Suburban 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Suburban 1978

Post by Bromgabber »

Rubber tegenwoordig is van slechte kwaliteit.
Is al een tijdje gebrek aan grondstoffen voor rubber, heb ik begrepen.
Je zou de HRC ook kunnen laten reviseren door bijvoorbeeld Leeuwenkamp remmenservice.

Vredestein heeft het met banden gehad, dacht van 2018-2019.
Binnen een jaar canvas zichtbaar door uitdroging van het rubber.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Suburban 1978

Post by SRB12 »

Ik heb het met rubbers van de stuurkogels. Nog geen meter mee gereden en compleet uitgedroogd na een jaar of 5. Allemaal. Rommel.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

En m`n Chevelle met 200 km per jaar, nooit problemen. Niks uitgedroogd, alles blijft werken, net als met de kever trouwens.
Bromgabber wrote: Mon Oct 18, 2021 11:23 pm Rubber tegenwoordig is van slechte kwaliteit.
Is al een tijdje gebrek aan grondstoffen voor rubber, heb ik begrepen.
Je zou de HRC ook kunnen laten reviseren door bijvoorbeeld Leeuwenkamp remmenservice.
Reviseren kan natuurlijk maar ik heb nu voor 67 dollar met verzendkosten 2 remcilinders besteld, eentje moet er toch zeker passen, en als ze allebei passen heb ik alvast weer een reserve klaarliggen.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Nope, passen dus allebei niet, enigzins begrijpelijk want het waren 2 met dezelfde specificaties. (al dacht ik dat primair en secundair bij allebei op een andere plek zouden moeten zitten) Ik een ander bedrijf opgebeld of ze suburban 1/2 ton 1978 2wd disc/drum enz enz remcilinder op voorraad hadden. Die hadden ze. Kom ik daar, blijkt het dezelfde te zijn als die 2 foute die ik thuis had liggen. Volgens het boekje zou de poort het dichtst bij de brake booster een 9/16 moeten zijn en die verder van de brake booster een 1/2 inch.

Op de een of andere manier heb ik er nu een remcilinder op zitten precies andersom, dus met de 1/2 inch (4.5 mm remleiding) vlakbij de brakebooster en de dikke 9/16 met 6 mm remleiding verder van de brak booster. (ik gebruik expres niet de termen voor en achter want dat blijkt verwarrend te kunnen zijn of je kijkt naar het voertuig of redeneert vanuit de bestuurder.) Jammer, maar de goede is besteld, laat ik dan wel opsturen.

Het zou iets te maken kunnen hebben met dat het een trailering special versie was maar daar kon ik verder geen documentatie van vinden.

Verder, de gordels vervangen door bruikbare exemplaren, kleur is dan wel weer niet naar mijn zin maar vooruit. :
Image

Middenconsole verder afgemaakt :
Image

Verstevigingstrips op de motorkap tegen het knikken, verzinkt :

Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Even het dossier van de afgelopen 3 maanden weer bijwerken :

Auto stond te hoog achter, drop shackle kit gekocht, zo`n 5 cm gezakt bij het achterwiel, vind het prima zo.

Image

De gearvendors/4L80e/LPG discussie is op korte termijn in het voordeel van de lpg beslist. Staat op een ander draadje al zat over.
122 ltr tank en 300 mixer dus ook benzine. Moest alleen een benzine tank laten maken omdat de lpg tank op de plek van de orginele benzinetank kwam.

Van onderstaande heb ik zelf niets kunnen doen, iemand anders is daar veel handiger in.

Profiel in draaien voor benzinemeter, ontluchting enz

Image

Past perfect

Image

Eerste proefpas

Image

Alles wijst de goede kant op

Image

Tank op tafel.

Image

Tank onder auto, moet hem nog in de zwarte body coating zetten en die uitlaatsteun heb ik inmiddels verplaatst, die zou de tank hebben kunnen raken tijdens wild rijden, lijkt me niet handig.

Image

Image

Benzine meter werkt, loopt wel erg hard terug met zo`n klein tankje.

Image

Nu wilde ik alleen de impco nog een beetje verstoppen :

Eerste opzet

Image

stap 2

Image

Bijna :

Image

Eindresultaat :


Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Dan zou je denken het is even klaar maar helaas niet.
Heb zojuist mijn keerring vervangen in m`n differentieel waar de aandrijfas in gaat, de hele boel was al smerig geworden van weggeslingerde olie.
4 keerringen besteld en ja hoor, 1 paste er.

Nu alleen nog die vervelende piep weg zien te werken, als ik langzaam rij voor en achteruit hoor ik een piep in het ritme van de aandrijfas. Mijn garage dacht aan de kruisjes dus ik aan de slag. Aangezien ik al een shitload aan verkeerde onderdelen heb liggen omdat alle sites roepen dat dit precies het onderdeel voor jouw auto is wat dan weer niet zo blijkt te zijn dacht ik goed beslagen ten ijs te komen en de boel eens goed op te meten.

