Advies nodig - R12 (freon) airco

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Papadopoulos
Posts: 22
Joined: Thu Dec 12, 2013 11:40 pm

Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Papadopoulos »

De airco in mijn Oldsmobile werkt nog op R12, dat sinds 1995 al verboden is. Na al die jaren is de druk in het systeem te laag, waardoor de drukschakelaar het hele systeem uitschakelt. Alle componenten van het systeem zijn nog prima in orde, wanneer ik de drukschakelaar even hotwire blaast hij zelfs nog (iets) koudere lucht. Ik voel er dan ook weinig voor om het systeem voor heel veel geld om te laten bouwen naar R134a. Op internet heb ik iets gelezen over vullen met alternatieve gassen die iets duurder zijn dan R134a maar geen ombouw vereisen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand waar je nog stiekem je airco met R12 kan laten vullen? Ik realiseer me dat dit natuurlijk niet meer mag, maar als iemand toevallig nog een oude voorraad heeft staan ga ik me daar niet schuldig om voelen. Het alternatief is dus zo'n vervangend gas, weet iemand hier wellicht een goed(koop) adres voor? Het heeft absoluut geen haast, ik heb de airco tenslotte pas van de zomer nodig.

Alvast bedankt voor jullie tips/verhalen/ervaringen!
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Art56 »

Even langs Coolcar rijden in Groesbeek. Zij vullen met n alternatief. Dus niet 134a, maar spul waar t hele systeem van kan blijven zitten.
En altijd die bijzin "goedkoop"...daar bereik je niks mee, nergens. Is je auto ook goedkoop? Of jijzelf?? Ik heb nog nooit n airco boer ontmoet met n villa met zwembad..
Papadopoulos
Posts: 22
Joined: Thu Dec 12, 2013 11:40 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Papadopoulos »

Ja, de auto is goedkoop. En ik zelf helaas ook als student. De auto heeft het eeuwige leven niet meer denk ik dus goedkoop is een vereiste voor alles dat ik niet zelf kan doen.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Funk »

Fuck it, beter je geld spenderen dan aan performance parts. Of bier.
Papadopoulos
Posts: 22
Joined: Thu Dec 12, 2013 11:40 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Papadopoulos »

Dat bier koop ik ook wel! Het is vooral dat zonder airco zo'n 3000km in de zomer rondrijden geen groot feest is, vooral wanneer je weet dat het eigenlijk wel zou moeten werken en de rest van de auto in ieder geval technisch 100% in orde is.
alexgmc
Posts: 21
Joined: Sat Oct 29, 2011 11:23 am

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by alexgmc »

Ik heb mijn caprice laten vullen bij airco bold in Geldrop zonder ombouwen of aanpassen,
het zit er nu twee jaar in en werkt perfect.

hij het Ricard,
Info@AircoBolt.nl
http://www.marktplaats.nl/mediaplex/red ... F0sclTF6ro
kaptein van de witte boot
Posts: 153
Joined: Tue Apr 17, 2007 10:31 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by kaptein van de witte boot »

Rij/bel eens naar Airco Frans in Maarssen. Die heeft me al 2 keer perfect geholpen.

http://aircofrans.com/

Die kan je helpen met hetgeen wat jij nodig hebt if you know what I mean....
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by alie-r »

Ik voel er dan ook weinig voor om het systeem voor heel veel geld om te laten bouwen naar R134a.


zoveel hoeft dat ook niet te kosten.
1 liter ester olie ongeveer 20 euro en de normale kosten voor airco vullen(134a). er vanuit gaande dat de airco boer een paar verloopnippels heeft

vullen met een minder gangbaar gas zal vast niet goedkoper zijn.


andre
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by takel »

Wat alie-r zegt!

+ vanuit Roosendaal naar Maarssen rijden kost ook een paar centen.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Ranch73 »

Papadopoulos wrote: ik heb de airco tenslotte pas van de zomer nodig.

Alvast bedankt voor jullie tips/verhalen/ervaringen!
Werkt ook goed in de herfst/winter als de ruiten sneller beslagen zijn.Airco aan en .... je hebt weer zicht ;)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by muddy bandit »

Papadopoulos wrote:Dat bier koop ik ook wel! Het is vooral dat zonder airco zo'n 3000km in de zomer rondrijden geen groot feest is, vooral wanneer je weet dat het eigenlijk wel zou moeten werken en de rest van de auto in ieder geval technisch 100% in orde is.

Dat bier moet je koel houden, dus airco is een noodzaak. :D

Maar ik heb zelf een 30 jaar oud R12-systeem al eens laten vullen met R134a (gelijk de nieuwe vulnippels erop laten zetten), en dat systeem werkt nog steeds prima.
http://www.airco-dokter.nl/
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by sansemiano »

Als je goedkoop wilt laat je de airco de airco en zet je een raampje open. Moeten al die 40 jaar oude belastingvrije barrels ook als het warm weer is.
Groove_Champion
Posts: 420
Joined: Sun Jun 21, 2009 7:04 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Groove_Champion »

Er zijn een hoop aircobedrijven waar je dat gas nog via de achterdeur kan krijgen 8)

Of importeren vanuit het buitenland (zijn kleine busjes)
Johan82
Posts: 3383
Joined: Sun Apr 10, 2005 4:09 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by Johan82 »

R437a kan er zo in!
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Advies nodig - R12 (freon) airco

Post by enrique »

Kleine busjes met R12, volgens mij te koop in Zutphen bij de Van man
Post Reply