uitlaatpakking vervangen
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
uitlaatpakking vervangen
Waarschijnlijk zal ik voor het eerst in 52 jaar de bouten van de uitlaatspruitstukken los moeten draaien omdat de pakking lekt. Hoe maak ik de kans het kleinste dat ik de bouten kapot draai? Of is het op hoop van zegen?
Ik zat zelf te denken aan warm stoken.. doet kruipolie nog wat met deze oude verbinding?
Alle info is welkom want het is voor mij de eerste keer da'k zoiets ga doen.
b.v.d.!
Ik zat zelf te denken aan warm stoken.. doet kruipolie nog wat met deze oude verbinding?
Alle info is welkom want het is voor mij de eerste keer da'k zoiets ga doen.
b.v.d.!
Re: uitlaatpakking vervangen
Ik heb het laatst bij een wagen van bijna 35 jaar oud gedaan, en daar zag het er ook naar uit dat het nog nooit gedaan was. Gewoon rustig aan proberen, kruipolie in laten trekken en dan met gelijkmatige kracht proberen te draaien. Niet met een hamer tegen je sleutel aan slaan, want daarvan kunnen je bouten en je sleutel kapot gaan. En gebruik geen multidrive dopsleutel zoals dit:
Maar gewoon een 6 kant in de juiste maat
Maar gewoon een 6 kant in de juiste maat
Re: uitlaatpakking vervangen
Kruipolie, intrekken heetstoken met gasbrander enz. Geduld is hier een hele schone zaak.
NOOIT lompe krachten en 12 kanten gebruiken, 6 kant en tact en it will loosen up.
NOOIT lompe krachten en 12 kanten gebruiken, 6 kant en tact en it will loosen up.
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
Re: uitlaatpakking vervangen
kruipolie èn stoken?
Verbrand de kruipolie dan niet?
Ik ga in ieder geval even investeren in goede doppen. Ik heb alleen van die 12 kant metrinch dingen :-|
Verbrand de kruipolie dan niet?
Ik ga in ieder geval even investeren in goede doppen. Ik heb alleen van die 12 kant metrinch dingen :-|
Re: uitlaatpakking vervangen
tijdje van te voren gewoon al gaan inspuiten met kruipolie over al wat los moet.
en voor dat je dan gaat beginnen alles schoonmaken met staal borstel.
en voordat je het gaat warm stoken voorzihtig proberen om het los te draaien en anders gaan warm stoken.
en voor dat je dan gaat beginnen alles schoonmaken met staal borstel.
en voordat je het gaat warm stoken voorzihtig proberen om het los te draaien en anders gaan warm stoken.
Re: uitlaatpakking vervangen
Warm stoken is gevaarlijk, als je dit niet goed en gelijkmatig doet heb je kans dat je bout of moer krom trekt of ovaal word met als gevolg dat je hem helemaal niet meer los krijgt. Als je manifold met bouten vast zit is het sowieso belangrijk dat de kop warm word en niet de bout. Beter de motor even warm laten draaien en dan de bouten los proberen te draaien. Uiteraard opletten dat je je poten niet verbrand aan de hete manifold.
Re: uitlaatpakking vervangen
Niets mis met Metrinch zolang je de juiste dop gebruikt, Metrinch zet de draaikracht aan op de zijkanten van de boutkop of moer en niet op de hoeken. Zo draai je ze minder snel dol.73_Caddy_Martijn wrote:kruipolie èn stoken?
Verbrand de kruipolie dan niet?
Ik ga in ieder geval even investeren in goede doppen. Ik heb alleen van die 12 kant metrinch dingen :-|
Maar zeer zeker eerst een paar keer dik in de WD-40 zetten.
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
Re: uitlaatpakking vervangen
Ha! Ik heb deze, dat lijkt me misschien nog wel beter dan inch-doppen, of niet?
Nou, ik heb alweer ontdekt dat het een hels karwei gaat worden. Ongelofelijk, zo'n enorm motorcompartiment en dan nog kan je nergens echt bij Ik denk dat ik het hele zeischerm eraf moet halen om er enigszins bij te komen
Nou, ik heb alweer ontdekt dat het een hels karwei gaat worden. Ongelofelijk, zo'n enorm motorcompartiment en dan nog kan je nergens echt bij Ik denk dat ik het hele zeischerm eraf moet halen om er enigszins bij te komen
Re: uitlaatpakking vervangen
Motor eruit,gelijk alle pakkingen, freeze plugs doen,-->sta je volgende maand weer te kutten ,iets meer werk maar wel gelijk goed.
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
Re: uitlaatpakking vervangen
Nou, motor eruit wilde ik nog even laten zitten tot ik wat eurootjes bij elkander heb gespaard voor een revisie. Voor freezeplugs hoeft 'ie er toch niet uit? Het gaat er met name ff om dat ik z.s.m. een kenteken heb, de rest volgt later.
Re: uitlaatpakking vervangen
Gearz wrote:
Niets mis met Metrinch zolang je de juiste dop gebruikt, Metrinch zet de draaikracht aan op de zijkanten van de boutkop of moer en niet op de hoeken. Zo draai je ze minder snel dol.
Maar zeer zeker eerst een paar keer dik in de WD-40 zetten.
LULKOEK!! is gewoon rommel. Er is niets beter dan de juiste maat te gebruiken. Die metrinch passen niet goed op metrisch en niet op inch maten. Als je maar iets kracht moet zetten werkt 't voor geen meter. Het is gewoon van die Tell Sell rommel, geen enkele echte monteur gebruikt dat, alleen prutsers. Dat het ontwerp zo is dat het de zijkanten van de bout grijpt..allemaal mooie verkoop larie. Die dingen zitten zo los om de kop dat je alles afrond.
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
Re: uitlaatpakking vervangen
Dit vraagt om een test Of heeft iemand dat al eens gedaan? Kan zo snel op het net niks vinden.
En is een dop (met de juiste maat) dan ook beter dan een steeksleutel omdat je alle 6 de kanten pakt en dus een gelijkmatiger verdeling van je moment op de kop hebt?
En is een dop (met de juiste maat) dan ook beter dan een steeksleutel omdat je alle 6 de kanten pakt en dus een gelijkmatiger verdeling van je moment op de kop hebt?
Re: uitlaatpakking vervangen
ja.
het idee is vrij simpel, btje als dit..
het idee is vrij simpel, btje als dit..
Re: uitlaatpakking vervangen
73_Caddy_Martijn wrote:En is een dop (met de juiste maat) dan ook beter dan een steeksleutel omdat je alle 6 de kanten pakt en dus een gelijkmatiger verdeling van je moment op de kop hebt?
Je geeft zelf het antwoord al
-
- Posts: 1144
- Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm
Re: uitlaatpakking vervangen
Tja,
Maar soms lijken dingen simpel en zijn ze het niet. In dit geval dus wel.
Maar soms lijken dingen simpel en zijn ze het niet. In dit geval dus wel.