Page 2 of 2

Re: 1978 Blazer

Posted: Sun Sep 29, 2019 12:02 pm
by Kootje
Nee dat van die homp ijzer klopt helemaal . Een keer doorrijden is leuk maar daar is de auto echt niet voor gemaakt, zeker met deze wielen gaat hij een beetje zoeken. Met die 140 zit ie ongeveer op 3300 toeren wat mij nog niet eens overdreven hoog lijkt eigenlijk.

Ligt idd gewoon een TH350 in, met tussenbak (np205), voorste aandrijfas is verwijderd (ligt wel in de schuur) dus enkel achterwielaandrijving. Overbrenging weet ik niet, de 37 inch wielen maken daar wel een behoorlijk verschil in. Om de juiste snelheid af te lezen moet ik de snelheid in miles nu x 2 doen om op km/uur te komen. Werkt op zich prima zo !

Re: 1978 Blazer

Posted: Sun Sep 29, 2019 10:21 pm
by Wilf
Ik weet niet of het bij GM ook zo is maar bij de Dodge W200 was het verwijderen van de voorste aandrijfas een verkeerde zuinigheid; de auto gaat er niet zuiniger van lopen maar de tussenbak draait er wel van in de soep.

Re: 1978 Blazer

Posted: Mon Sep 30, 2019 12:48 am
by muddy bandit
De Dodge W200 tussenbak is permanent 4WD en is zonder voorste cardanas alleen maar in de lock-stand te gebruiken .... en met op die manier continu rijden draai je de lagers van de tussenbak inderdaad wel een keer in de soep.
Een NP205 is echter een inschakelbare 4WD, en kan dus gewoon in 2WD gebruikt worden.... de voorste cardanas verwijderen kan dan totaal geen kwaad maar heeft dan ook weinig zin, als je de voorste aandrijflijn toch stil wilt leggen kun je beter een setje vrijloopnaven gaan monteren.

Re: 1978 Blazer

Posted: Tue Oct 01, 2019 5:40 pm
by Kootje
Het liefst zou ik de voorste as er weer op schroeven, zeker als het qua verbruik niet zo veel uit zou maken. Je zou toch een keer de bagger inrijden en op het moment dat er 1 wiel spint gelijk vast komen te staan...

Ik ga d`r es achteraan.

Re: 1978 Blazer

Posted: Tue Oct 01, 2019 6:42 pm
by Robin_Chevelle
140 met 3300 rpm is niet gek, je verbruik ook niet. Het is en blijft een hoge windvanger.

Zuinigste wat ik met een suburban gehaald heb is 1 op 6, was echt volledig snelweg, niet harder dan 110km/h, was een 1979er met 400cui sbc en full time 4x4. Ding stond op straatbanden en had 3.55 overbrenging in de assen. Maar dat was echt onder ideale omstandigheden. 1 op 5 was normaal gemiddeld gebruik.

Re: 1978 Blazer

Posted: Tue Oct 01, 2019 10:23 pm
by muddy bandit
Kootje wrote: Tue Oct 01, 2019 5:40 pm Het liefst zou ik de voorste as er weer op schroeven, zeker als het qua verbruik niet zo veel uit zou maken. Je zou toch een keer de bagger inrijden en op het moment dat er 1 wiel spint gelijk vast komen te staan...

Ik ga d`r es achteraan.
Qua verbruik maakt het helemaal geen drol uit: ook bij een gedemonteerde cardanas blijft het dif en de steekassen in je vooras nog gewoon meedraaien en dus weerstand geven.
De aandrijflijn in je vooras kun je alleen maar stil leggen door vrijloopnaven te monteren, en de brandstofwinst die je daar mee behaald is dan nog maar zeer gering. (ik heb het verschil in de 30 jaar dat ik 4x4 rijd nog nooit kunnen meten)

