Dashboard reparatie of cover

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Dashboard reparatie of cover

Post by Indianjohn »

Ik loop tegen het volgende aan, dashboard is gescheurd en beschadigd.

Image

Heeft er iemand een tip of ervaring met het herstellen of repareren!
Heb d.m.v. fotoos al een aantal bedrijfjes benadert, maar deze doen dit soort reparaties niet.
Tweedehands is niet te vinden onbeschadigd, vanwege leeftijd, en tapijtje ligt er al jaren op, maar dit ziet er niet uit.
Covers zijn er wel voor rond de 170 dollar, maar gezien het oncuorante formaat, zijn de verzendkosten tussen de 400 en 600 dollar. Plus dat het redelijke fragiele dingen zijn is het maar de vraag of heelhuids aankomt.

Image

Ben ook op zoek geweest naar professionele reparatie sets, maar deze zijn behalve duur niet echt voorzien van de benodigde vulmatrialen.
Toen dacht ik aan het forum, er is hier vast wel iemand die hetzelfde aan de hand heeft gehad, dus zou graag wat meningen horen?

THNX Alvast :thumbs:
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by jelmoer »

Volgens mij heb je twee opties.

Bekleden met vinyl https://youtu.be/ANE0dueAXSI

Of opvullen en spuiten https://youtu.be/_x8qtvG-Y8U

Denk dat het bekleden indien de vorm het toelaat misschien wel te doen is/gokje waard is.
Geen idee of je de scheuren kunt opvullen met een kitsoort
Hier doen ze het gewoon met plamuur https://youtu.be/NM3E2f9zWoA
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by Indianjohn »

De laatste video, the redneck way, is wat ik in gedachte heb, alleen dan met epoxie i.p.v. plamuur.
De vraag is alleen hoe het zich houd als het achter het glas in het zonnetje ligt, en had gehoopt dat iemand daar meer over wist.
Moet dus op zoek naar geschikt vinyl, wat uv bestendig is.........


Image
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by rene74monte »

epoxy of plamuur gaat niet hechten en knapt allemaal later weer los , je kunt hier denk ik helaas niet veel meer mee hoor , misschien een dun laagje armaflex of zo er op en dan bekleden met skai of zo , al die gaatjes ben je dan wel kwijt
Jimbo
Posts: 13
Joined: Fri May 06, 2005 6:04 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by Jimbo »

Ik heb een barst in mijn dash opgevuld met ruitenkit. Blijft flexibel en is als het is uitgehard goed te bewerken. Ik heb nog geen ervaring hoe dit over een paar jaar houdt. Als je het bekleed met skai, doe er dan een dun laagje foam onder, dat werkt alle oneffenheden mooi weg.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by jelmoer »

Ik zag ook nog dat ze de scheuren opvullen met schuim uit een spuitbus en opschuren(modeleren).

https://youtu.be/t_VLGYpVVX8
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by Indianjohn »

Randen eraf snijden en schuren, dan opvullen en glad maken, is wel te doen.
Maar als het niet hecht is het zonde van het werk, dan zijn die dash pads nog geen gek idee, deze zijn flinterdun en van plastic.
Nog een laag foam ertussen lijkt me wat lastig, want dan word het totaal pakketje wat dik, met als gevolg dat het dashboard niet meer past. Er zit onder het oude matriaal trouwens al een 3mm laagje foam achtig iets!
Heeft er iemand ervaring met de dash pads, zoja past dit een beetje?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by muddy bandit »

Nieuw vinyl is prima zelf te doen, als je er geen probleem mee hebt dat het geperforeerde deel hierbij vervalt.
Eerst het oude vinyl met een fohn/verfstripper eraf pulken, de ondergrond daarna strak strijken met polymeerkit i.p.v. plamuur/epoxy, alles een paar dagen goed laten drogen en daarna schuren met een slijptolletje voorzien van een lamellenschijfje 100 om de oneffenheden te verwijderen.
In een stoffenwinkel op zoek gaan naar de meest elastische vinylstof die je kunt vinden, contactlijm op dashboard en vinyl aanbrengen (ik heb hiervoor Bisontix gebruikt) en aan laten drogen, en vervolgens het vinyl vanuit het midden aanbrengen en opspannen, in de hoeken even een fohn gebruiken voor wat extra rek in het vinyl.

Een kleine 10 jaar geleden heb ik het dash van m'n Wagoneer ook zo gerestaureerd nadat de zon het vinyldeel had gesloopt en de vorige eigenaar de rest van het dash ook om er extra metertjes en een moderne radio in te hakken.
Maar anno nu ziet het er nog steeds goed uit. (de Wagoneer staat gewoon buiten in weer en wind)

Het herstelde metalen dashboard met daarop het met polymeerkit herstelde dashpad zonder vinyl:

Image


Het dashpad met het nieuwe vinyl erop:

Image


... en alles weer ingebouwd in originele staat, en zo ziet het er na bijna 10 jaar nog steeds uit (draden zijn inmiddels wel netjes weg gewerkt):

Image


Houd er wel rekening mee dat het een gigantische kliederzooi geeft bij het strijken van de polymeerkit (wegwerpkleding aan en wegwerpgereedschap gebruiken), en gebruik voor het verlijmen van het vinyl geen spuitbusjes met contactlijm aangezien deze lijmen meestal maar tot een temperatuur van 50 graden bestand zijn.

Succes ermee.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by rene74monte »

dat heb je heel netjes gedaan zo te zien :-)
Indianjohn
Posts: 198
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by Indianjohn »

Super...... ziet er keurig uit.
Die gaatjes zijn geen verlies, hier heeft ooit een spaeker achter gezeten.
Ga dus ook maar lekker knutselen op de werkbank.
:thumbs: :thumbs: :thumbs:
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Dashboard reparatie of cover

Post by jelmoer »

Kapot is hij toch al🤣
Kan alleen maar mooier worden.
Is het niet naar je zin begin je gewoon weer opnieuw.
Succes
Post Reply