Chevrolet el-camino 1974
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Thnx mannen, zal na mn vakantie eerst mn blok wegbrengen.
Robert, bedankt voor het adres.
Robert, bedankt voor het adres.
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Even een vraagje wat betreft de achteras, heb de lagers en keringen vervangen en het as nummer opgespeurd.
Het gevonden nummer is ACB1721, waar ik dus uit opmaak een Buick as, ratio 3.08 non locking. De originele die van fabriek uit geleverd dus.
Alleen dat ik hem openmaakte om de assen los te halen, om de lagers te vervangen, viel mijn oog op het volgende
Wat deze foto laat zien is een 41 tands gear en 15 tands pinion, na tanden tellen is dit inderdaad het geval, wat dus inhoud een 2.73 ratio.
Iemand enig idee wat de reden voor deze verandering zou kunnen zijn.
Het gevonden nummer is ACB1721, waar ik dus uit opmaak een Buick as, ratio 3.08 non locking. De originele die van fabriek uit geleverd dus.
Alleen dat ik hem openmaakte om de assen los te halen, om de lagers te vervangen, viel mijn oog op het volgende
Wat deze foto laat zien is een 41 tands gear en 15 tands pinion, na tanden tellen is dit inderdaad het geval, wat dus inhoud een 2.73 ratio.
Iemand enig idee wat de reden voor deze verandering zou kunnen zijn.
-
- Posts: 3060
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Ooit een andere as eronder gezet maar hebben ze wel de tandwielen overgezet zodat de overbrenging weer klopte.
Zou een rede kunnen zijn.
Zou een rede kunnen zijn.
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Het is juist andersom, de as is die van de fabriek geleverd, volgens as nummer, alleen het binnenwerk is veranderd van 3.08 naar 2.73!
Re: Chevrolet el-camino 1974
Misschien voor een wat lager brandstofverbruik?
Re: Chevrolet el-camino 1974
Lager verbruik, rustiger op de snelweg, zijn allemaal valide punten. Ik heb mijn Buick destijds ook van 4.54 naar 3.6 omgebouwd om fijner op de snelweg te kunnen toeren
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Zo weer even een updeetje,
Was een tijdje van het forum afgesloten, omdat na het veranderen van mn e-mail adres, mn account inactief was gezet en er geen actieve webmaster aanwezig was om dit te veranderen,maar vanaf vandaag weer toegang
Heb het originele blok weggebracht naar Jacco in Rijsenhout en deze gaat hem volledig nameten en aanpakken.
Heb voor een paar honderd euro een andere motor en bak op de kop getikt,
Dit om erzelf een beetje wegwijs in te worden om te reviseren, en de tijd te overbruggen tot mn andere motor terug komt.
Deze motor heeft niet lang stilgestaan was los en zo uit de pick-up gehaald.
Na een kleine inspectie bleek deze motor meer olie dan LPG te hebben gebruikt, met als gevolg overal olie en verbrande aangekoekte olie.
Er zat 2cm dikke aangekoekte olie randen boven de zuigers en de inlaatkleppen sloten niet door aangekoekte olie.
De oliepeilstok was niet de juiste met als gevolg dat er 1.5 ltr teveel olie in het carter ging, intake was droog op de motor gebout, zat geen pakking tussen en de klepseals zaten er niet op, dus de olie had overal de vrije loop.
Na alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt te hebben, het hele blok weer in elkaar gemeubeld met nieuwe lagers en de koppen gereinigd, kleppen geslepen (leuk klusje) en alles met nieuwe pakkingen en seals weer opgebouwd.
Een nieuwe intake aangeschaft, zonder EGR, en de OHG-450 met een adapterplaat weer pasgemaakt op het manifold.
Motor terug gehesen in de camino en nu klaar aan het maken om hem te starten.
Oude TH350 er weer achter gesleuteld, deze had ik een paar jaar eerder al zelf gereviseerd.
Zo het starten word wel spannend omdat zowel de motor als bak geheel door mijzelf zijn opgebouwd.......
