Binnenschermen en -deuren behandelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Binnenschermen en -deuren behandelen

Post by Wilf »

Mijn 72 jaar oude auto is nog keihard met het originele metaal, slechts vliegroest. Dit wil ik graag zou houden.

Nou heb ik onderin de deuren al wel ML wax gespoten maar ik wil tegen het midden van de deuren, onder de motorkap en in de binnenschermen naast de achterbank zelfklevende geluidsdemping (uit China) plakken; een soort zwart rubberachtig materiaal met een metalen coating die ook verkocht wordt als dynamat en dergelijke.

Voordat ik dat doe moet er wel iets op het metaal ga ik vanuit. Zeker omdat het direct in kan regenen en ik niet wil dat het rubber water absorbeert en het gaat rotten.

Nou kan ik sowieso alutape gebruiken om opzuigen van water te voorkomen, maar wat moet ik doen op het metaal zelf? Je komt er niet goed bij om te schuren en verven, zeker de binnenschermen achter niet.

ML wax gaat hem niet worden denk ik; dat blijft immers lopen dus dan loopt je demping ook weg 😅

Wat is de beste methode? Zinkspray? POR15 (onverdund en zonder verf)? Of …?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Binnenschermen en -deuren behandelen

Post by Kootje »

Nou ik heb geen verstand van zinkspray of por15 of iets dergelijks maar heb laatst wel een paar stukjes van die dynamat van m`n dak (binnenkant) moeten verwijderen en ik kan je zeggen, dat zwarte rubberachtige spul neemt absoluut geen water op, het lijkt wel een soort bitumen of zoiets, het is eerder vet dan dat het water opneemt. Plus dat als je het metaal voorbehandeld, blijft dan je chinese dynamat nog wel goed plakken ?

Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat als er plooien in zitten, het water er wel aan de bovenkant in kan lopen maar er niet meer uit kan, dan komt het na verloop tijd toch naar buiten, maar dan door je deur heen.

Mar je kan er niet goed bij om te schuren en te verven ? lukt het dan wel om dat dempingsmateriaal erop te plakken ?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Binnenschermen en -deuren behandelen

Post by Wilf »

Ik kom er wel deels in en je hoeft niet de hele deur te beplakken om het geluid te verbeteren. Het is nu een metalen drum.

Het dak is heel iets anders dan de zijkant van de deur omdat ik daar geen rubber in heb en bij regen er zo in kan lopen. Ik rijd niet in de regen als het uitkomt maar soms heb je geen keuze natuurlijk :)

Het is nu letterlijk metaal zonder iets er op dus er moet sowieso iets op voordat ik er wat op plak.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Binnenschermen en -deuren behandelen

Post by MotiV8 »

Ik heb hier veel ervaring mee. Ik heb veel sets geplakt en veel isolatiesets samengesteld & verkocht.

alles moet absoluut schoon & vetvrij zijn, anders plakt het niet. ML & andere Tectiel producten zijn vet en hierop plakt geen isolatie.
Afhankelijk van het merk is het meestal een rubber achtig ofwel butyl achtige soort. Beide nemen geen water op.

Alles dus schoon & vet vrij en kale stukken met een epoxy verf behandelen, die is er ook in 1K spuitbus https://www.nonpaints.com/nl/1k-epoxy-p ... s-spraymax

Op de gehele bodemplaat plak ik normaal https://www.akoestiekwinkel.nl/vibrafle ... ingsplaten
Vibraflex is een zwarte teerachtige ontdreunings mat die iets meer massa heeft en goedkoper is dan die met de aluminium look.

Daarover heen leg ik https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm ... che-platen voordat de vloerbedekking gelegt word.
Akotherm D20-15 zijn zwarte thermische isolatie dekens die brandwerend zijn en geen vocht opnemen.

Deuren & dak en overige zijpanelen hoef je niet vol te plakken. Ik gebruikt hier enkele sheets https://www.akoestiekwinkel.nl/stp-black-silver
Deze plakt beter dan de Vibraflex en derhalve beter geschikt om hangend geplakt te worden. Ook hiermee moet alles zeer goed ontvet zijn anders valt het er in no time vanaf.
Voor het dak plak ik vaak nog een paar sheets Akotherm thermische isolatie dekens over de STP black silver met wat spuitlijm alvorens ik het hemeltje terug plaats.

In alle gevallen, hoef je geen alu tape te gebruiken. Ik breng het aan met de fohn, daar word het lekker zacht van en dan is het goed bewerkbaar. Met een klos rondhout masseer je de ontdreuning zo in alle groeven & naadjes en in de contouren van de bodemplaat. Ook met behulp van een warm plamuurmes laat je de naden van elke sheet naadloos in elkaar smelten.
Ik heb vorige week een GT40 gedaan waarvan ik de ontdreunings matten in de zon had liggen alvorens ik ze verwerkte. Dit maakte ze lekker zacht waardoor het makkelijker te knippen/snijden is en makkelijk te verwerken.
In deze auto heb ik ook meer thermische isolatie toegepast waaronder Aluglas.

https://www.akoestiekwinkel.nl/ Merford in Gorinchem. (dat ben ik zelf niet)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Binnenschermen en -deuren behandelen

Post by Wilf »

Thanks, de Merford site (en CROP) ben ik mee bekend, daar bestel ik vaker (vooral CROP dan).

Ik heb voor de Hudson destijds alleen vrij veel uit China gehaald als zijnde test en om het goedkoop te houden :D Ik zal een epoxy gaan gebruiken. Stom van me wellicht dat ik toevallig van de week een bus ML vond en de onderkant van de deuren (binnenkant) net heb ingespoten (na ze te hebben gestofzuigd) :D
Post Reply