nokkenas pobleem?
nokkenas pobleem?
Hallo mannen!
Even een mooie vraag voor de specialisten!.
Na dat mijn blok gereviseerd is waarbij het onderblok door een revisie bedrijf is gedaan,
hebben we wat problemen om het blok goed af te stellen.
Als hij uiteindelijk zonder pinglen goed rijd (met maar 3 graden voorontsteking),
loopt het blok stationair heel laag en onrustig.
Diverse mensen zeggen dat er een te snelle nokkenas in zit die door het revisebedrijf is geleverd.
het revisiebedrijf zegt dat dat niet moet uit maken.
Wat vinden jullie er van?
Het gaat om een 68 olds 455 2bbl
Oliedruk is perfect!
Onderstaand de gegvens van de nokkenas die geleverd is.
daar onder degene die volgens mij de standaard nakkenas is.
SEALED POWER Part # CS176R
Performance Camshaft; Hi-Perf.; Pro-5000 Perf. Cam; Hydraulic; (050) Duration at .050 Lobe Lift; 232
Exh.; 232 Int.; 113 Degrees Lobe Separation; 0.474" Exh. Valve Lift; 0.474" Int. Valve Lift; 4BBL
Cam Type HYD
Intake Lift 0.2964
Exhaust Lift .2964
Intake Duration 232
Exhaust Duration 232
Overlap 6
Part Comment Pro-5000 Perf. Cam
en dan de gene die volgens mij voor mijn blok bedoeld is......
SEALED POWER Part # CS651
Exc. Hi-Perf.; Hydraulic; (050) Duration at .050 Lobe Lift; 207
Exh.; 194 Int.; 109 Degrees Lobe Separation; 2BBL
Cam Type HYD
Intake Lift 0.275
Exhaust Lift .276
Intake Duration 194
Exhaust Duration 27
Even een mooie vraag voor de specialisten!.
Na dat mijn blok gereviseerd is waarbij het onderblok door een revisie bedrijf is gedaan,
hebben we wat problemen om het blok goed af te stellen.
Als hij uiteindelijk zonder pinglen goed rijd (met maar 3 graden voorontsteking),
loopt het blok stationair heel laag en onrustig.
Diverse mensen zeggen dat er een te snelle nokkenas in zit die door het revisebedrijf is geleverd.
het revisiebedrijf zegt dat dat niet moet uit maken.
Wat vinden jullie er van?
Het gaat om een 68 olds 455 2bbl
Oliedruk is perfect!
Onderstaand de gegvens van de nokkenas die geleverd is.
daar onder degene die volgens mij de standaard nakkenas is.
SEALED POWER Part # CS176R
Performance Camshaft; Hi-Perf.; Pro-5000 Perf. Cam; Hydraulic; (050) Duration at .050 Lobe Lift; 232
Exh.; 232 Int.; 113 Degrees Lobe Separation; 0.474" Exh. Valve Lift; 0.474" Int. Valve Lift; 4BBL
Cam Type HYD
Intake Lift 0.2964
Exhaust Lift .2964
Intake Duration 232
Exhaust Duration 232
Overlap 6
Part Comment Pro-5000 Perf. Cam
en dan de gene die volgens mij voor mijn blok bedoeld is......
SEALED POWER Part # CS651
Exc. Hi-Perf.; Hydraulic; (050) Duration at .050 Lobe Lift; 207
Exh.; 194 Int.; 109 Degrees Lobe Separation; 2BBL
Cam Type HYD
Intake Lift 0.275
Exhaust Lift .276
Intake Duration 194
Exhaust Duration 27
Re: nokkenas pobleem?
dat is helemaal niet zo'n woeste as, daar moet hij gewoon goed op lopen en zeker met meer voorontsteking.
Hoe zet je die 3 graden? met de vac. servo eraf? Zet hem dan eens zo dat hij bij 2500 toeren op 34 tot 36 graden loopt en laat die servo er even af. Als je het nr van de servo kunt zien ff opzoeken hoeveel ontsteking die erbij trekt bij hoeveel vacuüm.
