Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Crash
Posts: 654
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by Crash »

wow wat een project en geduld zeg respect
En daarna nog ff alle moeite nemen om een hele beschrijving en foto's te paatsen

wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Merci Merci. opzich die beschrijving en foto's plaatsen is tussen de bedrijven door en vooral 's avonds als ik toch niks aan de bus kan doen ;).
Ach en andere kant, je bent er eigenlijk altijd mee bezig :).

wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Vorige week de toerenteller aangesloten en getest. ik had een 52mm versie, maar na aansluiten zat deze al op 7000rpm bij stationair draaien, niet goed dus.
Nu een betere gevonden en aangesloten.
Hierbij filmpje van de test:


Ik had ook een lekke thermostaathuis, dus deze ook vernieuwd, aangezien het kopstukje al oud en aangevreten was. Nu ook in de vloeibare pakking gezet.
Voor:
Image

Na:
Image

Een weekje gewacht (moest 24 uur drogen) en ik wilde zeker zijn, dat het ook dicht blijft, dus geen risico ;).

Omdat de vorige eigenaar niet zo nauw keek en ik ook andere horror verhalen al heb gezien en gehoord, wil ik zeker zijn, dat ik kortsluiting minimaliseer, dus ik probeer zoveel mogelijk te solderen en goed te isoleren. Dit kost wel veel meer tijd, maar geeft me ook wel een goed gevoel.
Ook heb ik wat connectors vervangen die er niet geheel goed meer uitzagen:
Voor:
Image

Na:
Image

Daarna de connectors van de koplampen ook vervangen, deze waren erg vies en ook deels gesmolten.
Dus weer solderen en goed afwerken.
Daarna de nieuwe koplampen gemonteerd met frame er omheen.
Vervolgens de nieuwe knipper connectors erop gesoldeerd, zodat ik lampjes kan gebruiken die we hier overal te koop hebben en ook Oranje zijn.
Ik heb nu transparante knipper units, dit vind ik persoonlijk wat rustiger en oogt de units net wat dikker (ipv de kleine oogjes ;)).
Links
Image

Rechts:
Image

Voor ik de foto's maakte had ik de gril ook weer terug geplaatst (knippers moeten daar eerst in, voor hij terug kan).
Het is de oude gril. Ik heb nog een nieuwe liggen, maar die wil ik nog even bewaren, had ik eigenlijk ook met de knippers, maar kon dat toch niet laten ;).
Zo ziet het er nu uit met knippers aan en stadslicht:
Image

Nog voordat ik de klep dicht doe, hier een foto van zij van de motorruimte.
Image

En vooraanzicht:
Image

Nu alleen de gasmixer er nog inzetten met de slangen en dan is de motorruimte goed gevuld en klaar.
Misschien nog wat toeters en bellen erin ;).

Daarna verder met het stuur.
Hier met bhv stuurtrekker het stuur, vrij makkelijk los gekregen.
Omdat handmatig 1 kant de knipperschakelaar uit moet schakelen ipv bij terugdraaien, wilde ik eens zien wat er fout ging.
Het is de Camber, waar 1 palletje van afgebroken is, deze dus vervangen en ik had deze 2 jaar geleden al een keer (beetje gegokt) aangeschaft, deze is de juiste (van de vele types..).. Moet nog gedaan worden.
Ik had ook een nieuw slot met sleutels besteld een paar maanden geleden, aangezien ik geen reserve sleutels heb (deur en stuur zijn al 2 verschillende) dus voor paar euro bij een bestelling gedaan. Deze kon ik echt super makkelijk vervangen, dit viel me alles mee :).
Image

wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Weer wat spulletjes binnen gerkegen en omdat ik toch wat moest hebben, maar gelijk gebruik gemaakt van de transportkosten die ik al zou betalen.
Image

Ik heb de hoge druk benzinepomp vervangen met een nieuwe.
Nu de pomp nog die in de tank zit, maar moet de tank er dan nog onderuit halen.

Ook de Idler Air controler valve vervangen met een nieuwe:
Weer wat minder roest onder de kap ;).
Image

Ook het knipper gedeelte aangepakt op het stuur.
Als ik linksaf aanzetten, kwam de schakelaar niet terug bij het terug draaien.
De camber was kapot (afgebroken), ik had een andere camper gekocht, maar deze luisteren heeel nauw met plaatsen, en de orginele was geklonken,
Image

kortom na wat pielen en wat creativiteit, mocht het niet baten en moet ik wel heel hard duwen om hem in de knipper stand te krijgen, dus toch maar de juiste gezocht en besteld bij Rockauto.
Deze netjes en makkelijk geinstalleerd en gelijk het lampje voor de versnellingkeuze vervangen, aangezien het stuur eraf was en ik er nu bij kon.
Image

Alles netjes aangesloten en het werkt ;).

