Goedemiddag!
Ik wou een rondje gaan rijden en helaas startte m'n auto niet na een tijdje stilstand. Een blik onder de motorkap liet me al snel zien dat er vermoedelijk geen benzine wordt aangezogen. Carb was droog en benzinefilter (doorzichtig) stond leeg. Even aangezogen zodat deze voller kwam te zitten, hierna nog steeds niet starten. Ik verwacht daarom dat de mechanische benzinepomp defect is.
Nou kan ik een nieuwe mechanische pomp halen (kosten ook geen reet namelijk...), maar ik zat te denken of het misschien niet verstandiger is een elektrische benzinepomp aan te sluiten en de oude te bypassen. Kan dit zomaar en hoe gaat dat dan? Ik verwacht dat je toch qua flow iets moet hebben wat in de buurt van de originele pomp ligt. Daarnaast zal hij harder moeten pompen als de toeren toenemen, dus hoe gaat dat? sluit je hem aan op het signaal van de bobine o.i.d.?
Alvast bedankt en suggesties voor pompen zijn welkom
Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Of het verstandig is is een persoonlijke inschatting maar mijn auto’s hebben het wel omdat die uit de tijd komen dat de benzinepomp zowel benzine als vacuüm pompte en zeer ingewikkeld en duur zijn om te repareren daardoor.
Belangrijkste:
- maak een afdekplaatje voor je mech pomp (laat hem dus niet zitten)
- gebruik ethanolbestendige brandstofleiding - een gemiddelde onderdelentoko zal jou hun grote voorraad rubberen leiding willen verkopen
- koop een brandstofpomp geschikt voor carburateur. Uit m’n hoofd 6psi. In ieder geval niet 60 zoals voor injectie tenzij je van barbecueën houdt.
- monteer de brandstofpomp zo laag en dichtbij de tank mogelijk.
- plaats een brandstoffilter tussen tank en pomp en let op de stroomrichting (pijl).
- sluit je brandstofpomp bij voorkeur aan middels een veiligheidsrelais die aan bijvoorbeeld je oliedrukmeter zit; in dat geval heb je nog wel een tijdsrelais nodig dat eenmalig enkele seconden je pomp van spanning voorziet bij inschakelen van contact (voordat er oliedruk is). Hier zijn kits voor te koop / instructies voor te vinden op het WWW.
- Sluit ook een tuimelschakelaar aan in lijn onder je dash als extra veiligheid en om, in geval je daar last van hebt, bij parkeren de pomp al uit te zetten tegen percolatie.
- just to be sure: uiteraard de stroomkabel zekeren.
Je hoeft niet bang te zijn dat je een reservoir nodig hebt want je fuel bowl in je carb is dat al en de float regelt tegendruk tegen je pomp. Daarom wil je dus ook geen high pressure pump want die blaast je float gewoon naar beneden.
Belangrijkste:
- maak een afdekplaatje voor je mech pomp (laat hem dus niet zitten)
- gebruik ethanolbestendige brandstofleiding - een gemiddelde onderdelentoko zal jou hun grote voorraad rubberen leiding willen verkopen
- koop een brandstofpomp geschikt voor carburateur. Uit m’n hoofd 6psi. In ieder geval niet 60 zoals voor injectie tenzij je van barbecueën houdt.
- monteer de brandstofpomp zo laag en dichtbij de tank mogelijk.
- plaats een brandstoffilter tussen tank en pomp en let op de stroomrichting (pijl).
- sluit je brandstofpomp bij voorkeur aan middels een veiligheidsrelais die aan bijvoorbeeld je oliedrukmeter zit; in dat geval heb je nog wel een tijdsrelais nodig dat eenmalig enkele seconden je pomp van spanning voorziet bij inschakelen van contact (voordat er oliedruk is). Hier zijn kits voor te koop / instructies voor te vinden op het WWW.
- Sluit ook een tuimelschakelaar aan in lijn onder je dash als extra veiligheid en om, in geval je daar last van hebt, bij parkeren de pomp al uit te zetten tegen percolatie.
- just to be sure: uiteraard de stroomkabel zekeren.
Je hoeft niet bang te zijn dat je een reservoir nodig hebt want je fuel bowl in je carb is dat al en de float regelt tegendruk tegen je pomp. Daarom wil je dus ook geen high pressure pump want die blaast je float gewoon naar beneden.
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Duidelijk! Dank je voor de goede uitleg! Ik zat n.a.v. jouw verhaal idd het een en ander te lezen. Is prima te doen ja, maar ik vind het nogal wat werk terwijl ik voor een paar tientjes gewoon een mechanische erin kan zetten en waarschijnlijk weer jaren vooruit kan!
Gezien de kosten en eenvoudigheid ben ik dus toch maar gegaan voor een mechanische pomp, incl. verzenden 50€ bij rockauto.
Gezien de kosten en eenvoudigheid ben ik dus toch maar gegaan voor een mechanische pomp, incl. verzenden 50€ bij rockauto.
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Met de simpele mech-pompen is niet veel mis idd. Ze zijn betrouwbaar en goedkoop. Zolang dat voor jouw auto / motor geldt is dat zeker de kortste klap. Elektrische pompen zijn imho vooral iets wat je plaatst wanneer mechanisch niet praktisch meer is.
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Kost hier ook maar 54 euro.
https://www.prinstruckshop.nl/c-3085791 ... oebehoren/
https://www.prinstruckshop.nl/c-3085791 ... oebehoren/
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Thanks! Weer een adresje erbijcamaro rs wrote: ↑Mon Sep 14, 2020 7:59 am Kost hier ook maar 54 euro.
https://www.prinstruckshop.nl/c-3085791 ... oebehoren/
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Afijn, ik wou de pomp loshalen. Bij het laten loshalen van de slangen bleek er een wel slecht. Die eerst vervangen, anderen gecontroleerd, starten en lopen als een trein!
Pomp onder het motto “if it ain’t broke, don’t fix it” laten zitten en de nieuwe als reserve gehouden...
Pomp onder het motto “if it ain’t broke, don’t fix it” laten zitten en de nieuwe als reserve gehouden...
Re: Benzinepomp Chevrolet Impala 1965 (3.8L lijn 6)
Check al je brandstofleidingen; moderne brandstof vreet ze op.
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm