automaat opstart probleem ? Opgelost !
automaat opstart probleem ? Opgelost !
Vandaag weer voor het eerst met de auto gereden sinds 3 maanden, gestart en ongeveer 20 min warm laten draaien, en dan gaan rijden, niets aan de hand totdat de automaat over moet schakelen van 1 naar 2 , dit duurt veel langer als normaal en gaat met een flinke schok, verder schakelt de automaat goed, het is een 700R4 met overdrive.
Wat te doen, wachten totdat het wat warmer is en dan weer gaan rijden, of er eerst wat meer mee rijden zodat alles weer eens met enige regelmaat gaat werken, of meteen een monteur erop los laten.
Vandaag niet meer als 30 Km gereden waarvan 10 Km even op de snelweg, en even goed doorrijden zodat alles goed warm wordt.
vind het we een beetje raar , goed werkend weggezet dwz een goed soepel schakelende automaat, na de snelweg nog steeds hetzelfde, maar met minder snel optrekken, minder last van een schok bij het overschakelen.
Wat te doen, wachten totdat het wat warmer is en dan weer gaan rijden, of er eerst wat meer mee rijden zodat alles weer eens met enige regelmaat gaat werken, of meteen een monteur erop los laten.
Vandaag niet meer als 30 Km gereden waarvan 10 Km even op de snelweg, en even goed doorrijden zodat alles goed warm wordt.
vind het we een beetje raar , goed werkend weggezet dwz een goed soepel schakelende automaat, na de snelweg nog steeds hetzelfde, maar met minder snel optrekken, minder last van een schok bij het overschakelen.
Last edited by Homer on Sun Mar 12, 2017 6:39 pm, edited 1 time in total.
Re: automaat opstart probleem ?
Staat hij op een plek waar je lekkage zou kunnen zien? Heb je het ATF-peil al gemeten volgens de manual?
Re: automaat opstart probleem ?
In Alaska rijden ze ook met deze bakken. Dacht je dat GM tegen zn klanten zei, wacht maar tot het buiten 25 graden is voordat je gaat rijdenHomer wrote: Wat te doen, wachten totdat het wat warmer is en dan weer gaan rijden
Begin met controleren van ATF-peil (controleer dan ook meteen of deze verbrand ruikt, of bv veel vuil bevat), en dan de afstelling (en soepele werking!) van TV-kabel en throttle linkage.
Re: automaat opstart probleem ?
tv kabel niet goed gesteld
Re: automaat opstart probleem ?
uuh......even een vraagje
Ik heb al vaker de tv-kabel voorbij zien komen op dit forum maar waar dient deze dan exact voor ??
en heeft iedere automaatbak een tv kabel ?
want volgens mij zit er op mijn th-400 geen (of ik zie hem over het hoofd)
en waar zou deze dan op aangesloten moeten zitten ?
Ik heb al vaker de tv-kabel voorbij zien komen op dit forum maar waar dient deze dan exact voor ??
en heeft iedere automaatbak een tv kabel ?
want volgens mij zit er op mijn th-400 geen (of ik zie hem over het hoofd)
en waar zou deze dan op aangesloten moeten zitten ?
Re: automaat opstart probleem ?
Niet iedere bak heeft die. De TV-kabel is een soort mechanische verbinding tussen de gashendel van je carb (of TBI-unit), die aan je bak (vrij vertaald) doorgeeft hoeveel gas je geeft. Dit heeft dan invloed op hoe de bak schakelt.
BIj andere bakken kan dit bv vacuumgeregeld zijn, met stangen, electronisch, etc.
Bij een TH700 luistert de afstelling heel nauw, met verkeerde afstelling kan je de bak vrij snel verrot rijden.
BIj andere bakken kan dit bv vacuumgeregeld zijn, met stangen, electronisch, etc.
Bij een TH700 luistert de afstelling heel nauw, met verkeerde afstelling kan je de bak vrij snel verrot rijden.
Re: automaat opstart probleem ?
Bedankt voor het meedenken,
1) bak heeft geen tekenen van lekkage
2) oliepeil is goed, ruikt als atf olie , niet verbrand, op bedrijfstemp met stationair draaiende toerental gemeten na eerst even alle versnellingen te hebben geschakeld.
3) auto is goed rijdend weggezet , alleen de bougiekabels zijn vernieuwt , maar dit heeft volgens mij niets te maken met het schakelen van de automaat.
4) TV kabel controleren op juiste afstelling, waar te vinden ?
1) bak heeft geen tekenen van lekkage
2) oliepeil is goed, ruikt als atf olie , niet verbrand, op bedrijfstemp met stationair draaiende toerental gemeten na eerst even alle versnellingen te hebben geschakeld.
3) auto is goed rijdend weggezet , alleen de bougiekabels zijn vernieuwt , maar dit heeft volgens mij niets te maken met het schakelen van de automaat.
4) TV kabel controleren op juiste afstelling, waar te vinden ?
Re: automaat opstart probleem ?
Sjak brak bedankt voor de info.
homer succes met het oplossen vh probleem
homer succes met het oplossen vh probleem
-
- Posts: 2086
- Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm
Re: automaat opstart probleem ?
Ik heb het al eens beleefd dat een tv kabel uitgehaakt was aan de carburateur zijde, op een of andere manier gebeurd bij het sleutelen aan andere zaken.
Bak kan in ieder geval snel stuk zijn als die kabel niet juist staat afgesteld.
Bak kan in ieder geval snel stuk zijn als die kabel niet juist staat afgesteld.
Re: automaat opstart probleem ?
Hier staat een erg uitgebreide instructie hoe de TV kabel af te stellen. p14 en verder
http://www.bowtieoverdrives.com/Instruc ... ELINES.pdf
De drukken welke je meet zijn afhankelijk van hoe je bak opgebouwd is.
Hier staat de procedure nog eens maar dan voor een standaard th700
http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=526152
Hier is zelfs een youtube filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=-TvFxEVxnGo
De nippel is 1/8 npt dacht ik en dan een 0-300psi druk meter met 2 meter slang
http://www.bowtieoverdrives.com/Instruc ... ELINES.pdf
De drukken welke je meet zijn afhankelijk van hoe je bak opgebouwd is.
Hier staat de procedure nog eens maar dan voor een standaard th700
http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=526152
Hier is zelfs een youtube filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=-TvFxEVxnGo
De nippel is 1/8 npt dacht ik en dan een 0-300psi druk meter met 2 meter slang
Re: automaat opstart probleem ?
Dit is je probleem, de kabel is hierbij waarschijnlijk strakker getrokken.Homer wrote:alleen de bougiekabels zijn vernieuwt
Re: automaat opstart probleem ?
een th350 heeft ook zo'n kabel, kan een th350 ook kapot als je hem niet goed afsteld?
Re: automaat opstart probleem ?
Nee dan heb je alleen geen kickdown
Re: automaat opstart probleem ?
das mooi.
bij mij ligt die kabel gewoon los, kickdown heb ik niet nodig.
bij mij ligt die kabel gewoon los, kickdown heb ik niet nodig.
Re: automaat opstart probleem ?
nee stel je voor, je bent aan het inhalen en je hebt toch wat meer acceleratie nodig. Zo'n kickdown zit er niet voor niets op.