Bouten uitlaatspruitstuk
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Kan je geen lijmklem of griptang om de kop / achter de uitlaatflens vast zetten? Motorkappie dicht en niemand die het ziet.
Haakse boor + tappen in een kleine ruimte op een afgebroken stalen bout in een gietijzeren kop gaat niet lukken. Dan verziek je alles.
Mijn advies is om die koppen er gewoon af te trekken.
Haakse boor + tappen in een kleine ruimte op een afgebroken stalen bout in een gietijzeren kop gaat niet lukken. Dan verziek je alles.
Mijn advies is om die koppen er gewoon af te trekken.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Het is mij wel gelukt om 2 bouten uit te boren met haakse boor en 1 tapeind een moer op te lassen.
Wel een vol weekend nodig gehad.....
Wel een vol weekend nodig gehad.....
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Het is mij ook wel eens gelukt met een haakse boor, maar zal het nooit meer zo doen, na 14 jaar nog pijn in mijn rug en schor van het vloeken.
Trek die koppen eraf, echt, doe jezelf en plezier. Scheelt je ook een hoop tijd. Nadeel is dat je een pakkingsetje moet aanschaffen.
Trek die koppen eraf, echt, doe jezelf en plezier. Scheelt je ook een hoop tijd. Nadeel is dat je een pakkingsetje moet aanschaffen.
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
ik weet van de garage (amerikaanspecialist) dat hij een metaalboor heeft gelast op een lange stalen buis en via de wielkast (wel het wiel eraf en de spatlap aan de kant) 2 tapeinden heeft uitgeboord aan mijn Cadillac. (auto stond op de brug en dus op hoogte)
om de boor met pijp had hij een stuk cv pijp 12mm gedaan om de boor met de hand goed op de juiste plek te kunnen houden.
wel belangrijk bij zo'n klus is om een pitje te slaan in het tapeind met een centerpunt zodat de boor niet wegglijdt en vooral belangrijk om recht te boren.
daarna opnieuw draad tappen natuurlijk.
succes en sterkte gewenst want het is geen fijne klus om te doen.
om de boor met pijp had hij een stuk cv pijp 12mm gedaan om de boor met de hand goed op de juiste plek te kunnen houden.
wel belangrijk bij zo'n klus is om een pitje te slaan in het tapeind met een centerpunt zodat de boor niet wegglijdt en vooral belangrijk om recht te boren.
daarna opnieuw draad tappen natuurlijk.
succes en sterkte gewenst want het is geen fijne klus om te doen.
-
- Posts: 23
- Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Mijn eerst gedacht was ook de koppen eraf halen. Ik heb nieuwe koppakkingen liggen. Zelfs nieuwe rubber ringetjes om op de klepstelen te steken . Maar de meningen zijn hierover verdeeld. De helft zegt : laat het blok dicht, andere helft zegt, koppen eraf en nieuwe koppakkingen kan geen kwaad ..... Ik begrijp het argument van de motor dicht laten. Alles is op elkaar ingelopen en afgestemd. Koppen laten vlakken en nieuwe koppakkingen verandert compressie, en alles moet weer op elkaar inlopen. 2 personen spreken van een kappotte krukaskeerring na het vernieuwen van de koppakking. Ander argument is, als je een lekke koppakking hebt ga je toch ook geen volledige motor revisie doen .......
Motor eruit halen zal dan misschien toch de beste optie zijn. Tips en tricks hiervoor zijn welkom. Misschien een deftig handboek ? Radiator, koelschroef eruit, versnellingsbak loskoppelen ..... is dit allemaal wel te doen zonder brug ??? Spannend .......
Motor eruit halen zal dan misschien toch de beste optie zijn. Tips en tricks hiervoor zijn welkom. Misschien een deftig handboek ? Radiator, koelschroef eruit, versnellingsbak loskoppelen ..... is dit allemaal wel te doen zonder brug ??? Spannend .......