Ik ondekte nog wel een aantal druppels koelvloeistof , het ligt op de rechter kleppendeksel achterin, het blokt hangt wat naar achteren dus komt het van voor, helaas is het daar wat krapjes en lastig te ontdekken. Ik zag wel een druppel hangen bij de EGR klep, maar daar komt niet direct koelvloeistof bij of in. Ik denk dat het iets hoger zit en bij de luchtinlaat iets ligt lekt. De luchtinlaat wordt namelijk ook met koelvloeistof gevuld, ik verwacht om de lucht iets op te warmen, voor de koudere wintersmaanden ofzo. Ik heb de slang nog wel even wat meer aangedraaid, maar als dit het probleem niet verhelpt, dan ontsluit ik dit gedeelte denk ik, aangezien ik toch niet echt de kou op ga zoeken.
Als mensen hier een andere mening over hebben, hoor ik dat graag.
Het is best lastig zoeken na kleine lekjes en wordt er niet echt heel prolijk van.
Ik hoop dat ik de lekjes snel gevonden heb.

Inmiddels ook een nieuw relais aangesloten waarop een extra zekeringen kastje wordt geschakeld bij het inschakelen van contact.
Ook een intervalschakelaar voor de ruitenwisser van Hela aangeschaft, zodat ik zelf kan bepalen wanneer de ruitenwissers bewegen :).

Later weer meer.

takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by takel »

Goed bezig :thumbs:

68 Cougar
Posts: 1339
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by 68 Cougar »

Wat takel zegt... :)
(Ok, helpt je niks met je lekjes, maar zie het als een hart onder de riem... :D )

wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Merci Merci, ach, het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat, tenminste dat praat ik mezelf elke keer aan ;)

wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

Na even een stilte weer een update van mijn projectje.

De tank aan de beurt, om te kijken of de interne benzinepomp wel werkt.
Dus "helaas" er weer onderonderuit (had dit al een keer gedaan 2 jaar geleden).
Daarna de senderunit met pomp los proberen te maken:
Image

Gelukt, helaas ring niet te redden, dus maar weer een bestelling gedaan incl de senderunit, als ik dan toch bezig ben.
Image

Image

Grappige was bij Rockauto had ik zitten kijken, en als ik los de ring, pompje en unit kocht was ik duurder uit, dan wanneer ik de complete set kocht.
Dus dat maar gedaan, aangezien ik al een pompje had liggen, hebben we die met Carnaval kunnen gebruiken bij de optocht :).
Nadat het geleverd was, zag ik dat er geen sluitring bij zat, na 2 emails, werd er kostenloos door Rockauto alsnog de ring opgestuurd, netjes.
Image

Ik heb ook besloten om met behulp van sealer een tank in een tank te gaan maken. Hiervoor heb ik KBS-Coating set aangeschaft.
Er zitten nog wat kleine gaatjes rond de sluitring en daarnaast zit er ook roest aan de binnenkant van de naad van de 2 delige tank, nu ik toch bezig ben, dan maar op deze manier. Een nieuwe tank is mij dan toch wat te duur (transport kosten).
Ik moet dit process nog gaan doen, maar ik wachten nog even op wat beter weer, ivm temperatuur.

De kabelboom heb ik ook terug getrokken en ga ik nalopen, want blijkbaar is niet alleen de benzinepomp kapot (apart getest op accu), maar ook de aansturing ervan.

