compressie ratio / berekenen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Wie kan mij helpen de compressie ratio van mijn blok te berekenen.
Klopt het dat ik op 9.6:1 uitkom?

parts info:
Wiseco PTS506A3 zuigers. 4.030 bore. Ik dacht -7cc zuiger is vlak met een uitsparing voor de kleppen, heb het niet nagemeten helaas.
Slag 3.750 (molnar krukas, 383 stroker).
Fel-pro 1014 koppakkingen 4.200 bore en 0.039 inch samengeperste dikte.
AFR 180cc runner koppen met 75cc kamer.
Blok deck is zuiver 0, volledig vlak met bovenzijde zuiger.


Ik vraag het omdat ik serieus nadenk over een Weiand 142 blower of kleine uitlaatgas turbo, nouja iets wat zorgt voor nog wat meer koppel, maar voordat ik daar verder over nadenk moet ik zeker weten wat de compressie ratio is. Blok heeft een kleine nokkenas, loopt op lpg (425 impco mixer) en ligt in een zo'n 2500kilo zware zeecontainer op wielen (77er g20 busje) die door de impco setup niet meer dan 4500rpm draait.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Nick_nl »

Volgens mij is de PTS506A3 +5cc dan kom ik op 9.8:1
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Pavement Pounder »

Als het aluminium koppen zijn dan scheelt het zon 1 punt in detonatie grens. Lpg maakt ook een hoop goed.
Koppel onderin moet je bij een blower zijn, kijk eens voor Procharger etc centrifugaal blowers.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Nick_nl wrote: Thu Sep 17, 2020 8:32 pm Volgens mij is de PTS506A3 +5cc dan kom ik op 9.8:1
Dat vind ik even het lastige, vind meerdere gegevens. Summit geeft bijvoorbeeld +5 en Jegs -7cc voor dezelfde zuiger....
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Pavement Pounder wrote: Thu Sep 17, 2020 8:56 pm Als het aluminium koppen zijn dan scheelt het zon 1 punt in detonatie grens. Lpg maakt ook een hoop goed.
Koppel onderin moet je bij een blower zijn, kijk eens voor Procharger etc centrifugaal blowers.
Ja, aluminium AFR koppen. Ik zou willen dat een centrifugaal blower past, maar helaas is dat een onmogelijke opgave. Past in deze bus echt onmogelijk bij/naast de motor.
Omdat hij toch "maar" 4500 max draait en ik eigenlijk altijd tussen 1500 en 3000rpm zit dacht ik aan een blower ipv een turbo.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Pavement Pounder »

Past een roots type blower dan wel eigenlijk ?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Nick_nl »

Robin_Chevelle wrote: Fri Sep 18, 2020 6:39 am Dat vind ik even het lastige, vind meerdere gegevens. Summit geeft bijvoorbeeld +5 en Jegs -7cc voor dezelfde zuiger....
Ik ben uitgegaan van de Wiseco catalogus, deze geeft -5cc.
Welke nokkenas heb je er in zitten? Dit kan nog al een verschil maken voor de dynamische compressie.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Pavement Pounder wrote: Fri Sep 18, 2020 6:50 am Past een roots type blower dan wel eigenlijk ?
Het wordt heel krap, een Weiand 142 schijnt iets lager te zijn dan de 144. (de 142 heeft teflon afdichtingen en is iets kleiner in totale hoogte).
Met de afmetingen die ik ervan kon vinden zou het precies moeten passen, dan zit de deksel van het luchtfilter een paar millimeter vrij van de kap die over het blok komt.
Daarom ook de enorme twijfel, roots blower of uitlaatgas turbo. Uitlaatgas turbo kan ik het buizen werk (in en uitlaat) niet zelf (wordt remote mount bij het staartstuk van de bak) en zoek ik een turbo die op echt lage toeren al oppakt.

