Page 9 of 10

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Sun Jun 06, 2021 10:53 am
by Grasmusen
grandmaster n wrote: ↑Tue Jun 01, 2021 8:20 pm En weer lekker toeren!!

gr
Ja heerlijk ;)




Image



Image

Gr G

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Wed Jun 23, 2021 7:03 pm
by Grasmusen
O, dat hangende startrelais. Waar waren we?

Bedrading nagelopen en wat metingen gedaan.

Spanning op de accupolen alles uit, geen verbruikers aan = 13Volt. Accu is nieuw ! Moet voldoende zijn dacht ik zo. Accu is nieuw !

Spanning op de pluskabel naar de startmotor tijdens starten 10 Volt. Moet voldoende zijn dacht ik zo. Startmotor gaat als een dolle rond. Moet voldoende zijn dacht ik zo.


Spanning op de pluskabel naar het startrelais tijdens starten 8 Volt. Of dat nog wel voldoende is vraag ik me af ? Misschien is dat wel te laag om een goed contact te onderhouden voor de startstroom.

Image

Rechts de orginele, bouwjaar waarschijnlijk 1977. Links een moderne uitvoering. Misschien een beter qualiteit dan de imitatie ? Is wel een duits merk.

Ik hoef niet lang meer te starten. ik was vergeten om de fast idle aftestellen, met de choke swap naar hand choke. :oops:

Toch wil ik een hogere spanning op dat relais hebben tijdens starten. Dus dan moet ik waarschijnlijk een nieuwe draad trekken, of ik zet er nog een klein relais voor ................tijdelijk.

Gr.G.

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Mon Jul 12, 2021 10:44 am
by gert
nou nog effe lpg erin......
want die kwastreiniger wordt veel te duur.

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Sat Jul 17, 2021 7:37 am
by Robin_Chevelle
gert wrote: ↑Mon Jul 12, 2021 10:44 am nou nog effe lpg erin......
want die kwastreiniger wordt veel te duur.
Prijzen stijgen inderdaad bizar snel. Merk je goed als je wat meer kilometers maakt.

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Thu Mar 03, 2022 11:30 am
by peerke
Geweldig hoe je deze Mercury weer hebt opgeknapt.
Wat een werk en tijd heb je er in gestopt.
Met die dichte achterstijlen lijkt hij precies op mijn Ford ltd 2 sedan. Dat was een basis versie,die had standaard ook dichte achterstijlen
Mooi πŸ‘πŸ‘

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Thu Aug 25, 2022 7:38 pm
by Grasmusen
peerke wrote: ↑Thu Mar 03, 2022 11:30 am Geweldig hoe je deze Mercury weer hebt opgeknapt.
Wat een werk en tijd heb je er in gestopt.
Met die dichte achterstijlen lijkt hij precies op mijn Ford ltd 2 sedan. Dat was een basis versie,die had standaard ook dichte achterstijlen
Mooi πŸ‘πŸ‘
Dank U

GrG

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Thu Aug 25, 2022 7:46 pm
by Grasmusen
Ik heb er nog een relais voor gezet. Weer een gloednieuw startrelais gemonteerd. Wat denk je ? Nog dezelfde ellende, weer hangen.

Na wat biertjes verder, en wat vrienden benadert kwamen we tot de conclusie dat het een slechte massa verbinding moest zijn.

En wie was de veroorzakert, de groene knop. :cry:

Je kan zien dat hij flink is ingebrand rond de schroefdraad! Het is ook maar een mager contact vlakje voor de startstroom van een V8.




Image
Image

Kut ding.

Heb nu de witte isolator verwijdert, en ga zo voor meer contact. Nadeeltje is ddat de kabel niet meer in positie blijft hangen.

Maar dat is beter dan een hangend start relais. :o

Gr G

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Fri Aug 26, 2022 12:13 am
by SRB12
Haha, waar bier drinken met kameraden wel niet goed voor is.

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Fri Aug 26, 2022 5:05 pm
by Grasmusen
Orginele stickers plakken, Luchtfilter, kleppendeksel, en kofferbak.

Image


Image

Ook leuk, en niet moeilijk.

GrG

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Sun Sep 11, 2022 11:25 am
by Grasmusen
Ben weer terug bij het koel systeem. Motor temperatuur loopt bij file rijden nog steeds op. Dat zie ik liever niet. Dus gedacht aan een andere fan.

Elecrtische fan vind ik niet bij de auto passen, vind dat het met klassieke middelen ook moet lukken.

Standaard fan is niet indrukwekkend, dus daar moet wel winst te behalen zijn. Was op weg naar DK, ben ik even gaan shoppen bij AJS te Lelycity.

Image
STD fan met STD vulstuk.

Een fanclutch met een 6 blads fan was wat ik graag wilde. Wat blijkt, zijn die 6 bladige die je op een fanclutch kan monteren uitverkocht.



Om toch wat te kunnen testen, een 6 bladig monster gekocht. Maar dan eentje direct aangedreven. Daar heb ik mee gereden.

Image
Fan onbewerkt.

Phoe, bij 3000 rpm lijkt het wel of je in een helikopter zit. Wat een kabaaaaal.

Blijft toch aan die cluch denken, dat zal zeker helpen qua herrie. Tevens loopt de temp. alleen op bij lage toeren en file rijden dus dat moet werken.

Dan de fan maar aan laten passen. Groter centreer gat, en het juiste gaten patroon voor montage op de clutch er in laten maken.

Image

Image


Tevens een vulprop voor de juiste afstand zodat de fan voldoende in de fanshroud steekt.


Image
Fanclutch met nieuw vulstuk.


Image




Image




Image

En zo zit dat nu dus.

GrG

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Sun Sep 11, 2022 1:28 pm
by LeonW
Dat ziet er gaaf uitπŸ‘. Ben benieuwd naar het resultaat.
Heb je nog de originele radiator of alu exemplaar?

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Sun Sep 11, 2022 6:16 pm
by Grasmusen
LeonW wrote: ↑Sun Sep 11, 2022 1:28 pm Dat ziet er gaaf uitπŸ‘. Ben benieuwd naar het resultaat.
Heb je nog de originele radiator of alu exemplaar?
Thx, idd dikke 3 rij alu. Koelt geweldig, maar je moet er wel de wind erdoor heen hebben. :D

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Wed Jul 12, 2023 5:34 pm
by Grasmusen
Koelings problemen nog steeds niet opgelost. Waaschijnlijk zit er een thermostaat in het blok wat niet geschikt is voor een 400 motor. Heb dat nog niet gechecked, maar wel alvast het juiste type besteld de RT-139 vam motorcraft en de FlowKooler Robertshaw Series High Performance Thermostats 333-180. Deze thermostaten sluiten de bypass af die onder de thermostaat terugloopt naar de waterpomp. Dat had Ford bedacht voor gelijkmatige opwarming van het blok.

Later meer

GRG

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Thu Jul 13, 2023 10:00 am
by jelmoer
Ben benieuwd.
Weet je trouwens wel zeker dat je temperatuursensor de juiste waarde afgeeft.
Misschien eens meten met een infrarood temperatuur meter.
Succes met je onderzoek.

Re: Mercury Cougar Brougham 1977

Posted: Mon Jul 24, 2023 9:00 am
by Grasmusen
Hier het vervolg, ik moet zeggen dat ik veel opgestoken heb van het lezen op the Amerikaanse fora.

Veel 4x4 rijders , Bronco`s etc. rijden met 400 motoren en stonden met de zelfde problemen als ik.

Motor die warm loopt met file rijden en stilstaan en te koud als je normaal rijdt.

Goed toen ik motor op ging bouwen met nieuwe onderdelen, wist ik niet van de bijzondere thermostaten af die in de Ford 351C 351M en 400 horen.

Een thermostaat is een thermostaat niet tan. Nee dus, omdat er koelwater van onder de thermostaat weer het blok in gaat voor snelle opwarming, en het voorkomen van hotspots in de motor vooral bij de uitlaat kleppen.

Wat ik wel bijzonder vond was het feit dat er een nieuwe waterpomp op het blok zat. Maar niet van het juiste type. Prima pomp dacht ik dus boor ik dat kanaal toch zelf, met de bij behorende ontbrekende bevestigingsgaten.

Image

Dus, de juiste thermostaat in huis. De FlowKooler Robertshaw Series High Performance Thermostats 333-180.

Image

Eerst testen.
Image

Koelwater aftappen, en thermostaat huis verwijderen, oude thermostaat er uit.

Image

Zo, daar in de midden zit dus dat befaamde kanaal.

Image

Even vergelijken. Rechts de juiste met het koperen kraag busje wat het retour kanaal afsluit als de thermostaat open gaat.

Image

Proefdraaien, motor komt goed op temperatuur. Stand op de foto is 83ΒΊ C. Mooi dat is precies het begin van het gebied "normaal"

Image

Handig Laser Fluke temperatuur meter om alles te checken.

De motor wordt niet warmer meer dan 93ΒΊ C, gemeten op het thermostaat huis. Dat is bij stationair draaien.

Image

Dit is orginele thermostaat, ook met het "afsluit busje" aan de onderkant.

En ze leefde nog lang en gelukkig.

Gr G.