project 1968 Mustang Artcarr

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

project 1968 Mustang Artcarr

Post by fordman »

Project ArtCarr


Mijn 68 fastback ondergaat een restomod restauratie.
Hetgeen kortweg betekend dat hij wordt gerestaureerd met betere en moderne spullen.
Er ligt al sind 2 jaar een door ArtCarr versterkte automaatbak onder.
Nu ga ik die ombouwen naar een semiautomaat, dit d.m.v. een reverse manual valvebody (ook van ArtCarr)
http://www.Artcarr.com

Het geheel gaat geschakeld worden d.m.v. een Hurst Vmatic2 shifter.
http://www.hurst-shifters.com
Deze shifter kan in een ratchet mode gezet worden. zodat je sequentieel kan schakelen.

Image



Eerst de mustang op bokken.

Image
Image

Dan aan de slag, eerst de olie eruit en de pan eraf.

Image
Image
Image

Het werd weer eens tijd voor een verversing, er zat lekker wat sluipsel in de pan.
Gelukkig is de aftapplug magnetisch, zodat deze het sluipsel zo veel mogelijk vasthoud.
Alle oude pakking eraf en hij is weer schoon.

Image

Nu de valve body eruit, overal lekt er rode automaat olie uit dus genoeg poetsdoeken bij de hand houden.

Image
Image

Hier de beide valvebodies, links de oude en rechts de nieuwe.

Image


Zoals je ziet zit er nogal wat verschil tussen beide valvebodies.
Dit kan mogelijk een probleem zijn, dus voor ik verder kan eerst het een en ander uitzoeken.
Het grote verschil zit in de manual control valve, de inner manual lever en de detent spring roller.

De oude

Image

De nieuwe

Image



Ik heb een e-mail naar ArtCarr gestuurd en nu maar afwachten op antwoord.
Ze hebben gelukkig een goede technische helpdesk.


Afwachten dus.

Fordman 8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:14 pm, edited 1 time in total.
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Post by Krultang72 »

Meer Harry,... Meer!!!! de rest van de auto is ook zeker de moeite waard!
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Post by roadrage david »

super!!!!!!!!!
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Post by Ed »

Ja meer...........ziet er prachtig uit. Hoe krijg je het voor ekaar in deze beperkte ruimte :thumbsup:
V8
Posts: 502
Joined: Sun Apr 18, 2004 10:34 am

Post by V8 »

8) knap hoor. het enige wat ik van bakken weet is dat zo'n ding nogal handig is bij het voor en achteruit willen rijden. :o
fuel beast

Post by fuel beast »

ziet er super strak uit,maar wat hebbie weinig space daar man! :!:
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

De space is inderdaad een beetje krap, maar ja ik sta tenminste droog en warm. :?


Nog steeds geen antwoord van ArtCarr, ik zal ze moeten bellen voor een antwoord vrees ik.

Ik heb een hoop websites afgesurft op zoek naar het antwoord, maar nog geen bevredigend antwoord.
Ik ben er wel achter dat ik een pre-70 bak heb en de nieuwe valvebody is een post-70 unit.
De bediening van de manual valve is in een pre-70 een iets ander type als van een post-70.

pre-70 bediening
Image

Post-70 bediening
Image


Tijdens het wachten is er natuurlijk altijd nog wat te doen.
De oude shifter eruithalen was goed te doen.
Voor de nieuwe zou ik gaten moeten boren volgens de handleiding, maar hier houd ik niet van.
Ik heb de volgende oplossing, de oude shifter zat met 4 schroeven vast.
Deze gaten ga ik dus gebruiken om een grondplaat mee vast te zetten, de nieuwe shifter wordt hierop vast geschroefd.
Het bestaande gat moet dicht en daar maak ik een tweede plaat voor.
Image

Hier beide platen nog in papier, uiteindelijk worden ze van 4mm aluminium.
Image


Later meer.

Fordman
8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:17 pm, edited 3 times in total.
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

DEEL3


Nog steeds geen antwoord via email.
Bellen gaat nog niet lukken want ik ben st$%nt verkouden, als ik nu engels ga praten verstaan ze me maar half. Eerst even beter worden.

Ik heb wel een interesante site gevonden, een forum voor automaten.
Hier waren een aantal zeer hulpvaardige mensen die werkzaam zijn in automaat revisie bedrijven.

Ik ben nu zover dat ik weet dat een post-70 valvebody eigenlijk niet op een pre-70 casing past. De governor en throttle valve poorten lijnen dan niet goed op.
Maar omdat ik een full manual (gemodificeerde) versie heb en hier deze poorten niet gebruikt worden werkt het wel. Goed nieuws dus.

Ze adviseerde mij ook om de detent in de bak te behouden en over te gaan naar de "rooster comb" versie (post-70).

Ik ben dus nu op zoek naar een shifterlever van een post-70 C4 bak.
Image


Wie o wie heeft er nog een oude kapotte bak liggen waar die uitgehaald kan worden.


Dan kan ik weer verder.


