Wat voor hefbrug
Wat voor hefbrug
Vanaf februari volgend jaar heb ik de beschikking over een eigen verwarmde werkplaats van 6.5 x 4.2 m (binnenmaat) met een hoogte van 2.85m. En dan kan ik eindelijk een brug plaatsen voor mijn Buick GS van 5x2 meter en 1700 kg leeggewicht. De vloer van de garage is 12cm dik gewapend beton. Geen krachtstroom aanwezig.
Nu is de grote vraag wat voor brug.
* 4-koloms? Neemt veel ruimte in beslag en de rijplaten zitten in de weg.
* 2-koloms? Meer eisen aan betonvloer en de auto wordt op chassis omhoog geheven. En deuren willen niet goed open. Wel goed ruimte bij wielen.
* Schaarbrug? Neemt minste ruimte in beslag. Is het mogelijk tussen de platen te werken? Evt verplaatsbaar (al schijnt dat bij sommige 2- en 4-koloms ook te kunnen)
* Poetsbrug? Komt niet zo heel hoog. Wel compacte oplossing.
Wat zijn jullie ervaringen en waar moet ik rekening mee houden? Ik ben van plan om een body-off restauratie te gaan doen.
Nu is de grote vraag wat voor brug.
* 4-koloms? Neemt veel ruimte in beslag en de rijplaten zitten in de weg.
* 2-koloms? Meer eisen aan betonvloer en de auto wordt op chassis omhoog geheven. En deuren willen niet goed open. Wel goed ruimte bij wielen.
* Schaarbrug? Neemt minste ruimte in beslag. Is het mogelijk tussen de platen te werken? Evt verplaatsbaar (al schijnt dat bij sommige 2- en 4-koloms ook te kunnen)
* Poetsbrug? Komt niet zo heel hoog. Wel compacte oplossing.
Wat zijn jullie ervaringen en waar moet ik rekening mee houden? Ik ben van plan om een body-off restauratie te gaan doen.
Re: Wat voor hefbrug
4-kolommer met hydraulische krik die je tussen de rijplaten kan verrijden.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Wat voor hefbrug
2.85m is niet bijster hoog. Je zal dan vaak met gebogen knietjes moeten sleutelen lijkt me.
Je zou kunnen overwegen om een verdiepte geul van ca. 30cm in de vloer aan te leggen zodat je iets meer sta-hoogte hebt.
Je zou kunnen overwegen om een verdiepte geul van ca. 30cm in de vloer aan te leggen zodat je iets meer sta-hoogte hebt.
Re: Wat voor hefbrug
Verrek, ja, die hoogte had ik niet op gelet. Wellicht dan beter om een smeerput te overwegen.
Re: Wat voor hefbrug
4 koloms en een kantoorstoel op wieltjes
Re: Wat voor hefbrug
beschik zelf ook niet over de genoeg hoogte (of te hoge auto's),
maar zou zeker geen smeerput doen, moet je nog op de knieen bij de auto als je met remmen bezig bent,
en idd met afgezaagd bureau stoel kom je ook een end...
en wat sjak zegt is de oplossing 4 koloms met krik in het midden,
alleen zijn de krikjes vaak net zo duur als een brug.....
maar met beetje fantasie kun je zelf wel zon ding in elkaar bakken
maar zou zeker geen smeerput doen, moet je nog op de knieen bij de auto als je met remmen bezig bent,
en idd met afgezaagd bureau stoel kom je ook een end...
en wat sjak zegt is de oplossing 4 koloms met krik in het midden,
alleen zijn de krikjes vaak net zo duur als een brug.....
maar met beetje fantasie kun je zelf wel zon ding in elkaar bakken
Re: Wat voor hefbrug
Ik heb 4 en 2 kolommers en als ik er 1 moest kiezen nam ik een 2 kolommer
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Re: Wat voor hefbrug
Een nieuwe 4 kolommer met zon krik kost ca 2.5 mille, heb dr niet zo heel lang geleden naar gekeken. Kan alleen de link niet meer vinden
2-kolommer is niet bij iedere auto ideaal, zeker niet bij convertibles.
2-kolommer is niet bij iedere auto ideaal, zeker niet bij convertibles.
