Eldorado 1972

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Eldorado 1972

Post by BBeths »

Zoals ik laatst al een topic heb geopend over een 72 eldorado bezichtiging.. open ik nu waar die heen gegaan is. Naar mij :D

Wezen kijken, leuke schadeauto, babyblauw maar gekrakeleerd. Hierover is plastidip gespoten, wat ik zelf heel ruig vindt. Gun metal gray, en de scheurtjes worden ook mooi zichtbaar. Geen concoursstaat, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht en daar ga ik hem ook niet naartoe brengen. Wel heb ik sinds vrijdagavond al 3x getankt haha. LPG, start en loopt goed daarop.

De vorige eigenaar heeft een aanrijding met een fiat gehad, op de rotonde in de rechterdeur. Gelukkig zijn die deuren zo belachelijk breed dat die fiat er precies inpaste. Bij Jambroes heb ik een andere deur kunnen kopen, die heeft jammer genoeg wel buiten gestaan en is dus geroest. Op een plekje na lijkt die niet verrot, onderkant is ook hard en er zat gelukkig een raam bij. Zaterdag de deur opgehaald en zondag klaar gemaakt voor de straler, daar gaat die deze of volgende week heen. Dan komt de deur in een zinkspray terug waarvanuit ik hem verder ga voorbereiden. Ik moet een klein stukje lassen en verder maak ik hem passend en strak zoals het hoort. De deur laat ik in de epoxy staan, want er komt ook weer plastidip overheen. Zo kan een volgende eigenaar bij een eventuele spuitbeurt rekenen op een meevaller met de deur ;-)

De elektra is niet helemaal in orde, alles lijkt wel te kloppen maar er is een plastic kastje onder het dashboard thv mijn knieën doorverbonden, hierdoor werkt niet alles lekker zegt de vorige eigenaar. Bank doet het niet oke, tellerverlichting doet het niet en remlicht etc heb ik alleen als ik mijn gewone licht ook aanzet. Klinkt iemand dit bekend in de oren? Mij lijkt het eerder gewoon een massasluiting o.i.d. Nou is het kastje wel doorverbonden dus daar kan het natuurlijk ook gewoon aan liggen.. Hier ga ik binnenkort ook naar kijken.

Motorkapscharnier aan de bestuurderskant is ook niet oke, die wipt hem omhoog. Daar moet ik nog naar kijken en eigenlijk wil ik de kleppendeksels een net kleurtje geven en de motor een beetje schoon maken. Heeft iemand nog tips om een blok van zo'n ding schoon te maken? Hogedrukspuit is geen optie neem ik aan... :D

De planning is om hem af te hebben voor American Sunday, zodat ik hem daar door Ep kan laten stripen... Het is geen auto die ik voor altijd houd, ik hou meer van de RWD (en iets wat glimt), maar dit is zeker een mooie amerikaan om mee te beginnen. 500ci, groot en mooie looks al zeg ik het zelf.... Voor nu ben ik er gek op. :)

Gr
Bonno

Edit: Zijn de foto's zichtbaar? Zo nee plaats ik ze via een andere site.. heb het nu via dropbox gedaan. Edit; foto's zichtbaar.

Foto's
Image
Image
Image
Image
Image
Image

8)
Last edited by BBeths on Wed Apr 09, 2014 12:03 am, edited 2 times in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Eldorado 1972

Post by sjak_brak »

Electra waar van alles niet aan klopt, doorverbonden etc is: makkelijkst is niet om uit te zoeken waar iedere individuele kutstoring vandaan komt, maar gewoon ieder circuit dat niet goed werkt opnieuw aanleggen. Meestal combinatie van gare kabels/connectors/beunhazerij/... en inderdaad ook slechte massa.

Als motorkap aan 1 kant openwipt, dan is die meestal getordeerd bij dit soort pingpongtafels.

O en je fotos doen het niet.
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Eldorado 1972

Post by BBeths »

Bedoel je het scharnier of de kap sjak? Het is namelijk bij het openen dat het scharnier zelf uit zijn verband gaat.

edit: Ik heb onder het dash gekeken en het ziet er netjes uit, geen beunhazerij na op dat doorverbonden gekke kastje en een radio die later aangelegd is en onder het dash hangt.
Foto's wordt geregeld. :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Eldorado 1972

Post by sjak_brak »

Ik bedoel de kap.

Als ik te maken had met kap die om wat voor reden niet netjes open of dicht ging of aan 1 kant verder openwipte of zo, dan lag t aan de kap die krom was en/of niet goed uitgelijnd. Of dat je m bijvoorbeeld aan 1 kant wat extra moet aandrukken om m netjes recht dicht te krijgen.

Hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk, die scharnieren kunnen ook slijten of een tik krijgen lijkt me.

Electra: kabels die er van buiten netjes uitzien kunnen inwendig eruitzien als uitrgedroogde schimmelkaas, en isolatie kan bros zijn, connectors slecht, etc. Dat is meestal de voornaamste oorzaak als er allerlei electrische systemen storingen geven bij een 40+ wagen.
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Eldorado 1972

Post by BBeths »

Oké, ik snap je. Ik werk zelf met minstens 40+ porsches, en ken het eea wel. Ik word, intern, opgeleid tot allround restaurateur bij Siemerink, al ben ik meer van de amerikaanse wagens. Hier heb ik alleen nog nooit aan gesleuteld en heeft ietwat meer elektra, haha. Bedrading voelde ook nog goed aan, maar ik ga het nakijken. Thanks!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Eldorado 1972

Post by sjak_brak »

Goed aanvoelen is ook geen garantie bij bedrading, behalve dat de isolatie nog soepel is, maar daar kan nog steeds geoxideerd koper in zitten, ben ik ook achter gekomen (weliswaar bij euro-oldie, maar kan ook op een us-barrel) Of massa kan slecht zijn etc. Met wat geduld en een goede multimeter kan je al veel testen.

Shopmanual + bodymanual van exacte bouwjaar is wel een must hierbij. Een Haynes/Chilton-boekje dat 15 bouwjaren en 4 modellen bestrijkt heb je niks aan hierbij.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Eldorado 1972

Post by sjak_brak »

O en je hebt je foto's werkend gekregen :)

Die serie Eldorado's is een van de wagens die de buitensporige overdaad van amerikaanse autos van de jaren 70 het best vertegenwoordigt vind ik. Dit soort ultra-foute luxe-schuiten heb ik zelf ook een zwak voor.
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Eldorado 1972

Post by BBeths »

sjak_brak wrote:O en je hebt je foto's werkend gekregen :)

Die serie Eldorado's is een van de wagens die de buitensporige overdaad van amerikaanse autos van de jaren 70 het best vertegenwoordigt vind ik. Dit soort ultra-foute luxe-schuiten heb ik zelf ook een zwak voor.
Helemaal mee eens. Ik heb wel het originele boekje er nog bij. Samen met de Dogtag en spiegelhangertje (eem soort steen) van de Amerikaanse Eigenaar. Hebben de laatste twee Nederlandse eigenaren ook in de auto laten liggen. Leuk.
De sticker van hoe je hem op de krik moet zetten zit ook nog aan de binnenkant van de achterklep, vind ik leuk!

Ik ga op internet wel even speuren, nu eerst de bedde maar eens opzoeken. Morgen gewoon weer werken. :-)

grtz,
Bonno
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Eldorado 1972

Post by Supervaags »

Die tellerverlichting, is die dimbaar? Dan is die waarschijnlijk apart gezekerd met een kleine zekering.
Bij mij was dit doorgelust naar de gewone lichtschakelaar.
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Eldorado 1972

Post by rdtreur »

Gefeliciteerd met je Eldorado! Leuke, ruige bak!


Repost, maar zo kan het worden als je de motor en trans er uit haald:
http://www.cadillacforums.com/forums/cl ... e-bay.html

De timing set in de 500 heeft kunststof tanden dus die vergaan na verloop van jaren. Hierdoor kan je timing verspringen met alle gevolgen van dien..... Dus mocht je nog wat tijd over hebben dan kan je die vervangen voor een stalen set. Waarschijnlijk nog niet nodig maar bij mijn '75er 500 blok was er al aardig wat kunststof te vinden in de carterpan.

Veel plezier met je fwd
emilio
Posts: 1726
Joined: Mon Jan 31, 2005 3:55 pm

Re: Eldorado 1972

Post by emilio »

lekkere cruise bak...veel plezier ermee.
grandmaster n
Posts: 393
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Eldorado 1972

Post by grandmaster n »

Lekker stoer ding.
Mooie foto locatie, waar is dat?

gr
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Eldorado 1972

Post by BBeths »

Thanks! Ik ga even zoeken of het dimbaar is.
Rdtreur, thanks voor de link. Ik merk alleen niks hij rijdt perfect. Versnellingsbak is gereviseerd dus schakelt ook als boter :)

In het havengebied van IJmuiden heb ik de foto's genomen. Idd leuke locatie!
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Eldorado 1972

Post by Eightball »

Ruige bak, veel plezier ermee!! Je foto's doen het prima hier, moet alleen wel van links naar rechts scrollen om ze helemaal te zien maar het is dan ook een grote auto he!! :D
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Eldorado 1972

Post by Bromgabber »

Leuk wagentje :)
Succes met de hobby!
Post Reply