APK vrijstelling 50 jaar
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Terugkomend op het wel of niet afkeuren na verwijderen benzine systeem.
Ik heb een mail gekregen en daarna gebeld mer de RDW voor verdere toelichting.
Helaas vind ik het antwoord nogal vaag en als je doorvraagt uit interesse wordt het gesprek behoorlijk afgekapt
Volgens mij is het als volgt: is het benzine systeem deels verwijdert dan kun je het systeem niet controleren op lekkage en wordt de auto goedgekeurd met een OP2 vermelding
Apk goed? Ja is het antwoord.
Mag je officieel de weg op is weer nee want technisch klopt het voertuig niet meer met de gegevens.
Is het systeem helemaal verwijderd(mag geen vuhals meer in zitten) dan zou hij officieel terug moeten naar de RDW om register aan te passen.
Is het afkeur als alles weg is en er ook een B codering staat zou je dus soms een goedkeur en een andere keer een afkeur kunnen verwachten.
Wederom een zeer grijs gebied tussen regelgeving van de wet ten opzichte van regelgeving APK.
De interpretatie van keurmeester en steekproefcontroleur zijn bepalend.
Voor oom agent is het voertuig officieel niet kloppend.
Dus eindconclusie geen idee
Ik heb een mail gekregen en daarna gebeld mer de RDW voor verdere toelichting.
Helaas vind ik het antwoord nogal vaag en als je doorvraagt uit interesse wordt het gesprek behoorlijk afgekapt
Volgens mij is het als volgt: is het benzine systeem deels verwijdert dan kun je het systeem niet controleren op lekkage en wordt de auto goedgekeurd met een OP2 vermelding
Apk goed? Ja is het antwoord.
Mag je officieel de weg op is weer nee want technisch klopt het voertuig niet meer met de gegevens.
Is het systeem helemaal verwijderd(mag geen vuhals meer in zitten) dan zou hij officieel terug moeten naar de RDW om register aan te passen.
Is het afkeur als alles weg is en er ook een B codering staat zou je dus soms een goedkeur en een andere keer een afkeur kunnen verwachten.
Wederom een zeer grijs gebied tussen regelgeving van de wet ten opzichte van regelgeving APK.
De interpretatie van keurmeester en steekproefcontroleur zijn bepalend.
Voor oom agent is het voertuig officieel niet kloppend.
Dus eindconclusie geen idee
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Overheidsinstanties en korte duidelijke antwoorden zijn in Nederland 2 dingen die nooit bij elkaar zullen gaan horen.
Ik heb vorig jaar m'n conclusies hierover al (laten) trekken, en zo te zien wijkt het niet veel af van jou conclusie.
Maar goed, m'n Wagoneer heeft dat bureaucratische traject inmiddels genomen en is nu zowel op papier als in werkelijkheid officieel single lpg.... hoef ik daarover ook geen discussies meer aan te gaan met de controlerende instanties, dat kost uiteindelijk toch alleen maar een hoop energie, tijd en geld.
Ik heb vorig jaar m'n conclusies hierover al (laten) trekken, en zo te zien wijkt het niet veel af van jou conclusie.
Maar goed, m'n Wagoneer heeft dat bureaucratische traject inmiddels genomen en is nu zowel op papier als in werkelijkheid officieel single lpg.... hoef ik daarover ook geen discussies meer aan te gaan met de controlerende instanties, dat kost uiteindelijk toch alleen maar een hoop energie, tijd en geld.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Enig idee of ze toen alleen hebben gekeken of het benzinesysteem net was uutgebouwd of werden alle aspecten van het voertuig gecontroleerd op veiligheid en milieu?
Wat waren trouwens de kosten en mocht je met eigen auto er heen rijden of moets hij op transport?
Mvg
Wat waren trouwens de kosten en mocht je met eigen auto er heen rijden of moets hij op transport?
Mvg
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
De kosten voor RDW weet ik zo niet meer uit m'n hoofd, maar dat was hetzelfde als voor een keuring voor uitbouw lpg.
