banden spanning en alarm vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

banden spanning en alarm vraagje

Post by mercury-capri »

Beste,

Ik kan helaas nergens terugvinden wat de correcte banden spanning moet
zijn voor mij corvette c3 uit 77. (auto weegt ong 1600 kilo)

Het zijn: 255/60/r15 102H (tubeless)

google vind wienig op: general xp 2000 255/60/r15 tyre pressure :D.

Weet iemand hier wat normaal zou zijn voor een vet voor en achter 8)

Ook lees ik goede dingen over stikstof in banden? betere wegligging, langer mee gaan etc?
mensen hier ervaring mee?



Ook ben ik geïnteresseerd in een remote start systeem?

http://iturl.nl/sntnf

Kan het uberhaubt op oude usa voertuigen?

Zo ja hebben mensen zo'n systeem hier?

Als het compatibel is dan loop ik wel tegen een probleem 8) Ik moet wel altijd 1x pedaal trappen :P
anders start hij moeilijk (350cui + supercharger)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by sjak_brak »

Je zou kunnen beginnen met fatsoenlijke banden ipv die prulgenerals.

De fabrieksgegevens staan gewoon in je owners manual en shop manual, en als je wagen niet overgespoten vaak ook op de sticker op deurpost oid. Maar de aanbevolen druk was vroeger wel wat lager, omdat yanks toen van deinen over slechte wegen hielden, en de banden toen nog niet zo goed waren als moderne banden. Rond de 2.5-3 bar is vaak wel een goed begin als je goede banden hebt.

Een remote start is op simpele ouwe hokken altijd wel in te bouwen. Zon goedkoop alarmpje als in die link is trouwens vooral goed om je buren gek te krijgen als het een beetje waait. Vraag met trouwens af welk licht die productbeschrijving heeft vertaald in die ad, een 2-weg alarm met een 2-weg pager en een 1-weg handzender :D :lol:
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by BigBlockMopar »

De bandenspanning van een General-band is totaal niet relevant.
De grip en rij-eigenschappen blijven hetzelfde namelijk... :D
jadatis
Posts: 6
Joined: Thu Nov 26, 2009 10:17 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by jadatis »

Die benodigde bandenspanning kun je uitrekenen met een van mijn spreadsheets.
Houdt me daar al mee bezig sinds 2008 en ben daar veel over te weten gekomen.
Als je auto origineel uit Amerika komt dan zijn de adviezen daarvoor , meest te vinden op een stikker , waar ook de GAWR's op staan.
Die gegevens heb ik nodig , die GAWR ( gross axle weight rating) wat in Nederlands Maximaal toelaatbare aslast ( MTA) is.
Ook leeggewicht van de auto ( die 1600kg , maar als je het wat precieser kan geven is fijn) en de belading normaal ( personen en bagage en waar ongeveer) Om zo de asgewichten te schatten.
Het gewicht op de band is namelijk de belangrijkste factor. Tegenwoordige adviezen zijn voor maximaal beladen en daarvoor worden de MTAslasten gebruikt in de formule.
Ook de eventuele camber hoek, wat achter wel eens gedaan wordt voor betere draagkracht in bochten. dat is bijvoorbeeld dat de wielen zo /-\ staan op de ( denkbeeldige) as en niet zo |-|.
Doe er dan ook de maximum technische wagensnelheid bij ( maximum opgegeven snelheid) of de snelheid waar je zeker nooit overheen gaat in praktijk, dan kan ik een laagste druk uitrekenen waarbij geen schade optreedt aan de banden, wat het doel is van alle berekeningen.
Van de banden heb ik de gegevens hier al, maximum load 850kg en met google kan ik geen XL vinden in die maat , dus ik neem aan dat het hier een standaard load dus gewone autoband betreft , welke zijn maximum draagvermogen van hier 850kg heeft bij 2,5 bar tot 160km/u ook voor H snelheidscode.

Ik zal alvast een voorlopig advies geven waarbij ik voor normaal gebruik , zeg 2 personen voorin en een beetje bagage achterin.
Leeg 1600kg wordt met mijn verdeelsleutel 860kg voor en 740kg achter bij motor voorin.
voor passagiers zitten ongeveer midden tussen de assen dus 160kg ( 2 pers) gelijk verdeeld over de assen, 30kg bagage alleen achteras geeft voor 940 kg en achter 850 kg
Dit is achter de helft van wat de achterbanden kunnen dragen samen, dus daar tot 160km/u minder dan de helft van de referentiedruk, ofwel de druk benodigd voor de maximum load to 160km/u. Dit komt dus bij standaard load uit op minder dan 1,5 bar en dan wordt niet lager gegaan. Dit zou zijn om te zorgen dat de band niet los komt van de velg bij bochtenwerk.
Als er echter 2 humps in de velg zitten zal dit ook bij verantwoord berekende lagere druk niet gebeuren. Kan zijn dat dat bij deze oude Amerikaan niet het geval is.

