Suburban 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Suburban 1978

Post by Kootje »

Hoi, ik zal m`n nieuwe project nog even voorstellen. Ik had al wat gepost over deze auto maar daar over later meer. (ben nog aan het verwerken)


2 jaar geleden een te hoge Blazer gekocht, na 1,5 jaar besloten dat dat hem niet zou worden. Hij was te hoog, te stug, te luidruchtig en te mooi.
Leuk voor een jaartje maar geen blijvertje, ik moet met het hele gezin in een auto kunnen anders staat dat ding eeuwig in de schuur en gaan we toch weer allemaal met de gezinsauto. Zo wil ik het niet meer. Vandaar deze poging.

Maar de hele ambiance van de Blazer beviel me wel dus gaan zoeken naar een Suburban. 2WD, roestvrij en geen showroom shine.

Na een korte zoektocht gevonden. Suburban C10 trailering special uit 1978. 454 BB met TH400. Redelijke prijs, waren wel wat dingetjes maar dat valt te verwachten bij een auto van deze leeftijd.

Image

Image

Image

Korte tijd mee gereden, heerlijke kilometers gemaakt, hond erin, zooi erin, planten, bomen, alles past achterin of bovenop, ideaal, toen beetje begonnen met opknappen, nieuwe raamrubbers, deurrubbers, deurpanelen eraf om te op te knappen, trekhaak voorbereiden, alle trailering special troep eraf (die extra remtroep die daar verplicht is) ook de hulpveren eraf gehaald in de hoop dat auto wat lager zou komen te liggen maar alleen rijcomfort is verbeterd, auto is nog niets gezakt, zullen nog bladveren uit pakket moeten. Vervolgactie

Tot er een paar druppels olie tussen de converter stof kap en de oliepan vandaan kwamen, wil het fris houden in de schuur dus toen het idee gekregen om de oliepan er onderuit te halen. Dat viel dus erg tegen, na 2 pogingen was ie nog niet dicht en aan m`n garage gevraagd wat het zou kunnen zijn. De keerring bij de krukas was het meest voor de hand liggend. Maar daarvoor moest de motor eruit. Dit stond voor volgend jaar op de planning maar vooruit dan maar. Motor eruit laten halen en de auto naar huis gesleept voor een visuele revisie.

Image

Image

Dus eigenlijk beetje schuren/spuiten en zo.


Image

Image


Image


TH400 voor en na :
(mooie nieuwe pan ligt klaar maar dit is wel zo makkelijk transporteren.

Image

Image

Kortom, de Blazer was toen te snel klaar, eigenlijk te mooi gekocht, bij deze is dat anders, komende jaren hoef ik me niet meer te vervelen.
Last edited by Kootje on Fri Dec 11, 2020 8:41 pm, edited 1 time in total.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Suburban 1978

Post by Grasmusen »

Haai,
Mooi man leuke hobby zo. En een leuk blok in het vooronder. ;)

Succes

Gr G
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Alles ging z`n gangetje tot ik gebeld werd door mijn garage dat het blok een verleden had zeg maar. Mogelijk scenario is dat het blok ooit in elkaar is gelopen (krukas gebroken?) en daarna op een niet vakkundige manier in elkaar is gezet.(mexicaanse revisie is een term die me wel toepasselijk leek) Ofwel de 4 boutsklemmen waar de krukas mee vast zit was aan de kant van het axiale lager scheef vastgezet. Gevolg, een blok dat prima liep, niemand heeft er iets aan kunnen horen maar dat verklaarde wel de olielekkage aan de kant van de converter. De lagerschalen waren verbrand, het axiale lager was 3 mm dunner geworden, en de krukas is een heel stuk verkleurd door de warmte. Ook is het ijzervijlsel door het blok gegaan en heeft z`n sporen her en der achtergelaten.

Toen de keuze, reviseren of nieuw ? Na enig denken toch gekozen voor nieuw. Revisie is niet goedkoop, een nieuw blok is duurder maar ik heb mezelf wijs gemaakt dat dit toch de beste oplossing is. Beetje jezelf voor de gek houden, als je ooit met een gereviseerd blok stil komt te staan vraag je jezelf af waarom je niet voor nieuw heb gekozen toen, als je met een nieuw blok stil komt te staan is het gewoon pech. Flinterdunne theorie, maar voor mij voldoende om deze beslissing te onderbouwen.

Maar al met al toch best wel kl*te


Image
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Suburban 1978

Post by challenger72 »

hmmm,lekker is dat,sterkte ermee
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Suburban 1978

Post by Wilf »

Mooi kut :( jammer ook dat tesla-parts nog nét iets te duur zijn; had een cool project zijn geweest 8) genoeg ruimte voor flink wat batterijen :D
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Suburban 1978

Post by Grasmusen »

Grasmusen wrote: Sun Nov 15, 2020 8:39 pm Haai,
Mooi man leuke hobby zo. En een leuk blok in het vooronder. ;)

Succes

Gr G
En een leuk blok in het vooronder///// Dat trek ik dan maar in. Succes altijd balen als je de troep/ellende koopt van een ander.

