iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by gerrutcamaro »

Ik wil voor de trans am nieuwe 18.2 kentekenplaten laten drukken maar dat gaat niet zomaar omdat de oude platen geen gaik platen zijn... Ik krijg een 1tje (of 2tje) erop maar dat wil ik natuurlijk niet. Nu schijnt volgens Heuts de enige (legale) optie te zijn bij de RDW een verzoek tot 1e afgifte te doen, heeft iemand dat wel eens gedaan?

Ik heb 18.2 toegestaan op het kenteken staan. De auto is nog geschorst dus ik moet sws wachten tot ie af is omdat ze geen platen voor me drukken zolang ie geschorst is.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by Frans455 »

Nieuwe platen aanvragen en zeggen dat de oude platen 'gestolen' of 'vermist' zijn. Kentekenplaten 18.2 zijn niet gemerkt zoals de GAIK-platen. Dus je kunt gewoon nieuwe platen laten drukken zonder dat er een "1'tje" bijgedrukt wordt.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by Nick_nl »

Bij mijn auto staat ook 18.2 toegestaan op het kenteken. Met het kenteken ben ik naar Heuts gegaan en heb blauwe 18.2 platen met stempel gekregen. Het was een paar dagen wachten, dat wel.
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by oldsv8diesel »

dat is wel grappig, ik ben toevallig 1 plaat kwijt van mn caprice(ook 18.2) ik kocht m zo op een veiling, kan ik er dan zo 1 bij laten drukken?
ik heb eerlijk gezegd nog nooit een 1 of een 2 in een 18.2 plaat zien staan? ik ben momenteel de auto aan het opknappen want hij heeft bijna 10 jaar stilgestaan, dus ik heb nog ff tijd
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by Bromgabber »

18.2 zijn geen GAIK platen volgens mij worden die niet geleverd met een 1 of 2..
Volgens mij kan je een 18.2 plaat ook gewoon zo laten drukken zonder gedoe?
Als ik me iet vergis.
big is better
Posts: 1184
Joined: Sat Oct 16, 2004 2:32 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by big is better »

op 18.2 komt nooit een verhoogde duplicaatcode te staan.

zeker weten
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by gerrutcamaro »

heuts en de gaik helpdesk zegt anders... omdat mijn platen van voor 2002 zijn is er geen code die ze in moeten voeren bij de aanvraag voor nieuwe platen.....heeft iemand toevallig een bron voor zijn bewering?

Weet iemand anders een adresje in midden limburg ergens? :D
El Pobo
Posts: 12
Joined: Sun Aug 17, 2014 8:37 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by El Pobo »

Je kunt met je oude platen naar een zaak waar ze kentekenplaten maken / leveren.
Daar kunnen ze contact opnemen met het RDW. Het RDW geeft zgn fictieve lamineercodes
vrij om de oude platen zonder die code toch te kunnen registreren.
Er komt inderdaad geen duplicaatcode op je nieuwe platen, die komt namelijk nooit
op een 18.2 plaat
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by muddy bandit »

gerrutcamaro wrote:
Ik heb 18.2 toegestaan op het kenteken staan. De auto is nog geschorst dus ik moet sws wachten tot ie af is omdat ze geen platen voor me drukken zolang ie geschorst is.
Dat is gelul, om een auto uit de schorsing te halen moet deze eerst apk gekeurd zijn, en om een apk te halen moeten er wel geldige platen op zitten.
Daarnaast is de oude 18.2 plaat gewoon geldig gebleven, deze platen vallen buiten de omwisseling naar gaik-platen. (en ook buiten die duplicaatcode)

Wil je toch nieuwe platen dan moet je de oude platen inleveren, als je kentekenpapieren (op naam) + identiteitspapieren (id-kaart/paspoort) meeneemt kunnen ze het niet weigeren.
De oude platen eerst even goed beschadigen doet trouwens ook wonderen, de platendrukkers hebben nu eenmaal wat meer ervaring met beschadigde platen vervangen... sommigen moet je even een duidelijke reden geven. ;)

http://www.vinkverbeek.nl/DOC_overig/GAIK.html
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by gerrutcamaro »

Oh het is hem wel duidelijk dat ik echt nieuwe platen wil, maar die knakker bij Heuts houdt vol dat ik een duplicaatcode krijg
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by gerrutcamaro »

Ik ben vandaag nog ergens anders geweest...het probleem lijkt te liggen in de duplicaatcode 01 op mijn papieren kentekenbewijs....er mag op mijn kenteken geen eerste uitgifte gedaan worden.

18.2 platen die nu nieuw worden uitgegeven krijgen wel een gaik code en ook duplicaatcodes indien van toepassing.

Er werd mij geadviseerd om online te kijken naar een minder officiële manier om aan nwe platen te komen.
El Pobo
Posts: 12
Joined: Sun Aug 17, 2014 8:37 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by El Pobo »

Op een 18.2 plaat komt nooit een duplicaatcode, ook al staat ie op het kentekenbewijs
wel. Je kunt jouw platen ter omwisseling aanbieden en het RDW kan dan fictieve lamineercodes afgeven
voor jouw oude platen. Laat ze bij Heuts gewoon even het RDW bellen als je erbij bent.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by gerrutcamaro »

Dat is mij net ook telefonisch door de RDW verteld en ik had daar ook al andere online bronnen voor gevonden, maar wat er dan mis gaat bij de leverancier weet ik niet.... ik word als het goed is later nog teruggebeld door de RDW(helpdesk) so to be continued....
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by gerrutcamaro »

Oke, het lijkt erop dat ik eruit ben, soms is bellen met de RDW wel nuttig kennelijk


Dit is een optie:
Nieuwe platen aanvragen en zeggen dat de oude platen 'gestolen' of 'vermist' zijn. Kentekenplaten 18.2 zijn niet gemerkt zoals de GAIK-platen. Dus je kunt gewoon nieuwe platen laten drukken zonder dat er een "1'tje" bijgedrukt wordt.
Er wordt wel een duplicaatcode geregistreerd voor de kentekenplaten, maar op 18.2 wordt die code niet afgedrukt. Het is dus wat verwarrend bij de platendrukker omdat de computer aangeeft dat er een duplicaatcode komt, maar dat is dus enkel de registratie, geen duplicaatcode op de plaat zelf dus.

Dit werkt ook:
Je kunt jouw platen ter omwisseling aanbieden en het RDW kan dan fictieve lamineercodes afgeven
voor jouw oude platen.
Maar dat vergt dus 1) een medewerker bij de platendrukker die wat moeite wil doen en de info van je aan wil nemen (of gewoon al weet dat het kan natuurlijk)...als er een 40+er staat die van niks weet zou ik het voortaan gelijk opgeven :D . En 2), iemand bij de RDW die de tel opneemt van de platendrukker en A) weet van het correctieformulier wat ingevuld & gefaxt moet worden en B) de moeite wil nemen de platendrukker er doorheen te praten.

Dus, het formulier is ingevuld en gefaxt....het zal mij benieuwen :cool:
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: iemand ervaring met verzoek 1e afgifte gaik platen 18.2?

Post by Renev »

Zoals gewoonlijk weer eens halsstarrige mensen die niet precies weten hoe het zit en denken dat ze gelijk hebben.
Post Reply