En we hebben weer wat gedaan.
De beugel voor de luchtinlaat/mixer afgemaakt.
Op de vorige foto kon je nog dat haakje ijzer zien, hieraan hing de mixer vast.
Nu netjes recht en op een logische plaats.
En nu met mixer eraan vast gezet:
en nog eentje om het af te leren
:
Mijn vader is nu met pensioen en wilde voor mij de motor wel gaan inleveren bij EPS en op terugweg een gekregen polyester dak ophalen.
Dus woensdagavond het blok op de ambulance gezet:
Inmiddels het statiegeld op mijn rekening gestort gekregen. Mijn vader vond het aardige mensen met kennis.
Bij terugkomst de boot (het dak) op een logisch plaats gelegd om hem niet in de weg te hebben.
Het dak heeft geen raampjes voor. Ik vind het wel wat hebben Het dak zelf in zijn geheel gaat niet passen, dus ik ga delen gebruiken en met polyester matten alles strak zetten. opzich een uitdaging, maar ik kijk er wel naar uit
Ook nog wat besteld in de US en kwam na invoering te betalen bij ons op de zaak binnen. Best een groot packet.
Ik had het besteld, momdat ik niet te vrede was met het herbekleden van mijn dashboard. Ik zag wat naden, en kon er niet aan wennen.
Dus toch maar een nieuwe besteld.
Ik had voor mezelf een deadline neergelegd om voor onze voorjaars vakantie in zeeland waar we een weekje naartoe zouden gaan, de Van APK gekeurd willen hebben.
Ik heb hiervoor 2 weken vrij genomen om eraan te klussen.
Helaas door een probleem op het werk, heb ik de dagen voor pasen en pasen zelf veel moeten werken, waardoor ik pas de dinsdag half in de ochtend ech van start kon.
Ik ben begonnen met de tank, deze moest minimal 96uur drogen, dus dat moest eerst.
Het zijn 3 stappen die ik moest doen, Eerst goed schoonmaken met speciaal middle. Daarna droog maken en met een sort van primer voor bewerken.
Daarna met de sealer/coating aan de slag.
Dit is echt mooi spul. Omdat het voor mij de eerste keer was, was ik toch iets te ontstuimig en toch net te veel sealer erin gelaten. Ik had eigenlijk bij het uitvloeien wat eruit moeten halen, maar goed, het is nu ook een goed resultaat, maar iets minder mooi om te zien. Maar ja, who cares, zie je toch niet.
vooraf:
tijdens:
achteraf:
Toen laten drogen.
Helaas na wat pogingen, leek het erop dat de terugslagklep van de vuller op de opgeknapte gastank niet goed was.
Er ontsnapte gas. Hiervoor een nieuwe besteld.
Duurde vrij lang voor deze binnen was, maar daarna gelijk gemonteerd.
oude:
Daarna de gastank alsnog kunnen overhevelen van een oude gastank.
Toen geplaatst onder de Van. Ook gelijk de bekabeling vernieuwd en extra draden getrokken om later nog een tank erbij te zetten, als de zijkant vervangen is, kwa plaatwerk.
De kabels zijn ook nog met isolatietape ingewikkeld tegen vocht.
Ook gelijk de nieuwe schakelaar met meter voor de gas aangesloten. Let niet op de kabels er omheen, dit is inmiddels ook aangepakt.
Helaas nog geen foto van de tank onder de Van.
Wel van de gas vulling. Deze oude lokatie was behoorlijk roestig, dus maar even geschuurd, plamuur en gespoten:
Voor:
Na:
Daarna de vloer behandeld met Menie/primer, omdat ik ook wil isoleren, lijkt me dat zeker ook beter tegen roestvorming.
Ik heb gekozen om te isoleren met ondervloer van parket.
Dit erin gelijmd na op maat te hebben gemaakt.:
Ook gelijk een foto met het nieuwe tapijt wat tot B style komt.
De rest zal zeil worden, wat praktischer is bij het omkleden wanneer ik ga surfen.
De onderdelen erop of omheen zijn om het tapijt op de wielkasten gedrukt te houden na het lijmen.
Ook gelijk de binnenkant van de motorkap geisoleerd met warmte en geluid werend spul, wat ik ook gebruikt heb voode onderkant van het dashboard\motor tunnel.
Daarna bekbeling nagelopen en aangepast voor de brandstofpomp en sendor unit.
In zijn geheel de kabelboom terug gehaald, juiste kabels nagemeten en aangesloten op de juiste plek en gelijk een kabel erbij gelegd voor een mistlamp achter (die ik nog een keer aanschaf).
De benzinepomp voor de tank getest en de meter ook. Beide werken nu
.
Ik had ook weer een andere leuke uitdaging ontdekt.
Ik testen voor de zekerheid (voorheen had ik hem gefixed) de hazzerd lights. Leek te werken, maar linksvoor knipperde niet..
Het grappige is, dat de richting aanwijzers wel beide kanten en voor en achter wel deden.....
Dus ik met de meter aan de slag. Via de electric manual kon ik wat dingen testen en uitsluiten.
