Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 3 Laadbak
Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 3 Laadbak
Goededag,
Joris Luijten 22 jaar nu, begonnen met het project toen ik 21 was. Droom geweest om als eerste auto (eigen auto) een mooie amerikaan te rijden. In eerste instantie naar 65-70 F100 pickups gezocht maar toch een zwak gekregen voor de 53-56 pickups. Na lang zoeken werken en sparen een gevonden die werk nodig had en ik dus naar mijn eigen smaak kon maken. Motor is een 4,6 modular v8 met 4r70w AODE automaat bak hier verder meer over. Helaas geen luxe grote werkplaats dus het gaat gestaag vooruit. Wel wat mooi werk al gedaan. Foto's zeggen meer als praatjes dus hiero:
Pickup net gekocht, baas gebeld of ik op het werk een bus en aanhanger mocht lenen. En het antwoord was al gouw van zorg dat je dat ding ophaalt!
Redelijk complete truck, kleine onderdelen missen. Bak was slecht cabine etc was hard en voor spuiten gestraald dus verwacht niks geks tegen te komen bij de cabine. (heb hier foto's van)
Bank was niet meer te redden naar mijn idee, en na lang zoeken heb ik paar weken terug een andere opgepikt origineel 1953 F100 bank incl toebehoren.
Nodige onderdelen al besteld:
Parts run naar Lelystad met de cummins ram van een maat:
Originele bak was niet veel werd niet veel enigste goede wat ik er mee kon doen is naar de ijzerman brengen. Dus met een kennis maten door genomen en het plan gemaakt samen met hem een nieuwe te maken. 3 Mm plaat, ipv krullen een as eraan lassen. Gewoon een bak maken die de wagen overleeft. Dit is uitermate goed gelukt!
Oude bak
Ijzer voor bewerkt:
Plekken waar we niet meer aan konden komen of niet meer konden behandelen voor behandeld en van de spuiter spray mee gekregen voor tussen de te lassen oppervlakken:
Eerste zijkant klaar:
Behandeld voor roest door de spuiter:
Deze komen op 4 hoeken in de eiken vloer:
Motor was als een doorn in me oog en die heb ik daarom ook weer netjes gemaakt, staat van de motor was prima en bij nadere inspectie binnen in etc was er niks geks te zien dus voor mij geen reden om die te overhaulen (ook geen budget voor).
Zelf een motorbok gemaakt:
Na heel veel spit en elbow grease, schuren afplakken en spuiten. Massive blij met het resultaat, is misschien te veel tijd in gaan zitten maar dit moet een Eye catcher worden:
Misse nog wat onderdelen maar die zijn uiteraard ook behandeld:
Tank was erg geroest van binnen en filters bleven dicht zitten dus ook deze behandeld:
Al wat roest eruit maar nog lang niet zoals ik het wil:
Met electrolyse eigenlijk alle roest eruit gekregen, 3,5Amp op de tank en gas erop!
Laagje lak erover en klaar is harrie (zit nog bodyshuts op of hoe je het schrijft tegen steenslag):
Op school project gemaakt van mijn bak revisie, reden hiervan is dat er wat vatsige olie uit kwam en het waren de kosten niet. Hopen dat hij werkt als ik hem ga testen.
Komt een USShift voor de bak aan te sturen, Dit omdat een megasquirt computer de motor aan stuurt en daardoor word de bak niet aangestuurd omdat dit origineel beide door 1 en dezelfde computer gedaan word. Hier heb ik even over moeten zoeken etc omdat ik in het begin niet snapte waarom hij niet schakelde wat de verkoper dood leuk zei dat hij wel deed.
Nieuwe bussen erin geperst, voor iedere bus een pers pen moeten draaien om hem netjes erin te persen:
Bij demontage zag ik dat er best serieuze slijtage aan de reverse drum zat, en deze heb ik vervangen door een andere van een donor motor en bak die ik eerder gekocht had.
Rechts op de foto is de reverse drum en links met die tanden valt daar in, op de foto is ook te zien dat links een tand mist. Verwacht dat die er al uit is want ben die nergens tegen gekomen tijdens de revisie:
Bouten had ik met de motor bouten allemaal overnieuw laten verzinken:
Na schuren lakken en kwijlen is ook deze klaar.
Carter pan van de motor en bak worden allebij zwart maar deze komen er pas onder als hij in de auto gehangen word voor beschadingen.
Transport van en naar werk, spuiter en andere zaken word gedaan met een andere DIKKE ford
Verder heb ik vrijwel meten de Vector velgen die onder de pickup zaten bij aankoop meteen verkocht en er steelies voor gekocht. Deze laten coaten, hart iets laten verlassen zodat ze iets dieper in de spatborden vielen (achter) Voor licht er 235-70R15 op en achter 275-70R15, 8J voor 10J achter. Staat hem goed deze breeje sloffen:
Foto van voor ze gecoat werden met even gouw alles erop gemikt:
Plan in de toekomst is nog dat hij wat centimeters gaat zakken. Maar dat is nog niet hoofdzaak. Remmen heb ik ook al klaar bij de wielen, na het coaten van het frame leg ik er nieuwe remleidingen in vanaf de hoofdremcilinder tot de nieuwe wielremcilinders, de hoofdremcilinder is gereviseerd. Nieuwe remschoenen etc. Trommels moet ik nog uitdraaien. Vooras is verbust en nieuwe kingpins erin incl lagers. Stuur stangen vanaf stuurhuis zijn allemaal gereviseerd met nieuwe kogels en rubbers etc. Het idee is dat deze pickup goed gedaan word zodat er nog vele jaren mee gehobbeld kan worden.