Fordman
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:17 pm, edited 1 time in total.
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

Ik heb via een forum is de VS speiaal over C4 bakken een paar nieuwe vrienden overgehouden.
De ene, Daniel, die werkt in een transmissie revisie bedrijf en de ander, Dave, is actief in dragracing.
Beide zijn zeer behulpzaam geweest in advies en bereidheid tot het verkrijgen van de benodigde spullen.
Daniel stuurt mij de benodigde keeringen en seals op tesamen met nieuwe sealingnuts voor de rembanden (voor 9 dollar incl verzenden.)
Dave had nog een paar oude C5 casings liggen en stuurt mij de roostercomb gratis op. (ik betaal alleen de verzendkosten). Kortom toffe gasten!!!!!!

Ik heb alvast de manual lever assy uit mijn eigen bak gehaald.
Image
Image

Ook zijn de aluminuim platen ver klaar, alleen nog even polijsten.
De kleine maakt het orginele gat dicht en zorgt voor een nieuw gat voor de kabel.
Ik hoef nu niet in de tunnel te boren, want ik pak de oude gaten op voor de plaat.
Image
Van de grote plaat zal alleen een randje van 5mm uitsteken onder de plastic kap vandaan.
Deze wordt op de bouten van de orginele gaten geplaatst.
Image

Een andere modificatie die ik zal doen is een overstort reservoir maken.
Ik had vorig jaar op het cirquit in Lelystad last van een een "rook pluimpje" in de lange rechtse bocht.
De automaat verloor olie via de overstort en dit kwam tegen de uitlaat aan.
Het overstorten kwam waarschijnlijk door de hoge toeren in de eerste versnelling in combinatie met een diepe oliepan. Dit overstort reservoir is van RVS en heeft genoeg ruimte voor een paar rondjes Lelystad.

Image
Image


Nu dus afwachten tot de postbode komt.


Fordman 8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:18 pm, edited 1 time in total.
Tiki God
Posts: 6221
Joined: Mon Nov 01, 2004 11:06 am

Post by Tiki God »

:thumbsup: :idea:
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

tering jij weet veel van automaatbakken af he

ik zelf zou er niet aan durven beginnen

ziet er verder allemaal zeer ok uit
ben benieuw waar het allemaal in terecht komt

Groeten Lennard
Rik
I own this place...
Posts: 1452
Joined: Fri Jan 30, 2004 5:56 pm

Post by Rik »

C4 forum ?? vertel ??
Rik
S1 Lightning
Posts: 40
Joined: Tue Dec 07, 2004 8:12 pm

Post by S1 Lightning »

Ook voor C4 bakken.........

http://www.network54.com/Forum/260730/
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Post by fordman »

Eindelijk de spullen binnen gekregen.
Vandaag maar eens aan het knutselen geweest.
Eerst even de spullen vergelijken en wat maten nemen.
Zo op het eerste gezicht ziet dat er goed uit.
Image

Het roestige armpje heb ik erafgezaagd, want er komt een nieuw armpje van Hurst opgeklemd.
Verder wordt de as dichtgemaakt met een plug, want de binnenste as (kickdown shaft) komt te vervallen.

Image

Ik heb ook een nieuwe manual shaft seal, maar ik wil eerst even proberen of alles een beetje past met de oude seal er nog in.

Rooster comb erin, valvebody erin en Ahhhhhhhhh!!!!!!!!! :boos:
Probleem met de roller, deze raakt de casing.
Ik vlug kijken wat het verschil is tussen de casings en ja hoor de post 70 casing heeft een uitsparing voor de roller. Back to the drawing board dus!!!!!

Image

Er gaan dan verschillende oplossingen door mijn hoofd en 1 daarvan was een ruimte frezen in de casing.
Dit was al snel vergeten omdat de casing te dun is en er niet genoeg "vlees" overblijft, helaas dus geen oplossing.
Een tweede oplossing is een nieuwe detent roller maken. Ik wilde eerst een geheel nieuw ontwerp maken met een veer, maar het was eenvoudiger om het bestaande systeem te modificeren.
Uit eindelijk is dit er uitgekomen:
Image

Omdat het rollertje nu maar aan 1 kant vastgehouden wordt, zal ik de voorspanning moeten verlagen.
Dit om de krachten te verlagen die op de roller werken. Het geheel is gemaakt van verenstaal en daar valt niet echt aan te verbuigen, dus heb ik het als volgt opgelost:
Image

De detent werkt nu perfect en is zeer goed voelbaar als je de arm van buiten beweegt.
De manual valve zal zeker niet meer vanzelf bewegen.
Al met al ben je daar dus gewoon 5 uur mee bezig voordat je een goede oplossing gevonden hebt.
(passen, meten, proberen, etc)

Zo, nu kan alles weer uit elkaar zodat ik de shaft seal kan wisselen.
Daarna moet de vacuum modulator er nog af en het gat afgeplugd worden (word niet meer gebruikt bij een manual valvebody). Gelukkig is dit een screw in type, zodat ik een plug erin kan schroeven.
Post 70 casings zijn push in style modulators.

Later meer.

Fordman 8)
Last edited by fordman on Sun Jan 16, 2011 10:19 pm, edited 1 time in total.
Post Reply