Jeep Wagoneer '71

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Jeep Wagoneer '71

Post by muddy bandit »

Aangezien ik al een tijdje meelees op dit forum er er hier inmiddels ook een brok amerikaans ijzer op de stoep staat zal ik me ook gelijk maar even voorstellen.
Mijn naam is Patrick Boer, woonachtig in Almelo en als hobby heb ik alles waar brandstof in moet en minimaal 4 wielen heeft, maar wel met een voorkeur voor oud en/of 4WD.
De bijnaam Muddy Bandit heb ik zo'n 25 jaar geleden gekregen in de 4x4 terreinsport.

De speeltjes:

Image

De Jeep Wagoneer heb ik afgelopen zomer gekocht, nadat de plannen van Weekers bekend waren heb ik afscheid moeten nemen van m'n vorige totaal gerestaureerde project. (Matra Rancho Grand Raid)
De Wagoneer is van 1971, uitgerust met een Dauntless 350ci op LPG.

Image

Image

Het is een rijdend project, moet nog wel het e.e.a. aan gebeuren.
Afgelopen najaar een ander dashboard in geplaatst (het oude dash was een gatenkaas).

Donordashboard:
Image

Enkele gaatjes dichtgelast, nieuwe gaatjes geboord en strak maken:
Image

Rubberen bovenkant voorzien van nieuwe bekleding:
Image

Gespoten en glimmertjes gepast:
Image

... en netjes ingebouwd en aangesloten in de sjeep:
Image

Tunnelconsole ook gelijk aangepakt: de lampjes goed aangesloten, vergrendeling van de shifter gerepareerd en een wijzertje op de pook gemaakt zodat ook zichtbaar is waar de pook in staat.
Image

Home-made opbergvakje nagemaakt volgens een paar plaatjes die ikop het net heb gevonden:
Image

... moet alleen deze armsteun nog boven op, maar die moet eerst bekleed worden.
Image

Beetje roestpreventie aan de onderkant uitgevoerd met 2 lagen loodmenie/owatrololie (eerst alle tectyltroep eraf):
Image

Vervolgens de nodige liters steenslagbescherming gespoten:
Image

... en afgewerkt met 2 lagen Tenco-Ferro ijzerverf. (en 2 nieuwe schokbrekers)
Image

Afgelopen week ook nog even een nieuw vonkenmaak-enverdeeldoosje geplaatst, werkt toch een stuk beter als die oude meuk. :D
Image

Verder is er nog een hoop te doen.
- De electra is één grote spaghetti-chaos bestaande uit gele, groene en zwarte draadjes (oude kabelboom is in het verleden geheel vervangen)... helaas zit er ergens een forse lekstroom in het lichtcirquit.
- De motorruimte verdient nog wat TLC, dus een beetje kwasten en ontroesten en de bedrading netjes maken.
- Carburateur eraf samen met de overige restanten van de benzine (tank is al afwezig), LPG-tank eronder bouwen en de mixer direct op de inlaat i.p.v. aan een arm.
- Originele velgen met wieldoppen eronder. (velgen en doppen liggen al klaar, maar ben nog op zoek naar een setje white-wall banden met sneeuwvloksymbool en een wat grover profiel)
- Een hele hoop detailwerk van glimmertjes zowel binnen als buiten, bekleding deurpanelen origineel maken enz.
- Voor de verdere toekomst: achterste wielranden vernieuwen.

Voorlopig genoeg te doen dus, het houdt me gelijktijdig van en op de straat. 8)
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by Funk »

Vet model
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by Ranch73 »

Nice,m.b.t. de electra "bende" ,er zijn ook unviversele/merk kabelboom setjes te koop,werkt makkelijker of anders even op de site van Rick donkers kijken voor bedrading met kleurcode .
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by Martin71RS »

lekker bezig! Ik vind dat je het dash erg mooi hebt gedaan!
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by muddy bandit »

Ranch73 wrote:Nice,m.b.t. de electra "bende" ,er zijn ook unviversele/merk kabelboom setjes te koop,werkt makkelijker of anders even op de site van Rick donkers kijken voor bedrading met kleurcode .
Ik heb de originele kabelboom van het donor-dashboard nog liggen, deze kan ik mooi gebruiken om te zien hoe alle draadjes behoren te liggen en waar/hoe ze op aangesloten moeten worden... de electrische schema's uit de jaren '70 zijn niet echt duidelijk en de opties/accesoires ontbreken hierop totaal.
Het merendeel van de bedrading ligt wel aardig goed, alleen is het wat lastig uitzoeken omdat er alleen maar geel, groen en zwart is gebruikt. (en zwart is dus niet alleen massa :? )
De kleurtjes maak ik wel overzichtelijk met een stukje krimpkous aan de uiteinden van het draadje, krimpkous heb ik in vele kleuren liggen.
De lekstroom is eigenlijk m'n grootste probleem, die trekt de accu binnen 1 dag plat.
Als noodoplossing heb ik tijdelijk een massaschakelaar gemonteerd (moest van de verzekering toch al een startonderbreker plaatsen), maar een goede oplossing is dit niet.
Maar electra is niet helemaal mijn ding, ik kan beter overweg met een lasapparaat als met een multimeter. :oops:
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by Ranch73 »

mmm binnen een dag is rap,wellicht de plus kabel van de dynamo even los koppelen,kabel wel even omwikkelen met isolatie tegen mogelijke kortsluiting,wellicht iets in de dynamo (blokdiode) niet helemaal fris.Of accu staat bol ?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by muddy bandit »

Dynamo is doorgemeten en gezond verklaart, de accu is ook fris en de accukabels zijn nog geen half jaar oud.
Als ik de zekering van de verlichting eruit haal is de meeste lekstroom ook verdwenen.

