Differentieel stellen
-
- Posts: 22
- Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm
Differentieel stellen
Hallo allemaal,
ik heb onlangs mijn achteras gereviseerd (gestraald en gespoten) en tevens ook meteen de ring en pinion vervangen naar een grotere verhouding
om wat sneller van m'n plek te komen. Van 2.73 naar 3.42. Ondanks dat ik me zoveel mogelijk heb ingeleerd over hoe dit te doen, blijft de overbrenging geluid maken, vooral bij het de-accelereren. Klinkt een beetje als een slecht lager, maar deze zijn vernieuwd incl schalen.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen? Of weet je iemand.
Hoor het graag. Groet Peter
1987 Pontiac Firebird 5.0 Trans Am
7.5" 10 gaats.
ik heb onlangs mijn achteras gereviseerd (gestraald en gespoten) en tevens ook meteen de ring en pinion vervangen naar een grotere verhouding
om wat sneller van m'n plek te komen. Van 2.73 naar 3.42. Ondanks dat ik me zoveel mogelijk heb ingeleerd over hoe dit te doen, blijft de overbrenging geluid maken, vooral bij het de-accelereren. Klinkt een beetje als een slecht lager, maar deze zijn vernieuwd incl schalen.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen? Of weet je iemand.
Hoor het graag. Groet Peter
1987 Pontiac Firebird 5.0 Trans Am
7.5" 10 gaats.
Re: Differentieel stellen
heb je na het afstellen kleurstof gebruikt om het aanloop patroon op de tanden van het kroonwiel zichtbaar te maken in beide richtingen?
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Differentieel stellen
Zingend differentieel is in 100 van de 99 gevallen gevolg van een niet goed afgestelde kroonwiel/pinion.
Drie belangrijkste zaken:
Wat is de backlash?
Heb je steeds dezelfde druk op de pinion lagers gebruikt bij het afstellen als bij de laatste opbouw? Hoeveel was het?
Hoe zag het contacvlak eruit?
Drie belangrijkste zaken:
Wat is de backlash?
Heb je steeds dezelfde druk op de pinion lagers gebruikt bij het afstellen als bij de laatste opbouw? Hoeveel was het?
Hoe zag het contacvlak eruit?
Re: Differentieel stellen
En hobbed en niet hobbed maakt ook verschil
-
- Posts: 22
- Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm
Re: Differentieel stellen
Hallo mannen, sorry voor de late reactie. Was even met vakantie
Het enige waar het fout zou kunnen gaan is de pinion depth.
Raakvlak was wel volgens het plaatje.
Lager "preload" gezet of 25 inch/pound.
Lagers en schalen vernieuwd op de pinion, niet op de carrier.
En backlash rond de 0.009 inch.
Het meeste geluid komt dus bij het gas loslaten
Ik ga nog 1 poging wagen met betere meetapparatuur voor de pinion diepte.
Suggesties en tips nog steeds zeer welkom.
Groet, Peter
Het enige waar het fout zou kunnen gaan is de pinion depth.
Raakvlak was wel volgens het plaatje.
Lager "preload" gezet of 25 inch/pound.
Lagers en schalen vernieuwd op de pinion, niet op de carrier.
En backlash rond de 0.009 inch.
Het meeste geluid komt dus bij het gas loslaten
Ik ga nog 1 poging wagen met betere meetapparatuur voor de pinion diepte.
Suggesties en tips nog steeds zeer welkom.
Groet, Peter
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Differentieel stellen
Pinion depth bepaalt het contacvlak, dus als dat laatste volgens jou goed was, dan is de eerste wat ie moet zijn.
Heb je foto's van de afdruk?
Heb je foto's van de afdruk?
Re: Differentieel stellen
Kan het kroon wiel niet meer gesteld worden ????????????????????David - 71 camaro wrote: ↑Thu Aug 27, 2020 9:52 pm Pinion depth bepaalt het contacvlak, dus als dat laatste volgens jou goed was, dan is de eerste wat ie moet zijn.
Heb je foto's van de afdruk?
zou wel een foto van de afdruk willen zien. Als het een gebruikt set is kan het lastig worden weet ik uit ervaring.
Alle huizen zijn namelijk niet altijd 100 % haaks.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Differentieel stellen
Vast wel, maar daarmee verander je niks aan de diepte van de pinion......... en dus ook weinig aan de belangrijkste afstelling van het contacvlak: de diepte.
Wel de afstelling van de backlash, maar die is met 0.009 op zich prima voor een 'five cut gear' wat de meeste aftermarket kits zijn, maar weer te los voor een two cut gear.
En het feit dat de meeste achterassen niet meer haaks zijn verandert niks aan de afstelling van de R&P. Het geeft wel meer druk op de lagers (vooral steekaslagers) waardoor die sneller naar de filistijnen gaan...
Wel de afstelling van de backlash, maar die is met 0.009 op zich prima voor een 'five cut gear' wat de meeste aftermarket kits zijn, maar weer te los voor een two cut gear.