Kwestie van afspraak maken en betalen, en op de afgesproken datum en tijd ook aanwezig zijn (was bijna 4 weken later), kan niet zonder afspraak.
Ik kon er ook gewoon bij blijven staan tijdens de keuring, en kreeg ook inzage over alle geregistreerde gegevens van de auto vanaf de import.
Ze hebben de auto even bekeken of het benzinedeel werkelijk geheel weg was (carburateur mag evt. wel aanwezig zijn) en of het LPG-deel correct was, het chassisnummer en id-plaatje in de deurpost (sticker) gecontroleerd, het kentekenregister verder geraadpleegd en geconstateerd dat er maar zeer weinig aan gegevens in dat register geregistreerd stond.
Dat hebben ze gelijk ook aangevuld: wielbasis en spoorbreedte is opgemeten, zitplaatsen geteld, auto is gewogen, motorinhoud en vermogen geregistreerd.
Motorgegevens was nog even lastig, want de keurmeester kon het aanwezige motornummer namelijk nergens aan koppelen en kwam niet verder als het aantal bougies tellen.
Heb hem daarmee maar even op de juiste weg geholpen en uitgelegd dat de vroegere Wagoneers uit het Kaiser tijdperk (t/m 1970) nog 350 Buick blokken in het vooronder hadden liggen i.p.v. de 360 AMC die in de latere modellen ligt, dat dit een 4bbl Buick blok met RP motorcode is en daarmee qua vermogen gelijk is aan de 350 ci motor van een '69 Buick GS.
Heeft de keurmeester even opgezocht via internet, en het vermogen staat nu geregistreerd op 224 KW…. aardig wat meer dus als de meeste Wagoneers.
Ik ben met de auto naar RDW Almelo gereden, zowel om een afspraak te maken aan de balie als voor de keuring... voor mij bijna een thuiswedstrijd want ik woon er hemelsbreed nog geen 2 km vanaf, en m'n apk-keurstation zit ook op hetzelfde industrieterrein.
Maar de oude APK was ook nog niet verlopen (ik laat de apk meestal al 2 maand voor de verloopdatum doen), en het kenteken was ook niet ingenomen.
Toen de gewijzigde gegevens online zichtbaar waren op de RDW-site (een paar dagen na de keuring bij RDW) ben ik weer naar het APK-station gegaan om de frisse apk te registreren, het afkeurpunt was verholpen.
En nog een dag later lag de nieuwe kentekencard ook al in m'n brievenbus.
Kwestie van afspraak maken en betalen, en op de afgesproken datum en tijd ook aanwezig zijn (was bijna 4 weken later), kan niet zonder afspraak.
Ik kon er ook gewoon bij blijven staan tijdens de keuring, en kreeg ook inzage over alle geregistreerde gegevens van de auto vanaf de import.
Ze hebben de auto even bekeken of het benzinedeel werkelijk geheel weg was (carburateur mag evt. wel aanwezig zijn) en of het LPG-deel correct was, het chassisnummer en id-plaatje in de deurpost (sticker) gecontroleerd, het kentekenregister verder geraadpleegd en geconstateerd dat er maar zeer weinig aan gegevens in dat register geregistreerd stond.
Dat hebben ze gelijk ook aangevuld: wielbasis en spoorbreedte is opgemeten, zitplaatsen geteld, auto is gewogen, motorinhoud en vermogen geregistreerd.
Motorgegevens was nog even lastig, want de keurmeester kon het aanwezige motornummer namelijk nergens aan koppelen en kwam niet verder als het aantal bougies tellen.
Heb hem daarmee maar even op de juiste weg geholpen en uitgelegd dat de vroegere Wagoneers uit het Kaiser tijdperk (t/m 1970) nog 350 Buick blokken in het vooronder hadden liggen i.p.v. de 360 AMC die in de latere modellen ligt, dat dit een 4bbl Buick blok met RP motorcode is en daarmee qua vermogen gelijk is aan de 350 ci motor van een '69 Buick GS.
Heeft de keurmeester even opgezocht via internet, en het vermogen staat nu geregistreerd op 224 KW…. aardig wat meer dus als de meeste Wagoneers.
