alleen de kilometers registreren.
De kosten zijn extreem hoog.
Vooral voor oldtimers die soms jaren niet buiten komen.
Het kastje zal gevoed moeten worden.
Sommige eigenaren halen de accu er langdurig uit en zetten de accu onder de druppellader.
Met een vignet of badge rijden kan niet want dan moet je op elke weg dus ook naar de supermarkt of kroeg en tuincentrum een controlepost hebben.
Dat komt er voorlopig niet.
Ooit misschien alleen deelautos.
Reizen in abonnements vorm.
Wie weet.
Vooral jammer voor mijn klein kinderen dat ze andere hobby's moeten zoeken.
En autoracen minder spectaculair klinkt.
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
in ieder geval gaat mijn bus weg , ik ben het na 35 jaar gezeik over de oldtimerregeling wel zat en we zijn op het moment heeeel wat anders van plan , tijd voor verandering
Re: Gaan we weer -hersenspinsels van de politiek
Hij is net af toch?
Komt er iets moois voor terug?
Had je nog meer staan of stopt je usa tijdperk?
Komt er iets moois voor terug?
Had je nog meer staan of stopt je usa tijdperk?