loopt slecht stationair of pingelt.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

loopt slecht stationair of pingelt.

Post by jobnu »

Hallo,

De Old 455 loopt slacht stationair. (geen valse lucht). En met een HEI.
Ontsteking staat op 8 graden en hij loopt aardig. Maar pingelt. (Vacuum vervroeging los en geplugd).
Ontsteking op 5 graden en hij pingelt niet meer maar loopt stat. waardeloos.

Eigenlijk moet hij ongeveer op 10 graden voor staan.

Nu valt me op dat hij als je hem in z'n D zet hij erg veel terug valt in toeren????
En dat je met stat. draaien bijna geen vacuüm heb op de aansluiting voor de vacuumvervroeger??

Sluit ik de vauum vervroeger op vol vacuum aan dan loopt hij wel goed stationair.

We zijn er al een tijdje mee bezig en we weten het niet meer.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by Ranch73 »

Vacuum op onderdrukslang naar stroomverdeler tijdens stationair is niet bij ieder type carb. aanwezig.Nokkenas correct ? eindcompressie wellicht te hoog ? Goede octaanbooster aan brandstof toegvoegd ?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by Pavement Pounder »

Staat je balancer goed ? Dus 0* is ook echt bdp cilinder 1 ?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by kikkegek »

ik wilde precies hetzelfde zeggen Marco.

ik zou met een piston stop ff TDC controleren op je balancer.

Image


lijkt me voor alle motoren gelijk, toch?

jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by jobnu »

Motor is gereviseerd en de compressie is goed en niet te hoog.
Er zit nog super 98 in en ook losse octaan verhoger.
Nokkenas is 2 keer vervangen voor deze klachten omdat de eerste waarschijnlijk een te snelle was (foutje rev. bedrijf).
Nokkenas timing is goed en er zit een nieuwe ballancer op. TDC gecheckt.

Feit is dat als je de ontsteking goed zet de motor prima loopt maar op de snelweg met gas geven gaat pingelen.
zet je ontsteking later dan loopt hij f..k stationair en is het pingelen weg.

Vraag: Hoe veel mag het toerental terug vallen als je de bak in z'n "D" zet?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by Jeroen_Sp »

Klopt de curve in de onsteking wel? Want stationair goed en op toeren pingelen lijkt mij een te steile curve.
Meet je curve eens uit en kijk eens wat je maximaal hebt en bij welk toerental deze max inzet.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by kikkegek »

check ff hoe je vacuum op je ontsteking is aangesloten:

- manifold vacuum? dat gaat namelijk van hoog vacuum bij cruise (=veel extra vervroeging), naar minder vacuum naar mate je meer gas geeft (=dus minder vervroeging)

offff....

- ported vacuum (boven je gaskleppen)? dat geeft géén vacuum bij idle (dus weinig extra vervroeging), geeft hoog vacuum bij cruise (minder hoog vacuum als bij manifold vacuum, maar geeft dus wel extra vervroeging tijdens cruise), maar zodra je gas gaat geven zal dit vacuum eerst even meer toenemen (dus meer vervroeging geven) en naar mate je meer gas geeft afvallen zoals bij manifold vacuum.

Als jij hogere compressie hebt, dan zou je dus minder moet vervroegen. Als je met een standaard HEI werkt, met standaard vacuumvervroeging en standaard curve....dan zit daar je probleem waarschijnlijk.

Ga eens rijden zonder vacuum aangesloten op de HEI. En kijk dan eens hoe die rijdt? En check ff op wat voor soort vacuum je potje is aangesloten.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by jobnu »

- ported vacuum (boven je gaskleppen)? dat geeft géén vacuum bij idle (dus weinig extra vervroeging), geeft hoog vacuum bij cruise (minder hoog vacuum als bij manifold vacuum, maar geeft dus wel extra vervroeging tijdens cruise), maar zodra je gas gaat geven zal dit vacuum eerst even meer toenemen (dus meer vervroeging geven) en naar mate je meer gas geeft afvallen zoals bij manifold vacuum.

Als jij hogere compressie hebt, dan zou je dus minder moet vervroegen. Als je met een standaard HEI werkt, met standaard vacuumvervroeging en standaard curve....dan zit daar je probleem waarschijnlijk.

Ga eens rijden zonder vacuum aangesloten op de HEI. En kijk dan eens hoe die rijdt? En check ff op wat voor soort vacuum je potje is aangesloten.
Het is inderdaad ported vacuum net boven de gasklep. Als je iets gas geeft vervroegd hij gelijk flink. Dat is de vacuum vervroeging.
Mechanisch loopt hij niet snel en stijl op. Ik heb geen toerenteller maar bij flink toeren maken vervroegd hij ongeveer 35 graden max.

Ga even kijken hoe het gaat zonder vacuumvervroeging en anders kopen we wel eentje die je af kan stellen.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by kikkegek »

Let op
...vacuüm bij stilstand reageert heel anders als vacuüm onder belasrng tijdens het rijden. Sluit maar eens vacuüm.meter aan.

Suc6
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by boyanka »

:? of z'n distributie ketting staat een tand verkeerd
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by jobnu »

:? of z'n distributie ketting staat een tand verkeerd
Na 2x een nokkesas gewisseld te hebben en fotos dat hij goed staat. Nee daar geloof ik niet in.
We gaan de vacuum vervroeging begrenzen. (bij mijn auto ook gedaan omdat hij te veel vervroegde).
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by kikkegek »

en check dus ff je vacuum bron....manifold en ported vacuum reageren beiden totaal anders en leveren dus andere vervroeging op
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by jobnu »

en check dus ff je vacuum bron....manifold en ported vacuum reageren beiden totaal anders en leveren dus andere vervroeging op
Ik denk dat het ported vacuum is want de aansluiting zit net boven de gasklep.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by Detroitsteel »

Tdc vinden...? Bougie dr uit van cilinder #1...schroevendraaier haverwegen de diameter van de cilinder er in steken en vervolgens omhoog trekken aan het handvat totdat die klem loopt...houd de schroevendraaier op die positie vast en draai aan de krukas totdat de handvat naar beneden beweegt...draai net zo lang door totdat de handvat stil staat...draai nog effe verder en de handvat komt weer omhoog...
Zoek de middenpunt op in het stille moment tussen het op en neer gaan van de handvat... deze deze middenpunt is dan tdc...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: loopt slecht stationair of pingelt.

Post by kikkegek »

jobnu wrote:
Ik denk dat het ported vacuum is want de aansluiting zit net boven de gasklep.
lostrekken en voelen bij stationaire...voel je vacuum, dan is het manifold, voel je praktisch niks, dan is het ported.

ported vacuum zal als je cruist en kleine beetje gast bij geeft het vacuum iets verhogen (check maar met een vacuum meter) en dan pas laten afvallen....terwijl bij manifold die meteen lager wordt...

Als die niet pingelt bij een WOT-run (volgas run)...dan is het niet je mechanische vervroeging...maar zou ik inderdaad als ik jou was je vacuum vervroeging iets beperken.
Post Reply