Kijk dan waar je stationair op uitkomt. Is dat hoog en heb je moeite met starten dan zet je hem wat lager (ideaal is het ding recurven zodat er meer vervroeging en sneller in komt, alles erbij vol mechanisch bij 2500 ongeveer)
Daar moet hij gewoon goed op lopen.
Stationair vacuüm meten en noteren
Wat voor een carburateur? Holley? Zo ja, welke power valve? Als je eentje hebt die al open gaat bij een te laag vacuüm dan krijg je daar problemen mee.
Nokkenas juist geïnstalleerd? Niet retarded erin? Of een bak advanced? Als je zo'n multi keyway geval erop hebt, niet meer dan 2 a 4 graden kiezen.
Als ik bij summit kijk dan zou dat ding de oem vervanging voor een 350 W31 of 455 motor moeten zijn en gezien de specs (weinig lift etc) is dat best goed mogelijk.
Is de nokkenas goed ingelopen? Heb je losse tuimelaars of wat na moeten stellen? Meet eens met een klokje de lobe lift op en check of dat allemaal gelijk is.
Wie heeft de krukasdemper erop gezet? Is dat ding nieuw, zeker 100% goed? Niet doorgeslipt?
Hoe zet je die 3 graden? met de vac. servo eraf? Zet hem dan eens zo dat hij bij 2500 toeren op 34 tot 36 graden loopt en laat die servo er even af. Als je het nr van de servo kunt zien ff opzoeken hoeveel ontsteking die erbij trekt bij hoeveel vacuüm.
Kijk dan waar je stationair op uitkomt. Is dat hoog en heb je moeite met starten dan zet je hem wat lager (ideaal is het ding recurven zodat er meer vervroeging en sneller in komt, alles erbij vol mechanisch bij 2500 ongeveer)
Daar moet hij gewoon goed op lopen.
Stationair vacuüm meten en noteren
Wat voor een carburateur? Holley? Zo ja, welke power valve? Als je eentje hebt die al open gaat bij een te laag vacuüm dan krijg je daar problemen mee.
Nokkenas juist geïnstalleerd? Niet retarded erin? Of een bak advanced? Als je zo'n multi keyway geval erop hebt, niet meer dan 2 a 4 graden kiezen.
Als ik bij summit kijk dan zou dat ding de oem vervanging voor een 350 W31 of 455 motor moeten zijn en gezien de specs (weinig lift etc) is dat best goed mogelijk.
Is de nokkenas goed ingelopen? Heb je losse tuimelaars of wat na moeten stellen? Meet eens met een klokje de lobe lift op en check of dat allemaal gelijk is.
Wie heeft de krukasdemper erop gezet? Is dat ding nieuw, zeker 100% goed? Niet doorgeslipt?
Re: nokkenas pobleem?
Je zegt onderblok door het revisiebedrijf...
Bovenblok & koppen door een ander ????
Kleppengeometrie (waaronder preload op de lifters ) gecontroleerd of zo klakkeloos voor goed bevonden en gemonteerd....
Dus ook distributie & timing.. ( niet op merktekens maar zoals gespecificeerd door de nokkenas fabrikant met behulp van graden wiel en klokmeter)..
Nokkenas inlaten lopen ( break-inn ) gelijk na de eerste start (20 minuten 2500tpm) of gelijk verrot laten draaien door hem niet in te laten lopen gelijk na de start ???
Klinkt hard maar need more info....... "Wie" heeft "wat" in elkaar gezet inclusief carburateur en ontsteking..
Bovenblok & koppen door een ander ????
Kleppengeometrie (waaronder preload op de lifters ) gecontroleerd of zo klakkeloos voor goed bevonden en gemonteerd....
Dus ook distributie & timing.. ( niet op merktekens maar zoals gespecificeerd door de nokkenas fabrikant met behulp van graden wiel en klokmeter)..
Nokkenas inlaten lopen ( break-inn ) gelijk na de eerste start (20 minuten 2500tpm) of gelijk verrot laten draaien door hem niet in te laten lopen gelijk na de start ???