De enigste goede reden die ik me kan bedenken om de voorste cardanas maar in de schuur te laten liggen is te lui zijn om kapotte kruisstukjes te vervangen, en als het brandstofverbruik een rol moet gaat spelen wordt het tijd om in een Prius te gaan rijden. ;)

Re: 1978 Blazer

Posted: Sun Oct 06, 2019 8:34 pm
by Kootje
Duidelijke taal, je hebt mij in ieder geval overtuigd, voorste as gaat er weer op. Ik hoop alleen dat de tussenbak nog doet wat ie moet doen, toen ik er voor hde eerste keer mee reed had ik er knap moeite mee om hem uit z`n kruip (of lage gearing, weet niet de juiste benaming) te halen. Het was of een vrij of weer de kruip.

Stomme vraag misschien maar hoe zet je hem in een andere stand, met de motor draaiend en in N of in P of met de motor uit, langzaam rijdend of hoe zit dat eigenlijk ?

Brandstofgebruik is het zeker niet, rij misschien 2000 km per jaar dus dat moet kunnen.

Re: 1978 Blazer

Posted: Tue Jan 21, 2020 9:11 pm
by Kootje
Afgelopen tijd weer de nodige uurtjes bezig geweest aan de Blazer, hoofdremcilinder was lek dus een nieuwe erop, voordeel is dat je de boel dan wel gelijk netjes in de verf kan zetten. Lekke hydrauliekslang gehad voor de stuurbekrachtiging, een begin gemaakt met de verwarming, nieuwe blower motor, nieuwe resistor en hi blower relay. Nu zit ik alleen nog met (ik denk) een vacuumklep die niet open wil, het hele kachelhuis rechts wordt heet maar hoe ik ook schuif met die vacuumverdeler, de klep die van de verwarming afkomt gaat niet open, dat is nou juist de enige vacuumklep die echt op een rotplek zit. Met een spiegeltje kan ik hem net aan zien.

De tussenbak wilde dus niet lekker schakelen dus de pook eraf gehaald en een twin stick oplossing erop gezet, ik was erg tevreden hierover, zeker omdat de pookjes er zo netjes bij stonden. Alleen bij het monteren van de voorste aandrijfas (was verwijderd door vorige eigenaar) viel het me al op dat ik de aansluiting op de np203 aan de voorkant niet rond kon draaien. Tot ik de ingeving kreeg het lock pookje naar voren te duwen, toen wat het tussendiff unlocked. Dus nu 1 pookje naar achter en 1 naar voren, had ik beter opgelet had ik de boel anders in elkaar gelast daar beneden maar het is niet anders. Zaterdag de eerste 4wd kilometers gemaakt, het voelde toch anders wanneer je de bocht uitkomt en gas geeft, en andersom met op de motor remmen heb ik het idee dat ie wat rumoeriger is maar dit kan ook allemaal verbeelding zijn.

Nu dus zoals gezegd achter het vacuumraadsel aan en kijken voor een achteruitrijcamera, in het donker achteruit inparkeren met al dat smokeglas valt niet altijd mee !

Vaccumslang weer aangesloten, nadat ik eerst de verkeerde vacuumslang gepakt had, het is dus niet de bedoeling die van de vervroeger te splitten, weer wat geleerd.
Image

En zo zullen de pookjes dus niet vaak staan, dit is dus locked HI
Image

Re: 1978 Blazer

Posted: Sun Sep 20, 2020 8:59 pm
by Kootje
Tja en toen was ie verkocht :( . Superdikke auto maar niet bruikbaar als normale gezinsauto. Tijdje te koop gehad op mobile.de en nu rijdt hij dus rond in Duitsland. Op het moment van verkoop toch nog wel een beetje balen, aardig wat uurtjes mee bezig geweest maar je moet prioriteiten stellen.
Dus 2 maanden geleden een Suburban uit 1978 gekocht. Gaan we eens kijken of dat de nieuwe gezinsauto kan gaan worden. Zal wel even apart topic aanmaken voor die auto.