Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
willem
Posts: 1244
Joined: Thu Feb 05, 2004 12:59 am

Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by willem »

Iedereen kent de gangbare oude oplichtingstrucs ondertussen al wel maar dit is een nieuwe.

In het kort: vaak van ING rekening naar ING rekening.
De dieven komen je wagen of motorfiets bekijken, maken vooraf geld over of bellen "de boekhouder" om geld over te maken, je controleert online of het er staat, en het bedrag is inderdaad bijgeboekt op je rekening, ze nemen de buit, je wagen of motorfiets mee en even later wordt je rekening geblokkeerd en het geld door de bank van je rekening af gehaald omdat er sprake is van fraude. Ze hebben het geld geld overgemaakt vanaf een bankrekening waarvan ze de gegevens via misleiding verkregen zijn.


https://www.2fast4u.be/threads/34361-Op ... roep/page2

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... roe-1.html


Twee mannen met een blauwe Fiat Stilo en een boedelbak er achter.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by olof »

zie of toppic..fraude trucs..!

zelfde mensen...zelfde methode...!
nog steeds actief en gister een kawasaki gestolen en vorige week een klant van mij geprobeerert maar op laatste tijd verijdeld..!

kenteken..foto`s..auto..methode..woonplaats..allemaal bekend..!

politie kan of wil niks doen... :x
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by Chucky »

handje contantje en anders niet.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by olof »

relaas kawasaki man...
Ik wil iedereen verwittigen voor een bende oplichters.
Ik ben er namelijk zelf slachtoffer van geworden.

Ze gaan als volgt te werk:

Ik kreeg een privetelefoon vrijdagmiddag dat de beller interesse had in mijn moto.
We spraken een prijs af en hij ging er mee akkoord.
Hij wou de moto betalen via overschrijving.
Hijzelf had een ING rekening en hij vroeg of ik ook een rekening had bij ING.
Ik had dit niet maar een kennis van mij wel.
Deze ging akkoord dat het geld op zijn rekening zou gestord worden.
Vrijdagavond om 21u30 kreeg ik bericht dat het geld overgeschreven was.
Zaterdagmorgen kijken we op de rekening en inderdaad het geld was overgeschreven.
Ik neem contact op met de koper dat ik het geld ontvangen heb.
Op zaterdagavond rond 21u30 zijn ze de moto komen ophalen.
Een blauw-paarse Fiat Stilo met Nederlandse nummerplaat met een gehuurde aanhangwagen bij www.boedelbak.nl
2 negers die perfect nederlands praten met een zeer licht nederlands accent.
Aangezien er een camera in de garage stond, heeft deze enkele foto's genomen van de oplichters.
Ze hebben de motor ingeladen en een verkoopsovereenkomst ondertekend met een adres in Nijmegen.
Maandag morgen krijgen we telefoon dat het om een frauduleuze overschrijving ging.
Het geld werd geblokkeerd.
De oplichters hebben dus een rekening van iemand gekraakt en de overschrijving in zijn naam laten uitvoeren.
Dit is pas op maandagmorgen opgemerkt.
Te laat dus want de moto was al weg.
Met als gevolg dat ik nooit mijn geld zal terug zien.

Kan iedereen uitkijken naar volgende moto:
Kawasaki Z1000 sx 2011
3550 km
Groen
perfecte staat enkel op de kopkuip een lichte kras langs de rechterkant zonder lakschade
Nieuwe achterband
Zwart scherm
groene wheelstripes
gear indicator
Handvaten van de passagier in mat zwart gespoten zoals het 2012 model
Volledige lijn van akrapovic met enkele demper
Power commander V
Fuel cut eliminator
BMC luchtfilter
Korte nummerplaathouder
Achterlicht met geintegreerde pinkers
Tankpad van z1000

Moest er iemand deze moto zien in België of Nederland of ergens anders mag je mij altijd contacteren.
Eventueel ook uitkijken naar de onderdelen...
Deze afbeelding is 2048 bij 1536 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by olof »

