Page 14 of 15

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Tue Oct 04, 2022 1:44 pm
by SRB12
Update van de spuiter.
Vrijdag komt ie het brengen, zaterdag ga ik het monteren :idea:

Image

Image

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Tue Oct 04, 2022 5:14 pm
by rene74monte
strak wark man

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Tue Oct 04, 2022 6:05 pm
by Waggel
Mooooii!!!

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Tue Oct 04, 2022 8:26 pm
by LeonW
Nondeju, schitterend. Dat wordt voorzichtig monteren.
Succes👍

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Sat Oct 08, 2022 6:04 pm
by SRB12
Image

Image

Helaas een kleine beschadiging. Aan de linker voordeur. Hopelijk is dat nog wat te repareren. Denk het wel.

Image

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Sun Oct 09, 2022 5:14 am
by LeonW
Schitterend 👌

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Sun Oct 09, 2022 10:32 am
by rene74monte
prachtige wagen geworden , jammer van dat plekje inderdaad , maar ja , shit happens

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Sun Oct 09, 2022 5:20 pm
by Indianjohn
Ziet er super uit, toch weer een mooi project zo.......

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Tue Nov 01, 2022 9:29 am
by SRB12
De eerste revisieset van de carburateur was kwijt geraakt in de post omdat de verkoper de postcode verkeerd had overgenomen. Hij heeft een nieuwe opgestuurd en toen begon de nieuwe klucht.

Ik heb jaren terug al een keer een Rochester Quadrajet van een lid van een amerikaans forum overgenomen. Dat bleek een commercieel "gereviseerde" te zijn. Nu kende ik dat eerst niet, maar dat is helaas niet goed. Soms zo erg dat die niet gered kan worden. Quadrajets zijn een paar decennia gebruikt op de meest uiteenlopende blokken en ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit van buiten. Ze hebben een baseplate, body en horn. Wat men vaak doet bij dit soort bedrijven is willekeurig onderdelen bij elkaar pakken en dan in elkaar zetten. Dat werkt dus niet. Sommige carburateurs hebben een idle-bypass, andere niet. Dat kan niet samen.

Elke carburateur werd vanuit de fabriek specifiek gemaakt voor de applicatie waar die op moest. Het stationair-deel bijvoorbeeld gaat via motor vacuum en een aantal restricties en air bleeds en daar zit ontzettend veel verschil in. Bij mij klopte er dus niets van. Dat verklaart dan ook waarom de mijne belabberd stationair liep. Ik heb alle restricties nagemeten en waar nodig aangepast. Dichtsolderen en daarna met de goede maat boren. Gelukkig had ik wel bijpassende onderdelen en inmiddels werkt dit weer uitstekend.

Image
Waar het boortje in zit is de upper idle air bleed. Die was bij mij .069 (1,75mm) en is stock .052 (1,32mm). Dat komt neer op een verschil in oppervlakte van 75%.

Tussendoor heb ik ook nog een paar ontstekingsproblemen gehad, wat een beetje lullig is omdat je het in eerste instantie zoekt in je carburateur. Op een gegeven moment was ik dan ook bang dat de mijne niet te redden was, maar gelukkig viel dat mee.

Dus voor referentie; ik heb een 1969 430 blok waar een 7029241 carburateur bij hoort en ik rij rond met deze specs:
Idle tubes: .035
Down channel restriction: .051
Bypass air: none.
Low idle: .083
Upper idle: .052
Main air body: .055
Main air horn: .043

Jets: .070
Rods: 44B
Secondary rods: AY.

Dus mochten mensen overwegen om een Q-jet te kopen, zorg dan dat je de correcte voor je applicatie hebt. Ze worden beschouwd als één van de best gebouwde carburateurs ooit, maar hebben een slechte naam gekregen door incorrect gebruik.

Nu ik een beetje aan het rondrijden ben geweest heb ik helaas ontdekt dat ik een koelingsprobleem heb. Mijn auto had origineel een 400 blok zonder airco, maar is voor mijn tijd kapot gegaan en vervangen voor een 430 blok. Alleen kwam deze vermoedelijk uit een auto met airco. In de fabriek hebben ze die auto's een andere waterpomp en andere pulleys meegegeven. Mijn waterpomp draait 7% langzamer dan mijn krukas (dat is correct in mijn auto), alleen de waterpomp die er nu in zit hoort bij een applicatie waar deze 31% sneller draait dan de krukas. Dat is een verschil van ruim 40%, dus mijn pomp heeft te weinig flow. Als je rijdt en je maakt wat toeren gaat dat nog wel goed, maar zodra je stil staat loopt de temperatuur gelijk op omdat er te weinig koelvloeistof wordt rondgepompt.
De pomp die ik heb heeft 5 bladen en ik zou een 6 bladen pomp moeten hebben, maar die zijn niet meer verkrijgbaar. Dus ik heb gisteren bij TAPerformance een high performance water pump besteld. Beetje duur kreng helaas, maar dat is niet anders.

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Sun Nov 06, 2022 9:10 pm
by SRB12
Vandaag deurruit aan bestuurderskant van de zolder gehaald. Die ziet er heel anders uit dan toen ik hem 8 jaar geleden opborg. Nou zat er wat papier op, kan dat ingevreten hebben?
En is zoiets nog te verhelpen? Polijsten ofzo. Dit is geen gezicht.
Image

Image

Image

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Mon Nov 07, 2022 6:37 am
by rene74monte
heb je al wat geprobeerd dan ?

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Mon Nov 07, 2022 9:52 am
by SRB12
Ja voorzichtig met korrel 2000 erop. Maar dat helpt niet echt. Kennelijk kan papier en vocht over tijd het glas etsen en dat zou wel hersteld moeten kunnen worden.
Maar eens rondkijken of een bedrijf in de buurt dat kan.

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Mon Nov 07, 2022 10:15 am
by jelmoer
Misschien durf je het zelf aan.
Zelf geen ervaring mee.

https://youtu.be/ogai_hEP4xY

Er zijn verschillende setjes op de markt.

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Mon Nov 07, 2022 10:58 am
by SRB12
Zo, dat ziet er interessant uit. Ik ga zoiets maar proberen.

Re: Buick GS 400 1969

Posted: Thu Nov 10, 2022 12:33 pm
by Indianjohn
Je kan toch info opvragen bij carglas, er zijn best wel bedrijven die dit kunnen, zie in mn werk ook vaak glas polijsters.