project 1968 Mustang Artcarr
Afgelopen woensdag een dag vrij genomen en lekker bezig geweest.
Voor je het weet is de dag voorbij.
Ik heb de shifter lever dichtgemaakt met een plug.
De plug heb ik erin gekrompen (plug in de vriezer en shaft warmgestookt, in elkaar gezet en weer op kamer temperatuur laten komen)
De plug is van aluminium.
Nog een probleem met de valvebody is dat het post-70 systeem met 9 bouten vast zit en de pre-70 met maar 8.
Ik moest daarom het extra gat als volgt oplossen, zodat de valvebody in iedergeval bij elkaar getrokken wordt op die plaats.
Het moest een verzonken kop zijn, omdat er weinig ruimte boven zit.
Ik heb de manual shaft kering gewisseld en de roostercomb erin gezet.
Hierna de valvebody erin en alles vastgezet.
De Vacuum modulator wordt niet meer gebruikt, dus deze is verwijderd en afgeplugt.
Vervolgens heb ik de pan er terug opgezet en het volgegooid met verse dextron II ATF.
Met die diepe pan gaat er nu 7,5 liter in ($$$$$$$).
Zoals eerder besproken hier het overstort reservoir.
Via een braided hose loopt het van de bak in het reservoir.
Het is de bedoeling dat ik die van tijd tot tijd leeggooi, als deze toch voortijdig vol is, kan hij via een geboord gaatje overlopen.
De shifter heb ik nog niet aangesloten op de bak, maar ik ga nu de motor starten en de bak verder afvullen.
Ik zal dan op de bak zelf schakelen terwijl ik eronder lig.
Later meer.
Fordman 8)
Voor je het weet is de dag voorbij.
Ik heb de shifter lever dichtgemaakt met een plug.
De plug heb ik erin gekrompen (plug in de vriezer en shaft warmgestookt, in elkaar gezet en weer op kamer temperatuur laten komen)
De plug is van aluminium.
Nog een probleem met de valvebody is dat het post-70 systeem met 9 bouten vast zit en de pre-70 met maar 8.
Ik moest daarom het extra gat als volgt oplossen, zodat de valvebody in iedergeval bij elkaar getrokken wordt op die plaats.
Het moest een verzonken kop zijn, omdat er weinig ruimte boven zit.
Ik heb de manual shaft kering gewisseld en de roostercomb erin gezet.
Hierna de valvebody erin en alles vastgezet.
De Vacuum modulator wordt niet meer gebruikt, dus deze is verwijderd en afgeplugt.
Vervolgens heb ik de pan er terug opgezet en het volgegooid met verse dextron II ATF.
Met die diepe pan gaat er nu 7,5 liter in ($$$$$$$).
Zoals eerder besproken hier het overstort reservoir.
Via een braided hose loopt het van de bak in het reservoir.
Het is de bedoeling dat ik die van tijd tot tijd leeggooi, als deze toch voortijdig vol is, kan hij via een geboord gaatje overlopen.
De shifter heb ik nog niet aangesloten op de bak, maar ik ga nu de motor starten en de bak verder afvullen.
Ik zal dan op de bak zelf schakelen terwijl ik eronder lig.
Later meer.
Fordman 8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:20 pm, edited 1 time in total.
Vandaag weer druk geweest.
eerst de mustang gereanimeerd (heerlijk om dat geluid weer te horen na 4 maanden )
De bak geschakelend zoals eerder beschreven. Het ging goed, alle versnellingen lijken te pakken. Tijdens het schakelen moest ik herhaaldelijk ATF bijvullen, maar de bak is nu op het juiste nivo.
Verder vandaag de Hurst shifter aangesloten.
Het is niet eenvoudig, je moet je even aan wennen. Ik kan je zeggen dat je hier niet zomaar mee wegrijd. (soort anti diefstal zullen we maar zeggen.
De volgende stap is ..........RIJDEN!!!!!!!
