1959 DeSoto Commercial Utility

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Wilf »

Blok wat er origineel in lag (en de bak waarschijnlijk ook) zou waarschijnlijk in een ander project van Willem zijn beland, want een flathead hadden ze in die tijd niet meer (DeSoto). Vandaar de aanpassing :D
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Caprice89 »

Wilf wrote:Blok wat er origineel in lag (en de bak waarschijnlijk ook) zou waarschijnlijk in een ander project van Willem zijn beland, want een flathead hadden ze in die tijd niet meer (DeSoto). Vandaar de aanpassing :D
Weet je dat zeker? Het blok ziet er uit alsof het er nog nooit uit geweest is. En het type plaatje vermeldt matching numbers...
Dit is wel interessant. Heb je daar meer info over?
TikiRalf
Posts: 385
Joined: Tue Apr 06, 2010 9:58 am

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by TikiRalf »

:thumbs:

Erg cool en apart model SUPERS! i like :)

Succes en enjoy!
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Eightball »

Fuck, wat een ruige bak!! Veel plezier ermee!!!
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Ranch73 »

Caprice89 wrote:De lantaarns en dat kruis heb ik gelijk terugverkocht aan Willem.
Lantaarns had ik er persoonlijk op laten zitten 8) 8)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Wilf »

Ik weet het niet 100% zeker aangezien er wellicht met special built vehicles andere dingen gedaan werden maar volgens de annalen stopte DeSoto in 1954 met de flatties.

http://www.allpar.com/mopar/flat.html
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by sjak_brak »

Daarnaast betreft dit misschien een export-variant, of een in Europa geassembleerd exemplaar.

Over dat soort wagens is het een stuk lastiger om dit soort gegevens te achterhalen.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Caprice89 »

Het is een wagen geassambleerd in Antwerpen, BE (?? verteld door Willem) en bestemd voor de Franse markt geweest.
Heel goed mogelijk dat men in Europa nog even de flat six heeft opgemaakt in de bedrijfswagens...

Echter, volgens https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C ... _factories is er geen fabriek in Antwerpen geweest, wel in Rotterdam (tussen '58 en '70).

Vaag, maar zeer interessant.

edit: correctie. Wel een vestiging in Antwerpen: http://www.allpar.com/corporate/factori ... erdam.html
Chrysler Corporation established their first own European assembly plant at the end of 1926 in Antwerp, Belgium where it assembled Chrysler and Plymouth models. Some independent national distributors built Dodges under contract, but until 1958, Antwerp remained the main activity for Chrysler US management in Europe.
Tiki God
Posts: 6221
Joined: Mon Nov 01, 2004 11:06 am

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Tiki God »

2 door wagons rule, zeker uit 59
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Wilf »

Aha, dat verklaart een boel inderdaad. Een Europeaan! Net zoals in Canada en Brazilië werd daar inderdaad langer gewerkt met oud materiaal tot het op was. :) Maakt hem nóg bijzonderder!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by sjak_brak »

Wilf wrote:Een Europeaan! Net zoals in Canada en Brazilië werd daar inderdaad langer gewerkt met oud materiaal tot het op was. :)
De flathead is pas in MY 60 vervangen door de /6, dus er is in dit geval geen sprake van doorwerken met oud materiaal.

Verder werden de Euro- en US-chryslers met dezelfde onderdelen geassembleerd na de oorlog. Wagens kwamen als bouwpakket aan. Om fiscale redenen was dat gunstiger dan compleet geassembleerde wagens in te voeren. Wel konden wagens wat kleine verschillen vertonen in specificaties of opties/uitvoering, oa een V8 was in Europa een stuk minder makkelijk in de markt te zetten. Bv Canadese en Euro modellen hebben nog vrij lang een iets andere benaming gevoerd dan de US-modellen (denk bv aan de Valiant die hier als Chrysler werd verkocht, en in de US als Plymouth)
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Bromgabber »

Ranch73 wrote:Lantaarns had ik er persoonlijk op laten zitten 8) 8)
Jup 8)
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Caprice89 »

Ik heb nog maar eens het typeplaatje aandachtig bekeken en de verwarring is toch wel compleet.
Wellicht kan iemand de VIN decoden voor me? Ik kan geen VIN-decoder vinden die mij iets verteld over VIN's van vóór 1960.

Image

Tank is een beetje lek (geweest)... (groen is lek geweest en gesoldeerd, rood is het nieuwe lek) :x :x

Image
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Ranch73 »

Risico van de onderneming :D Mooi project !
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: 1959 DeSoto Commercial Utility

Post by Caprice89 »

Ranch73 wrote:Risico van de onderneming :D Mooi project !
Oh, maar ik klaag niet. Is alleen ff een k klusje. Beter nu ontdekken dan halverwege Zweden...
Post Reply