mrb vrijstelling toch afgeschaft

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Locked
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Jeroen_Sp »

mikus wrote:Ja ik heb 2 oldtimers eentje uit 1977 en eentje uit 1982 en heb geen zogenaamde eerste auto, schijnbaar ben ik dan volgens velen geen liefhebber. Belachelijk vind ik dat soort opmerkingen.
De vrijstellingregeling is ooit bedoeld voor mensen die slechts sporadisch in hun auto gingen rijden. Zeg even 3000km per jaar.
Liefhebber of niet. Rij je meer dan is de originele regeling niet voor jou bedoeld.

Het gaat dus niet om welke auto je rijdt, in welk jaargetijde, en op welke brandstof. Dat moet je allemaal zelf weten. En of je de wagen nu laat wegrotten of tot in de puntjes poetst maakt ook nog eens niet uit.

Het punt is dat er teveel kilometers met oldtimers wordt gemaakt.

Dus als je 30.000km per jaar op de klok zet dan ben je DE verzieker van de originele regeling.
Kustom
Posts: 3048
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:34 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Kustom »

Mensen die nu al mauwen om hun liefhebberij te verkopen en zeuren over waardedaling, dat zijn de echte liefhebbers
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by basezum »

Kustom wrote:Mensen die nu al mauwen om hun liefhebberij te verkopen en zeuren over waardedaling, dat zijn de echte liefhebbers

proost :)
caddy
Posts: 1370
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:12 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by caddy »

De vrijstellingregeling is ooit bedoeld voor mensen die slechts sporadisch in hun auto gingen rijden. Zeg even 3000km per jaar.
Liefhebber of niet. Rij je meer dan is de originele regeling niet voor jou bedoeld.

Het punt is dat er teveel kilometers met oldtimers wordt gemaakt.

Dus als je 30.000km per jaar op de klok zet dan ben je DE verzieker van de originele regeling.[/quote]


Hoeveel mensen rijden er in s'hemelsnaam 30.000 km per jaar ?????????? De meest oldtimers/klassiekers halen dat bij lange na niet.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by sjak_brak »

Kustom wrote:Mensen die nu al mauwen om hun liefhebberij te verkopen en zeuren over waardedaling, dat zijn de echte liefhebbers
Ik zie een kans: NL-oldtimers voor een prikkie opkopen en in Duitsland voor de hoofdprijs verkopen :D
Champy
Posts: 196
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:38 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Champy »

Interessant artikel dat ik tegen kwam:

http://www.eenvandaag.nl/1v-extra/post/33505
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by darky83 »

Kustom wrote:Mensen die nu al mauwen om hun liefhebberij te verkopen en zeuren over waardedaling, dat zijn de echte liefhebbers
Waarde daling intereseert me niet zo heel veel, te meer dat een extra maandelijkse kosten ik niet kan behappen.

Ik kies er voor om te werken ipv in de aow te gaan (ben 70% arbeids ongeschikt verklaart maar ik wil geen uitkering trekker zijn dus ik werk nog steeds minimaal 40 uur per week) dus aan het einde van de maand houd ik niet veel over, dit ging eigenlijk allemaal op naar me hobby (de el-camino opknappen).
Hij is nu klaar zover ik hem wil hebben, ik kan eindelijk rijden en genieten maar met deze regeling MOET ik hem wel verkopen want ik kan de maandelijkse kosten niet betalen naast me dagelijkse auto... (of ik doe dagelijkse auto de deur uit en ga hier dagelijks in rijden..)

Als dan ook de waarde nog is lager is als wat je er aan uit gegeven hebt ja dan is het een flinke domper..
Aan de andere kant als ik gewoon de AOW in ga en alle subsidies aanvraag dan houd ik per maand meer over dan ik nu doe en kan ik hem mischien gewoon houden..

De regeling is er ooit gekomen voor liefhebbers, nou prima waarom moet dat afgeschaft worden, misbruik is toch heel simpel op te lossen door een KM heffing in te voeren voor oldtimers oid..
t/m 3000 per jaar = vrij
3000 t/m 5000 per jaar = 30% wegenbelasting
5000 t/m 7500 per jaar = 70% wegenbelasting
7500 en hoger = 100%

Je hebt daar de mensen die een oldtimer als hobby hebben er niet mee en de dagelijkse rijders die betalen gewoon.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Jeroen_Sp »

caddy wrote:Hoeveel mensen rijden er in s'hemelsnaam 30.000 km per jaar ?????????? De meest oldtimers/klassiekers halen dat bij lange na niet.
Ik ken indirect wel wat mensen die dat op de klok zetten per jaar. En wat denk je van die benzen, als daar maar 1000km per jaar mee gereden zou worden zou er niks aan de hand zijn (is gemiddeld 19km per week). Maar dat geloof ik niet, die dingen worden niet gebruikt om 1x per week mee naar de moskee te rijden (een goed moslim moet al 5x per dag bidden)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Jeroen_Sp »

Als het om millieunormen gaat, waarom dan niet een einde aan de 15 grootste schepen ter wereld maken?? Die vervuilen evenveel als alle 760 miljoen autos samen op deze wereld.