relaas vrouw van de spyder:
Hallo iedereen
Ik ben dol en de vrouw die spyder te koop heeft gezet.
Ik zelf ben dus ook gecontacteerd via privetelefoon met interesse voor de spyder.ook werd meteen de vraag gesteld of ik een ING rekening had , ik had deze niet en ook kennissen hadden deze niet , ik bezorgde wel een ander rekeningnummer van record een zustermaatschappij van ING maar dat zou dan te lang vooraleer het zichtbaar zou zijn en via een zelfde bank was dit onmiddellijk zichtbaar , cash wilde hij niet betalen daar HIJ vreesde voor oplichting, ik vertelde dat hij evengoed kon oplichten daar hij tenslotte al belde met een privelijn en geen kenbaar nr, geen probleem voor hem en hij belde meteen terug met een zichtbaar nummer, na het gesprek probeerde ik deze te traceren maar natuurlijk geen herkenning, een prepaid kaartje dus
Nu na een dag belde hij terug en ondertussen had ik contact opgenomen met de ING bank om meer info, ik vertelde dat de rekening eventueel zou geopend worden omdat de koper een Nederlander was met enkel een rekening bij de Belgische bank bij ING, ik vroeg ook info ivm een bankcheque maar daar zei men dat overschrijven de veiligste manier was , bankcheque is niet altijd gedekten geen controle over en cash kon altijd vals zijn!
ik stemde toe een account te openen en een 2 tal dagen later ontving ik per post de code, cardlezer en afzonderlijk de bankkaart!Tot nu toe nog alles normaal hè
op vrijdag kreeg ik terug telefoon of de spyder er nog was , ik bevestigde dit en vertelde dat ik een account had bij ING dus dat de koop eventueel kon doorgaan. Hij vroeg alvast de afmetingen voor de trailer en zou er over nadenken, hij moest even naar het buitenland voor zaken en zou later terug contact opnemen. Op maandag,namiddag stuurde ik een sms of er nog interesse was omdat ik nog andere telefoons ontvangen had . Op dinsdag kreeg ik telefoon dat hij zou komen kijken en wanneer het paste, ik zei geen probleem als het maar inde namiddag is.Op woensdag 11u09 kreeg ik terug privetelefoon met de vraag of ik thuis was hij zou binnen een halfuur à 3/4 uur er zijn , na wat langer wachten kwamen er 2 negers aan, spraken vlot Nederlands , ik toonde de spyder , alle uitleg zoals bij een gewone verkoop, er werd nog wat gepraat over de prijs en kwam akkoord, hij zou naar de bank gaan om de transactie te doen, hij wist de bank zijn aan de kerk want er juist gepasseerd zei hij.na een halfuurke waren ze terug. Hij zei dat hij enkel nog wachte op een sms van de bank dat de transactie te bekijken zou zijn online, idd na enkele minuten was er een sms toon en ik kon op mijn pc online de. Dagverrichting bekijken , het geld stond op de rekening, 15000euro
Ik verwittigde mijn echtgenoot om mijn kentekenplaat te verwijderen want in belgie moeten we die terugsturen naar de dienst inschrijvingen,ik overhandigde al de officiële documenten van de spyder alsook de 2 sleutels en de sleutels van de corbinkoffers en de corbinseat en rugsteun.Ik maakte ondertussen de verkoopovereenkomst klaar. Mijn man kwam kijken en zag dat het geld op de rekening stond maar als vrouw was ik natuurlijk nieuwsgierig en ik keek naar de detail van de opdrachtgevers ,ik had namelijk al gevraagd,moet je van ver in Nederland komen?maar kreeg er geen antwoord op,dus wilde ik eens kijken of ik het niet zag op de detail van de betaling .daar zag ik dat het geld afkomstig was van een turnvereniging in Temse dat is geleden naast St. Niklaas zo een 20 km van mijn woonplaats , ik vond dit raar als Nederlanders en een rekening van een turnkring , dus ik belde meteen de bank voor controle ,.daar verzekerde me men dat het geld idd op mijn rekening stond en dat alles ok was, de dame vroeg waarom?ik zei ja vnd het bizar 2 Nederlanders en het geld komt van een turnvereniging uit Temse? Op dat moment zei ze oei uw rekening word op dit moment geblokkeerd en dat was het dan, ik vroeg onmiddellijk de politie te bellen , ik liep naar buiten en op dat moment zag de man dat ik alles ontdekt had, hij starte de spyder, ik liep er naartoe, ging ervoor staan metvde hoop dat hij zou stoppen maar dat was mis gerekend hij reed op me , daarna tegen mijn poort en dan met gierende banden weg. Mijn man vlug erachter maar moest echter de wagen ( een Dodge ram) nog draaien hierdoor was de motor al weg . De kompaan met de wagen hebben we kunnen fotograferen alsook de auto en nummerplaat. De dame van de bank had de politie gebeld en die waren er vlug maar toch te laat. Alles werd genoteerd en doorgegeven, camerabeelden van tankstation werden opgevraagd omdat ze daar zeer zichtbaar opstaan. De volgende dag werd mijn spyder gevonden daar 1 de spyderte groot was en niet in de boedelbak kon die ze mee hadden ,2 ik alles te vlug ontdekt had, 3 er geen benzine genoeg in de spyder aanwezig was zodat tanken in de bijziende stations te riskant was
4 een alerte buur had de moto zien rijden en de beschrijving kunnen geven aan de politie
Bij de ophaling van de spyder ( met een takelwagen dus) vroeg ik politie of ze daders hadden, men bevestigde me dat ze voldoende bruikbare gegeven hadden, ze waren van Amsterdam en Nigerianen dus ik was blij ze hadden ze , tot ik het las van de kawasaki dat deze gestolen was , ik nam meteen contact op met de politie en daar hebben ze me bevestigd ,na enkele telefoons dat het dossier nog steeds bij het parket lag en nog niet bij de bevoegde dienst was aangekomen om te starten met het onderzoek.Ondertussen is mijn spyder wel terug maar ik heb geen sleutels , geen documenten , ik weet niet of motor ,remmen etc intact zijn , reeds 2x moeten takelen , heb reeds een offerte ontvangen om nieuwe sloten , sleutels en modules te stelen en dit alleen al is 1000 euro
Van de bank heb ik niets meer gehoord , ik moet geduld hebben zeggen ze, op donderdag dus de volgende dag al klachtingediend en nog steeds geen enkele telefoon ,brief mail inlichting etc gevraagd of gegevens , geen dossiernummer . Mijn volledige rekening is geblokkeerd, ook het geld dat ik er zelf al op gestort had.
Ik heb afgelopen dinsdag gezegd dat ik wilde weten wie er met het dossier bezig is maar word gewoon uitgelachen , mevr heb toch eens geduld zeggen ze , dus heb ik nu zelf stappen onder nomen en ben naar de pers gestapt deze gingen deze namiddag al,contact opnemen met ING en de turnclub in Temse,als ik eind deze week geen verdere reacties heb stap ik naar de tv ,ik wil geen verdere slachtoffers hebben !!!!!!!!!
Wij , zowel Tom,als is dol( Dominque ) houden jullie zeker op de hoogte
Dank alvast om deze topic te willen lezen , volgen en anderen te waarschuwen
Personendie foto's wensen stuur via pb uw email en ik zend alles door
Gr. Dol
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by boyanka »