En het feit dat de meeste achterassen niet meer haaks zijn verandert niks aan de afstelling van de R&P. Het geeft wel meer druk op de lagers (vooral steekaslagers) waardoor die sneller naar de filistijnen gaan...
Re: Differentieel stellen
Oke , ik probeer een mooie tand afdruk te krijgen, door een samen spel van afstellen van zowel kroon als pion. En wat dan de speling op de vertanding uiteindelijk wordt vind ik dan weer niet zo belangrijk. Een klok van mercedes moet met een voorspanning in het huis gemonteerd zitten. Dat die je met shims. Bij Dana kan je de kroon met klok weer met ringmoeren zijdelings verstellen............
Goed wat ik al zei, zonder plaatjes en foto`s blijven het maar praatjes...
TS iig succes
En wat ik bedoel met haaks, is dat een set wat al de nodige achter zijn kiezen heeft in een andere as, en aardig is ingelopen, best lastig kan zijn om die in een ander huis weer lekker te laten lopen.
Goed wat ik al zei, zonder plaatjes en foto`s blijven het maar praatjes...
TS iig succes
En wat ik bedoel met haaks, is dat een set wat al de nodige achter zijn kiezen heeft in een andere as, en aardig is ingelopen, best lastig kan zijn om die in een ander huis weer lekker te laten lopen.
Re: Differentieel stellen
Hoe ik het meesdtal op me werk doe, is de pignon as op de voorgeschreven hoogte afstellen dmv shims.
Als deze op de juiste hoogte is dan door middel van shims je kroonwiel/diff afstellen todat je de juiste tandspeling/backlash hebt.
Gaat eigenlijk dan vrijwel altijd goed.
Bij gebruikte sets is het wat lastiger idd, zeker als je niet op voorhand de tandspeling/backlash heb kunnen meten.
Vaak als ik het over moet zetten, probeer ik alle shims mee over te zetten (of vervangen door nieuwe van dezelfde dikte) en de tandspeling gelijk te houden ivm geluiden.
Mvg Lennard
Als deze op de juiste hoogte is dan door middel van shims je kroonwiel/diff afstellen todat je de juiste tandspeling/backlash hebt.
Gaat eigenlijk dan vrijwel altijd goed.
Bij gebruikte sets is het wat lastiger idd, zeker als je niet op voorhand de tandspeling/backlash heb kunnen meten.
Vaak als ik het over moet zetten, probeer ik alle shims mee over te zetten (of vervangen door nieuwe van dezelfde dikte) en de tandspeling gelijk te houden ivm geluiden.
Mvg Lennard
Re: Differentieel stellen
En wat ik nog weet is dat als je bij decelereren bij geluiden hebt, meestal de preload van de lagers niet goed is afgesteld.
Dus krimpbus vervangen of.....................
Gr G
Dus krimpbus vervangen of.....................
Gr G
-
- Posts: 22
- Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm
Re: Differentieel stellen
Hallo mannen, weer bedankt voor de reacties. Vandaag nu echt voor de laatste keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet.
Laatste stand:
- 0,16 mm backlash
- pignon lager vernieuwd (geperst) en gesteld op 25 inch/pound weerstand.
-Patroon zie foto's. Het lijkt mij echt wel goed.
- Carrier shims op zijn plek getikt tot er echt niets meer bij kon.(preload).
Je hoort m nog steeds maar wel weer iets minder. Ik heb besloten dat ik eerst min. 1000 km ga rijden (niet op 1 dag)
om te kijken of er iets veranderd in het geluid. Hoop natuurlijk minder.
Laatste stand:
- 0,16 mm backlash
- pignon lager vernieuwd (geperst) en gesteld op 25 inch/pound weerstand.
-Patroon zie foto's. Het lijkt mij echt wel goed.
- Carrier shims op zijn plek getikt tot er echt niets meer bij kon.(preload).
Je hoort m nog steeds maar wel weer iets minder. Ik heb besloten dat ik eerst min. 1000 km ga rijden (niet op 1 dag)
om te kijken of er iets veranderd in het geluid. Hoop natuurlijk minder.
-
- Posts: 22
- Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm
Re: Differentieel stellen
En inderdaad ook de krimpbus vervangen tijdens bovenstaand.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Differentieel stellen
Contacvlak ziet er idd heel goed uit. Daar zal het niet aan liggen...
Weet alleen niet hoe strak je die carrier lagers erin hebt zitten. Je beschrijving laat hoop ruimte vrij voor interpretatie, maar hoop niet dat het zo strak is als als het klinkt...
Weet alleen niet hoe strak je die carrier lagers erin hebt zitten. Je beschrijving laat hoop ruimte vrij voor interpretatie, maar hoop niet dat het zo strak is als als het klinkt...
Re: Differentieel stellen
Zitten er nu nog steeds oude lagers in ??peteren1pontiac wrote: ↑Thu Aug 27, 2020 7:37 pm
Lagers en schalen vernieuwd op de pinion, niet op de carrier.
En backlash rond de 0.009 inch.
Groet, Peter
Je kan ook nog een olie toevoeging proberen.
Gr G