Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by rene74monte »

Kootje wrote: Mon Jan 31, 2022 9:08 pm Dat zou inderdaad een goede optie, ware het niet dat snel lezen niet mijn sterkste kant is en dat Veendam en Veenendaal dan enigszins op elkaar gaan lijken, tot het moment dat je in de auto stapt en ziet dat je 2,5 uur moet rijden naar Technotrans. :lol:

Dus technotrans is alleen interessant als het over de post kan.
:lol: :lol: :lol:
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by Kootje »

David - 71 camaro wrote: Sun Jan 30, 2022 6:11 pm Het zal wel aan mij liggen waarschijnlijk.... door jou opgegeven maten komen overheen met een 1330 - 1350 conversie en je zegt dat 2 v/d 4 kappen inwendig zijn geborgd, viola:


Image
Hmm, ik heb te vroeg gejuicht, inderdaad zijn 2 kappen geborgd maar dat moeten de 30mm kappen zijn de 27mm mag, maar hoeft niet, die zitten toch opgesloten in de yoke.

Damn, begint de hele zoektocht weer opnieuw.
Ik heb alvast 1 bedrijf gebeld, waarschijnlijk niet, morgen weer een ander bedrijf bellen. Het rijtje af.

Gekke gedacht maar zouden die kappen per fabrikant uitwisselbaar zijn? Dan zou ik evt zelf een kruisstuk van 2 kruisstukken kunnen maken?

Eerlijk gezegd word ik soms een beetje moe van die niet passende onderdelen, (zoals vandaag dus) als ik nu een auto uit 1914 had oke, maar 1 van de duizenden suburbans, pfff. We hebben het over een kruisstukje, ik ben niet op zoek naar 2 kg verrijkt uranium of zo....

(Edit :Andere yoke gaat ook niet lukken zie ik, de 1330 diff heeft 26 tanden, de 1350 heeft 30 tanden. Weer een optie minder :? )

(nog een edit : ik zie dat mijn yoke 30 tanden telt, dat is raar want 30 tanden hoort bij 1350 diff en dan zouden de kappen 30mm moeten zijn. Maar durf ik nu een andere yoke te bestellen, om van het gezeur af te zijn maar klopt dan de diameter wel weer ? :cry: )
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by David - 71 camaro »

Weet niet of je het al gedaan had, maar gezien de foto's niet: pull the bitch en meet alles op zoals het voorgeschreven staat op de sites van gerenommeerde leveranciers zoals Denny's, Spicer etc. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je echt iets speciaals onder je auto hebt hangen....
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by Kootje »

Ik heb de yoke er wel af gehad, van de as en van het differentieel, omdat ik die keerring moest vervangen, daarom weet ik dat die 30 tanden heeft maar de diameter van de as heb ik natuurlijk niet opgemeten, om dezelfde reden als waar jij je post mee eindigt, ik was ook niet in de veronderstelling dat er zoiets bijzonders onder zou zitten.

Zeker is meten weten, maar als je echt goed wil meten moet het kruisje er ook uit, dat is een eenmalige actie.
Zit het tegen met leveren, kan ik weken niet rijden. En als ie rijdt, is het een superauto.

De yoke.

Image
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by David - 71 camaro »

Heb vandaag de boel overhoop gehaald, maar kon de f@cker niet vinden... maar ik denk trouwens dat het 4x buiten geborgd type is
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by Kootje »

OK, bedankt voor het zoeken in ieder geval! Ik ga toch maar een goed moment prikken om het ding eraf te halen, heel voorzichtig.
Dan meten en nog eens meten, foto`s en weet ik veel wat, en dan maar hopen dat ik hem nog een keer terug kan plaatsen.

Overigens, die piep tijdens het langzaam rijden is weg, was blijkbaar toch 1 van de 2 kruisjes die ik vervangen heb.
Heb ik er gelukkig nog wel iets mee bereikt :thumbs:
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by Kootje »

Nou dat was dus een goeie tip, pull the bitch. De bitch losgehaald en wat bleek: het was geen 30x27 maar 28.5 x 27 :oops: . Blijkt nu dus wel dat gemonteerd meten niet mogelijk is en loshalen de enige juiste oplossing was.

Maar, dat kruisje had ik ook niet liggen of besteld dus ik alles netjes schoongemaakt. naaldjes waren helaas al uit het lagertje gevallen dus deze ook schoongemaakt en terug geplaatst in vet. Alles gereed, krijg ik die lagerkap niet meer om dat asje, met enige moeite wilde hij er wel omheen maar het liep onwijs stroef.

Ik had de moed al bijna opgegeven tot ik bedacht dat die kruisjes die ik teveel had besteld wel 28.5 waren.
En ja hoor, de diameter van het asje was exact hetzelfde dus ik heb de 2 oude kappen van 27mm op het nieuw kruisje gezet, de boel gemonteerd, vandaag pas proef kunnen rijden en helemaal perfect! Speling weg, piepen weg. Super zo!

Bedankt weer voor het meedenken! :thumbs:
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by rene74monte »

hoeraaaaaa , nu is het dus feest bij jou thuis ?? :-) :-)
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by David - 71 camaro »

:thumbs:
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by cees V8 »

https://www.wijlhuizen.com/

Heeft mij meermalen voor onder de € 30,- per kruisje geleverd.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by rene74monte »

cees V8 wrote: Sun Feb 13, 2022 1:20 pm https://www.wijlhuizen.com/

Heeft mij meermalen voor onder de € 30,- per kruisje geleverd.
het is al klaar hoor :lol: :lol:
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by Kootje »

rene74monte wrote: Sat Feb 12, 2022 9:46 pm hoeraaaaaa , nu is het dus feest bij jou thuis ?? :-) :-)
Jazeker, alleen mijn overwinningsfeestjes duren altijd heel kort :lol: . De auto heeft tot nu toe elke keer weer iets gevonden om aandacht te vragen.

Van de andere kant, op een gegeven moment is alles vervangen en rij ik met een bijna nieuwe auto rond, als ie rijdt is het echt een fantastische auto!!! Alles werkt, alles is stil, alle luxe die ik nodig heb, heerlijk gewoon :thumbs:

Eigenlijk vier ik mijn feestjes in de auto ipv thuis :D
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Onverkrijgbaar kruisje (aka U joint)

Post by Kootje »

cees V8 wrote: Sun Feb 13, 2022 1:20 pm https://www.wijlhuizen.com/

Heeft mij meermalen voor onder de € 30,- per kruisje geleverd.
:thumbs: Ik hoop hem nog even niet nodig te hebben maar hij gaat wel in de onderdelenbladwijzermap. Je weet nooit.
Post Reply