:o Goed dat je toch nog keek waar het geld vandaan kwam, volgende keer mee naar de bank om het geld cash daar in ontvangst te nemen.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by sansemiano »

jee, wat kan je toch wat meemaken. :(
krypto
Posts: 271
Joined: Sun Jul 03, 2011 11:45 am

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by krypto »

Maar de bank is toch de verantwoordelijke voor het betrouwbare geld verkeer. Als we dit niet meer kunnen vertrouwen dan maar terug naar onder de matras.
Lijkt mij toch dat de bank het geld mmoet betalen het stond op de rekening en de motor is daarom verkocht.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by Texas Boy »

We zijn hier lid van http://www.lifelock.com want het kan nog een erger, als men je gegevens heeft, vooral je SSN (fiscale nummer) kan men je letterlijk leegroven :( Omdat wij dagelijks diverse credit card betalingen doen worden we gemiddeld 4x per jaar gekraakt, dus iemand gebruikt jouw gegevens om zooi te kopen, gelukkig zijn we goed beveiligd maar je schrikt elke weer als je betalingen ziet die niet van jezelf zijn, kut wereld word het :(
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by Shev Ed »

Lang leve het zwarte geld :D
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by Texas Boy »

Heb je nog wel zwart geld in Nederland :? Hier in Texas een heleboel, veel word cash betaald en veel Texanen betalen absoluut geen belasting, leven van dag tot dag lijkt het.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by sansemiano »

Texas Boy wrote:Heb je nog wel zwart geld in Nederland :? Hier in Texas een heleboel, veel word cash betaald en veel Texanen betalen absoluut geen belasting, leven van dag tot dag lijkt het.
hoor wel es van verzamelingen klassieke autos. :lol:

tja, van dag tot dag leven. hebben die mensen veel keus?
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by Texas Boy »

sansemiano wrote:hoor wel es van verzamelingen klassieke autos. :lol:

tja, van dag tot dag leven. hebben die mensen veel keus?
Over 30 jaar ben ik binnen :P Er zijn zat mensen die weinig keus hebben, maar er zijn ook zat mensen die gewoon te beroerd zijn om hard te werken, heb al heel wat mensen werk verschaft en die na een dag niet meer kwamen opdagen, dit is hier een soort standaard :eek:
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by M@ikel »

hier ook...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Waarschuwing voor nieuwe manier van oplichting via bank:

Post by sjak_brak »

Blablabla lekker boeiend hoe beroerd lui sommige kuttexanen zijn, ook erg ontopic :D

Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid van de bank, als ze geld naar je rekening overschrijven, en dit vervolgens weer terugboeken omdat de transactie frauduleus of zo zou zijn? Heb je dan nog recht op compensatie, als je te goeder trouw geld ontvangt, bv bij verkoop?

In het geval van die Belg die geld van NLers denkt te hebben ontvangen maar ziet dat t van een Belgische stichting afkomt lijkt t me wel duidelijk dat de ontvangende partij wel vraagtekens had kunnen (moeten?) zetten bij de rechtmatigheid van eea. Maar hoe zit t als het minder voor de hand ligt?
Post Reply