Wat voor hefbrug

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Wat voor hefbrug

Post by SRB12 »

Vanaf februari volgend jaar heb ik de beschikking over een eigen verwarmde werkplaats van 6.5 x 4.2 m (binnenmaat) met een hoogte van 2.85m. En dan kan ik eindelijk een brug plaatsen voor mijn Buick GS van 5x2 meter en 1700 kg leeggewicht. De vloer van de garage is 12cm dik gewapend beton. Geen krachtstroom aanwezig.
Nu is de grote vraag wat voor brug.

* 4-koloms? Neemt veel ruimte in beslag en de rijplaten zitten in de weg.
* 2-koloms? Meer eisen aan betonvloer en de auto wordt op chassis omhoog geheven. En deuren willen niet goed open. Wel goed ruimte bij wielen.
* Schaarbrug? Neemt minste ruimte in beslag. Is het mogelijk tussen de platen te werken? Evt verplaatsbaar (al schijnt dat bij sommige 2- en 4-koloms ook te kunnen)
* Poetsbrug? Komt niet zo heel hoog. Wel compacte oplossing.

Wat zijn jullie ervaringen en waar moet ik rekening mee houden? Ik ben van plan om een body-off restauratie te gaan doen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Wat voor hefbrug

Post by sjak_brak »

4-kolommer met hydraulische krik die je tussen de rijplaten kan verrijden.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by BigBlockMopar »

2.85m is niet bijster hoog. Je zal dan vaak met gebogen knietjes moeten sleutelen lijkt me.

Je zou kunnen overwegen om een verdiepte geul van ca. 30cm in de vloer aan te leggen zodat je iets meer sta-hoogte hebt.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Wat voor hefbrug

Post by sjak_brak »

Verrek, ja, die hoogte had ik niet op gelet. Wellicht dan beter om een smeerput te overwegen.
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by Ed »

4 koloms en een kantoorstoel op wieltjes
Bassie
Posts: 1431
Joined: Mon Jul 04, 2005 11:33 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by Bassie »

beschik zelf ook niet over de genoeg hoogte (of te hoge auto's),
maar zou zeker geen smeerput doen, moet je nog op de knieen bij de auto als je met remmen bezig bent,
en idd met afgezaagd bureau stoel kom je ook een end...

en wat sjak zegt is de oplossing 4 koloms met krik in het midden,
alleen zijn de krikjes vaak net zo duur als een brug.....
maar met beetje fantasie kun je zelf wel zon ding in elkaar bakken :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by Corp »

Ik heb 4 en 2 kolommers en als ik er 1 moest kiezen nam ik een 2 kolommer

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Wat voor hefbrug

Post by sjak_brak »

Een nieuwe 4 kolommer met zon krik kost ca 2.5 mille, heb dr niet zo heel lang geleden naar gekeken. Kan alleen de link niet meer vinden :?

2-kolommer is niet bij iedere auto ideaal, zeker niet bij convertibles.
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by rulez »

Bassie wrote:maar zou zeker geen smeerput doen, moet je nog op de knieen bij de auto als je met remmen bezig bent,
bandenpoetsbrug dan kiezen?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Wat voor hefbrug

Post by SRB12 »

Die betonvloer ligt er al en ik was eigenlijk niet van plan om daar wat aan te doen. Ik sprak vandaag met een monteur en die raadde me een twee kolommer aan. Ook voor periode na restauratie. Werk bij dorpels is wat lastiger, maar met assteunen was dat wel mogelijk. Mijn auto zelf is niet heel hoog, dus ik kan de auto nog wel op vrij fatsoenlijke hoogte krijgen. Er onder staan lukt niet, maar hij komt hoger dan met een poetsbrug.

Een vierkoloms neemt rondom ook zoveel ruimte in. Dus daar hik ik wel tegenaan.

En zijn die Vocor bruggen wat? Die zijn wel redelijk betaalbaar, of kan ik dan beter een tweedehands merkbrug op de kop tikken?
Bassie
Posts: 1431
Joined: Mon Jul 04, 2005 11:33 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by Bassie »

koni! zijn gewoon oud nog goed,
hooguit een nieuwe manchet of keering

heb zelf overgens een stenhoj bevalt ook prima :D




poetsbrug kun je niet onderstaan, of zitten dus dat lijkt me niet wat....
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by Corp »

sjak_brak wrote:Een nieuwe 4 kolommer met zon krik kost ca 2.5 mille, heb dr niet zo heel lang geleden naar gekeken. Kan alleen de link niet meer vinden :?

2-kolommer is niet bij iedere auto ideaal, zeker niet bij convertibles.
Nog nooit problemen mee gehad. Deuren dicht laten en als je een fatsoenijk merk koopt zijn de telescopische poten dermate lang dat je gewoon aan de einden van de subframes of het frame kunt stempelen. Als er een Coronet 500 convertible op kan zonder problemen past bijna alles. Enige wat wel link is, is een pickup of van waar het frame erg ver naar binnen zit.

Ik heb een Ravaglioli, een Romeico en een UME autolift 2 kolommer (en een ravaglioli en koni 4 kolommers) en de rav is veruit de fijnste, super stabliel..losse poten zonder ketting of kabelgoot.

Deze

http://www.ebay.de/itm/Ravaglioli-2-Sau ... 3f2abb2e9b

echt een super aanrader!!!
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Wat voor hefbrug

Post by SRB12 »

Die past niet bij mij, is te hoog, maar over dit merk heb ik wel meer goede dingen gelezen.
Ik denk dat ik dan toch voor een twee kolommer ga. Ik heb ook geen convertible en jouw verhaal klinkt positief, net als dat van de monteur vanmiddag. En dit lijkt me ook het handigst qua ruimte.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by Corp »

2.65m is volgens mij de hoogte, die leiding aan de bovenkant is stroom/communicatie tussen de 2 palen. die kun je zo inkorten of verleggen. De aangegeven hoogte is zo dat je een auto helemaal omhoog kunt heffen en dan niet dat ding raakt. Jij zult de bovenste aanslag toch moeten verplaatsen om niet het dak te pletten.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Wat voor hefbrug

Post by alie-r »

heb thuis zelf een grote smeerput 2m x 7m en daarboven een homemade loopkat.
als je met de remmen bezig moet hang je de auto in de takel en kun je hem links en rechts schuiven zodat je er wel bij kan.
heb mij zo altijd nog kunnen redden.


andre
Post Reply