Helaas niet altijd heel veel tijd en dan ga je alvast kleine dingen doen, waar je niet altijd heel vies van wordt ;); de lijmresten weggehaald aan de voorkant:
De roestplekjes behandelt met Novoroks.
Image

Image

Ook de olie van het DIFF eruit laten lopen en gelijk de plaat ook goed aangepakt, oog wil ook wat ;).
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tussendoor ook een andere GAStank op de kop getikt, ook een 70l tank.
Heb hiervan de vliegroest eraf gehaald en in een nieuw jasje gestoken:
Image

Image

Laag 1:
Image

Laag 2:
Image

En het bestaande gasrek ook netjes gemaakt:
Image

Image

Ook de Benzine Pressure Regulator vervangen:
Image

Tussendoor wat andere dingen besteld en gedaan.
Wat stroomdraad en electra besteld.
Image

Voor de Gas en benzinetank terugkomt gelijk die plaatsten ook gelijk goed aangepakt en roest weggehaald.
Bijdeze het resultaat (ook daarna het gasrek alvast opgehangen):
Image

Image

Let even niet op de kabels, deze worden nog weg gewerkt.
Image

Mijn Collega heeft met de handbagage de rearchocks mee, deze hebben een extra veer als hulp.
Image

Alvast de eerste geinstalleerd, andere kant komt later, want daar kan ik nu even niet goed bij met krik enzo:
Image

Ook het Diff met nieuwe pakking en extra vloeibare pakking terug geplaatst en na 24 uur drogen gevuld met nieuwe olie via de plug/bout.
Ik kon er maar een vinden en die zit kwa hoogte ongeveer op de helft, ik neem aan dat dit de juiste is?
Ik heb de volgende Olie gebruikt, na onderzoekje van de verkoper waar ik regelmaat kom:
Image

NU bezig met de Mixer op zijn plaats te krijgen.
Ik had de bovenste koelslang van de radiator vervangen met een flexibele (bij starten motor snel moeten halen), maar ik heb toch een nieuwe orginele slang besteld, om hierop ook een exra sensor te zetten met temp (omdat het kan).
Dus koelvloeistof mocht er weer wat van uit ;).

De mixer zat voorheen schuin en met een te grote filter, waardoor deze tegen de multibelt kwam.
Nu ik toch bezig ben, dan maar gelijk wat rechter en netter.
Ik had ASR Blauwe silicone buis gekochtvan 57mm doorsnee, maar na het plaatsen (waar ik al bang voor was), buigen ze niet, maar knikken ze.
Kortom niet goed: zag er zo uit:
Image

Ik heb nu een andere buis, met draad gevoerde slang/buis die buigzamer is, dit gaat beter:
Image

Bezig om een beugel te maken/lassen, leuk om te doen, alleen niet dagelijks werk dus kost wat meer tijd :).
Vervolg zal later komen.

Groeten weer.

Bromgabber
Posts: 3023
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by Bromgabber »

Goed bezig! :)

Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by Eightball »

Zoals de topic titel al doet vermoeden, een projectje!!!
Dan wil ik van jou wel eens een echt groot project zien!!

takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by takel »

die matte kleur op de tank ziet er erg gaaf uit 8) Ik had hem zo gelaten :P

wingnut
Posts: 47
Joined: Sun Oct 28, 2012 11:31 pm

Re: Ford E-150 ('88), 351w opknap projectje..

Post by wingnut »

En we hebben weer wat gedaan.
De beugel voor de luchtinlaat/mixer afgemaakt.
Op de vorige foto kon je nog dat haakje ijzer zien, hieraan hing de mixer vast.
Nu netjes recht en op een logische plaats.
Image

En nu met mixer eraan vast gezet:
Image

Image

en nog eentje om het af te leren ;):
Image

Mijn vader is nu met pensioen en wilde voor mij de motor wel gaan inleveren bij EPS en op terugweg een gekregen polyester dak ophalen.
Dus woensdagavond het blok op de ambulance gezet:
Image

Inmiddels het statiegeld op mijn rekening gestort gekregen. Mijn vader vond het aardige mensen met kennis.
Bij terugkomst de boot (het dak) op een logisch plaats gelegd om hem niet in de weg te hebben.
Het dak heeft geen raampjes voor. Ik vind het wel wat hebben Het dak zelf in zijn geheel gaat niet passen, dus ik ga delen gebruiken en met polyester matten alles strak zetten. opzich een uitdaging, maar ik kijk er wel naar uit
Image

Ook nog wat besteld in de US en kwam na invoering te betalen bij ons op de zaak binnen. Best een groot packet.
Ik had het besteld, momdat ik niet te vrede was met het herbekleden van mijn dashboard. Ik zag wat naden, en kon er niet aan wennen.
Dus toch maar een nieuwe besteld.
Image