REPORT: Pollution from 15 of world's biggest ships equal that of world's 760m cars
http://www.autoblog.com/2009/06/02/repo ... al-that-o/
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Remon. »

darky83 wrote:
Waarde daling intereseert me niet zo heel veel, te meer dat een extra maandelijkse kosten ik niet kan behappen.

Ik kies er voor om te werken ipv in de aow te gaan (ben 70% arbeids ongeschikt verklaart maar ik wil geen uitkering trekker zijn dus ik werk nog steeds minimaal 40 uur per week) dus aan het einde van de maand houd ik niet veel over, dit ging eigenlijk allemaal op naar me hobby (de el-camino opknappen).
Hij is nu klaar zover ik hem wil hebben, ik kan eindelijk rijden en genieten maar met deze regeling MOET ik hem wel verkopen want ik kan de maandelijkse kosten niet betalen naast me dagelijkse auto... (of ik doe dagelijkse auto de deur uit en ga hier dagelijks in rijden..)

Als dan ook de waarde nog is lager is als wat je er aan uit gegeven hebt ja dan is het een flinke domper..
Aan de andere kant als ik gewoon de AOW in ga en alle subsidies aanvraag dan houd ik per maand meer over dan ik nu doe en kan ik hem mischien gewoon houden..

De regeling is er ooit gekomen voor liefhebbers, nou prima waarom moet dat afgeschaft worden, misbruik is toch heel simpel op te lossen door een KM heffing in te voeren voor oldtimers oid..
t/m 3000 per jaar = vrij
3000 t/m 5000 per jaar = 30% wegenbelasting
5000 t/m 7500 per jaar = 70% wegenbelasting
7500 en hoger = 100%

Je hebt daar de mensen die een oldtimer als hobby hebben er niet mee en de dagelijkse rijders die betalen gewoon.
Dat zou inderdaad een goede opstelling zijn en wie weet komt deze er ook wel. Want dat weten we namelijk nog niet. (alhoewel ik denk dat er niets meer helemaal 100% vrij blijft, maargoed).

En tja, de regeling is er ooit gekomen voor... blabla. Kwartje van kok was er ook alleen maar om tijdelijk de rijksbegroting te spekken. Zo zijn er nog wel meer. Misschien vind ik het ergste nog wel dat het allemaal zo ongefundeerd is. Milieuoverwegingen, mijn reet. Misbruik, dat kan op een andere manier ook opgelost worden. Ga zo maar door.
Remon.
Posts: 960
Joined: Wed Sep 26, 2012 9:25 am

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Remon. »

Jeroen_Sp wrote:Als het om millieunormen gaat, waarom dan niet een einde aan de 15 grootste schepen ter wereld maken?? Die vervuilen evenveel als alle 760 miljoen autos samen op deze wereld.

REPORT: Pollution from 15 of world's biggest ships equal that of world's 760m cars
http://www.autoblog.com/2009/06/02/repo ... al-that-o/

Dat gaat alleen maar over de uitstoot van zwavel.
Last edited by Remon. on Tue Oct 30, 2012 3:53 pm, edited 1 time in total.
caddy
Posts: 1370
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:12 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by caddy »

[quote="Jeroen_Sp"][quote="caddy"]Hoeveel mensen rijden er in s'hemelsnaam 30.000 km per jaar ?????????? De meest oldtimers/klassiekers halen dat bij lange na niet.

Ik ken indirect wel wat mensen die dat op de klok zetten per jaar. En wat denk je van die benzen, als daar maar 1000km per jaar mee gereden zou worden zou er niks aan de hand zijn (is gemiddeld 19km per week). Maar dat geloof ik niet, die dingen worden niet gebruikt om 1x per week mee naar de moskee te rijden (een goed moslim moet al 5x per dag bidden)



De mééste mensen.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Texas Boy »

silentchaos wrote:Ik vraag me wel af Hans, op wie zou jij stemmen wat Nederlandse politiek betreft?

Ik ben een rechtste Anarchist, hebben ze geen partijen voor :P
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by silentchaos »

Texas Boy wrote: Ik ben een rechtste Anarchist, hebben ze geen partijen voor :P
Ik vermoedde al zoiets :D Zelfs de VVD is te economisch te links voor jou dan :D
Rechtser (economisch) kan haast niet in NL...
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: mrb vrijstelling toch afgeschaft

Post by Texas Boy »

silentchaos wrote:Ik vermoedde al zoiets :D Zelfs de VVD is te economisch te links voor jou dan :D
Rechtser (economisch) kan haast niet in NL...

Ik was een punker en tenniste op redelijk hoog niveau, ik reed naar demonstraties in een BMW 2002 Touring, klopte niet helemaal :lol:
Locked