Ook word hij overgespoten in een originele kleur ''Sheridan Blue''. Verder niet gek veel speciale dingen, uitlaten komen beide kanten net voor het achterwiel eruit, met een plat eindstuk.
Word een soort show truck.
Meer volgt in dit topic, met genoeg foto's.
Joris Luijten 22 jaar nu, begonnen met het project toen ik 21 was. Droom geweest om als eerste auto (eigen auto) een mooie amerikaan te rijden. In eerste instantie naar 65-70 F100 pickups gezocht maar toch een zwak gekregen voor de 53-56 pickups. Na lang zoeken werken en sparen een gevonden die werk nodig had en ik dus naar mijn eigen smaak kon maken. Motor is een 4,6 modular v8 met 4r70w AODE automaat bak hier verder meer over. Helaas geen luxe grote werkplaats dus het gaat gestaag vooruit. Wel wat mooi werk al gedaan. Foto's zeggen meer als praatjes dus hiero:
Pickup net gekocht, baas gebeld of ik op het werk een bus en aanhanger mocht lenen. En het antwoord was al gouw van zorg dat je dat ding ophaalt!
Redelijk complete truck, kleine onderdelen missen. Bak was slecht cabine etc was hard en voor spuiten gestraald dus verwacht niks geks tegen te komen bij de cabine. (heb hier foto's van)
Bank was niet meer te redden naar mijn idee, en na lang zoeken heb ik paar weken terug een andere opgepikt origineel 1953 F100 bank incl toebehoren.
Nodige onderdelen al besteld:
Parts run naar Lelystad met de cummins ram van een maat:
Originele bak was niet veel werd niet veel enigste goede wat ik er mee kon doen is naar de ijzerman brengen. Dus met een kennis maten door genomen en het plan gemaakt samen met hem een nieuwe te maken. 3 Mm plaat, ipv krullen een as eraan lassen. Gewoon een bak maken die de wagen overleeft. Dit is uitermate goed gelukt!
Oude bak
Ijzer voor bewerkt:
Plekken waar we niet meer aan konden komen of niet meer konden behandelen voor behandeld en van de spuiter spray mee gekregen voor tussen de te lassen oppervlakken:
Eerste zijkant klaar:
Behandeld voor roest door de spuiter:
Deze komen op 4 hoeken in de eiken vloer:
Motor was als een doorn in me oog en die heb ik daarom ook weer netjes gemaakt, staat van de motor was prima en bij nadere inspectie binnen in etc was er niks geks te zien dus voor mij geen reden om die te overhaulen (ook geen budget voor).
Zelf een motorbok gemaakt:
Na heel veel spit en elbow grease, schuren afplakken en spuiten. Massive blij met het resultaat, is misschien te veel tijd in gaan zitten maar dit moet een Eye catcher worden:
Misse nog wat onderdelen maar die zijn uiteraard ook behandeld:
Tank was erg geroest van binnen en filters bleven dicht zitten dus ook deze behandeld:
Al wat roest eruit maar nog lang niet zoals ik het wil:
Met electrolyse eigenlijk alle roest eruit gekregen, 3,5Amp op de tank en gas erop!
Laagje lak erover en klaar is harrie (zit nog bodyshuts op of hoe je het schrijft tegen steenslag):
Op school project gemaakt van mijn bak revisie, reden hiervan is dat er wat vatsige olie uit kwam en het waren de kosten niet. Hopen dat hij werkt als ik hem ga testen.
Komt een USShift voor de bak aan te sturen, Dit omdat een megasquirt computer de motor aan stuurt en daardoor word de bak niet aangestuurd omdat dit origineel beide door 1 en dezelfde computer gedaan word. Hier heb ik even over moeten zoeken etc omdat ik in het begin niet snapte waarom hij niet schakelde wat de verkoper dood leuk zei dat hij wel deed.
Nieuwe bussen erin geperst, voor iedere bus een pers pen moeten draaien om hem netjes erin te persen:
Bij demontage zag ik dat er best serieuze slijtage aan de reverse drum zat, en deze heb ik vervangen door een andere van een donor motor en bak die ik eerder gekocht had.
Rechts op de foto is de reverse drum en links met die tanden valt daar in, op de foto is ook te zien dat links een tand mist. Verwacht dat die er al uit is want ben die nergens tegen gekomen tijdens de revisie:
Bouten had ik met de motor bouten allemaal overnieuw laten verzinken:
Na schuren lakken en kwijlen is ook deze klaar.
Carter pan van de motor en bak worden allebij zwart maar deze komen er pas onder als hij in de auto gehangen word voor beschadingen.
