uitlaatpakking vervangen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Waarschijnlijk zal ik voor het eerst in 52 jaar de bouten van de uitlaatspruitstukken los moeten draaien omdat de pakking lekt. Hoe maak ik de kans het kleinste dat ik de bouten kapot draai? Of is het op hoop van zegen?
Ik zat zelf te denken aan warm stoken.. doet kruipolie nog wat met deze oude verbinding?
Alle info is welkom want het is voor mij de eerste keer da'k zoiets ga doen.

b.v.d.!
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Champy »

Ik heb het laatst bij een wagen van bijna 35 jaar oud gedaan, en daar zag het er ook naar uit dat het nog nooit gedaan was. Gewoon rustig aan proberen, kruipolie in laten trekken en dan met gelijkmatige kracht proberen te draaien. Niet met een hamer tegen je sleutel aan slaan, want daarvan kunnen je bouten en je sleutel kapot gaan. En gebruik geen multidrive dopsleutel zoals dit:

Image

Maar gewoon een 6 kant in de juiste maat

Image
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 64Redneck »

Kruipolie, intrekken heetstoken met gasbrander enz. Geduld is hier een hele schone zaak.
NOOIT lompe krachten en 12 kanten gebruiken, 6 kant en tact en it will loosen up.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

kruipolie èn stoken?
Verbrand de kruipolie dan niet?
Ik ga in ieder geval even investeren in goede doppen. Ik heb alleen van die 12 kant metrinch dingen :-|
sijmpie
Posts: 242
Joined: Sat Aug 13, 2011 11:21 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by sijmpie »

tijdje van te voren gewoon al gaan inspuiten met kruipolie over al wat los moet.
en voor dat je dan gaat beginnen alles schoonmaken met staal borstel.
en voordat je het gaat warm stoken voorzihtig proberen om het los te draaien en anders gaan warm stoken.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Speedy18 »

Warm stoken is gevaarlijk, als je dit niet goed en gelijkmatig doet heb je kans dat je bout of moer krom trekt of ovaal word met als gevolg dat je hem helemaal niet meer los krijgt. Als je manifold met bouten vast zit is het sowieso belangrijk dat de kop warm word en niet de bout. Beter de motor even warm laten draaien en dan de bouten los proberen te draaien. Uiteraard opletten dat je je poten niet verbrand aan de hete manifold.
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Gearz »

73_Caddy_Martijn wrote:kruipolie èn stoken?
Verbrand de kruipolie dan niet?
Ik ga in ieder geval even investeren in goede doppen. Ik heb alleen van die 12 kant metrinch dingen :-|
Niets mis met Metrinch zolang je de juiste dop gebruikt, Metrinch zet de draaikracht aan op de zijkanten van de boutkop of moer en niet op de hoeken. Zo draai je ze minder snel dol.
Maar zeer zeker eerst een paar keer dik in de WD-40 zetten.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Ha! Ik heb deze, dat lijkt me misschien nog wel beter dan inch-doppen, of niet?

Image

Nou, ik heb alweer ontdekt dat het een hels karwei gaat worden. Ongelofelijk, zo'n enorm motorcompartiment en dan nog kan je nergens echt bij :) Ik denk dat ik het hele zeischerm eraf moet halen om er enigszins bij te komen :(
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Ranch73 »

Motor eruit,gelijk alle pakkingen, freeze plugs doen,-->sta je volgende maand weer te kutten ,iets meer werk maar wel gelijk goed.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Nou, motor eruit wilde ik nog even laten zitten tot ik wat eurootjes bij elkander heb gespaard voor een revisie. Voor freezeplugs hoeft 'ie er toch niet uit? Het gaat er met name ff om dat ik z.s.m. een kenteken heb, de rest volgt later.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Corp »

Gearz wrote:
Niets mis met Metrinch zolang je de juiste dop gebruikt, Metrinch zet de draaikracht aan op de zijkanten van de boutkop of moer en niet op de hoeken. Zo draai je ze minder snel dol.
Maar zeer zeker eerst een paar keer dik in de WD-40 zetten.

LULKOEK!! is gewoon rommel. Er is niets beter dan de juiste maat te gebruiken. Die metrinch passen niet goed op metrisch en niet op inch maten. Als je maar iets kracht moet zetten werkt 't voor geen meter. Het is gewoon van die Tell Sell rommel, geen enkele echte monteur gebruikt dat, alleen prutsers. Dat het ontwerp zo is dat het de zijkanten van de bout grijpt..allemaal mooie verkoop larie. Die dingen zitten zo los om de kop dat je alles afrond.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Dit vraagt om een test :) Of heeft iemand dat al eens gedaan? Kan zo snel op het net niks vinden.
En is een dop (met de juiste maat) dan ook beter dan een steeksleutel omdat je alle 6 de kanten pakt en dus een gelijkmatiger verdeling van je moment op de kop hebt?
CM
Posts: 3247
Joined: Mon Mar 21, 2005 7:01 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by CM »

ja.

het idee is vrij simpel, btje als dit..

Image
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by Johnto »

73_Caddy_Martijn wrote:En is een dop (met de juiste maat) dan ook beter dan een steeksleutel omdat je alle 6 de kanten pakt en dus een gelijkmatiger verdeling van je moment op de kop hebt?

Je geeft zelf het antwoord al ;)
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: uitlaatpakking vervangen

Post by 60_caddy_martijn »

Tja,

Maar soms lijken dingen simpel en zijn ze het niet. In dit geval dus wel. :D
Post Reply