Later meer.
Fordman 8)
eerst de mustang gereanimeerd (heerlijk om dat geluid weer te horen na 4 maanden )
De bak geschakelend zoals eerder beschreven. Het ging goed, alle versnellingen lijken te pakken. Tijdens het schakelen moest ik herhaaldelijk ATF bijvullen, maar de bak is nu op het juiste nivo.
Verder vandaag de Hurst shifter aangesloten.
Het is niet eenvoudig, je moet je even aan wennen. Ik kan je zeggen dat je hier niet zomaar mee wegrijd. (soort anti diefstal zullen we maar zeggen.
De volgende stap is ..........RIJDEN!!!!!!!
Later meer.
Fordman 8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:21 pm, edited 1 time in total.
Nou eindelijk was het dan zover afgelopen weekend.
Alles nog vlug even nagelopen en starten maar.
Ik was erg benieuwd naar het resultaat van alle modificaties.
Hij pakte zo op het eerste gezicht alle versnellingen netjes, maar toen kwam het:
Van de tweede naar de derde versnelling zit er een tijdsvertraging van zo’n 2 seconde.
Je voelt dan dat de twee los gaat en er een soort vrij ontstaat.
Het motor toerental vliegt dan omhoog (dus snel minder gas geven), dan vervolgens na twee seconden pas pakt de derde versnelling.
Verder reed hij prima opschakelen, terugschakelen geen probleem, maar die vertraging is onacceptabel en hierop moet ik dieper induiken.
Ik heb zo’n 30 minuten gereden maar het bleef, terug thuis even het peil gecontroleerd en dit staat iets te hoog (niet veel).
Ik weet nu trouwens ook wat ze met transmission braking bedoelen.
Ik kon toen ik de valvebody kocht kiezen tussen met of zonder transmission braking.(heb toen zonder genomen)
Het komt erop neer dat als ik doortrek in de eerste versnelling en dan plots van het gas afga ik niet meer met mijn gezicht tegen de voorruit vlieg door de compressie van het blok.
Het lijkt net of de bak dan in een soort vrij gaat, pas na gas bijgeven bij veel toeren pakt de eerste versnelling weer.
Dit is mooi meegenomen vind ik zelf.
Ik zal moeten zoeken naar de oplossing en hopelijk is het snel opgelost (na alle energie)
Misschien kan dr. trannie me helpen, ik ben nl al druk aan het bladeren in het cursus boek.
Later meer
Fordman 8)
Alles nog vlug even nagelopen en starten maar.
Ik was erg benieuwd naar het resultaat van alle modificaties.
Hij pakte zo op het eerste gezicht alle versnellingen netjes, maar toen kwam het:
Van de tweede naar de derde versnelling zit er een tijdsvertraging van zo’n 2 seconde.
Je voelt dan dat de twee los gaat en er een soort vrij ontstaat.
Het motor toerental vliegt dan omhoog (dus snel minder gas geven), dan vervolgens na twee seconden pas pakt de derde versnelling.
Verder reed hij prima opschakelen, terugschakelen geen probleem, maar die vertraging is onacceptabel en hierop moet ik dieper induiken.
Ik heb zo’n 30 minuten gereden maar het bleef, terug thuis even het peil gecontroleerd en dit staat iets te hoog (niet veel).
Ik weet nu trouwens ook wat ze met transmission braking bedoelen.
Ik kon toen ik de valvebody kocht kiezen tussen met of zonder transmission braking.(heb toen zonder genomen)
Het komt erop neer dat als ik doortrek in de eerste versnelling en dan plots van het gas afga ik niet meer met mijn gezicht tegen de voorruit vlieg door de compressie van het blok.
Het lijkt net of de bak dan in een soort vrij gaat, pas na gas bijgeven bij veel toeren pakt de eerste versnelling weer.
Dit is mooi meegenomen vind ik zelf.