Ik ben met de auto naar RDW Almelo gereden, zowel om een afspraak te maken aan de balie als voor de keuring... voor mij bijna een thuiswedstrijd want ik woon er hemelsbreed nog geen 2 km vanaf, en m'n apk-keurstation zit ook op hetzelfde industrieterrein.
Maar de oude APK was ook nog niet verlopen (ik laat de apk meestal al 2 maand voor de verloopdatum doen), en het kenteken was ook niet ingenomen.
Toen de gewijzigde gegevens online zichtbaar waren op de RDW-site (een paar dagen na de keuring bij RDW) ben ik weer naar het APK-station gegaan om de frisse apk te registreren, het afkeurpunt was verholpen.
En nog een dag later lag de nieuwe kentekencard ook al in m'n brievenbus.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Zo dat is mooi dat je meteen alle gegevens hebt kunnen laten registreren/aanpassen.
Maar ik denk dat ik toch maar alleen de carburateur verwijder en de rest netjes op zijn plek laat zitten.
Mocht er in de toekomst om welke reden dan ook weer gereden gaan worden op benzine dan is dat zo weer terug te bouwen.
Bedankt voor je informatie.
Maar ik denk dat ik toch maar alleen de carburateur verwijder en de rest netjes op zijn plek laat zitten.
Mocht er in de toekomst om welke reden dan ook weer gereden gaan worden op benzine dan is dat zo weer terug te bouwen.
Bedankt voor je informatie.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Ik blijf hem wel gewoon elke 2 jaar keuren en overweeg om het elk jaar te laten doen. Ben wel blij dat de verplichting er af is, en dat ik niet meer elke keer hoef uit te leggen dat het laatste cijfer op de teller (in de afwijkende kleur!) achter de komma staat. Hahaha, dat is me 2 weken terug voor de 3e keer gebeurd.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Vergeet niet dat als je hem officieel laat keuren dat hij bij afkeur dan ook niet meer de weg op mag
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
nou , vandaag iemand op bezoek gehad die keurmeester bij de rdw is geweest en die had er nog nooit van gehoord , hij zegt als je lpg in laat bouwen dan is lpg je hoofdbrandstof , als de benzine het dan niet meer doet maakt dat niets uit , het enige wat ze dan kunnen doen is een of andere code op het rapport zetten maar afkeur is het niet
Re: APK vrijstelling 50 jaar
De mijne is vorig jaar op benzine gekeurd, terwijl er ook lpg in zit.
Hij was in een keer goed gekeurd. Toen ik het tegen de keurmeester vertelde dat hij onbewust niet op lpg stond maar op benzine. Zei hij maakt niet uit, je co meting was goed da's waar ik naar kijk.
Hij was in een keer goed gekeurd. Toen ik het tegen de keurmeester vertelde dat hij onbewust niet op lpg stond maar op benzine. Zei hij maakt niet uit, je co meting was goed da's waar ik naar kijk.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
ik denk dat het nog wel een jaar ofzo duurt voordat het werkelijk van kracht wordt.
de rdw is voorlopig gesloten, en je weet hoe vlot dat gaat met die ambtenaartjes.....
de rdw is voorlopig gesloten, en je weet hoe vlot dat gaat met die ambtenaartjes.....
Re: APK vrijstelling 50 jaar
Zijn die nu nog steeds gesloten? Wat een onzin, administratie zit achter een loket en in de werkplaats laat je dan toch gewoon geen onbevoegden toe.
Re: APK vrijstelling 50 jaar
ambtenaren ......
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
die van mij moeten ze morgen keuren , zal mij benieuwen of er gedoe van komt
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: APK vrijstelling 50 jaar
nou , heb ik weer , nergens het ingeslagen chassisnummer te vinden , klotenzooi
Re: APK vrijstelling 50 jaar
terwijl de rdw dat zelf heeft gedaan.
ik heb het ook al gehad, en heb er zelf een nr ingemept
ik heb het ook al gehad, en heb er zelf een nr ingemept