Chevrolet el-camino 1974

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Hoi allen,

Zal me even voorstellen, John alias "indianjohn", ben 22 jaar actief geweest bij de DHRA en sleep al ruim 30 jaar een '74 elky met me mee.

Image

Sommige van jullie zullen de elky wel kennen uit de vergane jaren.
Begin '90 alle benzine onderdelen eruit gehaald en een volgas installatie ingebouwd op kenteken gezet en gaan rijden.
Dit volgehouden tot 2010 en toen is de auto in de garage beland.
Nu, na al die jaren probleemloos te hebben rondgereden en tig x verhuisd, verbouwd en nu wat tijd heb gekregen voor de verloren hobby, besloten de camino eens grondig aan te pakken.
Het begon met alle rubbers vervangen en tijdens dit proces kwamen er al gauw meerdere mankementjes aan het licht, uiteindelijk de body maar van het onderstel gehaald en bij het begin begonnen.

Image

Na het hele onderstel te hebben aangepakt, het huisje weer teruggeplaatst.
Volgende stap was het interieur en van alles wat er achter het dashboard vandaan kwam bengelen. Gehele dashboard verwijdert en begonnen met alle overtollige bedrading te verwijderen, man wat ruimt dat op.
Ooit heeft er airco in gezeten en hiervan ook maar meteen alle resten verwijderd, en in de motorruimte een ac-delete cover en aangepaste ventielatiemotor gemonteerd, het dashboard terug monteren word nog een dingetje, aangezien deze door de jaren aardig gaar is geworden en ik zit te twijfelen over opnieuw bekleden of een cover eroverheen monteren. Iemand sugesties?

Image

Image

Heb ondertussen al heel wat pakketjes uit de US laten komen, maar zo'n dash cover is geheel wat anders met de huidige verzendkosten en invoer + btw.
Heb tijdens het uit elkaar halen van de camino een aardig tabelletje aan serie nummers verzameld en hier zijn wat vragen naar boven gekomen, hier kom ik van de week even op terug.

Tot zover grtz John.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Speedybuick »

Hi John!
Das lang geleden.
Leuk om te zien dat je nog met Chevrolet wagens bezig bent.
Als ik je ergens mee kan helpen stuur een PM en we bellen elkaar eens wellicht makkelijker.

Groeten
Robert
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by grandmaster n »

Veel succes met je project!
Je pakt het iig goed aan.

gr
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Thnx guy's

Studder inderdaad nog met de chevrolets, maar uit de vele is de camino nog steeds de favoriet :cool:
De 1e is meestal de blijver........
Coppertje
Posts: 126
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Coppertje »

Mooi project👍🏻 Succes en ik blijf het volgen
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by SRB12 »

Indianjohn wrote: Mon Jul 26, 2021 6:36 pm De 1e is meestal de blijver........
:D
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Ik bedoel de auto, hoor.......... :roll:
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Zo de eerste vakantie week gebruikt om de opgeslagen spullen eens uit te zoeken, had namelijk het blok en bak al uit de auto gehaald en open gemaakt, en besloot toen om te gaan verhuizen met als gevolg dat autoproject stil kwam te liggen.
Wel voor de verhuizing alle motor onderdelen in de motorolie gedompeld, in de krimpfolie gewiikkeld en in kisten verpakt.
Nu bij het uitpakken kwam ik het volgende tegen,

Image

Zoals je op de foto ziet is de krukas wat aangetast op de lagervlakken, ik vermoed hele kleine haarscheurtjes in het matriaal, is dit nog te redden of moet er een andere krukas komen? Op de lagerschalen heb ik de gravering 010 zien staan, vermoed dat dit een overmaat aanduiding is, ook begrepen dat het slijtpatroon op het lager komt door het starten na lang stil staan (even draaien zonder olie)

Image

Ook bij de nokkenas zie je op de nokken slijtageplekken die koperachtig van kleur zijn, is dit einde nokkenas of een normaal patroon.