Ik had voor mezelf een deadline neergelegd om voor onze voorjaars vakantie in zeeland waar we een weekje naartoe zouden gaan, de Van APK gekeurd willen hebben.
Ik heb hiervoor 2 weken vrij genomen om eraan te klussen.
Helaas door een probleem op het werk, heb ik de dagen voor pasen en pasen zelf veel moeten werken, waardoor ik pas de dinsdag half in de ochtend ech van start kon.
Ik ben begonnen met de tank, deze moest minimal 96uur drogen, dus dat moest eerst.
Het zijn 3 stappen die ik moest doen, Eerst goed schoonmaken met speciaal middle. Daarna droog maken en met een sort van primer voor bewerken.
Daarna met de sealer/coating aan de slag.
Dit is echt mooi spul. Omdat het voor mij de eerste keer was, was ik toch iets te ontstuimig en toch net te veel sealer erin gelaten. Ik had eigenlijk bij het uitvloeien wat eruit moeten halen, maar goed, het is nu ook een goed resultaat, maar iets minder mooi om te zien. Maar ja, who cares, zie je toch niet.
vooraf:
Image

tijdens:
Image

achteraf:
Image

Toen laten drogen.

Helaas na wat pogingen, leek het erop dat de terugslagklep van de vuller op de opgeknapte gastank niet goed was.
Er ontsnapte gas. Hiervoor een nieuwe besteld.
Duurde vrij lang voor deze binnen was, maar daarna gelijk gemonteerd.
oude:
Image

Daarna de gastank alsnog kunnen overhevelen van een oude gastank.
Toen geplaatst onder de Van. Ook gelijk de bekabeling vernieuwd en extra draden getrokken om later nog een tank erbij te zetten, als de zijkant vervangen is, kwa plaatwerk.
De kabels zijn ook nog met isolatietape ingewikkeld tegen vocht.
Image

Ook gelijk de nieuwe schakelaar met meter voor de gas aangesloten. Let niet op de kabels er omheen, dit is inmiddels ook aangepakt.
Image

Helaas nog geen foto van de tank onder de Van.
Wel van de gas vulling. Deze oude lokatie was behoorlijk roestig, dus maar even geschuurd, plamuur en gespoten:
Voor:
Image

Na:
Image

Daarna de vloer behandeld met Menie/primer, omdat ik ook wil isoleren, lijkt me dat zeker ook beter tegen roestvorming.
Image

Ik heb gekozen om te isoleren met ondervloer van parket.
Dit erin gelijmd na op maat te hebben gemaakt.:
Image

Ook gelijk een foto met het nieuwe tapijt wat tot B style komt.
De rest zal zeil worden, wat praktischer is bij het omkleden wanneer ik ga surfen.
De onderdelen erop of omheen zijn om het tapijt op de wielkasten gedrukt te houden na het lijmen.
Image

Ook gelijk de binnenkant van de motorkap geisoleerd met warmte en geluid werend spul, wat ik ook gebruikt heb voode onderkant van het dashboard\motor tunnel.
Image

Daarna bekbeling nagelopen en aangepast voor de brandstofpomp en sendor unit.
In zijn geheel de kabelboom terug gehaald, juiste kabels nagemeten en aangesloten op de juiste plek en gelijk een kabel erbij gelegd voor een mistlamp achter (die ik nog een keer aanschaf).
De benzinepomp voor de tank getest en de meter ook. Beide werken nu :).
Image

Ik had ook weer een andere leuke uitdaging ontdekt.
Ik testen voor de zekerheid (voorheen had ik hem gefixed) de hazzerd lights. Leek te werken, maar linksvoor knipperde niet..
Het grappige is, dat de richting aanwijzers wel beide kanten en voor en achter wel deden.....
Dus ik met de meter aan de slag. Via de electric manual kon ik wat dingen testen en uitsluiten.
Heel de unit die ik had vervangen in het stuur voor de richtingaanwijzer, leek dus een probleem te hebben.
Na wat testen bleek er een sluiting niet goed te werken.
De kabel nagelopen en en hiervoor moest het stuur er weer voor af.
Ik kwam bij de koperen plaatjes uit waar de switch van de hazzerd overheen schuiven uit, waar ik gelukkig nog net bij kon (vergeleken bij de rest.
Na wat nakijken en bewegen, zag ik dat de mantel van de draad (het plastic) net iets te lang was en daardoor de koperen plaatjes elkaar net niet raakte.
Eerst getest met schroevendraaier er tegenaan en ja hoor het werkte.. :)
Dus mantel wat afgesneden en nu werkt het weer.
Zie foto's
Image