Mijn conclusie door de jaren heen is dat dit meer is om dat de officiele berekening dan te veel gaat afwijken van de natuurlijk juiste en er dus te veel doorvering van de band ontstaat en daardoor , door hefboomwerking de band los komt van de velg en druk verliest.
Om een lang verhaal kort te maken . Ik heb de gegevens in mijn laatste camper-bandenspannings-calculator ingevoerd, wat toelaatbaar is vanwege onder 160km/u en geen camberhoek.
Daarin gebruik ik mijn eigen formule die tot de zelfde invering( deflectie) van de band lijdt over de hele range druk/draagvermogen.?
Ook tel ik daar 10% bij de ingevoerde gewichten voor reserve voor, drukverlies in de tijd , R/L ongelijk verdeeld over as, incidenteel extra gewicht, lees afwijkingen van de meetinstrumenten, en wat ik vergeten mocht zijn. Dan de hoogst mogelijke druk als antwoord waarbij comfort en grip ook nog redelijk zijn.

Kom ik uit op bij gewone autoband Voor 1,5 bar en achter 1,3 bar.
Als het toch een reinforced/XL/Extraload band is dan V1,7 A1,5bar.
Nu is de 60 in je bandmaten dat de hoogte van de band 60% is van de breedte.
Dit wordt de Aspect ratio genoemd , kort ik verder af naar AR.
Dit soort banden, zo heb ik ontdekt, zijn te hoog berekent in hun maximum load door de fabrikanten.
Iets dat wij niet mogen weten , maar nu weet je het toch.
Bij AR 60% zal het nog meevallen maar daarom heb ik het ook ingevuld met een reductie op de maximum load van 10% dus dan maximum load 765 kg.
Dan bij gewone autobanden V 1,7 en A 1,5bar
Ingeval XL// V1,9 A1,7 bar ( referentiedruk XL// 2,9 bar)

Dus als je die hoogste aanhoud voor 2 personen en een beetje vracht achterin zit je zeker goed en veilig voor de banden.
Het amerikaanse advies is voor de GAWR's/MTA en om verkeerde berekening daar in te dekken in die tijd niet lager dan 26 psi/1,8 bar , mocht je die vinden .

Is weer een heel verhaal geworden , maar was nodig voor je om de geloofwaardigheid van mijn advies te beoordelen
Succes , en als er nog vragen of aanvullingen zijn dan lees ik dit wel.
rakkert
Posts: 398
Joined: Wed Jan 16, 2013 5:56 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by rakkert »

jadatis wrote:Is weer een heel verhaal geworden , maar was nodig voor je om de geloofwaardigheid van mijn advies te beoordelen
op deze manier tracht men op dit forum ook om braadpan olie aan de man te brengen.

m. vr. gr jacques
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by BigBlockMopar »

Jadatis, wat is jouw visie op de diverse oliën die beschikbaar zijn...? :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by sansemiano »

ja, idd, ik zou wel eens willen weten of synthetische motorolie beter is dan minerale motorolie. hoor zoveel verschillende opvattingen. erg verwarrend allemaal.
jadatis
Posts: 6
Joined: Thu Nov 26, 2009 10:17 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by jadatis »

Van motorolie weet ik niets, maar zie nu bij eerste post ook vraag over nut van stikstof vulling.
En omdat dit indirect met bandendruk te maken heeft ,waar ik me wel in verdiept heb, kan ik daar het volgende ( lange :oops: ) verhaal over kwijt.

Stikstof ( N2) is een groter molekuul dan Zuurstof ( O2) omdat O2 de elektronen door zijn grotere kernmassa dichter naar zich toe trekt. Dit wil niet zeggen dat dit de (enige) oorzaak is waarom O2 sneller door de band gaat dan N2
Er wordt geschreven dat O2 5 x sneller door de band heen diffundeert ( dus niet lekken, er zitten geen minuscule gaatjes in) dan N2.
Hierdoor zou de band minder druk verliezen in de tijd, waardoor je langer met een druk in de banden rijdt die geen te veel deflectie geeft aan de band.
Ook bevat : Pure N2 , door het productieproces geen water, wat ook vreemde invloed op de druk kan hebben , en het metaal van de velg kan doen oxideren.
Dit is zoals het geschreven wordt, nu de praktijk.

