Zelf lerende injectie systemen

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Zelf lerende injectie systemen

Post by Pavement Pounder »

Hier een Carcraft test die is gedaan met een aantal zelf lerende injectie systemen (tbi) :

http://www.carcraft.com/techarticles/14 ... ewall.html

Na die test zijn er al wat aanpassingen gedaan aan sommige systemen maar het geeft een mooi overzicht.
Ik vind wel dat ze de cruise instelling van 13.9 afr te rijk hebben waardoor de verbruik cijfers hoger uitvallen als je zou denken.
Zelflerend is een stuk verbeterd tegenwoordig maar mpfi icm volledige instelling per laptop is efficienter als je weet wat je moet doen.

Kom maar op met de kritiek :)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Detroitsteel »

Kritiek...?

Joh...het zal allemaal wel...

Ik heb vandaag staan kutten met een oude vertrouwde carburateur...
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Martin71RS »

als je weet wat je moet doen....precies zoals je zegt! Goed afstellen vereist met een carb ook kennis. (en veel meer vieze handen ;-) )
Ook de zelflerende systemen hebben wel eens hun problemen en zijn niet perfect maar ik zou t wel gehad willen hebben.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Wilf »

Interessant stuk. Die FAST lijkt in mijn ogen de winnaar; niet de duurste, wel één van de zuinigste, meeste potentiële vermogen, makkelijk om te bouwen naar spruitstukinjectie, veel info af te lezen en makkelijk af te stellen naderhand.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Touchwood »

Geen kritiek. Zeer interessant. Wel een vraag: wat is een wideband O2-sensor? Is dat iets van de laatste jaren? Gebruikte men jaren geleden smallband O2-sensors? Eigenlijk 3 vragen dus. ;-)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Pavement Pounder »

Een wideband meet de a/f ratio( lucht/mengsel verhouding) tussen de 10-18 waarin 14.7 stoiceins is
Een narrow band met meer tussen 13-16 dus minder acuraat zeg maar.
De wideband is de opvolger van de narrowband en die geven kritieke info aan de computer over het mengsel verhouding, je kunt er ook een metertje op aan sluiten zodat je zelf kunt zien wat de mengselverhouding is:

Image



Wideband is vertaald lambda sonde, daar heb je waarschijnlijk wel eens van gehoord
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Touchwood »

Ah, ik begrijp. Het begrip lambda-sensor is me bekend. M'n Camaro heeft er 1 als onderdeel van het TBI-injectiesysteem. Zal dan wel een smallband sensor zijn.

Wat is in de praktijk het verschil? Een wideband zorgt uiteindelijk voor een zuiniger motor met een vlottere gasresponse?

Edit: praktijk-verschil tussen wideband en narrowband bedoel ik
Last edited by Touchwood on Sun Jun 22, 2014 12:23 pm, edited 3 times in total.
Mean Lean
Posts: 259
Joined: Mon Apr 12, 2004 9:38 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Mean Lean »

Ik heb al jaren deze http://www.bs-autotune.nl/content/view/102/109/ in mijn Fordje met carb. zitten, ik ben van 1:5 naar 1:8,5 gegaan met wat fine-tunen, je kan precies zien waar de problemen zitten, het apparaatje, rond de 200 Euro heb ik er al lang uit. Ik heb ook een 1 dags cursus bij dit bedrijf gevolgd wat heel interessant is, en je minder bang maakt van injectiesystemen.

Leen
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by BigBlockMopar »

Al die zelflerende meuk is leuk in landen waar benzine nog normaal betaalbaar is en LPG alleen in BBQ's gebruikt worden, alleen zijn de prijzen voor wat electronica-meuk vrij ridicuul te noemen.
Echter als je wat serieuzer met je auto bezig bent en de motor optimaal wilt afstellen dan ontkom je simpelweg niet aan een EFI-systeem.

Ik heb zelf een Innovate MTX-L afr-meter gekocht ooit om m'n daily gashok beter af te stellen.
Pas na het monteren van zo'n stuk gereedschap zie je pas hoe klungelig een benzine carb. of een LPG convertor/mixer met mengselverhoudingen omgaan.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Wilf »

Maar als ik het goed lees (?) zijn deze zelflerende systemen puur gebaseerd op het meten en daarop afregelen van het systeem. Is dat inregelen eenmalig (net zoals veel moderne auto's als je de accu loshaalt en de Polen kortsluit) of meet deze ook als er veranderingen plaatsvinden? En als ik het goed lees (?) zijn deze systemen los van een (digitale/electronische) ontstekingstiming te gebruiken. Het lijkt mij toch een behoorlijk belangrijke factor; als je een mechanisch bepaalde timingscurve hebt ipv een geoptimaliseerde digitale, dan is je winst in efficiëntie/vermogen toch suboptimaal..?
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Funk »

BigBlockMopar wrote:Al die zelflerende meuk is leuk in landen waar benzine nog normaal betaalbaar is en LPG alleen in BBQ's gebruikt worden, alleen zijn de prijzen voor wat electronica-meuk vrij ridicuul te noemen.
Echter als je wat serieuzer met je auto bezig bent en de motor optimaal wilt afstellen dan ontkom je simpelweg niet aan een EFI-systeem.

