Suburban 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

hemi wrote: Mon Sep 27, 2021 7:46 am Zo dan, dat ziet er ff strak uit :)
:cool: Straks heb ik het bekleden onder de knie, is de auto af


Benzineverbruik valt met deze prijzen niet mee, maar met de oude motor (en ook wel wat korte stukjes) kwam ik op 1 op 3.45, nu met de nieuwe gemiddeld 1 op 4.5. Dus ik moet niet klagen.
Met de aanhanger erachter op de snelweg, 85 km/uur (wat een slakkegang, maar ja, 3.73 eindoverbrenging...) kan ik 1 op 5 rijden, maar door het dorp heen pruttelen kost ook zonder gas geven verreweg het meest.

Ben mezelf nog steeds aan het verdiepen in de 4L80e en/of LPG dual fuel. Daar ben ik nog niet uit.

Begin er langzaamaan wel plezier in te krijgen, auto begint steeds meer eigen te worden.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by gert »

dat valt reuze mee! je hebt waarschijnlijk de uitvoering met de lichte assen, en geen 4wd.
maar ik zou zeker lpg inbouwen, Impco heb je al voor rond de 1800 euro.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Suburban 1978

Post by hemi »

Kootje wrote: Mon Sep 27, 2021 9:25 pm :cool: Straks heb ik het bekleden onder de knie, is de auto af


Benzineverbruik valt met deze prijzen niet mee, maar met de oude motor (en ook wel wat korte stukjes) kwam ik op 1 op 3.45, nu met de nieuwe gemiddeld 1 op 4.5. Dus ik moet niet klagen.
Met de aanhanger erachter op de snelweg, 85 km/uur (wat een slakkegang, maar ja, 3.73 eindoverbrenging...) kan ik 1 op 5 rijden, maar door het dorp heen pruttelen kost ook zonder gas geven verreweg het meest.

Ben mezelf nog steeds aan het verdiepen in de 4L80e en/of LPG dual fuel. Daar ben ik nog niet uit.

Begin er langzaamaan wel plezier in te krijgen, auto begint steeds meer eigen te worden.
Het één sluit het ander toch niet uit?
Persoonlijk zou ik er eerst gas in gooien want dat is de grootste kostenbesparing.
En dan de andere bak.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

gert wrote: Mon Sep 27, 2021 10:40 pm dat valt reuze mee! je hebt waarschijnlijk de uitvoering met de lichte assen, en geen 4wd.
maar ik zou zeker lpg inbouwen, Impco heb je al voor rond de 1800 euro.
Inderdaad, geen 4wd, dat had mijn blazer en in combinatie met alle verhogingskits en dergelijk was daar niet meer mee te rijden.
Nu zweef ik bij wijze van spreken over de wegen.
Lichte assen weet ik dan weer niet.
hemi wrote: Mon Sep 27, 2021 11:11 pm
Het één sluit het ander toch niet uit?
Persoonlijk zou ik er eerst gas in gooien want dat is de grootste kostenbesparing.
En dan de andere bak.
Dat sluit elkaar zeker niet uit alleen is het de vraag wat prioriteit heeft. Als de 4L80e mij naar 1 op 8 zou helpen zou ik LPG misschien achterwege laten maar dat verbruik is niet realistisch dus het gas moet er toch in.

Optie 1 was een verticale ringtank op de plek van het reservewiel maar die bestaan niet meer blijkbaar, of heel moeilijk verkrijgbaar. Heb 1 bedrijf gebeld die nog even zou kijken of er nog iets te vinden is.
Optie 2 is evt een 122 ltr ringtank op de plek van de benzinetank plaatsen en een 50 ltr benzinetank ernaast.
Dat zou ook nog een optie zijn natuurlijk. Ga je dan echt ver weg kan je nog een cannetje extra benzine meenemen in het ergste geval.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Suburban 1978

Post by hemi »

1 op 8 lijkt mij onwaarschijnlijk met een 454.
Zuiniger dan 1 op 5 zal je hem niet krijgen.
Wat alsnog netjes is voor zo'n blok.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by gert »

1 op 8 ga je zelfs niet halen met een handbak.
benzinetank is overbodig, er is overal lpg
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

1 op 8 was ook bedoeld als verbruik uit de sprookjes van de gebroeders Grimm, maar zuiniger dan 1 op 5 moet wel gaan lukken (benzine natuurlijk) mocht ik besluiten de 4L80e erin te zetten, dan zakken mijn toeren zomaar 20% en met lockup geen converterslip meer op de snelweg. Nadeel is dat wanneer je van dorp naar dorp kachelt je niet veel aan je overdrive hebt, voordeel moet je op de snelweg halen.