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Ja, is te doen zonder brug.
Je heb alleen wel een motortakel, heftruck, tractor of iets nog om eruit te tillen.
Transmissie en koppelomvormer los, uitlaat los van blok, alle kabels/slangen en stekkers van het blok los.
Makkelijkst is als eerst de motorkap eraf is.
Dan nog even kijken of koelvin en radiateur er inderdaad uit moeten.
En eruit takelen.
Je heb alleen wel een motortakel, heftruck, tractor of iets nog om eruit te tillen.
Transmissie en koppelomvormer los, uitlaat los van blok, alle kabels/slangen en stekkers van het blok los.
Makkelijkst is als eerst de motorkap eraf is.
Dan nog even kijken of koelvin en radiateur er inderdaad uit moeten.
En eruit takelen.
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
na vervangen koppakking hoeft er niets op elkaar in te lopen.
krukaskeering lek na vervangen koppakking?heeft daar niets mee te maken.je kan ook wel een lekke band krijgen na vervangen koppakking.
als je de motor eruit haalt scheelt dat een kopsetje,maar denk dat de koppen eraf sneller gaat.
als de pakkingen nu niet lek zijn hoef je ook niet te vlakken,dus ook geen verandering in compressie.
andre
krukaskeering lek na vervangen koppakking?heeft daar niets mee te maken.je kan ook wel een lekke band krijgen na vervangen koppakking.
als je de motor eruit haalt scheelt dat een kopsetje,maar denk dat de koppen eraf sneller gaat.
als de pakkingen nu niet lek zijn hoef je ook niet te vlakken,dus ook geen verandering in compressie.
andre
-
- Posts: 23
- Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Hmmmmm, opnieuw aan 't twijfelen lol
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
in de tijd dat je aan het twijfelen bent,had je de koppen er al af gehad en weer gemonteerd :arrow:arnieboyke wrote:Hmmmmm, opnieuw aan 't twijfelen lol
Last edited by camaro67 on Sun Sep 28, 2014 9:52 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 398
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
als ik dit zo lees heb je niet al te veel sleutel ervaring,doe het dan samen met iemand die meer ervaring heeft met dit soort dingen,zodat straks niet weer de boel uit elkaar hoeft of erger: dat er wat stukgaat door verkeerde montage
-
- Posts: 23
- Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Ervaring op doen door te doen eh !! En ik ken genoeg mensen met ervaring, maar ik wil mijnen plan trekken. Niet constant iemand lastig vallen. M'n vorige projectje (VW bus) is ook goe gekomen. Heeft natuurlijk niks te zien met V8 motoren.
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
kweet niet wat voor auto het om gaat, maar bij veel mopars is veruit de snelste en beste manier de body van het K-frame af tillen.
-
- Posts: 23
- Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Smidje: Chrysler New Yorker 1969
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
... nooit gewerkt aan zon boot. Kan er dus ook geen zinnig antwoord op geven. Denk dat je sneller klaar bent als je de motor eruit plukt ipv de koppen eraf in de auto. iig met minder rugklachten
-
- Posts: 23
- Joined: Sat Jun 28, 2014 10:18 am
Re: Bouten uitlaatspruitstuk
Dit zat onder mijn inlaatspruitstuk, stukjes van een oude v-riem, en een groot stuk glaswol/rotswol. Geen idee waarom iemand dit hieronder zou steken?
Op de onderste foto is te zien hoe 1 van de kanaaltjes dicht zat met een dikke grijze smurrie. Detail: in beide koppen zat precies hetzelfde kanaaltje dicht met dezelfde grijze smurrie. Dichtingspasta ???
Op de onderste foto is te zien hoe 1 van de kanaaltjes dicht zat met een dikke grijze smurrie. Detail: in beide koppen zat precies hetzelfde kanaaltje dicht met dezelfde grijze smurrie. Dichtingspasta ???