Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by GMC RP »

Ik ben bezig met de opbouw van mijn dodge w200 na restauratie. Blok is gereviseerd en licht getuned ( edelbrock intake en carb. Milde nokkenas headers en koppen geflowed) standaard 150 pk en nu misschien 200?
Nu komt er een impco 300a op omdat ik ook benzine wil houden. Is het echt een verschil om voor 8 mm gasleiding te kiezen tov 6 mm?
Als ik 6mm hou hoef ik de afsluiters en koppelingen niet te veranderen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by SRB12 »

https://www.bs-autotune.nl/content/view/29/43/

Dit bedrijf hanteert 150pk als grens.

Je wilt te allen tijde voldoende brandstofaanvoer houden, beetje lullig als het blok inhoudt omdat er niet voldoende gas is. En het gaat kwadratisch, dus het verchil is groot. Wanddikte in beide gevallen is 1 mm; dus 6mm leiding heeft een doorsnede van 4mm en 8mm heeft dan een doorsnede van 6mm.
1/4*pi*d^2 geeft dan oppervlakte van doorsnede:
6mm leiding => 12,5mm2
8mm leiding => 28mm2.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by gert »

tis de moeite niet waard, de doorlaat van andere delen van de lpg installatie zijn en blijven klein.
als je echt meer lpg naar de mixer wilt, moet je niet alleen de leiding vergoten maar ook:

de afnamekraan vervangen door een ouderwetse handmatige
de inlaat van de verdamper vergoten
alle haakse koppelingen vervangen door flauwe bochten

een heidens werk dus.
een betere oplossing is alles verdubbelen en een dual quad intake nemen met 2 verdampers en mixers.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by GMC RP »

Bedankt voor de reacties. Ik ga kijken wat ik nieuw toch nodig heb en dat 8 mm bestellen indien mogelijk. Heb ook gelezen dat een voorraadpot filter van impco helpt maar die zijn nergens leverbaar voor normaal geld.
Ook nog even bekijken of ik voor koper ga of voor kunststof.
Nog niet eerder met kunststof gewerkt
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by GMC RP »

Bedankt voor de reacties. Ik ga kijken wat ik nieuw toch nodig heb en dat 8 mm bestellen indien mogelijk. Heb ook gelezen dat een voorraadpot filter van impco helpt maar die zijn nergens leverbaar voor normaal geld.
Ook nog even bekijken of ik voor koper ga of voor kunststof.
Nog niet eerder met kunststof gewerkt
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by gert »

zo'n voorraadpotje (is geen filter) heeft ook geen zin, tenzij je hem monteert tussen verdamper en afsluiter, en een rechte verbindingsfitting gebruikt, die je een beetje opboort.
ik zie die dingen altijd voor de afsluiter gemonteerd met een haakse fitting.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by MotiV8 »

gert wrote: Fri Sep 23, 2022 8:33 am zo'n voorraadpotje (is geen filter) heeft ook geen zin, tenzij je hem monteert tussen verdamper en afsluiter, en een rechte verbindingsfitting gebruikt, die je een beetje opboort.
ik zie die dingen altijd voor de afsluiter gemonteerd met een haakse fitting.
Zo'n voorraad potje is wel degelijk een filter. En ja die wil je ook nog hebben met de roest en metaalschilfers die vanuit de tank richting je verdamper gaan.
Dit zit er in dat potje, en ik was verbaast wat voor prut ik na 15 jaar gebruik tegen kwam.
Image

Overigens, ja zeker 8mm leidingen.
Ook een dikkere diameter gasleiding fungeert als voorraad buffer.
en dat filter potje kost inderdaad rond de €100. En zijn tegenwoordig maar beperkt verkrijgbaar.
https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-filte ... adpot.html#
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by gert »

ja hoor, je hebt helemaal gelijk, ik heb een mooie gebruikt voor 50 euro
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by Robin_Chevelle »

kijk ook even wat voor kraan er in je tank zit.
ik had een reserve (tweede) tank onder mijn auto, ooit gebruikt gekocht en telkens op de snelweg viel vermogen weg als ik op die tank reed.
Bleek dat de afsluiter een doorlaat had van maar 3mm, nieuwe besteld en die had een doorlaat van 6mm. Probleem was daarmee opgelost.

Ik heb 8mm leidingen en zo'n filter potje. Dat fungeert inderdaad als een soort buffer.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by rene74monte »

maar wat doet die buffer dan ? zorgt dat er voor dat de auto eerder start ?
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by SRB12 »

Ik vermoed meer een accelerator pump idee, zonder dat je de leiding direct leeg hebt.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by rene74monte »

ja , zou ook kunnen inderdaad
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by Robin_Chevelle »

rene74monte wrote: Sun Sep 25, 2022 8:47 pm maar wat doet die buffer dan ? zorgt dat er voor dat de auto eerder start ?
dat snel of sneller starten zal er niets mee te maken hebben denk ik.
Het is bij mij nu al tijden best willekeurig hoe snel hij start en ik zou niet weten waar dat aan ligt.
GMC RP
Posts: 541
Joined: Wed Feb 04, 2004 6:14 am

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by GMC RP »

heb gisteren wat spullen besteld voor de opbouw van mijn lpg installatie en er toch voor gekozen om voor 8 mm te gaan, incl. voorraadpot/filter.
Omdat ik toch veel moest bestellen en het prijsverschil niet onoverkomelijk was.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Zin of onzin 8 mm gasleiding op impco 300a

Post by gert »

als je een nieuwe lpg installatie inbouwt zou ik ook 8 mm nemen, maar ombouwen van 6 naar 8 is de moeite niet waard.

een snellere kouwe start bereik je simpel door de knop op de verdamper even in te drukken tijdens starten dmv een bowdenkabeltje of (duurder) een electrische solenoid die dat doet.
Post Reply