Benzinetank overbodig ? In Nederland ja, buitenland is toch wat anders, ik krijg altijd gauw van tankstress dus voor mij is de benzinetank voor de gemoedsrust en actieradiusvergroter. De paar nadelen van dual fuel neem ik dan voor lief. Plus dat je makkelijker een cannetje peut meeneemt dan een cannetje LPG ;)
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by gert »

je vergeet voor het gemak even de kosten en inbouw van zo'n 4l80e.
voordat je die eruit hebt?
er schijnen ook overdrives te zijn die je achter je automaat plaatst, is dat een optie?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Terecht punt, ik was de kosten ook zeker niet vergeten, heb er zelfs flink aan gerekend, bak, controller, inbouw, aandrijfas inkorten, andere snelheidsmeter of kastje enz, dan loopt het heel erg hard op. Daar moet ik minimaal 30000 km mee rijden om de investering eruit te halen en dan ben ik ook nog eens uit gegaan van een verbruik van 1 op 6.5.

Die overdrive is de gearvendor, heb je gelijk wel een overdrive van 1.25 dacht ik uit m`n hoofd maar ook dit ding is knap aan de prijs, je hebt dan nog steeds geen lockup en niet iedereen is er even enthousiast over. Je kan lezen wat je wil maar het schijnt nogal abrupt op en terug te kunnen schakelen. (nogmaals, dit is internetwijsheid)

Ik heb iemand hier op het forum horen zeggen dat je van een investering in een goede automaat jaren plezier kan hebben. Wat geld uitgeven hoeft geen probleem te zijn maar ik moet wel de terugverdientijd in de gaten houden. Zal niet de eerste keer zijn dat je ergens in investeert en 1 jaar later toch besluit een andere auto te kopen, dan is het weg gegooid geld.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by gert »

ja, je moet wel eerst zeker weten of je nog 20 jaar met die sub wil gaan rijden.
ik zelf heb nu ongeveer 8 verschillende amerikanen gehad, en ik ben de auto die ik lang wil houden nog niet tegengekomen, er is altijd wel een reden om toch weer een andere te kopen.
maar over die 20 jaar een auto houden:
komt niks van terecht, nog een jaar of 6, en dan worden deze autos verboden, of extreem extra belast, of anderszins onmogelijk gemaakt door deze debiele regering en/of europese bemoeienis.
dus investeer er niet teveel in, want straks is het weggegooid geld en moeite.
en een amerikaan zonder V8 maar op accus is niks aan.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Ai, das wel heel negatief ;) . Het zou inderdaad wel redelijk hypocriet van onze regering zijn om straks al deze auto`s te verbieden of bijna onmogelijk maken om nog te rijden terwijl ze nu met tientallen per week nog uit de States komen en door de RDW worden goedgekeurd om hier de rest van hun leven te slijten. In principe houdt de oldtimer regeling vanzelf een keer op, mits er geen bootladingen binnen komen natuurlijk.

Enige puntje wat ik als negatief ervaar is het afschaffen van de APK plicht op auto`s van 50 jaar en ouder. Dit kan een handvat zijn voor de regering om te zeggen, ja maar op deze auto`s hebben we geen grip meer en ze zouden best eens onveilig en vervuilend kunnen zijn. Zo kunnen ze heel makkelijk een groep in een hokje plaatsen.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by gert »

inderdaad, ik zie het vrij negatief, maar ik hoop dat ik ongelijk krijg.
in het verleden zijn er door onze onbetrouwbare overheid al eerder rare maatregelen genomen omdat ze geld tekort hadden, de grijs kenteken regeling veranderd ongeveer elk jaar. enz.
als het beleid na het aantreden van een nieuwe regering naar links opschuift zijn we de klos ben ik bang.....
die linkse fatsoensrakkers sturen ons allemaal de accu-auto in, zonder na te denken hoe die dingen straks geladen moeten gaan worden.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

Wat is dat met die master brake cilinders tegenwoordig ?
Bij de Blazer was het na 3 maanden al bekeken en nu na 1,5 jaar bij de suburban ook al.
Begint weer de zoektocht tussen een stuk of 50 van de verschillende types en uitvoeringen.

Afgaande op het nummer wat onderop staat zou ik onderstaande moeten hebben maar er zijn zoveel voorwaarden, airco, bekrachtiging, bigblock, 2wd 4wd enz. Vind het maar lastig.

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 1296&jsn=3

Voelde de laatste tijd al dat het pedaal een beetje wegzakte als je bij een stoplicht stond, nu is mijn vermoeden bevestigd.

Image

Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Suburban 1978

Post by gert »

bedoel je dat je hrc na 1.5 jaar alweer kapot is?
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: Suburban 1978

Post by Kootje »

nee, zo erg is het ook weer niet. Ik bedoel, ik had de blazer 3 maanden en toen was ie kapot, en nu na 1,5 jaar bij de suburban ook, geeft toch te denken.
Post Reply