capaciteit radiator te klein voor 396

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

capaciteit radiator te klein voor 396

Post by gert »

ik heb recent een 396 ingebouwd, als vervanger voor de 250 6 inline
nu wordt de boel wel wat warmer, en krijg ik soms een overlopende radiator bij temperaturen boven de 20 graden.
ook loopt de temp. langzaam op bij snelheden boven de 100 op de snelweg.
de radiator is redelijk nieuw en schoon van binnen, maar een groter koelblok zou de oplossing zijn.
maar ik heb geen zin in al dat werk, want ik had net een nieuwe fanshroud gemonteerd en een ventilator met visco koppeling.
ik vroeg me af of er een simpele andere manier zou zijn om wat extra koelcapaciteit te creeren, buiten de verwarming aanzetten en puur water in het koelsysteem te doen.

zou een extra verwarmingsradiator ( ik heb nog een nieuwe liggen) in de luchtstroom achter de bumper voldoende zijn?

ik heb het idee dat die fanshroud bij snelweg gebruik toch de luchtstroom teveel beperkt, zouden 2 electrische ventilatoren ipv de shroud de oplossing zijn?

graag ervaringen van julluie op dit gebied.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by Corp »

lapmiddelen! simpelweg heeft je koelblok niet genoeg koelend vermogen... dus er is maar 1 oplossing en dat weet je denk ik zelf ook wel
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by Martin71RS »

ik denk dat ie 396 erin hangen veel meer werk is dan een ander radiatortje...en dat is ook gelijk de oplossing.

een collega van me zei altijd:"zonder zin kan je ook veel doen" :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by sjak_brak »

Corp wrote:lapmiddelen! simpelweg heeft je koelblok niet genoeg koelend vermogen... dus er is maar 1 oplossing en dat weet je denk ik zelf ook wel
idd

Er zijn bv wat toevoegingen die in sommige gevallen je temp iets omlaag kunnen brengen, maar dat is niet voldoende om te compenseren voor te weinig capaciteit. En dat de capaciteit te laag is, dat blijkt wel uit het gegeven dat de motor warm(er) loopt op de snelweg.

Ik denk trouwens ook, dat je de kosten van een nieuwe radiator overschat, dat is goedkoper dan reviseren/extra koelrijen erin laten zetten.
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,2172

of een alu, kan ook natuurlijk.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by gert »

de radiator die er nu inzit is identiek aan die erin hoort voor een 396, dus een nieuwe biedt geen soelaas
en ik wil geen alu, want die kun je niet repareren.

mischien moet ik hem toch es goed uitspoelen met ontkalker.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by sjak_brak »

Zijsprong: de motor zelf, is die goed, en goed afgesteld?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by sjak_brak »

gert wrote:de radiator die er nu inzit is identiek aan die erin hoort voor een 396, dus een nieuwe biedt geen soelaas
Dat zijn denk ik 2 dingen die los van elkaar staan. Dat het t zelfde type is, wil niet zeggen dat ie goed is :)

Volgens die link van Rockauto is de L6 radiator 20 3/4" * 17" / 1 rij, die voor een 396 28 5/16" * 15 15/16" / 3 koelrijen. Vergelijk de afmetingen van je rad hier eens mee, als die bv maar 23" breed is, dan weet je ook genoeg.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by gert »

motor is nieuw, en onsteking staat goed, rijdt wel op lpg.

Rik van partsnstuff verzekerde mij dat deze er tussen het L6 type en die voor de 396 geen verschil zit.....
maar ik ga de afmetingen effe controleren.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by sjak_brak »

LPG of niet maakt niet uit, daar gaat een motor niet warmer van lopen.

Ontsteking: welke mechanische vervroeging bij hoeveel toeren, hoeveel voorontsteking, hoeveel vacuum vervroeging?

Nieuw is ook geen garantie voor goed. Gaat de thermostaat op tijd open, heeft de waterpomp voldoende capaciteit?

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je radiator gewoon te klein of niet meer goed is... als er beetje water overloopt naar je expansievat als je de wagen stilszet na een rit is OK, maar als de temp bij rustig tempo op de snelweg oploopt niet. Ik heb met bigblock-wagens 170+ gecruised bij 35 graden buiten, en dit ging probleemloos.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by gert »

ontsteking is aangepast aan lpg ,preciese gegevens heb ik niet meer. ik kan alleen maar op lpg.

dat overlopen is alleen als ik hem na een flinke rit neerzet bij de lpg pomp. dan loopt er wel es wat uit.

de temp neigt naar de 210 fahrenheit op de mechanische meter, maar daar is ie nog niet overheen gekomen. bij de L6 kwam ie daar nooit in de buurt, maar das logisch.

ik ga eea nameten.

bedankt voor jullie advies.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by Supervaags »

thermostaat in orde?
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by gert »

thermostaat heeft hier weinig mee te maken, maar is nieuw
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by takel »

gert wrote: en ik wil geen alu, want die kun je niet repareren.
:?:
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by fbird92 »

gert wrote:thermostaat heeft hier weinig mee te maken, maar is nieuw
Thermostaat eruit halen, dan krijg je een continu doorstroming van het water.
Ook ipv water koelvloeistof gebruiken wil nog wel een schelen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: capaciteit radiator te klein voor 396

Post by sjak_brak »

Thermostaat eruit is geen oplossing, ding zit er niet voor het mooie. Om te testen of de thermostaat goed doorlaat kan je m wel even eruit halen.

Weet je ook wat voor thermostaat het is? ALs je eerst met een 160F reed en nu met een 195F, dat maakt ook aardig verschil.
Post Reply