Maar eerst alle koeling en LPG in orde maken en we zullen zien.
Was een tijdje van het forum afgesloten, omdat na het veranderen van mn e-mail adres, mn account inactief was gezet en er geen actieve webmaster aanwezig was om dit te veranderen,maar vanaf vandaag weer toegang
Heb het originele blok weggebracht naar Jacco in Rijsenhout en deze gaat hem volledig nameten en aanpakken.
Heb voor een paar honderd euro een andere motor en bak op de kop getikt,
Dit om erzelf een beetje wegwijs in te worden om te reviseren, en de tijd te overbruggen tot mn andere motor terug komt.
Deze motor heeft niet lang stilgestaan was los en zo uit de pick-up gehaald.
Na een kleine inspectie bleek deze motor meer olie dan LPG te hebben gebruikt, met als gevolg overal olie en verbrande aangekoekte olie.
Er zat 2cm dikke aangekoekte olie randen boven de zuigers en de inlaatkleppen sloten niet door aangekoekte olie.
De oliepeilstok was niet de juiste met als gevolg dat er 1.5 ltr teveel olie in het carter ging, intake was droog op de motor gebout, zat geen pakking tussen en de klepseals zaten er niet op, dus de olie had overal de vrije loop.
Na alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt te hebben, het hele blok weer in elkaar gemeubeld met nieuwe lagers en de koppen gereinigd, kleppen geslepen (leuk klusje) en alles met nieuwe pakkingen en seals weer opgebouwd.
Een nieuwe intake aangeschaft, zonder EGR, en de OHG-450 met een adapterplaat weer pasgemaakt op het manifold.
Motor terug gehesen in de camino en nu klaar aan het maken om hem te starten.
Oude TH350 er weer achter gesleuteld, deze had ik een paar jaar eerder al zelf gereviseerd.
Zo het starten word wel spannend omdat zowel de motor als bak geheel door mijzelf zijn opgebouwd.......
Maar eerst alle koeling en LPG in orde maken en we zullen zien.
-
- Posts: 4632
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
kiek , dat ziet er gelikt uit , mooi man
Re: Chevrolet el-camino 1974
Knap gedaan ik ben benieuwd hoe hij loopt
Re: Chevrolet el-camino 1974
Zier er weer netjes uit.
Als het nu allemaal naar tevredenheid draait, mag je hier een mooie how-to schrijven
Als het nu allemaal naar tevredenheid draait, mag je hier een mooie how-to schrijven
Re: Chevrolet el-camino 1974
Netjes gedaan!
Maar wat een knoeiwerk van de voorganger zeg..
Maar wat een knoeiwerk van de voorganger zeg..
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Ziet er zeker weer gelikt uit.
Succes met de eerste start.
Succes met de eerste start.
Re: Chevrolet el-camino 1974
Mooie klus zeg
-
- Posts: 214
- Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm
Re: Chevrolet el-camino 1974
Eerste start gemaakt, sloeg al aan na 3 seconden en liep netjes op alle 8 de pitten.
Na 5 minuten uitgevallen met een plof en zag langzaam de verdamper bevriezen.........
Dacht dus een koeling probleem, maar na onderzoek had ik overal waar het hoort koelvloeistof.
Na verder onderzoek bleek de accu leeg en omdat er nog geen dynamo tussen hangt is ie uitgevallen door te weinig stroom.
Na opladen accu weer geprobeerd en inderdaad loopt ie nu goed en word de verdamper ook lekker warm.
https://youtube.com/shorts/Ry8pgaWxZpk
Na 5 minuten uitgevallen met een plof en zag langzaam de verdamper bevriezen.........
Dacht dus een koeling probleem, maar na onderzoek had ik overal waar het hoort koelvloeistof.
Na verder onderzoek bleek de accu leeg en omdat er nog geen dynamo tussen hangt is ie uitgevallen door te weinig stroom.
Na opladen accu weer geprobeerd en inderdaad loopt ie nu goed en word de verdamper ook lekker warm.
https://youtube.com/shorts/Ry8pgaWxZpk