en hierbij dat hij dus net geen contact maakt...
Image

Toen de benzinetank eronder en vast gezet.
Alles aangesloten en zondag de benzine erin en kijken of hij wilde starten.
Hij sloeg aan, maar liep nog niet geheel lekker.
Na wat pruttelen en stukje op de werft te rijden, kiekjes gemaakt en weer achteruit inparkeren, weer uitgezet.
Daarna gestart en leek wel oke.
Dus ik ben oen de inloop procedure gestart: 30min lang laten lopen op toeren.
Duurde erg lang dat half uur, Alles werd goed warm, maar geen lekkage en meters gaven de juiste waardes aan en bleven stabiel.
Wel werd mijn ECm wat warm.
Met een blij gezicht afgesloten en naar huis gegaan.
Maandagochtend (laatste dag voor keuring) wilde ik nog wat dingen doen. Ik had nog wat extra benzine gehaald en erin gedaan.
Ik wilde hem weer starten, maar helemaal niks.
What the F%^#ck.
Nieuwe bougie gepakt en aangesloten, maar leek geen vonk te krijgen.....
Dus geen benzine probleem. De onsteking.
De bobine had ik al vervangen, daarna de kabels nagelopen en getest van de bobine en contact. Allemaal goed, maar kabel kwam ook van computer af.
Aangezien die ook de dag ervoor erg warm was kon het zo maar zijn dat deze kapot is.
Dus ik naar Danny gebeld e deze had er 1 liggen die ik over kon nemen en stuurde hem gelijk op.
Maar geen keuring op dinsdag. Afgebeld.
Helaas kwam de ontsteking was woensdagavond binnen. Gelukkig wel van alles kunnen doen aan de Van zelf.
Na het inbouwen van de computer, nog een keer proberen........ nog geen vonk...
Dit wa erg teleurstellend... wat dan.
Met mijn zwager heel de kabelboom afgelopen opgemaakt nagemeten, niks geks.
Na een korte hulplijn ben ik wakker geworden. Na een test (inmiddels al donker) zagen we dat er bij de start, 1 vonk kwam.
Meer niet. Kortom er werd geen puls gegeven om door te blijven vonken...
Deze heb ik niet op de krukas of ergens zitten. dus leek het me duidelijk dat de onstekingsmodule bij de verdeler het probleem kon zijn.
Ik had deze ook vernieuwd met de opbouw van de motor. En sinds dien wel vaker moeite gehad met starten en lopen.
Dus ik de oude verdeler op gezocht en ik moest toch even naar de autoonderdelen man voor gereedschap en die gaf aan dat hij ook modules had. Na wat opzoeken had hij
er een op voorraad voor mijn motor..
Deze meegenomen en deze op de verdeler gezet die erin zat (nieuwe). Ik testen, JAAAA een vonk.
Dus alles aangelsoten en starten. Hij liep erg beroerd en bokte als een gek.
Dus misschien de timing aanpassen, dat geprobeerd, maar krege hem niet super, het scheelde wel een beetje maar was niks, leek wel een diesel, zo trilde hij.
Dus de oude verdeler gepakt, op dezelfe manier en plaats erin gezet. aangesloten en starten...
VROEMMMM als een zonnetje...
Hierbij de onstekingsmodule:
Image

Die is dus kapot of niet goed.
Inmiddels de oude computer er weer in en ok de oude onsteking..

Ik gelijk garage gebeld en kon alsnog vrijdag langskomen...


Inmiddels staat de Van bij de garage voor de APK.
Helaas niet in een keer goed gekeurd, maar had ik ook zeker niet verwacht, nu even wachten op het onderdeel.
Er zijn nog een paar kleine dingen die gedaan moeten worden.
- 1 nieuwe band, maar deze worden zowiezo allemaal vervangen.
- Flexibele remleiding van achteras, is versleten/rot, deze is nu onderweg..
- rembalans achter moest afgsteld worden, wat ik wist, want ik had alles vervangen en niet afgesteld.
- Lichtbeeld, moest afgesteld worden, inmiddels gedaan.
- En de Co is nog wat te hoog, is nu 7%, maar ze hebben nog niks ingedraaid terug geschroefd, dus hopelijk gaat dat lukken.
Hopelijk eind van de week gedaan en anders begin volgende week :).
Dan richten op binnenkant en dan klaarmaken voor grote vakantie.
Na vakantie de buitenkant aan de beurt..

Dit was het weer voor deze keer :)

Post Reply