Om de band met bijna 100% stikstof gevuld te krijgen , moet je de band met hoge druk oppompen, en dan weer via het ventiel leeg laten lopen, en dat in een aantal rondes. In de lege band met overdruk nul zit namelijk werkelijke druk 1 bar , want zelfde als buitenlucht. Vul je tot bijvoorbeeld 3 bar (je meet de overdruk tov de buitenlucht) met 100% N2 dan zit er werkelijke druk 4 bar in met 20%/4=5% O2 ( stellen O2 20% en N2 80% in de buitenlucht voor gemakkelijk rekenen). Dan leeg laten lopen tot 0 bar overdruk dus 1 bar werkelijk, en dan weer vullen tot 3 bar =4 bar geeft 5% O2/4=1,25% O2 wat ik voldoende dicht bij 100% N2 vindt komen ( vind je van niet dan ga je nog een paar rondjes door)

OK, dan hebben we hem gevuld tot 3 bar met 1,25% O2 en 98,75% N2, maar dan?
Gassen gedragen zich alsof ze het enige gas zijn in die ruimte, wet van Pascal dacht ik.
Dus in de band 1,25% van 4 bar= 0,05bar partiële-druk O2 ( Pp O2) en buiten de band 20% van 1 bar= 0,2 bar Pp O2.
Dan is de Pp O2 buiten de band hoger dan binnen de band en zal er O2 van buiten de band naar binnen de band diffunderen per saldo , waardoor het persentage O2 in de band , als je lang genoeg wacht weer naar een waarde gaat die hoort bij de werkelijke druk in de band. Dan is de Pp O2 binnen en buiten de band gelijk en gaat er net zoveel in als uit en is er dus evenwicht. Tegelijkertijd diffundeert er N2 uit de band , maar 5x zo langzaam, waardoor in het begin het O2 naar binnen het verlies van de N2 naar buiten wat compenseert, en de druk in de band redelijk constant blijft. Tot er evenwicht is voor PpO2 en dan gaat er per saldo alleen nog maar N2 uit de band.

Voor water ( H2O ) zal , als het gasvormig is ( luchtvochtigheid) , de zelfde Pp wetten voor opgaan als voor O2 en N2.
Daarom kan ook voor water gelden dat , hoeveel je je best ook doet om zo min mogelijk er van in de band te krijgen, er op den duur toch water in de band komt. Nu vermoedt ik dat water in vloeibare vorm niet of nouwelijks door de band diffundeert.
Dus kan het zijn dat door een wisselwerking van temperatuur en luchtvochtigheid, er of steeds meer water in de band komt, of dat de bandinhoud juist steeds droger wordt.
Dit geeft niet alleen corosie van de velg, maar kan ook soms O2 en N2 oplossen in het vloeibare water , ook weer afhankelijk van de onstandigheden, waardoor vreemde drukwisselingen in de band kunnen ontstaan ( wat in het water opgelost zit, zit niet meer in de ruimte in de band).

Om al deze redenen is mijn conclusie, dat als N2 vulling ( welke niet altijd 100% is) gratis is , je het niet moet laten.
Maar als je er voor moet betalen, niet doen, te weinig nut.
Ook moet je een band gevuld met zogenaamd 100% N2 gewoon bijvullen met lucht als de druk te laag is.
Beter dan met te zachte banden blijven rijden, en wachten tot je ergens met N2 kunt vullen.
rakkert
Posts: 398
Joined: Wed Jan 16, 2013 5:56 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by rakkert »

gelukkig staat er al ALARM in de topic titel.

m. vr. gr jacques
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by sjak_brak »

jadatis wrote: Gassen gedragen zich alsof ze het enige gas zijn in die ruimte, wet van Pascal dacht ik.
Dus in de band 1,25% van 4 bar= 0,05bar partiële-druk O2 ( Pp O2) en buiten de band 20% van 1 bar= 0,2 bar Pp O2.
(volgens mij bedoel je de wet van Boyle/Gay Lussac)

De partiele druk is de druk die zou overblijven, als de andere bestanddelen zouden verdwijnen.

