Motorblok primen
Re: Motorblok primen
Yep, maar boven het nokkenas tandwiel zithoek een verdikking die de boel ook nog wat afdicht (denk ik)
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Motorblok primen
ooo , die bedoel je , ja , zou kunnen , maar ik denk dat het wel mee valt hoor , als je het zeker wilt weten moet je primen met een oude verdeler , maar dat is al gezegd :-)
Re: Motorblok primen
normaal sluit de verdeler de boel bovenin af, dat prime tool moet dat ook doen als vervanger van de verdeler.
het beste is een ouwe verdeler nemen en het tandwiel eraf halen, en een hulpstukje maken zodat je de verdeler as aan je boormachine kunt koppelen.
het beste is een ouwe verdeler nemen en het tandwiel eraf halen, en een hulpstukje maken zodat je de verdeler as aan je boormachine kunt koppelen.
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Motorblok primen
ja , maar onderin zit ook een passing die de boel ook redelijk afsluit , de verdikking net boven het tandwiel van de verdeler zeg maar
Re: Motorblok primen
dus een verdeler gebruiken.
Re: Motorblok primen
Ik ben er inmiddels achter dat het zo inderdaad niet gaat werken...
Zou bijna willen zeggen om met de startmotor te proberen.
Zou bijna willen zeggen om met de startmotor te proberen.
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Motorblok primen
Nou, het primen is gelukt.... ik heb vanochtend een geprepareerde verdeler kunnen lenen. Binnen 2 minuten overal olie. Blijkbaar is het met het juiste gereedschap zo gedaan. Moet je maar weten.
Volgende probleem doet zich nu echter voor...
Krijg de verdeler er niet in... alles al geprobeerd inclusief draaien aan de krukas in.
Iemand daar iets zinnigs over te zeggen
Volgende probleem doet zich nu echter voor...
Krijg de verdeler er niet in... alles al geprobeerd inclusief draaien aan de krukas in.
Iemand daar iets zinnigs over te zeggen
Re: Motorblok primen
kwestie van de verdeleras in de juiste positie plaatsen zodat in ingrijpt in de oliepomp as en de nokkenas.
bij zo'n blok is dat een plat schroevendraaier uiteinde verzonken in de verdeler as toch?
die past om de 180 graden helaas, een zeskant was handiger geweest zoals bij Ford.
en dan moet ook nog het tandwieletje passen in de nokkenas.
is wel vaak een gepiel.....maar eerst moet de een, ik denk het tandwiel, en iets later de ander, de platte kant passen, dus wel even voorzichtig draaien aan beide.
bij zo'n blok is dat een plat schroevendraaier uiteinde verzonken in de verdeler as toch?
die past om de 180 graden helaas, een zeskant was handiger geweest zoals bij Ford.
en dan moet ook nog het tandwieletje passen in de nokkenas.
is wel vaak een gepiel.....maar eerst moet de een, ik denk het tandwiel, en iets later de ander, de platte kant passen, dus wel even voorzichtig draaien aan beide.
Re: Motorblok primen
Heb ik allemaal gedaan en geprobeerd, maar wil nog niet.
Ik ga zo weer proberen. Ik vind dat er erg veel speling op de as van de oliepomp is. Doordat het blok iets naar achteren gekanteld ligt, staat het asje ook niet in het midden.
Zal ook wel goed komen
Ik ga zo weer proberen. Ik vind dat er erg veel speling op de as van de oliepomp is. Doordat het blok iets naar achteren gekanteld ligt, staat het asje ook niet in het midden.
Zal ook wel goed komen
Re: Motorblok primen
das wel een probleem denk ik, is de oliepomp niet vernieuwd?
overigens heeft die verdeler er wel in gezeten toch?
wat eruit kwam, moet er ook weer in kunnen toch?
overigens heeft die verdeler er wel in gezeten toch?
wat eruit kwam, moet er ook weer in kunnen toch?
Re: Motorblok primen
Jawel, nieuwe high volume pomp. Verdeler is dezelfde inderdaad. Maatvoering komt overeen met de geprepareerde verdeler. Ik zie wel aan de sleuf in het asje oliepomp dat die mee heeft gedraaid want staat anders als ik de verdeler er weer uit trek. Anderzijds lijkt het wel heel erg op alle youtube filmpjes, waar ze laten zien hoe het laatste stukje er in moet ploppen. Heb nu de auto opgebokt achteren zodat ik hopelijk het asje wat beter kan centreren.
Krijg er de van
Krijg er de van
Re: Motorblok primen
mijn ervaring is dat het de ene keer vlot gaat, en een andere keer zit je te klooien dat het niet past.
blijft kwestie van proberen en in de juiste stand draaien.
blijft kwestie van proberen en in de juiste stand draaien.