Page 4 of 8

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Fri Oct 07, 2022 8:54 am
by LeonW
SRB12 wrote: ↑Fri Oct 07, 2022 8:39 am Ik zou de slang er gewoon in houden.
đŸ¤Ŗ dus gewoon geen moeilijk gedoe. Doen we👍

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Fri Oct 07, 2022 7:53 pm
by muddy bandit
Eerst een nachtje laten staan met een schoonmaakazijn oplossing erin, en daarna goed uitspoelen... ben je gelijk alle aangekoekte roest en kalkrommel ook kwijt.

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sat Oct 08, 2022 10:43 am
by MotiV8
LeonW wrote: ↑Tue Oct 04, 2022 8:35 pm Gaat denk ik niet zo maar lukken, werkt electrisch.
Gaat prima, soeppannetje, bromfiets/motorfiets accu erbij, of als de vrouw ff niet thuis is je truck accu op het aanrecht.
Keuken thermometer in het pannetje erbij ( zo'n prik ding van de blokker uit de keukenlade..) ter vergelijking.

Ik doe niet anders. Ik controleer altijd aftermarket thermometers, water, olie, transmissie alvorens ik ze inbouw. Als ze niet goed aangeven heeft het nog geen zin.

En als de vrouw thuiskomt, vertel je gelijk dat je een temperatuurmeter gecontroleerd hebt en niet hoe je het gedaan hebt.
Ze zien toch wel dat je op het aanrecht bezig bent geweest. Gelijk bekennen, en niet wat & hoe is genoeg om de vrede te bewaren.

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 1:26 pm
by LeonW
Ik wilde vanmiddag de achterste krukas keerring vervangen.
Want vinden jullie van de lagerschaal?
Image

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 2:26 pm
by rene74monte
die ziet er wel wat raar uit lijkt me

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 2:29 pm
by rene74monte
heb het even aan een maat van me gevraagd die er een boel verstand van heeft

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 2:45 pm
by LeonW
rene74monte wrote: ↑Sun Oct 09, 2022 2:29 pm heb het even aan een maat van me gevraagd die er een boel verstand van heeft
Dankjewel 👍,

Hier een andere hoodlager schaal

Image

Image

Denk dat het antwoord wel duidelijk gaat zijn☚ī¸

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 7:26 pm
by SRB12
Je ziet koper.
Ik zou em ff langs het revisiebedrijf brengen om te meten. Als je geluk hebt is het met alleen lagers vervangen klaar.
Maar meestal niet.

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 7:54 pm
by Indianjohn
Bij mijn motor had ik hetzelfde, bleek slijtage te zijn van effe geen olie bij starten na lang stil gestaan te hebben.
Heb het blok en krukas naar Jacco in Rijsenhout gebracht, omdat alleen lagerschalen vervangen mij niett het goede gevoel geeft.

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 8:24 pm
by LeonW
Dank jullie, verwachte dit antwoord wel al.

Ik zal morgen eens een rondje gaan bellen.
Wordt vervolgd

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Sun Oct 09, 2022 8:43 pm
by LeonW
Indianjohn wrote: ↑Sun Oct 09, 2022 7:54 pm Bij mijn motor had ik hetzelfde, bleek slijtage te zijn van effe geen olie bij starten na lang stil gestaan te hebben.
Heb het blok en krukas naar Jacco in Rijsenhout gebracht, omdat alleen lagerschalen vervangen mij niett het goede gevoel geeft.
Zou hier ook wel eens het geval kunnen zijn geweest.
Auto is de laatste 6 jaar maar enkele keren per jaar gebruikt.

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Mon Oct 10, 2022 6:18 pm
by Indianjohn
Vond nog wat naslagwerk over lagerslijtage.....

Image
Image
Image
Image

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Mon Oct 10, 2022 7:07 pm
by LeonW
Dankje, jammer dat de plaatjes niet heel duidelijk zijn.
Het is me wel duidelijk dat er heel veel mogelijke oorzaken zijn. Ook de drijfstanglagers zijn aan de beurt lijkt mij.

Volgens mij zijn de lagers wel allemaal met een veel te hoog moment aangetrokken. Ik moet er een pijp op zetten, en dan trekt het 3/8 wringijzer nog in een bocht.
Image

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Mon Oct 10, 2022 7:09 pm
by LeonW
Morgen ff langs revisie bedrijf, kijken wat ze zeggen.

Nog iemand tips voor het zuiden van het land?

Re: C20, 1971 point of no return

Posted: Tue Oct 11, 2022 8:00 pm
by LeonW
Vanochtend overleg gehad met revisie bedrijf. Slijtage patroon op lagerschalen was niks spannends.
Besloten om alles erheen te brengen. Alles wordt schoongemaakt en opgemeten, dan gaan we beslissen wat de aanpak wordt
Image

Image

Image

Image