loopt slecht stationair of pingelt.
loopt slecht stationair of pingelt.
Hallo,
De Old 455 loopt slacht stationair. (geen valse lucht). En met een HEI.
Ontsteking staat op 8 graden en hij loopt aardig. Maar pingelt. (Vacuum vervroeging los en geplugd).
Ontsteking op 5 graden en hij pingelt niet meer maar loopt stat. waardeloos.
Eigenlijk moet hij ongeveer op 10 graden voor staan.
Nu valt me op dat hij als je hem in z'n D zet hij erg veel terug valt in toeren????
En dat je met stat. draaien bijna geen vacuüm heb op de aansluiting voor de vacuumvervroeger??
Sluit ik de vauum vervroeger op vol vacuum aan dan loopt hij wel goed stationair.
We zijn er al een tijdje mee bezig en we weten het niet meer.
De Old 455 loopt slacht stationair. (geen valse lucht). En met een HEI.
Ontsteking staat op 8 graden en hij loopt aardig. Maar pingelt. (Vacuum vervroeging los en geplugd).
Ontsteking op 5 graden en hij pingelt niet meer maar loopt stat. waardeloos.
Eigenlijk moet hij ongeveer op 10 graden voor staan.
Nu valt me op dat hij als je hem in z'n D zet hij erg veel terug valt in toeren????
En dat je met stat. draaien bijna geen vacuüm heb op de aansluiting voor de vacuumvervroeger??
Sluit ik de vauum vervroeger op vol vacuum aan dan loopt hij wel goed stationair.
We zijn er al een tijdje mee bezig en we weten het niet meer.
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Vacuum op onderdrukslang naar stroomverdeler tijdens stationair is niet bij ieder type carb. aanwezig.Nokkenas correct ? eindcompressie wellicht te hoog ? Goede octaanbooster aan brandstof toegvoegd ?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Staat je balancer goed ? Dus 0* is ook echt bdp cilinder 1 ?
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
ik wilde precies hetzelfde zeggen Marco.
ik zou met een piston stop ff TDC controleren op je balancer.
lijkt me voor alle motoren gelijk, toch?
ik zou met een piston stop ff TDC controleren op je balancer.
lijkt me voor alle motoren gelijk, toch?
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Motor is gereviseerd en de compressie is goed en niet te hoog.
Er zit nog super 98 in en ook losse octaan verhoger.
Nokkenas is 2 keer vervangen voor deze klachten omdat de eerste waarschijnlijk een te snelle was (foutje rev. bedrijf).
Nokkenas timing is goed en er zit een nieuwe ballancer op. TDC gecheckt.
Feit is dat als je de ontsteking goed zet de motor prima loopt maar op de snelweg met gas geven gaat pingelen.
zet je ontsteking later dan loopt hij f..k stationair en is het pingelen weg.
Vraag: Hoe veel mag het toerental terug vallen als je de bak in z'n "D" zet?
Er zit nog super 98 in en ook losse octaan verhoger.
Nokkenas is 2 keer vervangen voor deze klachten omdat de eerste waarschijnlijk een te snelle was (foutje rev. bedrijf).
Nokkenas timing is goed en er zit een nieuwe ballancer op. TDC gecheckt.
Feit is dat als je de ontsteking goed zet de motor prima loopt maar op de snelweg met gas geven gaat pingelen.
zet je ontsteking later dan loopt hij f..k stationair en is het pingelen weg.
Vraag: Hoe veel mag het toerental terug vallen als je de bak in z'n "D" zet?
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Klopt de curve in de onsteking wel? Want stationair goed en op toeren pingelen lijkt mij een te steile curve.
Meet je curve eens uit en kijk eens wat je maximaal hebt en bij welk toerental deze max inzet.
Meet je curve eens uit en kijk eens wat je maximaal hebt en bij welk toerental deze max inzet.
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
check ff hoe je vacuum op je ontsteking is aangesloten:
- manifold vacuum? dat gaat namelijk van hoog vacuum bij cruise (=veel extra vervroeging), naar minder vacuum naar mate je meer gas geeft (=dus minder vervroeging)
offff....
- ported vacuum (boven je gaskleppen)? dat geeft géén vacuum bij idle (dus weinig extra vervroeging), geeft hoog vacuum bij cruise (minder hoog vacuum als bij manifold vacuum, maar geeft dus wel extra vervroeging tijdens cruise), maar zodra je gas gaat geven zal dit vacuum eerst even meer toenemen (dus meer vervroeging geven) en naar mate je meer gas geeft afvallen zoals bij manifold vacuum.
Als jij hogere compressie hebt, dan zou je dus minder moet vervroegen. Als je met een standaard HEI werkt, met standaard vacuumvervroeging en standaard curve....dan zit daar je probleem waarschijnlijk.