Klinkt hard maar need more info....... "Wie" heeft "wat" in elkaar gezet inclusief carburateur en ontsteking..
Re: nokkenas pobleem?
Ik haak even in, ik heb het blok in elkaar gezet. Ik ben automonteur en heb meer blokken gedaan.
Het onderblok is door het revisiebedrijf in elkaar gezet. (Goed bekent bedrijf die bijna alleen maar Yanken doet).
Koppen hebben ze ook gedaan maar zelf de kleppen gemonteerd.
We hebben de break-inn van de nokkenas 20 minuten gedaan. En ook de pasta gebruikt.
Nokkenas is niet getimed.
Er zit een doubel roller timingset op met multi keyway. Niet retarded of advanced gezet maar op 0.
Er zit een Redelijk nieuwe Hei onsteking op.
Er zit de originele 2bbl carb op.
Nieuwe demper gemonteerd, merktekens kwamen overeen met de oude.
Voor de revisie liep de motor goed. (Op het gerammel van de lagers na dan).
Op toeren loopt de motor nu perfect alleen stationair is het dan ruk. 3 graden voor ontsteking zonder vacuum.
Op 10 graden voor onsteking loopt hij stat. Redelijk maar gaat tie pingelen alleen op de rijksweg. Het is dus of pingelen of ruk sationair.
Ze geven wel aan dat het een Hi-Performance nokkenas is. En van die gegevens hebbe we geen verstand.
Het onderblok is door het revisiebedrijf in elkaar gezet. (Goed bekent bedrijf die bijna alleen maar Yanken doet).
Koppen hebben ze ook gedaan maar zelf de kleppen gemonteerd.
We hebben de break-inn van de nokkenas 20 minuten gedaan. En ook de pasta gebruikt.
Nokkenas is niet getimed.
Er zit een doubel roller timingset op met multi keyway. Niet retarded of advanced gezet maar op 0.
Er zit een Redelijk nieuwe Hei onsteking op.
Er zit de originele 2bbl carb op.
Nieuwe demper gemonteerd, merktekens kwamen overeen met de oude.
Voor de revisie liep de motor goed. (Op het gerammel van de lagers na dan).
Op toeren loopt de motor nu perfect alleen stationair is het dan ruk. 3 graden voor ontsteking zonder vacuum.
Op 10 graden voor onsteking loopt hij stat. Redelijk maar gaat tie pingelen alleen op de rijksweg. Het is dus of pingelen of ruk sationair.
Ze geven wel aan dat het een Hi-Performance nokkenas is. En van die gegevens hebbe we geen verstand.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: nokkenas pobleem?
Vacuumvervroeging op vol vacuum van het intake manifold, of aan de carb (boven de throttleblades) gemonteerd?
Wat is de compression ratio van de motor?
Anders alsnog de nokkenas uitklokken.
Wat is de compression ratio van de motor?
Anders alsnog de nokkenas uitklokken.
Re: nokkenas pobleem?
een 2 bbl carburateur???????????????? raar dat die pingelt
idd wat herman vraagt, vol of timed vacuüm?
idd wat herman vraagt, vol of timed vacuüm?
Last edited by Corp on Tue Sep 10, 2013 4:19 pm, edited 1 time in total.
Re: nokkenas pobleem?
Haal de kleppendeksels er maar eens af, en laat em maar even draaien. Ik denk dat je dan gelijk ziet dat een of meerdere tuimelaars minder diep tuimelen - oftewel je mist een nok of wat.
Ik heb dezelfde symptomen met m'n 455. Dat wordt een nieuwe nokkenas monteren.
Ik heb dezelfde symptomen met m'n 455. Dat wordt een nieuwe nokkenas monteren.
Re: nokkenas pobleem?
Hier geen problemen met een 455 olds, mijn eerste gedachten en vraag, Pushrods juist afgesteld en wat voor brandstof mik je erin '95 of '98.
Re: nokkenas pobleem?