Ik zal moeten zoeken naar de oplossing en hopelijk is het snel opgelost (na alle energie)
Misschien kan dr. trannie me helpen, ik ben nl al druk aan het bladeren in het cursus boek.
Later meer
Fordman 8)
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
kleinere servo misschien?? dan zou je meer druk krijgen op je servo waardoor hij vlotter aangrijpt??? ff een gedachtegang...fordman wrote:Ik lees wel dat ze een andere intermediate servo (upgrade) aanraden.
Misschien is dat wat?
Het was trouwens zaterdag wel heerlijk om weer in de mustang te rijden.
en die Hurst shifter doet het perfect (je hebt tenminste iets om aan vast te houden met al dat geweld )
Fordman 8)
Ik ben eruit!!!!!!
Ik heb diep zitten nadenken, het fijt dat de derde versnelling wel pakte (zei het veels te laat) deed mij denken dat de valvebody toch goed moest zijn.
Ik heb de shifter afgesteld in de eerste versnelling en ben ervan uitgegaan dat 2 en 3 dan ook wel goed zou zitten.
Nou de 2 was inderdaad goed, maar de 3 kwam 5mm te kort.
Ik heb de shifterarm verdraaid en na een paar keer schuiven en stellen had ik ze toch redelijk goed opgelijnd.
Zowel 1 als 2 en ook de 3 vallen nu goed.
Vandaag was het rijden geblazen.
Wat een genot, prachtig weer, een goed schakelende bak, wat wil je nog meer.
Ik heb alleen nog een beetje een 2-3 flare up bij het schakelen, dit had de bak ook al voor de modificatie, alleen nu is het net even iets geweldadiger geworden. Ik denk dat met de valve body ook de line pressure is verhoogd.
Ik zal me hier eens in verdiepen.
Al met al ben ik erg tevreden over het resultaat, voorlopig even een klein beetje gas terug bij 2-3 schakelen.
De upgraded intermediate servo is reeds onderweg
fordman 8)
Ik heb diep zitten nadenken, het fijt dat de derde versnelling wel pakte (zei het veels te laat) deed mij denken dat de valvebody toch goed moest zijn.
Ik heb de shifter afgesteld in de eerste versnelling en ben ervan uitgegaan dat 2 en 3 dan ook wel goed zou zitten.
Nou de 2 was inderdaad goed, maar de 3 kwam 5mm te kort.
Ik heb de shifterarm verdraaid en na een paar keer schuiven en stellen had ik ze toch redelijk goed opgelijnd.
Zowel 1 als 2 en ook de 3 vallen nu goed.
Vandaag was het rijden geblazen.
Wat een genot, prachtig weer, een goed schakelende bak, wat wil je nog meer.
Ik heb alleen nog een beetje een 2-3 flare up bij het schakelen, dit had de bak ook al voor de modificatie, alleen nu is het net even iets geweldadiger geworden. Ik denk dat met de valve body ook de line pressure is verhoogd.
Ik zal me hier eens in verdiepen.
Al met al ben ik erg tevreden over het resultaat, voorlopig even een klein beetje gas terug bij 2-3 schakelen.
De upgraded intermediate servo is reeds onderweg
fordman 8)
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Ja daar zijn we weer!!!
Dit weekend weer druk geweest.
De nieuwe intermediate servo van PA lag al een maand of wat te wachten.
Het is een prachtig ding van aluminium.
Deze zou de 2-3 flare moeten verminderen volgens de verhalen, ben benieuwd.
Dus eerst de mustang weer op bokken en de olie aflaten, pan eraf (zag trouwens op de temperatuur sticker dat de olie al 99 graden geweest is).
Volgens de beschrijving moet ook de valvebody er weer uit, dit om de nieuwe servo goed op de remband aan te laten sluiten (echt noodzakelijk blijkt achteraf). Er stond al bij dat het beste was om de bak op de werkbank te hebben, maar in de auto zou ook mogelijk moeten zijn.