Ga eens rijden zonder vacuum aangesloten op de HEI. En kijk dan eens hoe die rijdt? En check ff op wat voor soort vacuum je potje is aangesloten.
- manifold vacuum? dat gaat namelijk van hoog vacuum bij cruise (=veel extra vervroeging), naar minder vacuum naar mate je meer gas geeft (=dus minder vervroeging)
offff....
- ported vacuum (boven je gaskleppen)? dat geeft géén vacuum bij idle (dus weinig extra vervroeging), geeft hoog vacuum bij cruise (minder hoog vacuum als bij manifold vacuum, maar geeft dus wel extra vervroeging tijdens cruise), maar zodra je gas gaat geven zal dit vacuum eerst even meer toenemen (dus meer vervroeging geven) en naar mate je meer gas geeft afvallen zoals bij manifold vacuum.
Als jij hogere compressie hebt, dan zou je dus minder moet vervroegen. Als je met een standaard HEI werkt, met standaard vacuumvervroeging en standaard curve....dan zit daar je probleem waarschijnlijk.
Ga eens rijden zonder vacuum aangesloten op de HEI. En kijk dan eens hoe die rijdt? En check ff op wat voor soort vacuum je potje is aangesloten.
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Het is inderdaad ported vacuum net boven de gasklep. Als je iets gas geeft vervroegd hij gelijk flink. Dat is de vacuum vervroeging.- ported vacuum (boven je gaskleppen)? dat geeft géén vacuum bij idle (dus weinig extra vervroeging), geeft hoog vacuum bij cruise (minder hoog vacuum als bij manifold vacuum, maar geeft dus wel extra vervroeging tijdens cruise), maar zodra je gas gaat geven zal dit vacuum eerst even meer toenemen (dus meer vervroeging geven) en naar mate je meer gas geeft afvallen zoals bij manifold vacuum.
Als jij hogere compressie hebt, dan zou je dus minder moet vervroegen. Als je met een standaard HEI werkt, met standaard vacuumvervroeging en standaard curve....dan zit daar je probleem waarschijnlijk.
Ga eens rijden zonder vacuum aangesloten op de HEI. En kijk dan eens hoe die rijdt? En check ff op wat voor soort vacuum je potje is aangesloten.
Mechanisch loopt hij niet snel en stijl op. Ik heb geen toerenteller maar bij flink toeren maken vervroegd hij ongeveer 35 graden max.
Ga even kijken hoe het gaat zonder vacuumvervroeging en anders kopen we wel eentje die je af kan stellen.
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Let op
...vacuüm bij stilstand reageert heel anders als vacuüm onder belasrng tijdens het rijden. Sluit maar eens vacuüm.meter aan.
Suc6
...vacuüm bij stilstand reageert heel anders als vacuüm onder belasrng tijdens het rijden. Sluit maar eens vacuüm.meter aan.
Suc6
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
of z'n distributie ketting staat een tand verkeerd
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Na 2x een nokkesas gewisseld te hebben en fotos dat hij goed staat. Nee daar geloof ik niet in.of z'n distributie ketting staat een tand verkeerd
We gaan de vacuum vervroeging begrenzen. (bij mijn auto ook gedaan omdat hij te veel vervroegde).
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
en check dus ff je vacuum bron....manifold en ported vacuum reageren beiden totaal anders en leveren dus andere vervroeging op
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Ik denk dat het ported vacuum is want de aansluiting zit net boven de gasklep.en check dus ff je vacuum bron....manifold en ported vacuum reageren beiden totaal anders en leveren dus andere vervroeging op
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
Tdc vinden...? Bougie dr uit van cilinder #1...schroevendraaier haverwegen de diameter van de cilinder er in steken en vervolgens omhoog trekken aan het handvat totdat die klem loopt...houd de schroevendraaier op die positie vast en draai aan de krukas totdat de handvat naar beneden beweegt...draai net zo lang door totdat de handvat stil staat...draai nog effe verder en de handvat komt weer omhoog...
Zoek de middenpunt op in het stille moment tussen het op en neer gaan van de handvat... deze deze middenpunt is dan tdc...
Zoek de middenpunt op in het stille moment tussen het op en neer gaan van de handvat... deze deze middenpunt is dan tdc...
Re: loopt slecht stationair of pingelt.
lostrekken en voelen bij stationaire...voel je vacuum, dan is het manifold, voel je praktisch niks, dan is het ported.jobnu wrote:
Ik denk dat het ported vacuum is want de aansluiting zit net boven de gasklep.
ported vacuum zal als je cruist en kleine beetje gast bij geeft het vacuum iets verhogen (check maar met een vacuum meter) en dan pas laten afvallen....terwijl bij manifold die meteen lager wordt...
Als die niet pingelt bij een WOT-run (volgas run)...dan is het niet je mechanische vervroeging...maar zou ik inderdaad als ik jou was je vacuum vervroeging iets beperken.