Btw weer terug naar 6%

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Btw weer terug naar 6%

Post by Texas Boy »

BTW-tarief oldtimer import 2012 teruggedraaid naar 6%

In het Begrotingsakkoord 2013 (Voorjaarsnota 2012) is door de overheid besloten om per 1 juli 2012 de podiumkunsten en (invoer van) kunstvoorwerpen weer onder het verlaagde BTW-tarief (6%) te laten vallen. Hiermee wordt het in december 2010 genomen besluit (nr. DV2010-537M) om het lage BTW-tarief te af te schaffen ingetrokken. De petitie op neetegendebtw.nl komt daarmee te vervallen.

Dit betekent onder meer dat vanaf 1 juli 2012 de import van oldtimers (ouder dan 30 jaar) in Nederland weer als vanouds belast wordt met 6% BTW in plaats van het hogere tarief. Goed nieuws voor de oldtimer-liefhebber!



:)
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by chevelletje70 »

Das is goed nieuws :thumbs:
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by kn@pestaart »

Ook voor de podiumkunsten ;)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by kikkegek »

krijg net bericht inderdaad....toppie!
Geachte heer,

Op 7-1-2011 heeft u op www.neetegendebtw.nl een petitie ondertekend tegen de verhoging van de BTW op de invoer van oldtimers en andere antieke goederen. Wij zijn verheugd u op de hoogte te kunnen brengen van het volgende nieuws:

BTW-tarief oldtimer import per 1 juli 2012 terug naar 6%
In het Begrotingsakkoord 2013 (Voorjaarsnota 2012) is door de overheid besloten om per 1 juli 2012 de podiumkunsten en (invoer van) kunstvoorwerpen weer onder het verlaagde BTW-tarief (6%) te laten vallen. Hiermee wordt het in december 2010 genomen besluit (nr. DV2010-537M) om het lage BTW-tarief te af te schaffen ingetrokken.

Dit betekent onder meer dat vanaf 1 juli 2012 de import van oldtimers (ouder dan 30 jaar) in Nederland weer als vanouds belast wordt met 6% BTW in plaats van het hogere tarief. Goed nieuws voor de oldtimer-liefhebber!

Als initiatiefnemer van de petitie op neetegendebtw.nl wil SCL Rotterdam (bezoek de website) u nogmaals hartelijk danken voor uw steun! Neem voor vragen of meer informatie gerust contact op via 010-427 77 20 of info@sclnl.nl.

Met vriendelijke groet,
Het team van NEEtegendeBTW.nl
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by Detroitsteel »

Prachtig!

Maar ik ben benieuwd wat het volgende kabinet allemaal gaat verzinnen wat die vreugde evt kan temperen :?
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by 60_caddy_martijn »

En wordt die btw gerekend op het moment van binnenkomst of het moment van aanschaf. M.a.w. ben ik genaaid of heb ik geluk..
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by SuperSport »

invoer is aanschaf plus verzenden, en daar de btw van
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by Texas Boy »

SuperSport wrote:invoer is aanschaf plus verzenden, en daar de btw van

Sorry, klopt niet helemaal :P Invoer betaal je over het aankoopbedrag, BTW gaat over aankoop, zee vracht en invoerbelasting ;)
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by Texas Boy »

73_Caddy_Martijn wrote:En wordt die btw gerekend op het moment van binnenkomst of het moment van aanschaf. M.a.w. ben ik genaaid of heb ik geluk..

Moment van binnenkomst, is een NL Belasting, dus als de containers aankomen schieten de agenten dit voor en jij betaald de agent.
60_caddy_martijn
Posts: 1144
Joined: Wed Aug 04, 2004 5:31 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by 60_caddy_martijn »

Texas Boy wrote: Moment van binnenkomst, is een NL Belasting, dus als de containers aankomen schieten de agenten dit voor en jij betaald de agent.
Ah, reden voor een feestje dus! :D
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by Texas Boy »

Lees nu weer ergens dat je waarschijnlijk eerst 19% betaald en later de 13% terug kan vorderen, zooitje daar in Nederland :x
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by stef »

Texas Boy wrote:Lees nu weer ergens dat je waarschijnlijk eerst 19% betaald en later de 13% terug kan vorderen, zooitje daar in Nederland :x
Dat betekent dan dus gewoon dat jij op factuur alleen maar goedkoop schroot hierheen stuurt neem ik aan 8)
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by Texas Boy »

stef wrote:Dat betekent dan dus gewoon dat jij op factuur alleen maar goedkoop schroot hierheen stuurt neem ik aan 8)

Nee, want als de klant ons 8000 USD overmaakt om een auto te kopen krijgt hij een faktuur van 8000 USD, Belasting is ook niet gek en ook onze boekhouding moet kloppen. Koper is trouwens verplicht om als men er om vraagt aan te tonen hoeveel hij voor de auto heeft betaald. Dit kan zelfs nog na een flinke tijd dat je de auto in je bezit hebt.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by stef »

Mee eens, maar als iemand een auto koopt van $8000, kan hij dat best legaal aan jou overmaken in 2 termijnen, namelijk 1 van $1000 met factuur van de auto, en 1 van $7000 voor jouw diensten om die auto te zoeken, naar jou te transporteren, stallingskosten, wassen, en rijklaar te maken 8)
Die factuur van $1000 die de auto heeft gekost is voor de nederlandse koper erg prettig, en jouw boekhouding klopt prima. :D
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Btw weer terug naar 6%

Post by Texas Boy »

stef wrote:Mee eens, maar als iemand een auto koopt van $8000, kan hij dat best legaal aan jou overmaken in 2 termijnen, namelijk 1 van $1000 met factuur van de auto, en 1 van $7000 voor jouw diensten om die auto te zoeken, naar jou te transporteren, stallingskosten, wassen, en rijklaar te maken 8)
Die factuur van $1000 die de auto heeft gekost is voor de nederlandse koper erg prettig, en jouw boekhouding klopt prima. :D

Er is wat speelruimte, maar ik moet aantonen dat ik de auto heb bekeken, dat ik hem heb opgehaald etc. Als de douane niet geloofd dat de auto 1000 USD is betaal ik de boete en moet de koper aantonen dat hij wel 1000 USD heeft gekost, daarnaast vraag je ook de verkoper te frauderen want die heeft 8000 USD op zijn rekening en een bon gemaakt van maar 1000, ook een strafbaar feit. We zijn een paar keer gecontroleerd door de douane en elke keer omdat er een auto in de container zat met een laag aankoopbedrag en elke keer wat het ook een project car waarvan de waarde klopte. Met de Douane en de Belastingdienst is niet leuk spelletjes mee te spelen :?
Post Reply