Wat het ook wordt, het gaat mij niet om hoge boost, boel moet heel en betrouwbaar blijven, 5psi zou leuk zijn om mee te beginnen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Nick_nl wrote: Fri Sep 18, 2020 8:58 am Ik ben uitgegaan van de Wiseco catalogus, deze geeft -5cc.
Welke nokkenas heb je er in zitten? Dit kan nog al een verschil maken voor de dynamische compressie.
Het is een hele kleine nokkenas (omdat ik vooraf al wist een een 383 met een 425 mixen nooit veel toeren kan maken, plus dat een zware auto koppel nodig heeft). de nokkenas is van Jones cam designs, deze hebben ze mij geadviseerd na opgave van alle auto gegevens.
duration @seat intake 246 exhaust 268 @.050" intake 208 exhaust 210
cam lift is .299" intake en .300" exhaust dus .449" intake en .450" exhaust bij de kleppen
L/C is 113 graden. Intake C/L is 110 graden en exhaust C/L is 116 graden.


Moet zeggen hij rijdt erg goed, 0 naar 100kmh kan in 7.7 seconden met een th350 en 3.08 achteras. Heeft nu al erg goed en soepel koppel.
Loopt ook nog fatsoenlijk bijna 1 op 5 met normaal gebruik.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Nick_nl »

Maar als de mixer de begrenzende factor is, waarom doe je daar niets aan? Dual Quad intake en dan 2 mixers :)
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

Nick_nl wrote: Fri Sep 18, 2020 5:17 pm Maar als de mixer de begrenzende factor is, waarom doe je daar niets aan? Dual Quad intake en dan 2 mixers :)
Omdat ik hem niet als begrenzend zie. Ik heb niks aan 500pk of meer bij 6500rpm.
Met de 3.08 achteras zit hij altijd relatief laag in toeren.
En het verbruik hoeft ook niet bizar veel hoger te worden.

Wat extra, of nog wat meer koppel zou leuk zijn.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by gert »

heb je je ontsteking vervroegings curve al aangepast?
en een koude lucht inlaat?
intake verwarming uitgeschakeld?
die dingen schelen alweer en kosten niks.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by Robin_Chevelle »

gert wrote: Sat Sep 19, 2020 12:09 pm heb je je ontsteking vervroegings curve al aangepast?
en een koude lucht inlaat?
intake verwarming uitgeschakeld?
die dingen schelen alweer en kosten niks.
De motor is opgebouwd voor lpg. De AFR koppen hebben daarom ook Inconel uitlaat kleppen.
Er zit een edelbrock performer rpm air gap inlaat op, die heeft geen brug voor de verwarming. Daar heb ik al geen last van ;)
Koude lucht inlaat van 2 ronde 80mm buizen, scheelt enorm in temperatuur in het luchtfilter, echter geen verneembaar verschil in verbruik. Moet zeggen dat 2x rond 80mm aan de krappe kant is. Zonder luchtfilter deksel zie ik een iets hogere AFR en met een vacuüm meter aan het luchtfilter huis en de deksel erop zie ik een minimaal vacuüm signaal bij WOT boven de 3000rpm.
Ontsteking ook aangepast. Basis vervroeging kan nog vroeger, maar vind ik teveel de grens opzoeken.
Staat nu op: 14 graden basis, 18 graden mechanisch, 12 graden vacuüm.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by gert »

goed gedaan, daar kun je niets aan verbeteren als die vervroeging er al is bij ongeveer 2200 rpm.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: compressie ratio / berekenen

Post by MotiV8 »

Blower (roots) ga je echt wel merken in verbruik, zelfs in no boost. Die roots blower trekt er echt wel aan. Hij kost PK's maar levert ze ook.
Blower is instant koppel wanneer je het gaspedaal aankijkt. Turbo spoelt eerst op.

Voordeel Turbo, hij verbruikt niet meer brandstof.

Mijn Roots V8 verbruikt met zijn 1035KG en 5-bak 1 op 6. Zonder blower doet hij 1 op 9. Dit is vakantie tripje Engeland verbruik. Heen met blower, in Engeland gingen de keerringen van de blower lek en hebben daar bij UK Blowers een adapterplaat gemaakt zodat de carburateur rechtstreeks op de blower intake kon. Blower bleef daar ter reparatie. De rest van de vakantie had ik en zicht door de voorruit en minder verbruik.

Mijn zelfbouw turbo V6 verbruikt evenveel als voor de turbo conversie.

Remote mount turbo betekend wel een extra oliepomp van de turbo olie retour naar het carter omdat je nu onder niveau zit en de olie vanuit de turbo niet snel genoeg terug voert.

Roots Blower betekend ook een dikke extra poelie aan de voorzijde, daar moet je wel ruimte voor hebben.
Post Reply