LPG in Zweden?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

LPG in Zweden?

Post by FreeBird »

Over een paar dagen ga ik met een maat weer naar Zweden (Classic Car Week Rättvik, Rat Fink Reunion en A-Bombers o.a.) en nu kunnen we een Amerikaanse auto meenemen die kant op. Dat is natuurlijk veel toffer dan met een gewone wagen. De wagen in kwestie wil prima lopen op benzine en LPG.
In Zweden zijn maar weinig LPG tanktstations:
http://www.energigas.se/Energigaser/Gasol/Tankstationer

Maar nou viel het me op dat een hoop van die adressen ook geen gewone grote tankstations zijn. Maar vrij kleine bedrijfjes op industrieterreinen waar ze glasflessen vullen.
Nu zat ik net via Facebook met een Zweedse kennis (is vrachtwagen chauffeur en rijdt o.a. voor AGA Gasol) te chatten hierover en hij zegt dat bij de meeste grote tankstations (Statoil bijv.) gasflessen gevuld kunnen worden (voor caravans en campers etc).

Kun je hiermee ook je auto laten vullen?
Twee jaar terug waren we in Zweden met een Caprice van een maat van me. Toen stonden we ook eens bij zo'n achteraf bedrijfje met gasflessen. Het leek alsof ze dit nog nooit gezien hadden, er een auto mee vullen :lol: Maar het ging toch, en de auto liep er prima op. Leek ook alsof de auto juist iets meer power had dan op normale LPG wat we hier hebben.

Hoe denken mede Zweden-gangers hierover?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: LPG in Zweden?

Post by kn@pestaart »

Image

Zoiets? Van Franky van het DAVC-forum... Een Zwedenganger...
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: LPG in Zweden?

Post by arthur »

ze blijven wel op veilige afstand staan
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG in Zweden?

Post by sjak_brak »

Mocht je de landroute nemen: eind mei/begin juni heb ik in Denemarken gas getankt, was iets van 1.50 of 1.60 de liter. De link met adressen ben ik ff kwijt...

In Zweden lagen de gaspompen te ver uit de richting om de moeite van het omrijden te rechtvaardigen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je route.
29er Hot Rod
Posts: 1716
Joined: Sun Jan 27, 2008 11:10 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by 29er Hot Rod »

gewoon op benzine in zwden, rijd beter en is waarschijnlijk nog goedkoper ook dan al het zoeken/omrijden etc !

zo doet ik het tenminste wel vanaf Denemarken 8)

greetz Ep
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by Funk »

Iemand bekend met de beschikbaarheid en prijzen van LPG in Noorwegen ? Ik ga een km of 4000 rijden daar :)

Ik weet trouwens dat er een stuk of 100 stations zijn, maar ik doel meer op de bereikbaarheid, voorraad etc.
Cadillacfreak
Posts: 200
Joined: Thu Oct 07, 2010 11:50 am

Re: LPG in Zweden?

Post by Cadillacfreak »

Ik ga ook in augustus naar Zweden. Heeft iemand nog tips voor leuke meetings in het zuiden van Zweden?
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by FreeBird »

Ja zoiets ja kn@pestaart :D

We zijn net terug van de Power Hot Rod Reunion in Strängnäs, en hebben in Denemarken en Zweden geen LPG pompen gezien. Ook niet zo heel erg opgelet, ze zijn er wel, maar niet gelijk langs de grote wegen. We waren met mijn Golf dieseltje dit keer, en dat zal nu ook wel weer, bij naderinzien. Met 2 a 3 personen wordt het best wel duur om met een big block Cadillac zo'n stuk door Zweden te knallen. We zitten en dan bijna 2 weken en hebben best een druk programma. Wordt wat te gek denk ik.
En net wat Ep al zegt, de benzine en gasprijzen schelen niet eens zo gek veel van elkaar. Plus alle tijd en brandstof die je verknoeit door te zoeken naar gas.... :?

Wij nemen deze boten trouwens:
Puttgarden-Rødby
Helsingør - Helsingborg

Cadillacfreak, check deze sites:
http://www.fuzzydice.se/calendar.html
http://www.wheelsmagazine.se/sidor/kalendern

Dit is ons programma:

Rockabilly-raggarträff (Wolf FM Summer Jamboree), Grycksbo
Rat Fink Reunion, Avesta
Classic Car Week, Rättvik
Orsa Drag Fest, Orsa
A-Bombers, Backamo

A-Bombers is begin augustus (3 en 4). Kan ik je aanraden. Hot rod heaven!

Sweden the promissed land 8)
Cadillacfreak
Posts: 200
Joined: Thu Oct 07, 2010 11:50 am

Re: LPG in Zweden?

Post by Cadillacfreak »

He Freebird, hardstikke bedankt. Zweden is wel het Detroit heaven van Europa volgens mij als ik de sites en filmpjes bekijk.
29er Hot Rod
Posts: 1716
Joined: Sun Jan 27, 2008 11:10 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by 29er Hot Rod »

next year again the Roadtrip goes Big Power Meet Vasteras edition 2013 !!!

stay tuned @ www.choptup-roadtrip.com

greetz Ep
condor
Posts: 127
Joined: Tue Jun 14, 2011 10:58 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by condor »

pompen staan wel achteraf.
op internet staan wel adressen, maar is geen verzekering dat ze het nog verkopen.

als je via helsingborg gaat, daar moet ik iets zitten op het industrieterrein.

denk wel om een gasnippel. weet niet of je ned. al kunt gebruiken. eerder dat je een aparte nodig
Chevy Longhorn
Posts: 656
Joined: Tue Feb 03, 2004 1:07 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by Chevy Longhorn »

Cadillacfreak wrote:Ik ga ook in augustus naar Zweden. Heeft iemand nog tips voor leuke meetings in het zuiden van Zweden?
Emmaboda is zeker wel de moeite waard. Volgens mij is dat altijd in het laatste weekend van augustus.

De dichtsbijzijnde LPG pomp voor Rättvik is in Falun. Een tripje van een km of 70 als ik het me goed herinner. Ben er een pasr jaar geleden geweest met mijn pickup die alleen maar op LPG rijd :)
Gewoon een groot genoeg tank mee nemen, of twee...
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

Re: LPG in Zweden?

Post by FreeBird »

29er Hot Rod wrote:next year again the Roadtrip goes Big Power Meet Vasteras edition 2013 !!!

stay tuned @ http://www.choptup-roadtrip.com

greetz Ep

Geweldig. De Power Meet moet ik ook nog steeds eens heen 8)
condor wrote:pompen staan wel achteraf.
op internet staan wel adressen, maar is geen verzekering dat ze het nog verkopen.

als je via helsingborg gaat, daar moet ik iets zitten op het industrieterrein.

denk wel om een gasnippel. weet niet of je ned. al kunt gebruiken. eerder dat je een aparte nodig
Ja ze zitten niet langs de grote wegen. Ze gebruiken daar de 'Italië' nippel, die grote schotel. Ik heb alle LPG nippels.
Post Reply