Lpg loopt niet stationair

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Winston
Posts: 7
Joined: Wed Dec 04, 2019 8:04 pm

Lpg loopt niet stationair

Post by Winston »

Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum. Van het weekend mijn lpg mixer van mijn Holley 4180 carburateur (op een ford fe 390 motor) gehaald om het LIST nummer te vinden voor een correcte rebuild kit (carb lekt wanneer op benzine laten lopen)

De boel hierna weer in elkaar gezet om erachter te komen dat de auto helaas niet stationair loopt. Ik heb inmiddels de pakking tussen de carburateur en mixer vervangen en dit heeft geholpen. Als ik remreiniger spuit op de vervangen pakking loopt de motor nog hetzelfde, voorheen was dit anders.

Echter loopt de motor nog steeds erg schokkerig en slecht stationair, het gas moet nog open gehouden worden. Met vol gas loopt die weer mooi soepel maar stationair is het niet mooi en slaat de motor na een paar seconden dus af.

Dit is mijn eerste auto (op gas), zover ik weet zijn er geen vacuum lekkages bij slangen en dergelijke. De auto hebt 800 mijl perfect gelopen maar zodra ik de mixer van de carburateur eraf heb gehaald liep deze slecht.

Iemand een idee? Alvast bedankt!
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by BigBlockMopar »

Misschien is de mixer/verdamper ooit afgesteld met een aanwezig vacuumlek. Nu het lek waarschijnlijk verholpen is, klopt de afstelling en het mengsel niet meer.
Winston
Posts: 7
Joined: Wed Dec 04, 2019 8:04 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by Winston »

BigBlockMopar wrote: Wed Dec 04, 2019 8:42 pm Misschien is de mixer/verdamper ooit afgesteld met een aanwezig vacuumlek. Nu het lek waarschijnlijk verholpen is, klopt de afstelling en het mengsel niet meer.
Zou het dan kunnen dat het lek groter is geworden nadat ik de mixer en adapter van de carburateur heb afgehaald, daardoor afsloeg, en nu met volledig dicht, nog steeds afslaat?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by BigBlockMopar »

Een simpele vacuummeter kan laten zien of het vacuum van de motor wegvalt of te laag wordt bij lagere toeren.
Een Air/Fuel ratio-meter met O2-sensor in de uitlaat laat zien of de motor te arm of te rijk loopt. Een onmisbaar stukje gereedschap als je een motor goed wil afstellen.

Daarnaast geeft het 'stapelen' van meng-apparaten altijd een extra plek voor valse lucht-lekkages.
Een zacht- of dik vloeibaarblijvende vloeibare pakking geeft soms wat extra zekerheid hier.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by mercury1970 »

Maak met stift een markering waar nu de mengselschroef staat van de mixer, dan kun je een kwartslag naar rechts draaien, brengt dit geen verbetering probeer je linksom.
Je kunt de schroef altijd weer terugzetten, maar je hebt een goede kans dat ie rijdbaar wordt om vervolgens af te laten stellen bij een gasboer.
BBM heeft gelijk mbt de air ratio meter, maar dat is wel ff werk.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by gert »

zorg ook voor een goede ontseking, goeie kabels enzo, voor lpg heb je een veel betere vonk nodig als benzine.
van de verdamper wil de tweede trap klep nog wel eens lekken, dit geeft een veel te rijk mengsel voor stationair
controleren door de slang tussen mixer en verdamper losnem bij verdamper, contact aan, en dan mag er geen gas uit de verdamper komen, even een plastic zakje met een tyrap om de uitlaattuit doen.
verder indedaad de schroef op de mixer verstellen, deze afstelling is best wel kritisch, dus terwijl je draait, prroberen om de schroef niet in te drukken.
succes
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by mercury1970 »

Denk niet dat er een 425 op zit Gert, jij wel ?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by gert »

denk ik ook niet, winston heeft het over een pakking tussen mixer en carb.....
Winston
Posts: 7
Joined: Wed Dec 04, 2019 8:04 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by Winston »

mercury1970 wrote: Thu Dec 05, 2019 2:44 pm Denk niet dat er een 425 op zit Gert, jij wel ?
Er zit een impco 300A mixer op! Ik heb op een brits forum gelezen dat het zaak is om te controleren of alle 'studs' waar de moeren van het luchtfilter op zitten vast zitten. Nou weet ik dat er 2/3 los zitten en meedraaien bij het aandraaien van de moertjes. Dit zal een vacuum lek veroorzaken blijkbaar. Ik zal dit vanmiddag controleren en kijken of het resultaat boekt. Als dit niks helpt is de volgende stap is om een pakking te maken voor tussen de mixer en adapterstuk voor op de carburateur.

Dank voor het meedenken!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by gert »

plaats eens een foto van je setup, dat helpt enorm.
de schroeven waar je over schrijft zijn nog wel es dolgedraaid, als dat zo is lekt het overal.
een remedie is dan om er andere schroefdraad in te maken, of een andere mixer.
ik heb nog wel een goede liggen eventueel.....
je mag er ook wel even 1 lenen om uit te proberen.
Winston
Posts: 7
Joined: Wed Dec 04, 2019 8:04 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by Winston »

gert wrote: Thu Dec 05, 2019 3:26 pm plaats eens een foto van je setup, dat helpt enorm.

Image

Image

Image

Image

De schroeven zijn niet dol, moet alleen het draadeind aandraaien, dit zal ik vanavond doen, ik verwacht wel dat dit resultaat boekt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by gert »

een beetje lekkage boven de mixer maakt helemaal niks uit.
tussen mixer en carb. wel.

die schroeven houden overigens ook de mixer onderdelen bij elkaar, dus daar kan ook lekkage optreden.
daar zit ook een pakking tussen.
je zou het beste even de hele mixer uit elkaar moeten nemen, en weer netjes monteren, weet je meteen hoe het in elkaar zit, heel eenvoudig dus.
Winston
Posts: 7
Joined: Wed Dec 04, 2019 8:04 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by Winston »

gert wrote: Thu Dec 05, 2019 5:27 pm een beetje lekkage boven de mixer maakt helemaal niks uit.
tussen mixer en carb. wel.

die schroeven houden overigens ook de mixer onderdelen bij elkaar, dus daar kan ook lekkage optreden.
daar zit ook een pakking tussen.
je zou het beste even de hele mixer uit elkaar moeten nemen, en weer netjes monteren, weet je meteen hoe het in elkaar zit, heel eenvoudig dus.
Probleem opgelost! 1 stud die mixer onderdelen bij elkaar houd zoals jij zet zat los, aangedraaid, alles erop gezet. Eerst gestart op benzine gezien de koud dacht ik maar zo. Eenmaal liep op gas loopt perfect! Maakt mijn sinterklaasavond helemaal af. Hartelijk dank voor de tijd en moeite!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lpg loopt niet stationair

Post by gert »

perfect!
altijd blij als ik iemand kan helpen.
Post Reply