C20, 1971 point of no return

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: C20, point of no return

Post by grandmaster n »

Keep up the good work!!

gr
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, point of no return

Post by LeonW »

Vandaag blok wat verder kaal gemaakt, pullies, startmotor, dynamo en uitlaat spruitstukken er af.
Het valt me echt op dat de bouten allemaal vrij losjes zitten.
Klepdeksel boutjes zaten net handvest.
Oliefilter kan ik er zo met de hand uitdraaien.
Ik denk dat dit allemaal samen de olielekkage verklaard.

Kreeg vandaag wel de schrik .... ik zag diverse ruwe gaten in de bodem van de cilinderkoppen...

Image

Volgens een revisie bedrijf typisch Amerikaans ( letterlijk: te lui om een vijl in de handen te nemen). Terugstroom gaten olie.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, point of no return

Post by SRB12 »

Jup.
Je kunt ervoor kiezen om alles netjes te vijlen. Lager bij de nokkenas zie je dit ook wel.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, point of no return

Post by LeonW »

Vanochtend de impco set opgehaald. De bevestiging van de tank alvast gemaakt en proef gehangen, kunnen we tenminste verder met het verfwerk.

De inbouweisen heb ik inmiddels wel gevonden, naar is er ergens ook een inbouw handleiding op het wereldwijde net te vinden??

Gegroet.

Image
Image

Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by Kootje »

Ziet er goed uit. Die tank, is dat de 122 ltr versie ?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Kootje wrote: Mon Sep 12, 2022 9:17 pm Ziet er goed uit. Die tank, is dat de 122 ltr versie ?
Ja, klopt.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by Kootje »

:thumbs: heb ik ook in m`n suburban liggen, heerlijk zo`n grote tank!
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Wat is wijsheid?
Ik heb in mijn enthousiasme van te voren niet gecontroleerd waar het blok lekte. Ik dacht aan de achterste krukaskeering. Bij demontagen bleken de klepdeksels er bij wijze van spreken bijna los op te liggen, en het oliefilter kon ik zonder al te veel moeite met de hand losdraaien.
Zou de lekkage hier door zijn ontstaan?
Of het zekere voor het onzekere nemen en nu het blok er uit is, toch maar de achterste krukaskeering vervangen....

Roept u maar
Image
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by SRB12 »

100% vervangen. Je kunt er nu bij. Je slaat jezelf voor de kop als het er toch weglekt, of het begint daar een half jaartje na weer terugplaatsen te lekken.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by Kootje »

Zou ik ook zeker doen, mijn blok en bak zijn eruit geweest en ik heb al spijt van dingen de ik toen had moeten vervangen maar niet heb gedaan.
Voor die paar eurootjes zou ik niet twijfelen. Voor mij in elk geval een goede les geweest. Volgende keer doe ik het anders.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Oké, duidelijke reacties.
De koe maar gelijk bij de hoorns gevat en de carterpan alvast verwijderd. Volgende advies....
Nu ik toch bezig ben, een compleet pakkingset bestellen en ook de intake er af (stuk beter schoonmaken)??
Welke pakking en keerring hebben jullie goede ervaringen mee?
Image

Image

Image


Zo te zien is het blok al open geweest.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by SRB12 »

Ik heb niet dit blok, maar volgens mij zijn standaard sets wel prima.
Voor de keerring, zorg dat je geen touwpakking gebruikt, maar neopreen. Touwpakking moet je op een bepaalde manier plaatsen en dan zelf op maat knippen. Heb ik ook een keer gedaan en toen lekte het omdat ik het niet goed had gedaan.
En als je de bovenkant aan gaat pakken, gebruik dan geen siliconen op plekken waar brandstof kan komen. Hylomar oid voor de "runners", bij gebrek aan Nederlands. Dat zijn de kanalen waar brandstof/ lucht mengsel de koppen ingaan.
Rondom de waterkanalen kan wel siliconen worden gebruikt.
Verder zit er vaak een rubber afdichting tussen blok en intake. Als het blok eerder is gevlakt kan het zijn dat die afstand te klein wordt om dat rubber terug te plaatsen en krijg je een lek. In dat geval kan je het rubber beter weglaten en met bijvoorbeeld permatex ultra black vullen.

Image

Wat lastig te zien, maar hier tussen intake en blok.
Overigens heb ik hetzelfde gedaan tussen carterpan en blok bij de krukas.

Image
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Helder, dankjewel.

Ik ga er mee aan de slag.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: C20, 1971 point of no return

Post by LeonW »

Gisteren weer wat opgeschoten.

Lpg tank alvast met 15 ltr gevuld, en definitief opgehangen.
Volgens de inbouweisen mag de tank geen metalisch contact maken. Geld dat ook voor de bouten die door de strips gaan? Tussen de bevestigingsogen en de strips mocht geen isolator. Op deze manier maakt de tank wel contact met het frame. Maar hoe het dan anders zou moeten??
Image

Verder is het blok alvast op kleur gebracht.
Ik wil de eerder genoemde permatex Black stuff bestellen, en ipv de hylomar, loctite 5923 bestellen. Is die ook goed voor de runners af te dichten

Image

Is er een manier om te zien welke nokkenas er in zit, zonder deze te demonteren?



Image

Image

Image

Image


Grt
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: C20, 1971 point of no return

Post by SRB12 »

Ik ken de specificaties zo niet, zolang het maar bestand is tegen brandstof. Dit is alleen wel een potje, ik vind een tube handiger.

Zitten er op de kopse kans van de nokkenas geen aanduidingen? Anders vrees ik dat je hem los moet halen.

Aan de andere kant, je hebt em nu al zo ver uit elkaar...
Post Reply