Alle drie de kruisjes zijn 93 mm. dat is 3,625 inch, so far so good. Achterste kruisje heeft borgveren aan de binnenkant en de rest aan de buitenkant, ook prima. Alleen de voorste 2 kruisjes hebben een bearing cap diameter van 30mm is 1,188 inch, die kruisjes zijn prima te krijgen maar de achterste is geen 30mm maar 27mm, is 1,063 inch en laat er nu net geen kruisje te koop zijn die 3,625 inch lang is en cap diameter van 1,063 inch met binnen borgring. Op Rockauto staan sowieso al niet veel maten, LMC helemaal niks en op Summit kan ik tussen de 400 kruisjes die er te vinden zijn 1 vinden die de juiste specs heeft, de juiste maten en 4 plain, dus binnen borgring, maar die moet speciaal besteld worden.

Voor mijn gevoel rijden er nog duizenden sub rond uit die tijd, moeten die allemaal die kruispuzzel doen om de juiste onderdelen te bemachtingen, kan het bijna niet geloven.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Suburban 1978

Post by SRB12 »

Netjes gedaan. Hoeveel liter benzine past er nu in dan?

Van die kruisjes heb ik geen verstand, maar je zou inderdaad zeggen dat dat uniforme maten moeten zijn.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

thanks, rond de 45 liter kan ik nu hebben, had meer gekund maar dan had de tank ergens anders moeten komen en lastig enz. Nu kan ik gewoon vullen in de normale vulopening en heb netjes nivometing zoals altijd.

Dat van die uniforme maten ben ik een beetje van terug gekomen, dacht altijd dat die onderdelen van 71 tot 87 (of zoiets) allemaal hetzelfde waren (staat zelfs vaak van 1967 t/m 2019, dus niet) maar juist die gedachtegang heeft me al veel onbruikbare onderdelen opgeleverd, keerringen, blowermotor, remcilinders, rubbers, interieuronderdelen, heatercore had moeten passen maar moest ik pas maken, oliepannen en de radiateur heb ik maar laten reviseren omdat ik door de bomen het bos niet meer zag en de bui alweer zag hangen van 3 bestellen en 1 of geen gebruiken.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

En toen ik toch daar achter bezig was met de keerring heb ik gelijk het differentieel ook maar een beetje opgefrist.

Zag er zo uit : (voor tectyl behandeling)

Image

En nu :

Image

Ik vroeg me alleen af of dit nu het differentieel is van een auto die misschien wel 2x klokje rond is gegaan en veel getrokken heeft in z`n leven. (trailering special version) Dit ziet er toch uit als nieuw ?

Image
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Suburban 1978

Post by Wilf »

Heel netjes dat luchtfilter, ik hou van dit soort oplossingen ipv zo'n lelijk standaard impco-ding. Mooi opgelost ook met de benzinetank. Wat voor materiaal is die eigenlijk? Misschien nog een hitteschildje tussen de tank en de uitlaat? Misschien zo'n glasfiber/alu zelfplakkende onder de tank plakken?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Tank is van ik dacht 2mm dik RVS. Ik zal eens voelen hoe warm die uitlaat nog is aan het eind, eerlijk gezegd ga ik ervanuit dat het handwarm blijft maar een keer checken kan geen kwaad.
Volgend jaar wil ik sowieso de gehele uitlaat van headers tot achter helemaal vervangen, dan zal ik meer flow krijgen en dus meer temperatuur aan het einde van het uitlaatsysteem. Dan kan ik daar gelijk rekening mee houden.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Suburban 1978

Post by Wilf »

Misschien stel ik me wel heel erg aan inderdaad qua hitte van de uitlaat hoor, ik ben oudere auto's gewend en die zijn heel erg gevoelig voor percolatie dus elke warmtebron van de benzine moet dan goed gescheiden worden.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Schokbrekers achter hebben ooit flink op hun flikker gehad, misschien verzeild geraakt in een off road avontuur maar de kappen waren flink verbogen/weggesleten. De functioneerde nog prima dus ik wilde ff met de messing komstaalborstel schoonmaken en spuiten.

Bijna klaar met schoonmaken, komt er opeens olie uitlopen, was toch iets dunner geworden dan ik dacht.
Morgen komen de nieuwe monroe`s...

Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Das beter... Mooi geel is niet lelijk
Image
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Achteruitrijverlichting stopte ermee, en dus ook de achteruitrijmodus van m`n digitale binnenspiegel, daar had ik veel meer problemen mee.

Ding van de stuurkolom losgehaald en pas toen ik de nieuwe in m`n hand had zag ik hoe ver heen de oude was.
Alles was afgebroken binnenin.

Image

Volgende, accu defect. Vaak met starten kwam hij tot de eerste compressieslag, bleef toen even hangen en ging dan met hangen en wurgen door.
En dan natuurlijk weer alle radiozenders opnieuw installeren omdat de radio gereset was.

Nu (naar ik me heb laten vertellen) de beste accu erin gezet die te vinden zou zijn.
Hij gaat in ieder geval als een dolle rond met starten!

Image
Post Reply