Loopt op toeren mooi rond.Haal de kleppendeksels er maar eens af, en laat em maar even draaien. Ik denk dat je dan gelijk ziet dat een of meerdere tuimelaars minder diep tuimelen - oftewel je mist een nok of wat.
Ik heb dezelfde symptomen met m'n 455. Dat wordt een nieuwe nokkenas monteren.
Zijn hydr. stoters en hij tankt 98 met een losse toevoeging octaan verhoger.Hier geen problemen met een 455 olds, mijn eerste gedachten en vraag, Pushrods juist afgesteld en wat voor brandstof mik je erin '95 of '98.
Re: nokkenas pobleem?
(Te) hoge compressie i.c.m. met te arm mengsel kan eveneens pingelen veroorzaken,onrelmatig stationair draaien kan door nokkenas komen,krijg je er gratis bij
Re: nokkenas pobleem?
Hydraulische stoters moet je ook afstellen !!! zeker bij een nieuwe nokkenas. Noemen ze preload. Afstellen kan op verschillende manieren, oa met verstelbare pushrods ofwel met pushrods op lengte.
Kan je meten met een paperclipje omgebogen, tussen de lifter & het circlipje steken.
Ik gok op nokkenas timing ( merktekens kunnen rustig 8 graden er naast zitten op een aftermarket nokkenas ) of wel je preload op de lifters klopt niet ( te veel ??)
Nokkenas kan je eventueel uitklokken met offset cam keys.
Voor alles is een eerste keer, dus schaam je niet. Persoonlijk zou ik beide even controleren.
Kan je meten met een paperclipje omgebogen, tussen de lifter & het circlipje steken.
Ik gok op nokkenas timing ( merktekens kunnen rustig 8 graden er naast zitten op een aftermarket nokkenas ) of wel je preload op de lifters klopt niet ( te veel ??)
Nokkenas kan je eventueel uitklokken met offset cam keys.
Voor alles is een eerste keer, dus schaam je niet. Persoonlijk zou ik beide even controleren.
Re: nokkenas pobleem?
dat begrijp ik! ik wil alleen eigenlijk lekker cruisen dus dat hij in lage toeren ook lekker loopt. dus met een big block is dat ook lekker rustig stationair rijden in de stad! dat hij ook geweldig trekt is bijzaak. dat deed hij voor de revisie al lekker.Ranch73 wrote:(Te) hoge compressie i.c.m. met te arm mengsel kan eveneens pingelen veroorzaken,onrelmatig stationair draaien kan door nokkenas komen,krijg je er gratis bij
Re: nokkenas pobleem?
Ik lees een hoop dingen. ik moet er ook bij vertellen dat er nog de orginele rochester 2 traps carburateur op zit.
het revisie bedrijf dacht dat het de ontsteking was? daar lees ik niets over hier. is dat uitgesloten dan?
het revisie bedrijf dacht dat het de ontsteking was? daar lees ik niets over hier. is dat uitgesloten dan?
Last edited by hounddog on Tue Sep 10, 2013 9:16 pm, edited 1 time in total.
Re: nokkenas pobleem?
ik schaam me niet. ik baal alleen flink!MotiV8 wrote:Voor alles is een eerste keer, dus schaam je niet.
Re: nokkenas pobleem?
Kan ook (mede) een oorzaak zijn.hounddog wrote:het revisie bedrijf dacht dat het de ontsteking was? daar lees ik niets over hier. is dat uitgesloten dan?
Nog een specifieke reden dat ze daaraan dachten, hebben ze wat nagemeten?
Je kan ook zelf de vervroegingscurve van de ontsteking nameten. Vacuumvervroeging afkoppelen (en nippel op de carb ff afdoppen) en dan langzaam toeren opbouwen en opschrijven bij hoeveel toeren hoeveel vervroeging je hebt. Als je te ver vervroegt op toeren zal ie inderdaad gaan pingelen, zeker in combinatie met slechte brandstof en/of te arm mengsel en/of hoge compressie. Wat is trouwens de compressie, dat vind ik niet terug?