Wat een $%^& klus zeg, weinig ruimte en erg moeilijk om de nieuwe servo erin te krijgen tegen de veerdruk en die vernieuwde seal vorm.
Van de oude servo moet je de veer en de zuigerpen overzetten.
Na een kwartier pielen zat hij er dan toch in.
De kit komt met nieuwe tapeinden ipv bouten.
Een tweede modificatie is de volgende:
Ik heb aan de overstort een reservoir gemaakt, deze blijkt na wat "sporten" toch aardig op te vullen.
Vermoedelijk door de diepe pan en het klotsen van de ATF.
Daarom heb ik het volgende verzonnen.
Het zijn schotten in de ATF die voorkomen dat de vloeistof veel kan bewegen en voorkomt het klotsen. Dit wordt ook in vliegtuig brandstoftanks toegepast.
Daarna was het tijd voor een proefrit!!!!!
Het was heerlijk weer vandaag, dus kon ik gelijk testen.
Ik heb hem eerst goed warm gereden en heb veel geschakeld (ontluchten), daarna was het tijd voor de test.
Volgas van 2 naar 3, eerst bij 4000 toeren en daarna bij 5000 toeren.
Wat een klap, de flare is weer minder geworden maar nog steeds een beetje aanwezig. Laten we zeggen het is niet zo soepel als van 1 naar 2.
Misschien is dit normaal, ik weet het niet. (wie schakeld er nou vol gas bij 5000 toeren) .
Tijd voor wat uitzoekwerk maar weer.
Vervolgens heb ik mezelf getracteerd op een vulling uit het blauwe flesje.
Op naar het industrieterein, flesje open en gaan!!!!
Wat een power!!!!!! en wat gaat dat flesje snel leeg .
Ik had een aardig publiek, er waren een heleboel russen, roemenen, polen, etc. Allemaal vrachtwagen chauffeurs die wachten tot het weer maandag is of zoiets.
Kortom, vandaag een prachtige dag gehad.
Fordman
8)
Dit weekend weer druk geweest.
De nieuwe intermediate servo van PA lag al een maand of wat te wachten.
Het is een prachtig ding van aluminium.
Deze zou de 2-3 flare moeten verminderen volgens de verhalen, ben benieuwd.
Dus eerst de mustang weer op bokken en de olie aflaten, pan eraf (zag trouwens op de temperatuur sticker dat de olie al 99 graden geweest is).
Volgens de beschrijving moet ook de valvebody er weer uit, dit om de nieuwe servo goed op de remband aan te laten sluiten (echt noodzakelijk blijkt achteraf). Er stond al bij dat het beste was om de bak op de werkbank te hebben, maar in de auto zou ook mogelijk moeten zijn.
Wat een $%^& klus zeg, weinig ruimte en erg moeilijk om de nieuwe servo erin te krijgen tegen de veerdruk en die vernieuwde seal vorm.
Van de oude servo moet je de veer en de zuigerpen overzetten.
Na een kwartier pielen zat hij er dan toch in.
De kit komt met nieuwe tapeinden ipv bouten.
Een tweede modificatie is de volgende:
Ik heb aan de overstort een reservoir gemaakt, deze blijkt na wat "sporten" toch aardig op te vullen.
Vermoedelijk door de diepe pan en het klotsen van de ATF.
Daarom heb ik het volgende verzonnen.
Het zijn schotten in de ATF die voorkomen dat de vloeistof veel kan bewegen en voorkomt het klotsen. Dit wordt ook in vliegtuig brandstoftanks toegepast.
Daarna was het tijd voor een proefrit!!!!!
Het was heerlijk weer vandaag, dus kon ik gelijk testen.
Ik heb hem eerst goed warm gereden en heb veel geschakeld (ontluchten), daarna was het tijd voor de test.
Volgas van 2 naar 3, eerst bij 4000 toeren en daarna bij 5000 toeren.