Ik heb zelf een Innovate MTX-L afr-meter gekocht ooit om m'n daily gashok beter af te stellen.
Pas na het monteren van zo'n stuk gereedschap zie je pas hoe klungelig een benzine carb. of een LPG convertor/mixer met mengselverhoudingen omgaan.
Hoe heb je dat precies gedaan en afgesteld? Ik heb ook nog ergens zo'n Innovate liggen voor mn Volvo turbo, maar ben ook wel benieuwd wat mn Impala doet eigenlijk onder belasting.
Mean Lean
Posts: 259
Joined: Mon Apr 12, 2004 9:38 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Mean Lean »

Wilf wrote:Maar als ik het goed lees (?) zijn deze zelflerende systemen puur gebaseerd op het meten en daarop afregelen van het systeem. Is dat inregelen eenmalig (net zoals veel moderne auto's als je de accu loshaalt en de Polen kortsluit) of meet deze ook als er veranderingen plaatsvinden? En als ik het goed lees (?) zijn deze systemen los van een (digitale/electronische) ontstekingstiming te gebruiken. Het lijkt mij toch een behoorlijk belangrijke factor; als je een mechanisch bepaalde timingscurve hebt ipv een geoptimaliseerde digitale, dan is je winst in efficiëntie/vermogen toch suboptimaal..?
Alleen de Edelbrock E-street heeft geen timing control, je moet bij de andere systemen wel een bijpassende ontsteking aanschaffen wil je wat kunnen regelen. Maar met een bestaande ontsteking is het al een hele verbetering.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by Ranch73 »

BigBlockMopar wrote:Ik heb zelf een Innovate MTX-L afr-meter gekocht ooit om m'n daily gashok beter af te stellen.
Pas na het monteren van zo'n stuk gereedschap zie je pas hoe klungelig een benzine carb. of een LPG convertor/mixer met mengselverhoudingen omgaan.
http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=13020
8)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by watahyahknow »

BigBlockMopar wrote:Al die zelflerende meuk is leuk in landen waar benzine nog normaal betaalbaar is en LPG alleen in BBQ's gebruikt worden, alleen zijn de prijzen voor wat electronica-meuk vrij ridicuul te noemen.
Echter als je wat serieuzer met je auto bezig bent en de motor optimaal wilt afstellen dan ontkom je simpelweg niet aan een EFI-systeem.

Ik heb zelf een Innovate MTX-L afr-meter gekocht ooit om m'n daily gashok beter af te stellen.
Pas na het monteren van zo'n stuk gereedschap zie je pas hoe klungelig een benzine carb. of een LPG convertor/mixer met mengselverhoudingen omgaan.
een carburateur word tegenwoordig door de injectiegoeroes smalend een gecontroleerd brandstof lek genoemd

naar het schijnt heeft de nieuwere megasquirt ook zelflerende functies , je zal er nog steeds een basis fuelmap in moeten zetten maar met de computer meedraaiend in de auto zal deze de fuelmap aanpassen aan de real data van de ecu en de lambdah
deze kan je dan weer vanaf de computer na het rijden in de ecu branden
die megasquirt ecu's zijn trouwens behoorlijk laag geprijst ten opzichte van de meeste anderen en het tuning programma is voor de basisversie tenminste gratis te downloaden
je kan hier een hoop van leren , het is helaas soms interesanter om gras te zien groeien
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... wAHJOXSbMG
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Zelf lerende injectie systemen

Post by kikkegek »

ik vin ut wel mooi...moderne techniek op oude autos.

Zeker die zelflerende EFI systemen.

Ik heb nu een Black Box van CB performance (volledige elektronische - niet lerende - ontsteking) gemonteerd op de auto. Reden: HEI ontstekingen zijn gemaakt voor benzine en ik rij op LPG. vraagt om andere timing curve onder de verschillende condities en was het vervangen van veertjes en aanpassen van de ontsteking meer dan zat. Hang nu gewoon de computer eraan als ik iets anders wil.

voor de "wilde hobbyisten" onder ons is Megasquirt natuurlijk helemaal de shizzle...zo veel ingangen (signalen) als je maar wilt en vervolgens volledige controle over wat dat aan de output oplevert...

Ik vind het mooie ontwikkelingen en lees er graag over.

Uiteindelijk zou ik graag een keertje dampgasinjectie voor onze Burb bouwen gekoppeld met een Megasquirt systeem...maar daar kom ik nu nog ff tijd en geld voor te kort
Post Reply