Garage en vocht

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Garage en vocht

Post by Wilf »

Ik heb een nieuw huis met in de tuin een garage. Nou is het gewoon een plat dak garage, met grind op het dak en witgrijze stenen gebouwd. Er zit een betonnen vloer in en een (oud?) rioolputje. Ter hoogte van dat putje is de muur ook vochtig (optrekkend vocht). In het dak zit een pijp waaronder een kachel gestaan heeft mogelijk. De luchtvochtigheid is nu 70%. Ik heb er vaste spanning.

Wat is wijsheid om de luchtvochtigheid terug te brengen naar 50%? Isolatie, verwarming, impregnatie, nieuwe vloer..? Hoe hebben de mensen hier met losse garage dat gedaan? Alle tips welkom :)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Garage en vocht

Post by rene74monte »

begin maar eens met fatsoenlijke ventilatie
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Garage en vocht

Post by mercury1970 »

Vorige eigenaar aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken ?
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Garage en vocht

Post by RobDodge »

Isoleren is altijd goed net als ventileren.
Verwarmen zou ik niet doen. Een bril beslaat als die van kou in warmte komt, doet je auto ook.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Garage en vocht

Post by muddy bandit »

Isoleren heeft pas zin als de ventilatie in orde is en de oorzaak van het vochtprobleem is aangepakt, ga je isoleren zonder het vochtprobleem op te lossen maak je de situatie meestal alleen maar erger.
Je zal eerst moeten weten of het vochtprobleem veroorzaakt wordt door een lekkage, door condensvorming, door het putje of door optrekkend vocht.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Garage en vocht

Post by rene74monte »

maar het is toch ook niet zo`n ramp ? mijn garage is eigenlijk ook maar een houten hok en hoe vochtig het is weet ik niet maar de auto en motoren staan er prima
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Garage en vocht

Post by Robin_Chevelle »

Ventilatie is vaak het toverwoord, ook om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen. Maar op vochtige dagen en buiten bagger weer, tja...

Heb een geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming in mijn hobby hok van 120 vierkante meter. Gewoon met een aparte CV ketel (los van het huis).
Thermostaat staat op 10 graden, gaat op vrijdag avond naar 12 of 13 en op zondag of maandag weer wat omlaag. (oké, dak is ook geïsoleerd en staat een spouwmuur in met isolatie er tussen.

Als het buiten echt vochtig is en buiten 15 graden, waarbij het weer omslaat moet ik gaan stoken om de luchtvochtigheid onder de 65% te krijgen.
Om stookkosten wat te beperken heb ik daarom een bouwdroger staan, voor de echt extreme dagen dat de luchtvochtigheid boven de 90% komt zet ik die aan. Werkt prima. Of ik moet als een gek gaan ventileren, maar je ontkomt er niet volledig aan, want buiten vochtig dan heeft ventileren niet veel meerwaarde.
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: Garage en vocht

Post by MarkV »

Ik heb in mijn garage een mobiele airco en die trekt een natte auto zelfs droog in 2 uur. Zit er in de tank een paar liter water.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Garage en vocht

Post by Wilf »

mercury1970 wrote: Sat Apr 03, 2021 6:10 pm Vorige eigenaar aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken ?
Was niet verborgen, maar kosten niet hoog genoeg voor voorbehoud volgens keurmeester.

Ik ga in ieder geval een goede ventilator installeren en een garage heater voor extreme dagen aanschaffen.

@rene mijn auto is letterlijk niets anders dan vliegroest (Arizona desert) dus die moet niet te vochtig worden ;)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Garage en vocht

Post by rene74monte »

een ventilator gaat niet helpen , je hebt ventilatiegaten nodig in de wanden , vochtige lucht circuleren gaat niet helpen :-) :-)
of een vochtvreter er in , denk dat mark dat bedoelt met zijn airco :-)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Garage en vocht

Post by Wilf »

Er zit een grote afvoer in het dak, als ik daar een ventilator in bevestig en dan openingen maak aan de tuinkant (straatkant lucht al door door de kieren van de garagedeur) dan moet het wel lukken, of heb ik in ieder geval een begin.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Garage en vocht

Post by rene74monte »

ja , dat lijkt me wel een goed plan inderdaad
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: Garage en vocht

Post by MarkV »

rene74monte wrote: Sat Apr 10, 2021 10:57 am een ventilator gaat niet helpen , je hebt ventilatiegaten nodig in de wanden , vochtige lucht circuleren gaat niet helpen :-) :-)
of een vochtvreter er in , denk dat mark dat bedoelt met zijn airco :-)
Ja klopt, heeft een ontvochtiging functie, ik gebruik de mobiele airco eigenlijk alleen als ontvochtiger voor de garage, de airco functie alleen als we een hete zomer hebben, haal ik 'm naar binnen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Garage en vocht

Post by Wilf »

Ik had al wat gevonden op ventilatiestanden.nl om aan te sluiten op mijn 250mm buis op het dak. Site deed het een lange tijd niet maar doet het weer. Ik dacht aan deze:

https://www.ventilatieland.nl/artikel/2 ... 2m-01.html

En dan nog een terugslagklep en 3 meter buis en dan roosters in de deur of muur :cool:
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Garage en vocht

Post by rene74monte »

solid plan
Post Reply