Wat een klap, de flare is weer minder geworden maar nog steeds een beetje aanwezig. Laten we zeggen het is niet zo soepel als van 1 naar 2.
Misschien is dit normaal, ik weet het niet. (wie schakeld er nou vol gas bij 5000 toeren) .
Tijd voor wat uitzoekwerk maar weer.
Vervolgens heb ik mezelf getracteerd op een vulling uit het blauwe flesje.
Op naar het industrieterein, flesje open en gaan!!!!
Wat een power!!!!!! en wat gaat dat flesje snel leeg .
Ik had een aardig publiek, er waren een heleboel russen, roemenen, polen, etc. Allemaal vrachtwagen chauffeurs die wachten tot het weer maandag is of zoiets.
Kortom, vandaag een prachtige dag gehad.
Fordman
8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:22 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
die flesjes harry.., is dat omdat het allemaal problemen heeft gegeven en dat je nu aan de drank zit???, of bedoel je giegelgas???fordman wrote:Ja daar zijn we weer!!!
Dit weekend weer druk geweest.
De nieuwe intermediate servo van PA lag al een maand of wat te wachten.
Het is een prachtig ding van aluminium.
Deze zou de 2-3 flare moeten verminderen volgens de verhalen, ben benieuwd.
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07184.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07185.jpg
Dus eerst de mustang weer op bokken en de olie aflaten, pan eraf (zag trouwens op de temperatuur sticker dat de olie al 99 graden geweest is).
Volgens de beschrijving moet ook de valvebody er weer uit, dit om de nieuwe servo goed op de remband aan te laten sluiten (echt noodzakelijk blijkt achteraf). Er stond al bij dat het beste was om de bak op de werkbank te hebben, maar in de auto zou ook mogelijk moeten zijn.
Wat een $%^& klus zeg, weinig ruimte en erg moeilijk om de nieuwe servo erin te krijgen tegen de veerdruk en die vernieuwde seal vorm.
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07187.jpg
Van de oude servo moet je de veer en de zuigerpen overzetten.
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07190.jpg
Na een kwartier pielen zat hij er dan toch in.
De kit komt met nieuwe tapeinden ipv bouten.
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07198.jpg
Een tweede modificatie is de volgende:
Ik heb aan de overstort een reservoir gemaakt, deze blijkt na wat "sporten" toch aardig op te vullen.
Vermoedelijk door de diepe pan en het klotsen van de ATF.
Daarom heb ik het volgende verzonnen.
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07193.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07194.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v203/ ... C07196.jpg
Het zijn schotten in de ATF die voorkomen dat de vloeistof veel kan bewegen en voorkomt het klotsen. Dit wordt ook in vliegtuig brandstoftanks toegepast.
Daarna was het tijd voor een proefrit!!!!!
Het was heerlijk weer vandaag, dus kon ik gelijk testen.
Ik heb hem eerst goed warm gereden en heb veel geschakeld (ontluchten), daarna was het tijd voor de test.
Volgas van 2 naar 3, eerst bij 4000 toeren en daarna bij 5000 toeren.
Wat een klap, de flare is weer minder geworden maar nog steeds een beetje aanwezig. Laten we zeggen het is niet zo soepel als van 1 naar 2.
Misschien is dit normaal, ik weet het niet. (wie schakeld er nou vol gas bij 5000 toeren) .
Tijd voor wat uitzoekwerk maar weer.
Vervolgens heb ik mezelf getracteerd op een vulling uit het blauwe flesje.
Op naar het industrieterein, flesje open en gaan!!!!
Wat een power!!!!!! en wat gaat dat flesje snel leeg .
Ik had een aardig publiek, er waren een heleboel russen, roemenen, polen, etc. Allemaal vrachtwagen chauffeurs die wachten tot het weer maandag is of zoiets.
Kortom, vandaag een prachtige dag gehad.
Fordman
8)