Ik vermoed zelf dat het ergens in de afdeling interieurverlichting of gevarenlicht zit, beiden werken namelijk niet maar zijn wel aangesloten. (gewone knipperlichten en verlichting werkt trouwens wel naar behoren)
De pest is echter dat voor de gevarenlichten alleen maar gele draadjes zijn gebruikt, voor de interieurverlichting alleen maar zwarte draadjes en voor de overige verlichting groene draadjes... en de voeding van dit alles loopt via contactslot weer over zwarte draden naar de diverse schakelaars, zekeringkasten en relais.
Alles is strak ingetapet, een lekker zoekplaatje dus.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by sjak_brak »

muddy bandit wrote:Alles is strak ingetapet, een lekker zoekplaatje dus.
In dit soort situaties is het meestal sneller om alles in 1 keer eruit te mikken en in 1 keer netjes aanleggen, ipv gaan zoeken wat ieder individueel beunkabeltje doet... Ik heb ook eens zon wagen gehad, de vorige eigenaar had toen volgens mij korting op rode kabel :x :lol:

Heb je het originele werkplaatshandboek bij de wagen? (dus niet zon algemeen boekje over meerder jaargangen van Chilton of Haynes)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by muddy bandit »

Ik heb dat Chilton boek, en een algemeen werkplaatshandboek van oljeep.com in uitgeprinte versie.
De meeste basisschema's en tekeningetjes van kabelbomen zijn daar wel in te vinden en zeker ook bruikbaar.
Maar mijn Wagoneer is een 1414X (afgeleid van de super wagoneer), daar zit e.e.a. toch weer net iets anders als bij de gewone Wagoneer uit hetzelfde bouwjaar.

Op zich is de gehele bedrading van de auto best netjes vervangen en ingetapet, het is dus absoluut geen zooi van oud en nieuw wat overal aan elkaar geknoopt is.
Probleem is alleen dat er maar 3 kleuren draad gebruikt zijn, dat maakt het vinden van de juiste draad aan de andere kant van de kabelboom knap lastig.

Bij het inbouwen van dat nieuwe dashboard heb ik ook wel even getwijfeld om alles gelijk maar weer te vervangen, maar aangezien het meeste wel naar behoren werkt (en nieuw is) heb ik toch maar gekozen om de probleemstukken apart uit te gaan pluizen... e.e.a. van de problemen kan immers net zo goed in de schakelaars of relais zitten i.p.v. in de bedrading.
Alleen het aanpassen van de massa heeft al wat wondertjes gedaan bij het nieuwe dash, de rest kom ik dan ook vanzelf wel een keer ergens tegen. :D
Het is me nu alleen net wat te koud/te nat om hiermee langdurig op straat te liggen meten en uitpluizen...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by sjak_brak »

De echte shop manuals (ca 700 pagina's) zijn ook te koop, is setje van 2 boeken. Daar staan wel de accessoires e.d. in. Mocht je interesse hebben:

Voorbeelden:
Paieren herdruk:
http://www.ebay.com/itm/1971-Jeep-Gladi ... 1e&vxp=mtr

Op CD:
http://www.ebay.com/itm/1967-1969-1970- ... 53edaf7a56

Originele boekjes is kwestie van wat geduld op ebay, kwam wel de supplement al paar keer tegen.

In ieder geval erg leuke wagen!

Als de bedradding op zich in goede staat is, dan is het inderdaad te overwegen om m te behouden, als alles ook goed aangesloten is.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by muddy bandit »

Ik zoek al een tijdje op E-bay en andere sites, daar wordt inderdaad met regelmaat wel wat aangeboden.
De pest is alleen dat ze de AMC 360ci er wel in hebben staan en de Buick 350ci niet meer, en in de oudere exemplaren is de Buick 350ci wel te vinden maar klopt de rest weer niet.

M'n Wagoneer stamt net uit het tijdperk dat Kaiser werd over genomen door AMC.
Ze hebben toen de 1414X-serie (is afgeleid van de Super Wagoneer uit 1966) uitgebracht en gebruikt om de oude voorraad van Kaiser weg te werken, en de rest is aangevuld met de nieuwe meuk van AMC.
De 1414X-serie is dus eigenlijk gewoon een kliekjesbak in de duurste uitvoering. :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by sjak_brak »

Op zich zou je de info over de Buick-motor wel uit een haynes oid voor een Buick kunnen vinden.

En laten we wel wezen, zo vaak heb je de details zoals tolerantie van krukas, aanhaalmoment drijfstangen e.d. niet nodig :)
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by muddy bandit »

Dat klopt, alleen beperkt het verschil zich helaas niet alleen tot de motor maar is in de gehele aandrijflijn terug te vinden. (astypes, tussenbak enz.)

Maar ik ben inmiddels al een tijdje bezig om zelf een werkplaatshandboek samen te stellen voor deze Wagoneer, dat zal uiteindelijk een stuk gemakkelijker gaan werken als blijven zoeken in 10 verschillende handboeken.
k5blazer
Posts: 131
Joined: Tue Sep 07, 2004 2:52 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by k5blazer »

Tip; Wagoneerparts.nl, mocht het je nog niet bekend zijn. Zitten in Uithoorn en hebben zo'n beetje alles
voor de classic Wagoneer op voorraad.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Jeep Wagoneer '71

Post by boyanka »

8) meet eens de bedrading door van de binnen verlichting, die is bij jou dacht ik massa geschakeld en het zou me niets verbazen dat er een + op zit
Post Reply