Heel de unit die ik had vervangen in het stuur voor de richtingaanwijzer, leek dus een probleem te hebben.
Na wat testen bleek er een sluiting niet goed te werken.
De kabel nagelopen en en hiervoor moest het stuur er weer voor af.
Ik kwam bij de koperen plaatjes uit waar de switch van de hazzerd overheen schuiven uit, waar ik gelukkig nog net bij kon (vergeleken bij de rest.
Na wat nakijken en bewegen, zag ik dat de mantel van de draad (het plastic) net iets te lang was en daardoor de koperen plaatjes elkaar net niet raakte.
Eerst getest met schroevendraaier er tegenaan en ja hoor het werkte..
Dus mantel wat afgesneden en nu werkt het weer.
Zie foto's
en hierbij dat hij dus net geen contact maakt...
Toen de benzinetank eronder en vast gezet.
Alles aangesloten en zondag de benzine erin en kijken of hij wilde starten.
Hij sloeg aan, maar liep nog niet geheel lekker.
Na wat pruttelen en stukje op de werft te rijden, kiekjes gemaakt en weer achteruit inparkeren, weer uitgezet.
Daarna gestart en leek wel oke.
Dus ik ben oen de inloop procedure gestart: 30min lang laten lopen op toeren.
Duurde erg lang dat half uur, Alles werd goed warm, maar geen lekkage en meters gaven de juiste waardes aan en bleven stabiel.
Wel werd mijn ECm wat warm.
Met een blij gezicht afgesloten en naar huis gegaan.
Maandagochtend (laatste dag voor keuring) wilde ik nog wat dingen doen. Ik had nog wat extra benzine gehaald en erin gedaan.
Ik wilde hem weer starten, maar helemaal niks.
What the F%^#ck.
Nieuwe bougie gepakt en aangesloten, maar leek geen vonk te krijgen.....
Dus geen benzine probleem. De onsteking.
De bobine had ik al vervangen, daarna de kabels nagelopen en getest van de bobine en contact. Allemaal goed, maar kabel kwam ook van computer af.
Aangezien die ook de dag ervoor erg warm was kon het zo maar zijn dat deze kapot is.
Dus ik naar Danny gebeld e deze had er 1 liggen die ik over kon nemen en stuurde hem gelijk op.
Maar geen keuring op dinsdag. Afgebeld.
Helaas kwam de ontsteking was woensdagavond binnen. Gelukkig wel van alles kunnen doen aan de Van zelf.
Na het inbouwen van de computer, nog een keer proberen........ nog geen vonk...
Dit wa erg teleurstellend... wat dan.
Met mijn zwager heel de kabelboom afgelopen opgemaakt nagemeten, niks geks.
Na een korte hulplijn ben ik wakker geworden. Na een test (inmiddels al donker) zagen we dat er bij de start, 1 vonk kwam.
Meer niet. Kortom er werd geen puls gegeven om door te blijven vonken...
Deze heb ik niet op de krukas of ergens zitten. dus leek het me duidelijk dat de onstekingsmodule bij de verdeler het probleem kon zijn.
Ik had deze ook vernieuwd met de opbouw van de motor. En sinds dien wel vaker moeite gehad met starten en lopen.
Dus ik de oude verdeler op gezocht en ik moest toch even naar de autoonderdelen man voor gereedschap en die gaf aan dat hij ook modules had. Na wat opzoeken had hij
er een op voorraad voor mijn motor..
Deze meegenomen en deze op de verdeler gezet die erin zat (nieuwe). Ik testen, JAAAA een vonk.
Dus alles aangelsoten en starten. Hij liep erg beroerd en bokte als een gek.
Dus misschien de timing aanpassen, dat geprobeerd, maar krege hem niet super, het scheelde wel een beetje maar was niks, leek wel een diesel, zo trilde hij.
Dus de oude verdeler gepakt, op dezelfe manier en plaats erin gezet. aangesloten en starten...
VROEMMMM als een zonnetje...
Hierbij de onstekingsmodule:
Die is dus kapot of niet goed.
Inmiddels de oude computer er weer in en ok de oude onsteking..
Ik gelijk garage gebeld en kon alsnog vrijdag langskomen...
Inmiddels staat de Van bij de garage voor de APK.
Helaas niet in een keer goed gekeurd, maar had ik ook zeker niet verwacht, nu even wachten op het onderdeel.
Er zijn nog een paar kleine dingen die gedaan moeten worden.
- 1 nieuwe band, maar deze worden zowiezo allemaal vervangen.
- Flexibele remleiding van achteras, is versleten/rot, deze is nu onderweg..
- rembalans achter moest afgsteld worden, wat ik wist, want ik had alles vervangen en niet afgesteld.
- Lichtbeeld, moest afgesteld worden, inmiddels gedaan.
- En de Co is nog wat te hoog, is nu 7%, maar ze hebben nog niks ingedraaid terug geschroefd, dus hopelijk gaat dat lukken.
Hopelijk eind van de week gedaan en anders begin volgende week
.
Dan richten op binnenkant en dan klaarmaken voor grote vakantie.
Na vakantie de buitenkant aan de beurt..
Dit was het weer voor deze keer