De N2 is echter nog steeds aanwezig in de band uit je voorbeeld, dus de O2 heeft dan een daadwerkelijke druk van 4 bar.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ideale_gaswet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parti%C3%ABle_druk

Zoals ik het had begrepen is vullen met stikstof vooral bedoelt tegen vocht dat in de lucht zit, en dus beter behoud van druk in de band, vooral bij lagere temperaturen. Als je googlet vind je allerlei antwoorden op de vraag: https://www.google.com/search?q=waarom+ ... 3&ie=UTF-8
Hier vind je de meeste voor-en-tegen-argumenten terug in kort topicje: http://www.anwbmotor.nl/stikstof

Als je de bandenspanning geregeld bijhoudt is er sowieso geen bezwaar tegen bijvullen met lucht.
jadatis
Posts: 6
Joined: Thu Nov 26, 2009 10:17 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by jadatis »

Ik heb het nog eens nagezocht , twijfelde al aan de naam dus had er dacht ik bij gezet.
Het is daltons law
Kunt in het Engels er iets over vinden hier.
http://www.barrystiretech.com/nitrogeninflation.html
Ik dacht dat Boil /Gay Lussac meer meet de drukverhoging door temperatuurstijging te maken had.
Blijkt ook na openen van je link.

Ook daarvoor heb ik een spreadsheet gemaakt, om te zien wat de temperatuursverandering voor invloed heeft op de bandendruk.
in deel 3 kun je een begintemperatuur invullen en begin en einddruk, en dan zien wat de temperatuur is bij die andere druk.
Is een goede indicatie maar nooit exact, omdat je nooit extact de drukken en temperaturen kunt meten, en het uitgaat van geen volumeverandering door de drukverandering, wat het echter voor een band op druk ook nagenoeg zal zijn.
Hier te vinden in de zelfde map als mijn bandenspanningscalculator voor campers.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21806
Om een spreadsheet te gebruiken eerst downloaden door RECHTSKLIKKEN en dan kiezen voor Download.
Linksklikken of kiezen voor Open in web-app of Excell niet gebruiken, kan niet omgaan met sommige dingen die ik in spreadsheets gebruik, of vraagt om in te loggen.
Na download openen in Excell of Open Office CALC op je computer.
Vanuit deze link kun je ook verder navigeren over mijn hele publieke map van Skydrive die bij mijn hotmail adres hoort met zelfde gebruikersnaam als hier.

En er gaat dus daadwerkelijk O2 van buiten de band , tegen de hogere druk in , naar binnen de band, en daar telt alleen die partiële druk voor van <> 0,2 bar O2 en 0,8 bar N2 in de buitenlucht.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by sjak_brak »

Beetje zelfde idee als dat er op termijn altijd water in je remvloeistof komt met verloop van tijd, ook bij "hermetisch" afgesloten systeem, en om die reden kan je beter de remvloeistof om de 2-3 jaar vervangen.

Mbt Boyle etc, dacht dat je daar op doelde ivm je verwijzing naar Pascal, maar goed, bijzaak verder :)
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi,

Bedankt voor alle uitleg iedereen.

en jadatis voor je "postdoctorale" uitleg. Ik zal zsm kijken of ik wat gegevens kan vinden om die los te laten op
je formule.

Auto heeft nooit bagage :), en n2 zal ik overwegen.....

Echter moet ik je post's eerst een paar keer lezen 8) om het te doorgronden.

Tevens zie veel haat hier jegens mijn General banden :D Zijn er slechte ervaringen hier?

Mocht ik ze in de toekomst wisselen, wat raden jullie aan? En eventuele sites 8)

Grote/breedte van band is niet van belang...Ik streef altijd naar hoge/meer koppel (torque) 8)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

En niemand verder met een alarm met remote start ervaringen :). Ik wil deze graag erin hebben met eventueel top gel accu (oddesy)

Accu is achter mijn stoel en ik heb last van me rug :oops: En heb gelezen dat deze vrij licht zijn :)

Iemand hier kennis op gebied van deze gel accus 8)

http://www.accudienst.nl/prod/55236/ody ... 1x131.html


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

wat olie beteft ik heb laatst laten vervangen door Castrol motorolie GTX 10W40 A3/B4
Beetje dun ivm beter starten, blok zweet heel klein beetje..... (GM blok is van 2000)

Garage wou 15w40 ern doen, maar had deze met een actie al gehaald bij halffords 8)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by sjak_brak »

mercury-capri wrote: Tevens zie veel haat hier jegens mijn General banden :D Zijn er slechte ervaringen hier?
Ja. Weinig grip, al helemaal bij nat wegdek.

Vind zelf Firestone-banden erg goed, bv de Indy 500 serie.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: banden spanning en alarm vraagje

Post by Pavement Pounder »

jenerals zijn geweldig net als alle andere merken banden, maakt niet uit wat voor merk, grip heb ik nooit en langer als een jaar houden ze het niet uit want dan zijn ze weer glad.
Post Reply