Transport van en naar werk, spuiter en andere zaken word gedaan met een andere DIKKE ford
Verder heb ik vrijwel meten de Vector velgen die onder de pickup zaten bij aankoop meteen verkocht en er steelies voor gekocht. Deze laten coaten, hart iets laten verlassen zodat ze iets dieper in de spatborden vielen (achter) Voor licht er 235-70R15 op en achter 275-70R15, 8J voor 10J achter. Staat hem goed deze breeje sloffen:
Foto van voor ze gecoat werden met even gouw alles erop gemikt:
Plan in de toekomst is nog dat hij wat centimeters gaat zakken. Maar dat is nog niet hoofdzaak. Remmen heb ik ook al klaar bij de wielen, na het coaten van het frame leg ik er nieuwe remleidingen in vanaf de hoofdremcilinder tot de nieuwe wielremcilinders, de hoofdremcilinder is gereviseerd. Nieuwe remschoenen etc. Trommels moet ik nog uitdraaien. Vooras is verbust en nieuwe kingpins erin incl lagers. Stuur stangen vanaf stuurhuis zijn allemaal gereviseerd met nieuwe kogels en rubbers etc. Het idee is dat deze pickup goed gedaan word zodat er nog vele jaren mee gehobbeld kan worden.
Ook word hij overgespoten in een originele kleur ''Sheridan Blue''. Verder niet gek veel speciale dingen, uitlaten komen beide kanten net voor het achterwiel eruit, met een plat eindstuk.
Word een soort show truck.
Meer volgt in dit topic, met genoeg foto's.
Last edited by Limburger on Mon Aug 01, 2016 5:03 pm, edited 5 times in total.
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Ziet er goed uit hoor
-
- Posts: 2306
- Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
goed bezig! :-)
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Mooie 1e auto Ben benieuwd naar het eindresultaat!
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Leuke wagen, lekker bezig
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Danku,
Ja anders ik wel!
Ja anders ik wel!
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
mooi project dit
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Goeie keus zeg ik dan..
Kan je hele gave pickuppies van maken.
1 tip, die bladveren zo snel mogelijk eronder uit halen.
Zijn hele mooie, betaalbare alternatieven voor.
Of je moet hem zo origineel mogelijk willen houden, dan heb ik niets gezegd.
Kan je hele gave pickuppies van maken.
1 tip, die bladveren zo snel mogelijk eronder uit halen.
Zijn hele mooie, betaalbare alternatieven voor.
Of je moet hem zo origineel mogelijk willen houden, dan heb ik niets gezegd.
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Ziet er goed uit!
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Hoppa, Netjes! lekker bezig geweest
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild--
Het zit er nog ff niet aan, wil het wel ooit veranderen. Door een goede setup maar voor nu houd ik dit er even onder.Madman wrote:Goeie keus zeg ik dan..
Kan je hele gave pickuppies van maken.
1 tip, die bladveren zo snel mogelijk eronder uit halen.
Zijn hele mooie, betaalbare alternatieven voor.
Of je moet hem zo origineel mogelijk willen houden, dan heb ik niets gezegd.
Heb waarschijnlijk een nieuwe sleutelplek geregeld bij een collega, daar huren we met paar man een loods als het allemaal past. Dan kan ik daar tenminste vooruit want op het moment ligt het project stil al een maand of 2. Door gebrek aan plaats
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 1
Na veel zoek werk en 2-3 maanden niet aan de auto gewerkt te hebben (te goej) een loods gehuurd met collega en er mega blij mee. Vorige week auto en onderdelen etc om gehuisd.
Tijdje terug, 's avonds spoed rit gedaan naar noord holland voor een originele 1953 F100 bank te kopen. Voor niet veel geld dus dat is altijd goed. Was erg benieuwd of hij een beetje paste en toen ik zag dat hij gewoon PRECIES past was ik helemaal in me nopjes. Best lang op zoek geweest naar zo'n bank en nu eentje gevonden die ook nog is in top staat is!~
Ik ga zelf de nieuwe bekleding erop trekken (poging).
Tijdje terug, 's avonds spoed rit gedaan naar noord holland voor een originele 1953 F100 bank te kopen. Voor niet veel geld dus dat is altijd goed. Was erg benieuwd of hij een beetje paste en toen ik zag dat hij gewoon PRECIES past was ik helemaal in me nopjes. Best lang op zoek geweest naar zo'n bank en nu eentje gevonden die ook nog is in top staat is!~
Ik ga zelf de nieuwe bekleding erop trekken (poging).
Re: Ford F-100 1953 --Frame off rebuild-- PAG 1
Cabine is eraf, de planning om onze spierballen te gebruiken maar we dachten meer te hebben dus dat ging hem niet worden. Toen maar 15 min gezeten en bedacht hoe we het zouden doen. Uit eindelijk maar gewoon met een motor takel in de cabine en wat spanbanden, en toen kwam hij er toch wel vanaf Schiet op zo!
Ook nog wat sexy engine footage:
Meer updates vanaf nu dus keep your eyes open
Ook nog wat sexy engine footage:
Meer updates vanaf nu dus keep your eyes open