Gr.G.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Suburban 1978

Post by Nick_nl »

Vervelend van je blok. Er zijn goede revisie bedrijven in nederland, mijn huidige blok is ook gereviseerd en loopt super. Het originele blok is door een andere firma kapot gereviseerd en nu onbruikbaar. Dus ja je terughoudendheid kan ik goed begrijpen.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Ja, het is gewoon ff klote, ik heb nog veel te weinig kilometers gemaakt met deze auto voor zulke uitgaven maar blijkbaar loopt het wel eens anders dan je in gedachten had. Het goede nieuws is dat het blok inmiddels is aangekomen. Morgen even kijken en foto`s nemen.

Heb nog zitten twijfelen om een 383 te nemen of andere zuinigere optie, misschien zelfs een 350 maar er hoort van origine een 454 in dus heb ik toch daar maar voor gekozen. Vermogen (koppel) speelde daar natuurlijk ook een rol in.

Heb ik straks toch weer een "leuk blok in het het vooronder" liggen ;)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Kerstpakket is aangekomen :)


Image

Image
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Suburban 1978

Post by SRB12 »

:lol: Mijn kerstpakket zag er iets anders uit
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Ja, dat is het voordeel als je zelf beslist wat er in je pakket zit ipv wachten op een doos crackers en kaarsen, nadeel is wel dat je het zelf moet betalen.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Even updatje, veel gebeurd de laatste tijd, nu even klaar met investeren qua euro`s nu wil ik plezier gaan oogsten, dat heb ik tot nu te weinig gehad en teveel tegenvallers, hopelijk keert het tij nu.

Blok gespoten :
Image

Maar, toen ik hem op ging halen bleek de carb eigenlijk iets te klein waardoor de motor bijzonder slecht liep rond de 1500 toeren, 650 was niet genoeg, dus een maatje groter besteld, wat wel goed werkte was high volume waterpomp, zo goed zelfs dat hij m`n kachelradiateur maar gelijk lek drukte, kom je thuis met je nieuwe stotterende motor en je hele cabine zeiknat en vol stoom van de koelvloeistof... :cry:

Bij rockauto nieuwe besteld die natuurlijk weer niet goed paste, moest ik eerst met een hamertje in de goede vorm slaan en hopen dat ik hem niet lek zou slaan. Gelukkig bleef ie heel en is het nu wel weer heerlijk warm in de sub.
Toen de nieuwe carburateur kwam is de garage nog best ff bezig geweest, zelf een HEI ontsteking erop maar godzijdank is het eindresultaat nu wel een motor die super loopt.


Hier ook zo`n tijd bezig geweest, dan dit weer gescheurd, dan dat weer kapot, lampjes die het niet doen, verkeerde uitlezing, gesmolten km teller enz enz enz, was geen eind aan :

Image

Uiteindelijk het oude dashboard ontdaan van z`n half verteerd smerig hoogpolig tapijtje uit 1983 denk ik.

Image

Aangezien de bekleder erg druk was heb ik het zelf maar geprobeerd met tips en trucs van hem, ben niet ontevreden maar zou het volgende keer anders aanpakken.

Image

Geprobeerd dit gele eruit te polijsten, niet gelukt, nieuwe besteld bij LMC

Image

Zo stond het stuur bij rechtuit rijden, kan ik niet tegen dus met aan het verstellen geweest, staat nu recht maar trekt nog heel klein beetje naar rechts, ik weet niet precies hoe je die wielen goed uitlijnt, stonden blijkbaar ook niet helemaal goed. Nieuwe claxonknop 50 dollar, ben ik er nog even over aan het denken.

Image

Hier ben ik heel wat uurtjes bezig geweest met spuiten, poetsen, slangetjes leggen, overbodige troep weghalen enz.
Alleen de klepdeksel ga ik nog blauw maken, leek me toen iets teveel van het goede maar nu is er zoveel zwart dat wat extra blauw wel weer kan. En oh ja, ik had blauwe bougiekabels besteld maar daar zaten niet de goede hoek bougiedoppen aan, nu zitten er zwarte op, maar er komen toch wel weer blauwe.

Image

Image

Image

Image

En toen de noodzakelijke tectylbehandeling, aangezien de auto tot vorig jaar rond heeft gereden in California zat er natuurlijk helemaal niks op qua bescherming. Heel mooi geworden alleen wel weer beetje poetswerk erbij om onderkant en motor ruimte weer showroomshine te krijgen.

Image

Image

Wat nog meer, ruitenwisservloeitstofvaatje vervangen door alu tankje, koelvloeistof overstort ook door alu tankje en naar bestuurderskant verplaatst. Chevy logo op de grill (hoort misschien niet maar ik vond het erg kaal)

En die trailering special spiegels heb ik omgeruild voor de standaard blazer/suburban spiegels, die andere waren toch wel erg breed en konden niet inklappen bij een te smal straatje of bij het oprijden van m`n brug.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Suburban 1978

Post by SRB12 »

Lekker hoor, goed bezig! Gauw rijden als de pekel weer weg is :thumbs:
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Suburban 1978

Post by Grasmusen »

Mooi zo, wat heb je op de onderkant gespoten??
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Suburban 1978

Post by hemi »

Netjes gewerkt man :thumbs:
Ook het dashboard is mooi geworden.
Post Reply