Image

Het plan was om het blok op te frissen, na ruim 30 jaar mag dit ook wel, en zowiezo alle lagers en keeringen te vervangen, maar nu ik dit zie is het misschien toch wel verstandig om wat meer aan te pakken.
Is er iemand onder jullie die me van wat advies kan voorzien wat betreft deze renovatie, heb wel wat kennis maar heb nog nooit een blok zo grondig aan gepakt.

Grtz John
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by SRB12 »

Ik zou het even bij een revisie bedrijf brengen. Polijsten of mogelijk volgende overmaat. 010 staat voor overmaat, 020 kan altijd wel. 030 wordt dacht ik wat merkafhankelijker.
Je lagerschalen zijn op, je hoort geen koper te zien.
Nokkenas is mogelijk nog wel te redden als ik stukje op deze foto bekijk. Aan de andere kant, nokkenas hoeft niet de wereld te kosten en je hebt het nu toch uit elkaar.
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Wilde het onderblok toch al ergens laten spoelen, is misschien wat om de krukas dan ook mee te geven.
Moet alleen nog een goed bedrijf vinden........ iemand een voorstel, ik zit in de kop van NH.
De 010 kan dat ook standaard zijn, want ik kom dat getal overal op de blokonderdelen tegen.

Image

Image
Blok

Image
Kop

Image
Achterin de nokkenas schaft
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by SRB12 »

Ik heb niet zoveel verstand van Chevrolet, maar deze site zegt dat die 010 codering een aanduiding is dat het een hoog nikkel blok is:

https://nastyz28.com/threads/decode-eng ... 010.21370/

Ik heb geen idee of dat goed is of niet.

Op mijn zuiger staat 040 voor .040 inch overmaat:
Image
Daan1962
Posts: 25
Joined: Mon Apr 05, 2021 2:03 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Daan1962 »

Mooi project zo, moet nog veel gebeuren maar leuk om je zo te volgen
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Indianjohn »

Dankjewel Daan1962, had het onderstel al gedaan voordat ik dit topic begon, maar ga proberen het up to date te houden vanaf dat het huisje is terug geplaatst, het huisje krijgt niet veel aandacht omdat het plaatwerk nog hard is en de lak nog goed, mss later....
Ben wel bezig met de bekabeling, heb alles naar achter toe al klaar en heb daar nu dubbele achterlichten in zitten, achteruitrijlichten laten vervallen, maar kan dit niet afmaken omdat ecklers de verkeerde housing heeft toegestuurd.

Image

Links op doos en een rechter als inhoud :boos: en de fittingen nog niet binnen zijn.
Wil tevens ook kijken of ik alle verlichting naar LED kan veranderen.
Dus daarom alvast wat motoronderdelen uitgepakt om te checken en eventueel aan te laten passen.

Aan SRB12,
Heb op de nastyz28.com gekeken en van daar weer bij www.mortec.com geweest en hier zie ik dat de motor, krukas en koppen origineel zijn voor '74,
maar dat de nummers op lagers en zuigers aanduiden dat het wel al eens is opgeboord/gehoond.
Mijn zuigers bevatten het ingeslagen nummer 30

Image

Dit zou dan betekenen .030 inch overmaat, is het dan nog wel rendabel om het blok aan te pakken, of is de overmaat bij zuigers weer anders dan bij lagers?
Is jou foto recent, of snort de motor alweer in de rondte?

Grtz John.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by SRB12 »

Overmaat zuigers staat los van overmaat kukaslagers. Bij Buick kan je met zuigers wel tot .050 of .060 gaan, even uitzoeken of dat hier ook kan (mits dat nodig is).

Die foto van mij is niet recent, maar hij snort ook nog steeds niet. Ik wacht op de spuiter. Zodra die mijn auto terugbrengt leg ik het blok er weer in.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Chevrolet el-camino 1974

Post by Speedybuick »

Hoi John,

Jouw blok is nu 0.30 geboord kan dus nog makkelijk naar bijvoorbeeld 0.38-0.40 toe das geen probleem
Post Reply