Re: Wat voor hefbrug
bandenpoetsbrug dan kiezen?Bassie wrote:maar zou zeker geen smeerput doen, moet je nog op de knieen bij de auto als je met remmen bezig bent,
Re: Wat voor hefbrug
Die betonvloer ligt er al en ik was eigenlijk niet van plan om daar wat aan te doen. Ik sprak vandaag met een monteur en die raadde me een twee kolommer aan. Ook voor periode na restauratie. Werk bij dorpels is wat lastiger, maar met assteunen was dat wel mogelijk. Mijn auto zelf is niet heel hoog, dus ik kan de auto nog wel op vrij fatsoenlijke hoogte krijgen. Er onder staan lukt niet, maar hij komt hoger dan met een poetsbrug.
Een vierkoloms neemt rondom ook zoveel ruimte in. Dus daar hik ik wel tegenaan.
En zijn die Vocor bruggen wat? Die zijn wel redelijk betaalbaar, of kan ik dan beter een tweedehands merkbrug op de kop tikken?
Een vierkoloms neemt rondom ook zoveel ruimte in. Dus daar hik ik wel tegenaan.
En zijn die Vocor bruggen wat? Die zijn wel redelijk betaalbaar, of kan ik dan beter een tweedehands merkbrug op de kop tikken?
Re: Wat voor hefbrug
koni! zijn gewoon oud nog goed,
hooguit een nieuwe manchet of keering
heb zelf overgens een stenhoj bevalt ook prima
poetsbrug kun je niet onderstaan, of zitten dus dat lijkt me niet wat....
hooguit een nieuwe manchet of keering
heb zelf overgens een stenhoj bevalt ook prima
poetsbrug kun je niet onderstaan, of zitten dus dat lijkt me niet wat....
Re: Wat voor hefbrug
Nog nooit problemen mee gehad. Deuren dicht laten en als je een fatsoenijk merk koopt zijn de telescopische poten dermate lang dat je gewoon aan de einden van de subframes of het frame kunt stempelen. Als er een Coronet 500 convertible op kan zonder problemen past bijna alles. Enige wat wel link is, is een pickup of van waar het frame erg ver naar binnen zit.sjak_brak wrote:Een nieuwe 4 kolommer met zon krik kost ca 2.5 mille, heb dr niet zo heel lang geleden naar gekeken. Kan alleen de link niet meer vinden
2-kolommer is niet bij iedere auto ideaal, zeker niet bij convertibles.
Ik heb een Ravaglioli, een Romeico en een UME autolift 2 kolommer (en een ravaglioli en koni 4 kolommers) en de rav is veruit de fijnste, super stabliel..losse poten zonder ketting of kabelgoot.
Deze
http://www.ebay.de/itm/Ravaglioli-2-Sau ... 3f2abb2e9b
echt een super aanrader!!!
Re: Wat voor hefbrug
Die past niet bij mij, is te hoog, maar over dit merk heb ik wel meer goede dingen gelezen.
Ik denk dat ik dan toch voor een twee kolommer ga. Ik heb ook geen convertible en jouw verhaal klinkt positief, net als dat van de monteur vanmiddag. En dit lijkt me ook het handigst qua ruimte.
Ik denk dat ik dan toch voor een twee kolommer ga. Ik heb ook geen convertible en jouw verhaal klinkt positief, net als dat van de monteur vanmiddag. En dit lijkt me ook het handigst qua ruimte.
Re: Wat voor hefbrug
2.65m is volgens mij de hoogte, die leiding aan de bovenkant is stroom/communicatie tussen de 2 palen. die kun je zo inkorten of verleggen. De aangegeven hoogte is zo dat je een auto helemaal omhoog kunt heffen en dan niet dat ding raakt. Jij zult de bovenste aanslag toch moeten verplaatsen om niet het dak te pletten.
Re: Wat voor hefbrug
heb thuis zelf een grote smeerput 2m x 7m en daarboven een homemade loopkat.
als je met de remmen bezig moet hang je de auto in de takel en kun je hem links en rechts schuiven zodat je er wel bij kan.
heb mij zo altijd nog kunnen redden.
andre
als je met de remmen bezig moet hang je de auto in de takel en kun je hem links en rechts schuiven zodat je er wel bij kan.
heb mij zo altijd nog kunnen redden.
andre